Jump to content

Diskutera och betygsätt Star Trek (Spoilervarning!)

Aike
 Share

Vad tycker du?  

64 members have voted

1. 1.

• Utmärkt
      18
    • Mycket bra
      22
    • Bra
      11
    • Godkänd
      6
    • Usel
      7

Recommended Posts

• Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skriv gärna något ni som röstar också. Det är kul med att få se så många olika åsikter, särskilt som många inaktiva medlemmar och nya medlemmar har dykt upp.

Jag kan också konstatera att det inte verkar som om filmen vare sig här eller utomlands har delat upp fansen. De allra flesta är positiva.

Edited by Aike

Antal 47:or

Dessa har jag hittat - har ni hittat några fler?

- Skyttel med nummer 47 vid uppståndelsen kring när alla kadetter sprang som yra höns…

- 47 klingonska skepp förstörda (nämndes 2 ggr)

- Skytteln i början av filmen stod i ”sector 47” på varvsområdet.

- På skylten utanför skeppsvarvet (när Kirk åker med sin motorcykel dit på natten) såg jag vid första visningen siffrorna 47 i, men vid den andra visningen hade jag sämre möjlighet att se sifferserien - kanske såg jag fel ?

- Motion Pictures Association of America (MPAA) gav filmen numret 44847. Det stod sist i eftertexterna.

Jag är ganska säker på att Kirk bröt mot direktiv "XX:47" (kommer inte ihåg de första två siffrorna) när han fuskade i testet.

Hallå där! Jag brukar normalt husera i engelskspråkiga fora men var nyfiken på vad mina landsmän tyckte om Abrams' Trek så här är jag.

Jag gillade definitivt inte filmen och har skrivit en längre recension av den på min (engelskspråkiga) webbplats. Den kan läsas här. (Varning! Den innehåller kraftiga spoilers!)

- Skyttel med nummer 47 vid uppståndelsen kring när alla kadetter sprang som yra höns…

- På skylten utanför skeppsvarvet (när Kirk åker med sin motorcykel dit på natten) såg jag vid första visningen siffrorna 47 i, men vid den andra visningen hade jag sämre möjlighet att se sifferserien - kanske såg jag fel ?

- Motion Pictures Association of America (MPAA) gav filmen numret 44847. Det stod sist i eftertexterna.

Jag är ganska säker på att Kirk bröt mot direktiv "XX:47" (kommer inte ihåg de första två siffrorna) när han fuskade i testet.

Så klart han gjorde - den hade jag skrivit upp, men missade den när jag skrev ner det här. Tack!

Så klart han gjorde - den hade jag skrivit upp, men missade den när jag skrev ner det här. Tack!

Jag såg en skylt i högerkanten med så det är möjligt att du missade det vid andra besöket. Jag tycker mig ha något minne av att jag såg eller hörde en 47:a i samband med att Kirks pappas chef dog i början men jag kan inte placera exakt var. J.

var det bara jag som störde mig på "borren"? känndes inte så.. trolig i sin konstruktion

Du är inte ensam, "kedjan" såg löjligt elak ut med sina taggar. Inte världens mest intelligenta design men den var väl tvungen att gå i stil med skeppet antar jag... Hur förvaras "kedjan" mellan varven när borren inte är i bruk är vad jag undrar, den måste ju trassla något fruktansvärt <_<

Okej så flygande rymdskepp och allt annat är mer troligt då? okej då jag får väl fabricera en lösning för framtida technical manual användande:

Taggarna ingår i ett avancerat sköld och stabiliseringssystem som dels gör att "repet" hålls utsträckt och dels avlastar repet och rymdskeppet från all kraft som brytningen skapar (skakningar med mera).

Nöjd? J.

Har sett filmen nu och ger den betyget godkänd (mycket knappt) i omröstningen.

Edit: Efter lite mer funderande lutar jag nog åt betyget usel - tyvärr kan jag inte ändra i omröstningen dock.

Positivt:

Karl Urban som McCoy. Han var helt klart den karaktär som jag kände igen mest från TOS.

Helt ok skådespeleri för de andra rollerna.

Måttligt underhållande story.

Negativt:

Filmen kändes allt för mycket som en scifi-actionrulle snarare än Startrek.

Inget "moralfilosofiskt" djup.

