Gå till innehåll

Innehåll på trekkers.se


Pjotr'k

Rekommenderade inlägg

Vad vill ni att trekkers.se skall innehålla? Alla tips kan ju värdefullt samlas här - jag tror att webbredaktionen är glada över alla tankar.

Jag har tidigare tipsat webbredaktionen om möjligheten att importera rss-flöden på både nyheter från Star Trek Databas, alla månadens bokutgivningar, etc. Sådant uppdateras ju sedan per automatik, så man frigör då tid att arbeta med annat på trekkers.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur långt samarbetet mellan föreningen och forumet sträcker sig men det borde gå att integrera dem på olika sätt. Pjotr'k nämnde ett rss-flöde med nyheter, avsnitten i träffinformationen skulle enkelt kunna länkas till databasens avsnittsguide, martinots förslag om annonsforum kanske kan kopplas samman med Köp och sälj-delen på forumet osv.

Förövrigt hoppas jag vi får se en förbättrad layout då den gamla sidan kunde vara lite svår att navigera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur långt samarbetet mellan föreningen och forumet sträcker sig men det borde gå att integrera dem på olika sätt. Pjotr'k nämnde ett rss-flöde med nyheter, avsnitten i träffinformationen skulle enkelt kunna länkas till databasens avsnittsguide, martinots förslag om annonsforum kanske kan kopplas samman med Köp och sälj-delen på forumet osv.

Förövrigt hoppas jag vi får se en förbättrad layout då den gamla sidan kunde vara lite svår att navigera.

Håller med om att förra sajten kunde vara svår att navigera. Just navigeringen var inte webreds domän - den bestämdes av en tidigare styrelse och gick inte att ändra.

Tror det är bra att webred är med i uppbyggnad av sajten.

För övrigt så fanns det ett köp och sälj-forum på sajten - gamla Quark's. Kanske var det lite svårt att hitta :) - det fanns på kulsidan

Men det är water under the bridge

Vi får se hur nya sajten blir

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill ni att trekkers.se skall innehålla?

<snipp> man frigör då tid att arbeta med annat på trekkers.se.

Varning, åsikt:

Jag tycker att det enda som är viktigt är att trekkers.se innehåller lättåtkomlig information om föreningens evenemang. Allt annat är överkurs. Med den personalbrist som råder så bör varje annat förslag åtföljas av ett förslag på vilka personer som skall sköta det. Som jag har förstått det så består webredaktionen av Anita och ingen mer. Och hon har inte tid. Och styrelsen har inte heller tid. Det som behövs är inte fler ideer, det är mer folk. Utan folk så blir det en ny "död" sajt. Den här tråden borde istället efterfråga förslag på personer som har intresse och/eller kunskap på området.

Alltså: så tidigt som möjligt bör information om nästa treff finnas på förstasidan. Om informationen är preliminär bör även det framgå. Ingenting annat behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock har mina förslag om RSS-flöden inte varit något som i längden tar tid för redaktionen, utan tvärtom frigör tid.

Sedan kan jag hålla med om dina åsikter - så här jobbar för övrigt Stockholm Trekkers och Trekkers i Södra Sverige redan nu, så det är rimligare att göra en sådan satsning. Gammalt material, dock, finns ingen anledning att skrota.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock har mina förslag om RSS-flöden inte varit något som i längden tar tid för redaktionen, utan tvärtom frigör tid.

Nu är jag inte expert på "RSS-flöden" men det låter som om det skulle krävas programmering för att ta emot det, men sedan kanske noll redaktionellt arbete. Jag kan inte se att det skulle frigöra tid jämfört med om det inte görs alls, men det kanske förklaras i nästa inlägg?

