Gå till innehåll

Den bästa Star Trek-filmen hittills?


Rekommenderade inlägg

Det är vekligen inte den bästa Star Trek filmen. Men inte den sämsta heller. Nemesis floppar högst på min lista. Men efter den kommer ST XI. Om någon frågar mig i dag hur filmen var skulle jag rycka på axlarna och säga, "det var en film. Den kan var skoj att se på bio". Det är ett dåligt betygg. Det är ändå ST vi talar om, och jag är en Trekker ut i fingerspettsarna. Men detta att börja om från början i en alternativ tidslinje. Att förstöra vulkan. Ha nya karaktärer som ska fylla de gamlas skor. Allt är lite för magstarkt. Jag var inte förbannad eller arg när jag hade sett filmen. Däremot är jag, knappt 4 dagar efter jag sett Star Trek XI, likgiltig och har inte lagt en tanke på den under hela helgen som gått.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa filmen för min del är First Contact. Varför. Det utspelar sig i min favorittidsålder, har Picard och har en bra story...plus att de inte förstör Vulcan.

Star Trek XI var bättre än jag förväntat mig. Det var Star Trek men humorn var lite väl, missförstå mig inte nu då Star Trek ska ha humor men till en viss gräns. XI hade mer simpel humor än The Voyage Home någonsin kunde erbjuda. Karaktärerna var väl okej, de är nya så jag förväntade mig inte att de skulle likna dem exakt. Men Spock kändes inte som en vulcan, han kändes mer som en människa som var självupptagen och sur för att en uppstickare vid namn Kirk skulle sabotera hans fina karriär. Kirk kändes definitivt inte som Kirk. McCoy gillade jag, Karl Urban lyckades efterlikna han cyninism och ironi. Även Scotty var okej men jag fattade inte att det var han förrän Nimoy sa det. Givetvis fick XI ett stort plus när Leonard kom in i bilden, hans närvaro tog över filmen (han skulle ha vart med mer).

Som sagt, det är inte den bästa men inte heller den sämsta. Och jag blev glad när jag fick höra att det är en alternativ tidslinje och att Vulcan finns kvar. Hade de ändrat universumet totalt hade det betytt att alla serier och filmer inte längre var canon vilket alla hade hatat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen har jag ett större problem med att det var en alternativ tidslinje än att Vulcan förstördes. Att förstöra Vulcan hade varit en fullt legetim "plot device" (dock så skulle storyn inte ha kunnat placeras i Kirks tidsålder då förstås) som hade gjort filmen mycket mer intressant. Nu var förstörelsen av Vulcan bara ett enda stort "meh". Det finns ingen större anledning att bry sig, eftersom det ??ndå är en alternativ tidslinje.

Jag tycker om serier som är modiga och gör stora förändringar, och vågar döda folks favoritkaraktärer (t.ex. som när Wash och Book blir dödade i Serenity, för att ta en icke-ST referens).

I serier där författarna inte vågar göra detta, vilket tyvärr inkluderar ST, är det alltid mindre spännande, eftersom man alltid vet att de goda kommer vinna utan större förluster. Enda verkliga undantaget är väl Dax i DS9, men det var ju inte ett val från författarna, utan någonting som de var tvungna till.

Om jag i varje farlig scen känner att det faktiskt kan vara så att nån av karaktärerna dör (permanent...) så tycker jag det gör en serie mer intressant. Jag nämnde Serenity, men även i Joss Whedons andra skapelser, Buffy och Vampyrerna samt Angel, så dör huvudkaraktärer med jämna mellanrum, och serieavslutningarna är rena slakten. Då får man verkligen en känsla för att "the good guys" får, så att säga, betala, för sin seger. Det är en viktig moralisk aspekt i alla storys.

Så med detta sagt tycker jag att förstörelsen av Vulcan var en av höjdpunkterna i filmen. Om de fortsätter med en story i den alternativa tidslinjen kommer detta defenitivt leda till nya intressanta utvecklingar i den Vulcanska kulturen. Men den nya filmen faller dock bakom First Contact i mitt eget personliga smak och tycke. Vad kan jag säga? Jag diggar Borgerna helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definitivt den bästa filmen i serien både som film och Star Trek-film.

Det finns en anledning varför den får så fina recensioner och det är att den är grundad i en bra historia (hero´s journey) och för att det finns karaktärsutveckling. Det är något nästan alla andra Trek-filmerna saknar möjligen bortsett från First Contact.