Romulans såg ju inte ens ut som romulans.

Actionscener som gör att man är glad att man inte har epilepsi.

Well, får fylla ut mer senare när jag samlat tankarna lite.

Min spontana slutsats är dock att filmen är en besvikelse för mig. Jag hade i och för sig befarat att det skulle vara en "dumbed down" actionrulle, men blev lite mer hoppfull efter att ha läst många goda recensioner. Tyvärr visade sig det förstnämnda omdömet i stort stämma.

Vi får helt enkelt se hur fortsättningen på det här blir. Om nästa film blir likadan så är jag benägen att hålla med Captain Picard om att det här är döden för Star trek.

As one reviewer said, Trek was at its best when it expected an audience to think. Not to just switch off their brains and enjoy the pretty explosions. This isn't "Independence Day", for crying out loud. (från imdb)

Edited by Fmi

Det här var enl mig en av de bästa trekfilmerna. Tyvärr når ytterst få trekfilmer upp till TVseriernas nivå. Det stora felet med trekfilmer brukar vara besättningen mot skurk, speciellt kaptenen mot skurk, gärna i en duell på slutet. Och tyvärr, sådant tråkar ut mig rejält.

I den här filmen tonades skurken ner och handlingen var viktigare än slutduellen. Det tycker jag var positivt. De nya skådisarna skötte sig generellt mycket bra och jag vill som så många andra framhäva :wub: Karl Urban :wub: som McCoy.

Ang Kirk, jag är ingen stor fan av Shatner eller gamla Kirk. Den nya var mycket bra och han vann inte speciellt många slagsmål. Jädrar vad med stryk han fick. Min son kom på orsaken till detta:

"Han har inte lärt sig dubbelhandslaget än"

Okej så flygande rymdskepp och allt annat är mer troligt då? okej då jag får väl fabricera en lösning för framtida technical manual användande:

Taggarna ingår i ett avancerat sköld och stabiliseringssystem som dels gör att "repet" hålls utsträckt och dels avlastar repet och rymdskeppet från all kraft som brytningen skapar (skakningar med mera).

Nöjd? J.

Så vitt jag vet så finns det faktiskt flygande rymdskepp så ja, det känns mer troligt. Jag håller fortfarande fast vid att utformningen av "borren" var överdriven och opraktisk.

As one reviewer said, Trek was at its best when it expected an audience to think. Not to just switch off their brains and enjoy the pretty explosions. This isn't "Independence Day", for crying out loud. (från imdb)

Tyvärr är det där väldigt korrekt, fast de flesta av ST-långfilmerna är så också eftersom de försöker var mer mainstream så jag försöker ha andra förväntningar på filmerna än vad jag har med serierna. Man får gå in i ett annat "trekmode" när man ser filmerna.

Jag tycker att det var en snygg och bra actionfilm, men jag saknade det där star trekkiga i den. Star Trek för mig handlar om moraliska dilemman och kreativ problem lösning där våld endast är en sista utväg, samt en relativt långsam berättarteknik och gott om tid för eftertanke, detta saknade filmen helt enligt mig. Men som film sett var den mkt underhållande och snygg (och en del referenser jag som nörd uppskattade), men inte riktigt så star trek som jag önskat.

Oj, jag blir förvånad av alla positiva kommentarer. Filmen var en våldtäkt på Star Trek.

Sen när är bröst, explosioner och skakiga kameror Star Trek? För att inte tala om att Kirk blivit en neandertalare, romulans bytt utseende, komiska sidekicks med mera med mera.

Gillar man denna film hatar man Star Trek.

Ändrat ord. J.

Då måste väldigt många med din logik hata star trek här inklusive hela forum och databasledningen. Lite väl magstarkt påstående för att komma från en med ett inlägg på forumet.

Jag förstår om du inte gillar filmen och det står dig fritt att göra det och argumentera för och emot filmen men kom inte här och vräk ur dig dylika formuleringar tack! Här inne står det var och en fritt att skaffa sig och bilda en egen uppfattning. Nog talat. End off communication. J.

Oj, jag blir förvånad av alla positiva kommentarer. Filmen var en våldtäkt på Star Trek.

Sen när är tuttar, explosioner och skakiga kameror Star Trek? För att inte tala om att Kirk blivit en neandertalare, romulans bytt utseende, komiska sidekicks med mera med mera.