Som jag har förstått det så har WCT för närvarande inte tillgång till någon som både har tid och kompetens för att göra den programmeringen, så diskussionen är kanske akademisk. :(

Sedan kan jag hålla med om dina åsikter

Tack för det, det är ovanligt att någon gör det. :)

Så här jobbar för övrigt Stockholm Trekkers och Trekkers i Södra Sverige redan nu, så det är rimligare att göra en sådan satsning.

Oklar syftning. :huh: Jag gissar att du menar ST och TSS tar emot RSS-flöden, och inte att de har en pgav personalbrist reducerad hemsida. Som sagt, jag är inte expert på RSS, men för mig känns det onödigt att redovisa innehållet i dessa RSS-flöden på ett ställe till. Kan man inte prenumerera till sin nalle om man vill ha de där RSS:en?

Gammalt material, dock, finns ingen anledning att skrota.

Nu tycks det ju dessvärre vara så att gamla trekkers.se inte går att få upp igen, så det finns nog risk att en del gammalt material går förlorat när sajten görs om från grunden. :(

(tränar fortfarande på smileys...) :rodna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här jobbar för övrigt Stockholm Trekkers och Trekkers i Södra Sverige redan nu, så det är rimligare att göra en sådan satsning.

Oklar syftning. :huh: Jag gissar att du menar ST och TSS tar emot RSS-flöden, och inte att de har en pgav personalbrist reducerad hemsida. Som sagt, jag är inte expert på RSS, men för mig känns det onödigt att redovisa innehållet i dessa RSS-flöden på ett ställe till. Kan man inte prenumerera till sin nalle om man vill ha de där RSS:en?

Jag menade att både ST:s och TSS:s webbplatser är nedbantade och utan något annat material än just det som rör information om föreningen (vissa småundantag finns).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att både ST:s och TSS:s webbplatser är nedbantade och utan något annat material än just det som rör information om föreningen (vissa småundantag finns).

Aha! Då missförstod jag dig fullt ut. :rodna: Fast då är vi väl överens egentligen. ;) Inget mer än det allra nödvändigaste, så länge det inte finns en gäng som vill jobba på det på lite längre sikt. Och det verkar det inte finnas. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammalt material, dock, finns ingen anledning att skrota.

Nu tycks det ju dessvärre vara så att gamla trekkers.se inte går att få upp igen, så det finns nog risk att en del gammalt material går förlorat när sajten görs om från grunden. :(

Om all gammal dokumentation från tidgare träffar går förlorad så är det verkligen en stor tragedi för föreningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon av webansvarig(a), nu eller tidigare, måste väl ha en lokal backup någonstans?

Nja, jag misstänker att det inte har funnits någon tekniskt webansvarig på många år. Alltså en person med a) teknisk kunskap att göra det, _B) tid och lust att göra det och c) uppdraget att göra det. Så jag tror faktiskt inte att det finns någon sådan lokal backupp som det borde finnas. Men det är vad jag tror, kanske får vi besked från Anita eller styrelsen om detta nu när frågan kommer upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I regel har väl webbhotellet någon form av backup. Vet inte hur siten var upplagd, men ofta känns det snarare som om man måste anstränga sig för att få bort något man lagt ut än att det försvinner av sig själv.

Om olyckan ändå varit framme tycker jag att det vore kul om alla som har bilder eller minnen från träffarna kunde bidra till att skapa en ny sida om tidigare treffar. Den delen tyckte jag var en viktig bit av den gamla siten. Kul att bläddra sig bakåt i tiden bland treffar man varit på och sådant man missat. Och väldigt bra för nytillkomna som vill se hur det brukar vara.

Man kanske rent av skulle kunna lägga upp det som en treffhistorik-wiki, så att alla kan vara med och fylla på i texterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Ingemars åsikt om engagemanget så håller jag på det stora hela med: man måste se till att de föreningsaktiva klarar av genomföra arbetet och vara beredd på att dra ner på vissa ambitioner om det behövs. Men det behöver inte nödvändigtvis betyda färre idéer eller att man gör mindre saker. Det kan också handla om att prioritera, att hitta nya arbetsformer, att disponera sin tid annorlunda samt att se till att rätt person verkligen är på rätt plats. Sedan är det visserligen lättare sagt än gjort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I regel har väl webbhotellet någon form av backup. Vet inte hur siten var upplagd, men ofta känns det snarare som om man måste anstränga sig för att få bort något man lagt ut än att det försvinner av sig själv.