Men varför jag ser den som bästa Star Trek-film är att för första gången har man gjort en film i samma anda som TOS. Serien var både seriös och lekfull. Med lekfullheten menar jag att Roddenberry inte tog själva världen på fullt så stort allvar som man senare producenter har gjort. Lekfullheten försvann redan i TMP och sedan dess sällan funnits med. Det var i princip ingen som började se på Trek för att det var en intressant värld, utanför att det var ett spännande avsnitt. TOS la fokus på spänning, humor och att rollfigurerna var som vi fast i framtiden. Det är något som har försvunnit när det har börjat handla mer och mer om Star Trek-världen i sig. Den nya filmen är första gången man ser lekfullheten igen som en viktig del i berättandet. Samtidigt har den samma seriositet som TOS och karaktärer som är väldigt lätta identifiera sig med. Spock och Kirk är ju egentligen en perfekt människa delad i två, vilket gör att det är en ren karaktär som är tidslös.

First Contact är den film som jag tycker kommer närmast, men den har vissa brister som att filmen bygger på ett avsnitt och att borgdrottningen är en väldigt pratig -- men inte särskilt aktiv skurk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna skriva en lång utläggning om ämnet men hänvisar istället till Unkas inlägg här ovan då det beskriver vad jag själv tycker. Jag placerar den mellan de nio första filmerna och Nemesis.

Jag tycker om serier som är modiga och gör stora förändringar, och vågar döda folks favoritkaraktärer (t.ex. som när Wash och Book blir dödade i Serenity, för att ta en icke-ST referens).

Jag är av den motsatta uppfattningen och tycker det är tråkigt när en favorit går hädan. Anledningen till att jag ser på serier är för att få en uppiggande verklighetsflykt och då får det inte bli för dystert och deprimerande. Sådant får jag nog av i det verkliga livet. Som vanligt handlar detta om personlig smak och själv är jag glad att man i Star Trek valt att inte ta död på viktiga rollfigurer.

När det gäller förstörandet av Vulcan så är det den alternativa tidslinjen som räddar det hela för min del. Om det skett med den "riktiga" Vulcan hade jag förmodligen inte varit lika förlåtande.

First Contact är den film som jag tycker kommer närmast, men den har vissa brister som att filmen bygger på ett avsnitt och att borgdrottningen är en väldigt pratig -- men inte särskilt aktiv skurk.

När du säger att det är en brist att filmen byggerpå ett avsnitt, menar du då för de som inte sett serien?

För övrigt har jag alltid funderat på om borgdrottningen verkligen är skurken i filmen. För mig känns det snarare som att borgerna som enhet är skurken. Drottningen är ju egentligen bara en förlängning av kollektivet och därmed ingen självständig individ. Men det kanske är en tolkningsfråga.

Redigerad av Expendable Ensign
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du säger att det är en brist att filmen byggerpå ett avsnitt, menar du då för de som inte sett serien?

Snarare tvärtom. Jag hade sett serien före och Picard agerar väldigt konstigt jämfört med serien. Även om man kan rationalisera det, så är det en enorm skillnad. Dessutom är Best of both worlds en mycket bättre historia. Locutus of Borg är den bäste skurken i all Star Trek.

Däremot som stand alone-film funkar FC väldigt bra. Bra actionm och tydlig karaktärsark där Picard går från att hata borgerna totalt till att han är villig att offra sig själv för sin besättning. Det är filmens styrka och varför många icke-trekkers lätt kan se och gilla filmen. Precis så ska en bra Star Trek-film vara lätt för vem som helst att titta på. Dessvärre skulle jag bara säga att det är FC och Star Trek som är det. Och det beror verkligen inte bara på att det är mer action i nämnda filmer -- det beror just på att man sällan bryr sig att introducera huvudfigurerna och deras relationer på ett vettigt sätt. (I fyran spelar det inte så stor roll --- och det är därför den också når ut utanför försålda trekkies.) Folk fattar inget och känner sig inte en del av klubben. Att Star Trek är populärt beror mycket på att Roddenberry skapade så bra rollfigurer och serier som speglade människor idag snarare än att skapa en serie om Star Trek-världen.

För övrigt har jag alltid funderat på om borgdrottningen verkligen är skurken i filmen. För mig känns det snarare som att borgerna som enhet är skurken. Drottningen är ju egentligen bara en förlängning av kollektivet och därmed ingen självständig individ. Men det kanske är en tolkningsfråga.

Hon ändrar ju hur borgerna agerar. Jag gillade henne i FC. Hon var en cool fiende och hon för in en viss mystik. Samtidigt kan jag ändå se att det var här borgerna slutade att vara skrämmande. Det blir en temposänkning när hon kommer in filmen och den hänsynslöshet borgerna visar i filmen före det (och i BoBW) är inte där längre. De tappar en del av det mystiska och nu kan de stå och prata som alla andra fiender har gjort tidigare. Precis motsatt tanke med varför de introducerade borgerna --- det skulle vara en fiende som inte gick att förhandla med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då tror jag att jag förstår vad du menar.

