Jump to content
Sign in to follow this  
Kashked

Favoritserie utanför Star Trek?

41 members have voted

1. 1.

• Gillar inte annan Science fiction än Star Trek!
      0
    • Stargate
      11
    • Farscape
      2
    • Firefly
      3
    • Babylon 5
      4
    • X-Files
      5
    • Andromeda
      0
    • Battlestar Galactica
      5
    • Dark Angel
      0
    • Star Wars
      3
    • The 4400
      0
    • Eureka
      1
    • Terminator
      0
    • Doctor Who
      3
    • V
      3
    • Lexx
      0
    • Alien
      1
    • Red Dwarf
      0
    • Heroes
      0
    • Annan
      1

Recommended Posts

Vad svårt, Stargateserierna är ok men inte direkt så djupa som Farscape, BSG och B5. Valet står mellan dem och min röst går till Farscape för att det var en komplett serie som innehöll spänning, drama, romantik, action, komik, scifi ja, det mesta och den hade en kontinuitet som är svårslagen.

Någon mer än jag som faktiskt har sett de flesta serierna på listan? Jag har sett avsnitt av olika Dr Whoserier och några avsnitt av Andromeda och Red dwarf, men inte ett enda av Lexx. Resten har jag sett från avsnitt 1 till slutet. Nördgirl

Edited by RoLaren

BSG är bra men rätt förvirrande, och Stargate har jag gillat under längst tid (t.o.m. längre än ST), så det blev SG för mig. ^_^

Men du gillar ST bäst nu va(alltså mer än SG)?

Vad svårt, Stargateserierna är ok men inte direkt så djupa som Farscape, BSG och B5. Valet står mellan dem och min röst går till Farscape för att det var en komplett serie som innehöll spänning, drama, romantik, action, komik, scifi ja, det mesta och den hade en kontinuitet som är svårslagen.

Någon mer än jag som faktiskt har sett de flesta serierna på listan? Jag har sett avsnitt av olika Dr Whoserier och några avsnitt av Andromeda och Red dwarf, men inte ett enda av Lexx. Resten har jag sett från avsnitt 1 till slutet. Nördgirl

Tja, förutom Dr Who, senare säsonger av Heroes samt V och Lexx tror jag att jag sett det mesta av de flesta av de serierna. Men så här jag varit sci-fi fantast sen jag var 10 också... :lol:

En bättre omröstning hade varit: "Vilken är din favorit-sci-fi-serie förutom Trek och Stargate"

Troligen sant... :blink:

Det är ju lätt att det blir det man såg senast. När jag var inne i B5 så tyckte jag den var den klart bästa serien, och hade jag haft den i färskt minne så är det mycket möjligt att B5 hade tagit åtminstone min röst från Stargate.

det blir arkiv x och star wars såklart. men rent tekniskt skulle jag inte kalla någon av dem för sf. star wars är en rymdopera som mer lutar åt fantasyhållet och arkiv x utspelar ju sig i nutid fast den innehåller aliens. Vad jag vet så måste sf utspela sej i framtiden. Star wars utspelar sig i en annan värld i en annan tid, inte i framtiden.

Sen har jag inte sett så mycket sf utanför star trek och det jag sett har jag inte gillat. Men min erfarenhet är att man fastnar för det mesta bara man ser det tillräckligt mycket. Det jag älskar med star trek kändes helt frånvarande i t-ex stargate. Jag har precis börjat se enterprise och tyvärr är den en flirt med just stargate. Men den tar sej :)

det blir arkiv x och star wars såklart. men rent tekniskt skulle jag inte kalla någon av dem för sf. star wars är en rymdopera som mer lutar åt fantasyhållet och arkiv x utspelar ju sig i nutid fast den innehåller aliens. Vad jag vet så måste sf utspela sej i framtiden. Star wars utspelar sig i en annan värld i en annan tid, inte i framtiden.

Nejdå, SF behöver inte alls utspela sig i framtiden (även om det ofta gör det). Det enda "kravet" är väl egentligen att det har en handling som är centrerad kring vetenskapliga teman - därav namnet science-fiction. Arkiv X kan nog inte räknas in i den kategorin mer än enstaka avsnitt, och det brukar väl därför också betecknas som en dramaserie.

Star Wars tycker jag absolut får kallas SF eftersom det har en handling som centreras kring en politisk strid med tydliga kopplingar till just hög teknologi (och därmed vetenskaplig nivå). Även om det inte är en massa technobabble som i Startrek så är ändå högteknologi-/rymdfarar-elementen mycket viktiga för att Star Wars ska fungera.

Det finns inget krav att sci fi ska utspela sig i framtiden, det kan lika gärna utspela sig i nutid såväl som dåtid (själv vill jag kategorisera Wild Wild West som en sci fi parodi/komedi). Skillnaden mellan sci fi och fantasy brukar jag säga är att sci fi är teknikdriven, det vill säga det ska handla om teknik som inte finns, eller inte fanns när historien utspelar sig och denna teknik ska utgöra en icke oväsentlig del av handlingen. Fantasy är snarare magi och icke existerande varelse driven och utspelar sig oftast i en medeltidsvärld med rustningar och svärd snarare än lasergevär.

