Jump to content

Diskutera och betygsätt Star Trek (Spoilervarning!)

Aike
 Share

Vad tycker du?  

64 members have voted

1. 1.

• Utmärkt
      18
    • Mycket bra
      22
    • Bra
      11
    • Godkänd
      6
    • Usel
      7

Recommended Posts

• Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Star Trek har nu gått om Wolverine i antal inspelade dollar i USA åtta dagar efter släpp. 116 mot 110 miljoner dollar är ställningen. Wolverine leder fortfarande totalt med 140 miljoner, men den har varit ute i över två veckor nu. Det är därför troligt att Trek kommer att gå om totalt. Problemet är dock att Star Trek inte går kanon utanför USA. Under 50 miljoner dollar så här långt. Jag har hört att tom Insurrection gick bättre i Tyskland första veckan om man tar hänsyn till inflation. Sedan lär Terminator 4 ta mycket publik när den öppnar nästa vecka i USA. Fast T4:s regissör har sagt att hans film är sämre "Inget är bättre än Star Trek," sa han <_<

Edited by Aike

Såg nyss filmen. Tyckte den var helt okej, men det kändes väldigt mycket som jag såg Nemesis redux. Det i sig gör inte mig nåt då jag faktiskt gillar den filmen sånär som på sista biten av slutstriden mot Shinzon.

Kommer spoila saker nedan.

Jag känner mig ovanligt känslomässigt berörd av den även om jag fick fuktiga ögon då och då (alldeles för lättgråten), men jag är väldigt överraskad av konsekvenserna som Neros attack på Vulcan fick då Star Trek i princip alltid brukar ställa iordning allt i efterhand. Kan vara nåt för en framtida film, men vad jag förstått är det inte planerat att bli fler filmer med det här produktionsteamet.

Skådespelarna känns alla dugliga, men det känns extremt svårt att se dem som ersättare för originalskådespelarna. Jag överraskades av att Zahchary i alla fall lyckades bra nog för att jag inte ska behöva sitta och se Sylar från Heroes hela tiden.

Effekter, kameraarbete och design tycker jag höll en hög klass, en liten sak störde jag mig på, Spocks roterande skepp som kändes lite för Star Wars, och en sak funderade jag på...hur smart är designen på interiören på Neros skepp, inga regler för säkra arbetsplatser antar jag? Just designen på miljöer och skepp kändes faktiskt väldigt lik det som jag vant mig vid (har sett allt Star Trek i övrigt).

Manuset och dialogen. Manuset höll en jämn, duglig kvalité och bjöd på många Star Trek-ögonblick med kända citat och situationer, fanservice i rätt mängd. Tyckte att bakgrundsförklaringen var lite för simpel, man brukar säga "show, don't tell" men i övrigt så är jag nöjd.

Egentligen måste man se en film flera gånger för att fånga alla nyanser, men just nu placerar den sig i mittensegmentet av filmerna enligt mig. Jag vet att min smak skiljer sig från de flesta andras åsikter om Star Trekfilmerna men så är det. Toppfilmer för mig: Insurrection, The Movie, The Voyage Home. Mitten: Nemesis, XI, First Contact. Botten: Wrath of Khan, Search for Spock, The Final Frontier, Generations, The Undiscovered Country. (Och med botten så menar jag inte att de är dåliga, men inte så underhållande.)

Jag funderar på att se filmen igen, känns som att man kan se lite nya saker nu när det första intrycket har lagt sig.

Dock har jag märkt att andra jag har pratat med (halv-trekkers) inte är så nöjda med filmen. Hur tycker ni att omgivningen reagerar?

^De som verkar ogilla filmen (för jag har inte träffat någon som gör det) faller inom följande kategorier vad jag har sett på nätet:

1. De som vill leva i Star Trek-världen i allmänhet och TNG-eran i synnerhet.

TOS är inte lika utopisk (även om jag inte skulle säga TNG-eran är en utopi alla gånger) och rollfigurerna mer lika vår tid.

2. Kanonfreaks

TNG-eran och Enterprise handlade mycket om att skapa en relativt realistisk och logisk värld. TOS handlar om nytt äventyr varje vecka. Den här gruppen är bedrövade över att tidslinjen har ändrats.

3. De som hellre hade sett sin favoritbesättning, vilken det än var.

Dessa letar fel i filmen, men hade accepterat alltihopa om det var deras favoritkapten <_<

4. De som gillar berätta före visa.

En stor skillnad mellan TOS, TAS och Star Trek jämfört med annan Trek är att det händer mycket hela tiden och att det visas. I en annan Trek har man mer dialog.

2. Kanonfreaks

TNG-eran och Enterprise handlade mycket om att skapa en relativt realistisk och logisk värld. TOS handlar om nytt äventyr varje vecka. Den här gruppen är bedrövade över att tidslinjen har ändrats.

Det har den ju inte, detta är bara en alternativ tidslinje.

För övrigt har jag bara fått bra respons från dom som sett den och inte är Trekkies.

Själv så tycker jag att dom har slagit in på fel spår av två orsaker- Jag gillar inte omstarter och vill att handlingen skall föras framåt kronologiskt. Alternativa tidslinjer och annat grötande i större utsträckning gör att det förlorar sin charm och sina rötter.