I princip allt du nämner fanns i Star Trek (TOS) med. Men du kanske aldrig har sett serien?

Skakiga kameror:

Lättklädda kvinnor:

Explosioner:

Shatner och Nimoy fick tinnitus från explosionen ovan.

Romulans har bytt utseende tre-fyra gånger genom åren. Dessutom var dessa inte med i militären.

Edited by Aike

Sen när är tuttar, explosioner och skakiga kameror Star Trek? För att inte tala om att Kirk blivit en neandertalare, romulans bytt utseende, komiska sidekicks med mera med mera.

Genomgående i hela TOS är ju lättklädda sexualiserade damer och sen har vi ju alla omotiverade nakenscener i Enterprise osv. Så tyvärr är nog omotiverad nakenhet och sexuella anspelningar väldigt vanligt i startrek, även om det är i mindre drag i TNG, DS9 och VOY (vilket f.ö. är mina favoritserier) än i TOS, TAS och ENT.

Spektakulära explosioner och specialeffekter har förekommit i samtliga serier och filmer, men jag kan hålla med om att berättarstilen i den här filmen är mycket mer actionbetonad än vad man vanligtvis brukar se i Star trek. Men effektmässigt har man alltid blåst på med allt man har..

Kirk har väl alltid varit lite av en neanderthalare, en stereotypisk 60-tals machoman som inte drar sig för ett knytnävsslagsmål (ganska långt från Picard, Sisco, Janeway).

Att några tidsresande romulanska gruvarbetare inte ser ut som våra vanliga romulanska tjänstemän och miitärer har jag faktiskt lättare att smälta än om du tex jämför utseendet på klingons i TOS (där de porträtteras som sovjetiska vildar, dvs dåtidens ondingar) med dagens klingons. Men jag kan hålla med om att jag som star trek nörd ändå inte kopplade dem som romulans första gången jag såg Nero tyder nog på att de inte är helt lika, även om dragen mycket riktigt finns där när man tänker på det.

..och komik har väl alltid funnits i star trek, ingen karaktär har nog funnits med i grundgänget som komisk sidekick utan egen agenda (likt Jar-jar Binks i de nya star wars-filmerna eller Gimli i Peter Jacksons LOTR filmatisering) men så upplevde jag inte det här heller, även om de drev lite väl mkt med Chekov i början (lite för mkt för min smak) och även med Sulu i början, så återupprättades de som karaktärer i filmen senare.

Men jag kan förstå mycket av din kritik då det mer verkade vara en actionfilm för den stora massan snarare än en episk-lyrisk problemlösarfilm med tid för eftertanke som så framförallt TNG kanske är, men som av visst mått finns med i alla star trek serier (även om det är mer i TNG, DS9 och VOY och mindre i TOS och TAS). Generellt sätt verkar det som att ju senare tidslinjemässigt de utspelar sig, desto mer ickevåldslösningar förespråkas (med vissa undantag för några delar i dominion war och vissa janeway-avsnitt. Varesig Archer eller Kirk är ju den som drar sig för våld när det behövs, Archer tom torterar sina fångar för att få ut information i ENT s3). Men filmuppläggsmässigt tycker jag inte den skiljer så nämnvärt från tex first contact (då är det snarare manusmässigt de skiljer sig).

Så jag tycker detta är en bra film för alla icke star trek-fans, och det är ju faktiskt ändå i den stora massan som pengarna finns (och alla företag finns i första hand för att tjäna pengar, och det är också därför film görs). Jag tycker ändå man relativt väl lyckades fånga upp oss fans i en såpass bred film ändå, så jag är överlag nöjd :)

Men jag kan förstå mycket av din kritik då det mer verkade vara en actionfilm för den stora massan snarare än en episk-lyrisk problemlösarfilm med tid för eftertanke som så framförallt TNG kanske är, men som av visst mått finns med i alla star trek serier (även om det är mer i TNG, DS9 och VOY och mindre i TOS och TAS).

Den episka problemlösarfilmen finns ju ändå inte. Antalet actionscener i Star Trek vs. TNG-filmerna var ungefär lika många. Det var bara att de var generellt bättre gjorda, även om det finns mycket bra action i Generations, First Contact och Nemesis.