Vad det gäller Star Wars kategoriserar jag gärna den som en rymdopera eller en vilda västern fast med rymdskepp istället för hästar. Men visst finns det helt klart sci fi inslag i star wars!

Sedan finns det ju gränsfall men arkiv X får väl ändå anses vara en sci fi serie eftersom det förekommer utomjordingar och teknik som inte finns. J.

jo om man ser det på det sättet så är det ju sci-fi, alltså att serien/filmen ska innehålla teknik som inte finns. men jag har ändå svårt att släppa min definition för det var den vi hade som utgångspunkt när jag läste en kvällskurs som just handlade om sci-fi och fantasyrelaterat. Men om det är den allmänt accepterade definitionen här på forumet så är den lika bra som vilken annan. Det handlar ju bara om att ha gemensamma utgångspunkter för att diskussionen ska gå lättare.

Stargate är väldigt bra och efter första halvan av sg1 väldigt like star trek i mångt och mycket. En klar favorit. J.

Måste ta och se SG1 också. Men känns tungt att gå igenom 10 säsonger.

Btw, hittade denna SGA trailer från TV6. Dom är ju inte riktigt friska på den kanalen :P

Edited by Bebbe

För mig stod det mellan Babylon 5 och Stargate SGI. Det var svårt att välja en favorit mellan dessa, då jag tycker om båda två. Så jag väljer båda två som mina favorit serier.

Jag kan säga som så att jag inte har sett Farscape, Firefly, Doctor Who eller Red Dwarf och kan inte med uttala mig om hur dessa serier är. Men jag har inte känt att jag vill se dessa heller, så jag kan med säkerhet säga att de jag har valt endå skulle väljas av mig. :P

Just nu finns inget annat än DOCTOR WHO!!!

Jag hade många skeva tankar om de serierna tidigare men efter att ha (via Torchwood!) blivit indragen i den "reboot" av serien som gjordes 2005 så har min kärlek sakta men säkert växt i takt med den gode doktorns entusiasm. Efter att ha sett säsong 4 råder det ingen tvekan för mig om att Doctor Who är vad Star Trek *borde* vara idag!

Jodå, ni läste rätt. När man tar sig igenom DW så står det klart att den serien bygger på några av de viktigaste beståndsdelarna i Star Trek. Förutom oerhört starka karaktärer finns där raffinerade SF-manus, fantastiska replikskiften, roliga manus, sorgliga manus, spännande manus och manus som berättar saker om oss genom övermänskliga karaktärer. Dvs en typisk, bra, Star trek-serie. Det finns ett djup, en värme, en äkthet som jag inte stött på i någon TV-serie sedan... Ja, sedan Star trek.

Utöver det tittar jag just nu gärna på:

FlashForward - Schysst långkörarsåpa. Tack och lov går den inte i Slow motion som LOST!

V - Den är acceptabel men lider av för långsamt tempo.

Många börjar med star wars för att den är en lättillgänglig och inte så komplicerad saga. Sedan kanske man går över till serier med mer science fictionbetoning snarare än fantasybetoning. Star Wars kan vara en inkörsport till rymdintresset. Själv började jag med Månbas Alfa och sedan Star Trek varefter jag såg Star Wars när den så småningom visades på bio i slutet av 70-talet.

Har förresten blivit rekommenderad några fan edited versioner av Star Wars. Kanske man ska ta och se dem? Bort med alla taffliga CGIer!

psst^ så får man nästan inte säga här :P

Välkommen hit :)

Känns som att mr trek är en smula ironisk här...

Ja, star wars är en vanlig inkörsport till annan sci fi och det är många som trekkers som älskar båda (och star gate med). Jag är en av dem. J.

Det är jag, även om jag tycker att ny SW är skit. Första filmen är ganska bra. Jag kom in med Tillbaka till Vintergatan eller ST, beror på definition. :)

Det är jag, även om jag tycker att ny SW är skit. Första filmen är ganska bra. Jag kom in med Tillbaka till Vintergatan eller ST, beror på definition. :)

Ooooooh, nästan flaming där ( min fetstil ^ ) :P ;) :lol: , nu får du motivera för att kompensera ;) Eller är det möjligen OT? ;) :w00t:

Skämt åsido tittar jag inte på någon sci-fi serie förutom star trek (det kanske man skulle råda bot på?) men har nyligen plöjt igenom hela gamla goda 'Allo 'allo :). Det är härlig humor det, och det finns gott om sköna karaktärer.

Okej, men jag har berättat varför några gånger tror jag. Av det jag har sett av de tre senaste SW-filmerna består de av specialeffekter och ingen handling :P