Hon ändrar ju hur borgerna agerar.

Det är just det jag funderat på. Är det verkligen hon som ändrar hur borgerna agerar eller fungerar hon bara som individualiserad länk till kollektivet för att kunna kommunicera och interagera med andra raser?

I Star Trek-världen får man väl anta att det är som du skriver.

Manusmässigt tror jag att det var Paramount som ville ha henne för att publiken skulle ha någon att identifiera sig med. Locutus kunde de ju knappast återanvända. Fast kanske filmen hade blivit ännu bättre om de hade tagit Data tidigare och låtit honom leda borgerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manusmässigt tror jag att det var Paramount som ville ha henne för att publiken skulle ha någon att identifiera sig med.

Förmodligen var det så men på sätt och vis gav det henne samma funktion som den jag beskrev fast riktad mot publiken.

Fast kanske filmen hade blivit ännu bättre om de hade tagit Data tidigare och låtit honom leda borgerna?

En intressant tanke. Det hade kunnat fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den nya filmen faller dock bakom First Contact i mitt eget personliga smak och tycke. Vad kan jag säga? Jag diggar Borgerna helt enkelt.

Du ser den alltså som den näst bästa Star Trek filmen hittills?

Jo, det gör jag, men för att vara rättvis mot de andra filmerna så har jag inte sett dem på flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manusmässigt tror jag att det var Paramount som ville ha henne för att publiken skulle ha någon att identifiera sig med.

Förmodligen var det så men på sätt och vis gav det henne samma funktion som den jag beskrev fast riktad mot publiken.

Fast kanske filmen hade blivit ännu bättre om de hade tagit Data tidigare och låtit honom leda borgerna?

En intressant tanke. Det hade kunnat fungera.

Fast då tror jag det hade blivit rena rama skriet bland alla data fans där ute! Vår älsklings android ledare för borg? Helgerån! Men som personlighetsutveckling hade det varit intressant att se... Och Data var ju faktiskt intresserad av borg drottningens erbjudande... J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mer som så att man tog bort borgdrottningen från filmen och gav Data den rollen istället. Det hade inte behövt betyda att han inte vände sig mot borgerna i slutet av filmen.

En intresant ide. Det skulle verkligen har blivit en helt annan film om man spunnit vidare på den iden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

om dom fortsätter gå bak i tiden så kommer star trek gå under det var därför ENT lades ner

Nja, det stämmer inte. Star Trek är den näst mest framgångsrika Trekfilmen globalt sett till inspelade pengar. I USA är den till och med nummer ett. Dessutom är det den bäst mottagna både av recensenter och biobesökare. Så den har snarare återupplivat Trek igen.

Det enda tänkbara problemet är att produktionsbudget och marknadsföringskostnader varit för höga.

Tittarsiffrorna och publiktintäkterna rasade långt före Enterprise, så det spelar ingen roll vilken tid en serie utspelar sig i. Snarare är det hur lättillgänglig en serie är som avgör hur populär den blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Oerhört skönt att till och med amerikanerna lagt ner "Bästa filmen hittills" snacket på diverse forum. Var ju det jag sa, massa hype bara. Nyast = bäst för vissa. Nu när filmen legat i magen på de fd svältande fansen är den helt plötsligt inte det bästa de smakat på evigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mest hatade TOS-filmen, The Final Frontier, ligger för tillfället endast under med 10 röster mot Star Trek XI i en omröstning över vilken av dom som är bäst. Tiden vänder verkligen på saker och ting...

Snart lär det dyka upp en omröstning med Nemesis Vs Star Trek XI också, ska bli intressant att följa.

http://www.trekbbs.com/showthread.php?t=106203

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mest hatade TOS-filmen, The Final Frontier, ligger för tillfället endast under med 10 röster mot Star Trek XI i en omröstning över vilken av dom som är bäst. Tiden vänder verkligen på saker och ting...

Snart lär det dyka upp en omröstning med Nemesis Vs Star Trek XI också, ska bli intressant att följa.

http://www.trekbbs.com/showthread.php?t=106203

Man kan inte ta dessa omröstningar på allvar. 65% av användarna på sajten gav filmen omdömet enastående i den stora omröstningen med över 1000 röster. Alldeles för få röstar i den omröstningen du länkar till, eftersom det är mycket mindre trafik där nu än i våras. Dessutom är det många negativa som hänger där permanent. Det är 5-10 användare som nästan enbart kritiserar filmen och dyker upp i varje tråd.

En sammanställning av recensioner, vad fans tycker och ekonomiskt resultat skulle visa att den senaste filmen är den bäst ansedda. Om man bara lät fans bestämma skulle den vara topp tre med tvåan och First Contact.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...