I princip allt du nämner fanns i Star Trek (TOS) med. Men du kanske aldrig har sett serien?

Skakiga kameror:

Lättklädda kvinnor:

Explosioner:

Shatner och Nimoy fick tinnitus från explosionen ovan.

Romulans har bytt utseende tre-fyra gånger genom åren. Dessutom var dessa inte med i militären.

Visst har det alltid varit ett visst mått lättklädda damer i ST (särskilt i TOS), men oftast har det ju iallafall varit en poäng med det. I mirror universe ska ju allt t.ex. vara lite råare och primitivare. I den här filmen kändes dock avklädningsscenen lite mer "out of place". Jag håller med Sumpa här att jag tycker att den scenen var dålig. Missförstå mig inte - som säkert varje man på det här forumet har jag absolut inget emot att se "sexiga scener", men just i det här fallet gillar jag inte det alls just för att det känns så icke-trekkigt. Jag kan förstå att man drar paralleller till mirror universe och t.ex. en hel del kvinnor i TOS, men jag tycker ändå inte att det är jämförbart. (Dock håller jag med om att T'Pol och Trip-scenen i ENT var av samma sort som i den här filmen (fast där måste jag ändå säga att jag gillade den ... T'Pol = :)~~ - Dubbelmoral?))

Dina motexempel på skakiga kameror och explosioner är heller inte särskilt jämförbara med det vi såg i filmen. Vad jag tror att Sumpa t.ex. menar med skakiga kameror är nog inte att de inte står på bergfasta stativ, utan snarare att det är så otroligt snabba byten och snabba kamerarörelser så att man inte hinner se särskilt mycket detaljer alls i actionscener (vilket ju också är meningen med sådant). Det var detta jag också klagade på med mitt epilepsiskämt i min review. Personligen hatar jag den typen av actionscener, och tar mycket hellre en mer statisk och välkoordinerad scen där jag kan se detaljer utan att bli snurrig i huvudet. Action var bättre förr.

(Även här får jag lägga till en parentes. Scenen du länkar till är givetvis fruktansvärd. När jag såg det avsnittet i början av året skickade jag just det youtubeklippet till några av mina ST-avskyende kompisar och skämtande om att jag gillade kvalitetsunderhållning :))

Som avslutning kan jag väl nämna att jag till relativt stor del håller med Sumpa, om än inte riktigt så starkt som han uttrycker det. Efter att ha läst en del reviews har jag själv undrat om det verkligen är samma film jag sett som den film som många fans tydligen lovordar. Kanske är det bara jag (och Sumpa m.fl) som tycker om andra sidor av ST än många andra, vem vet. Smaken är, som bekant, likt vissa bakre kroppsdelar.

Edited by Fmi

Jag kan hålla med om mycket som sägs, filmen är inte så trekkig. Men faktum är att alla filmerna vänder sig till en större publik så man kan inte riktigt jämföra filmerna med serierna. Man får se de från olika vinklar helt enkelt!

Jag kan hålla med om att jag saknar mycket av problemlösargrejen i denna film, även om det är väldigt lite sådant i tex nemesis med. Men tittar man på upplägget så (det vill säga hulken beginns) så skulle inte den typen av dramatik funka. Men däremot kan man ha mer förhoppningar om sådant senare tex om nästa film behandlar hur Vulkanerna känner det efter att deras värld har förstörts... J.

Jag kan hålla med om mycket som sägs, filmen är inte så trekkig. Men faktum är att alla filmerna vänder sig till en större publik så man kan inte riktigt jämföra filmerna med serierna. Man får se de från olika vinklar helt enkelt!

Jo du har nog rätt i det du säger. Personligen har jag väl aldrig varit så mycket för ST-filmerna över huvud taget (även om jag inte sett TNG-filmerna på länge) just av den anledningen att det är svårt att göra något annat som skiljer sig från vanliga dubbelavsnitt. Själv tycker jag då att det är bättre att låta bli.

Sen att det i det här fallet görs en icke-trekkig film som dessutom används för att göra en reboot gör det hela lite extra upprörande :P

Tyvärr tror jag att många fans positiva kritik av filmen gör att jag och de som tycker likt mig inte ser så ljust på nästa film som troligen kommer hålla liknande kvalitet. Av denna anledning tycker jag att jämförelse med serierna är högst berättigad.