Men jag får väl vara glad att det blev nån´star trek överhuvudtaget. Det hade ju kunnat falla sej så att det inte blev någon film alls.

Jag tycker faktist inte att den var bättre än Nemesis pga halvdålig handling och ojämnt/olika kvalitet på karaktärsskildringarna.(Det som gör att jag tycker att Nemesis inte är sämre är att den räddas av att det är TNG-gänget, annars hade den kraschat mer eller mindre)

För mej räddas denna nya film pga snygga effekter, Nimoy, lite humor och några goa referenser till TOS.

Men smaken är ju delad ;)

^De som verkar ogilla filmen (för jag har inte träffat någon som gör det) faller inom följande kategorier vad jag har sett på nätet:

...

Jag tror att jag passar in i alla fyra kategorier, möjligtvis med undantag av 3:an till viss del :P

Jag älskade den här filmen. :w00t:

Först och främst får jag väl erkänna att jag aldrig har sett originalserien eller de tidigare filmerna. Min historia med Star Trek sträcker sig till en massa Voyager avsnitt i de yngre åren och en hel del av The Next Generation på senare tid. Jag får väl b??ttra på det inom en snar framtid och sätta igång med både serien och filmerna.

Men den här filmen var i alla fall helt underbar. Till att börja med så har man verkligen valt bra skådespelare. Jag är särskilt förtjust i Zachary Quinto, en av mina favoritskådespelare sen jag började se Heroes. Även Chris Hemsworth i rollen som George Kirk var väldigt passande och han gjorde ett stort intryck den lilla stund han var med. Eric Bana var även han väldigt bra i rollen som den tragiska skurken Nero. Hade svårt att tycka illa om hans karaktär. Väldigt bra spelat av Bana. Den enda i hela filmen jag tyckte kändes lite malplacerad var faktiskt Simon Pegg, som jag annars är ett stort fan av.

För mig är musiken i filmen väldigt viktigt, och även det hade man lyckats med här. Ska definitivt skaffa soundtracket när jag får chansen till det. Tyckte att Neros tema var väldigt passande och lagom ondskefullt. Även musiken i slutstriden är väldigt trevlig att lyssna på.

Förutom skådespelare och regi så var det förstås en väldigt vacker film, med storslagna specialeffekter. Mycket trevligt att titta på. :)

Ger filmen 9/10 i betyg. Bästa filmen jag har sett det här året.

Om du har svårt att tycka illa om hans karaktär, densamme som vill ta död på flera miljarder liv, så gjorde han väl inte ett så bra jobb? Visst får vi reda på varför han gör det han gör, men han är inte mindre ondskefull/sjuk i huvudet på grund av det.

OT: Välkommen till forumet! :)

Nja, jag tror inte riktigt det var meningen att man skulle hata honom. Jag uppfattade det som om han var skriven som en tragisk karaktär, som man förvisso skulle veta var ond, men ändå kunna ha en viss förståelse för. Inte på långa vägar nog för att acceptera det han gör, men tillräckligt mycket för att förstå att han gör det han gör i ett försök att rädda sin egen art, och kanske framföra allt sin fru och sitt barn. Ja, och driven av ett stort hämndbegär som man väl får säga har drivit honom galen.

OT: Tack för det. :)

Nero: Välkommen hit. Kul att du gillade filmen så mycket, det gjorde jag med och håller med om det du skriver.

Den nya filmen får förhoppningsvis upp intresset för både den kommande filmen och de gamla Star Trek.

Nja, jag tror inte riktigt det var meningen att man skulle hata honom. Jag uppfattade det som om han var skriven som en tragisk karaktär, som man förvisso skulle veta var ond, men ändå kunna ha en viss förståelse för. Inte på långa vägar nog för att acceptera det han gör, men tillräckligt mycket för att förstå att han gör det han gör i ett försök att rädda sin egen art, och kanske framföra allt sin fru och sitt barn. Ja, och driven av ett stort hämndbegär som man väl får säga har drivit honom galen.

Men med den röda materian kunde han ju räddat sin art själv, känns som om han bara var ute efter hämnd och använde det som ursäkt för att få ta död på miljardertals människor. Yttert ologisk figur den där Nero ;)

Mjo, det har du förvisso rätt i. Men där har vi problemet med mig, för även om jag förstår precis hur ond han är så är jag väldigt mottaglig för känslor, och just när det gäller känslor tycker jag att Nero hade en del att vinna av min sympati. Hur ologiskt det än må vara. :rodna:

Förresten, någon som vet hur en supernova kan hota hela galaxen?

OT: Tack för det. :)

Det var ungefär den känslan jag fick med. Att han var tragisk och att man skulle kunna känna med honom, ond förvisso men ändå ondska med motiv och förståelse. J.

• 4 weeks later...

Njae...

Jag tycker att filmen är bra utan att vara fantastisk. Inledningsscenen är lysande men att det det känn sinte 100% att det står i stäv med gällande kanon. bra ksådisar, snyggt filmad (utom första gången man visar Vulcan).

Man kunde haft en starkare känsla för Nero. Nu dyker han bara upp med sitt hat och sitt hot. Jag är tveksam till den "öppna" designen på hans skepp. Den ??r snygg och hotfull men känns för öppen för att vara funkis.

Detta inlägg är från en dubbeldiskussion. J.