Sannolikt har webbhotellet en backupp, och sannolikt kan webbhotellet åteställa sajten till dess status vid ett visst datum. Men återigen så krävs att alla tre villkoren a-b-c enligt mitt tidigare inlägg är uppfyllda för att det skall ske. För även om jag inte har så höga tankar om styrelsens kompetens i denna fråga, så måste ju rimligen minst en av dem ha tänkt på att man kan be webbhotellet om hjälp. Jag önskar att någon från styrelsen deltog i den här diskussionen med fakta, men så länge de inte gör det, så tänker i alla fall jag fortsätta spekulera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att hitta nya arbetsformer, att disponera sin tid annorlunda samt att se till att rätt person verkligen är på rätt plats. Sedan är det visserligen lättare sagt än gjort...

Nu har vi debatterat den här frågan ett tag, och det är 7 personer (utöver Anita som redan jobbar med detta) som har yttrat sig. Peter, Centerwall, "pela", Martin, "Expandable Ensign", Johan och jag själv. Jag känner ju att det här uppdraget, alltså att sköta webben både tekniskt och redaktionellt, är för stort för en eller ett fåtal personer. Så därför frågar jag: hur många av er andra är beredda att lägga en andel kraft på det här uppdraget? Alltså att faktiskt genomföra det som har föreslagits, och inte bara sitta och vänta på att styrelsen skall göra det. Och i så fall vilken del? Själv är jag beredd att göra min del, ifall det inte framgår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att hitta nya arbetsformer, att disponera sin tid annorlunda samt att se till att rätt person verkligen är på rätt plats. Sedan är det visserligen lättare sagt än gjort...

Nu har vi debatterat den här frågan ett tag, och det är 7 personer (utöver Anita som redan jobbar med detta) som har yttrat sig. Peter, Centerwall, "pela", Martin, "Expandable Ensign", Johan och jag själv. Jag känner ju att det här uppdraget, alltså att sköta webben både tekniskt och redaktionellt, är för stort för en eller ett fåtal personer. Så därför frågar jag: hur många av er andra är beredda att lägga en andel kraft på det här uppdraget? Alltså att faktiskt genomföra det som har föreslagits, och inte bara sitta och vänta på att styrelsen skall göra det. Och i så fall vilken del? Själv är jag beredd att göra min del, ifall det inte framgår.

Jodå, jag kan nog också tänka mig att hjälpa till, i mån om tid (mycket på jobbet just nu bara) och kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi debatterat den här frågan ett tag, och det är 7 personer (utöver Anita som redan jobbar med detta) som har yttrat sig. Peter, Centerwall, "pela", Martin, "Expandable Ensign", Johan och jag själv. Jag känner ju att det här uppdraget, alltså att sköta webben både tekniskt och redaktionellt, är för stort för en eller ett fåtal personer. Så därför frågar jag: hur många av er andra är beredda att lägga en andel kraft på det här uppdraget? Alltså att faktiskt genomföra det som har föreslagits, och inte bara sitta och vänta på att styrelsen skall göra det. Och i så fall vilken del? Själv är jag beredd att göra min del, ifall det inte framgår.

Det är naturligtvis en relevant fråga. Min tid är ytterst begränsad, från och med slutet av juli kommer den att begränsas ännu mer och jag kan i viss mån känna att jag har gjort tillräckligt för WCT för mitt eget bästa.

Men med det sagt så är jag snabb, får saker ur världen, bra på att prioritera och har, om inte annat, en översikt över WCT:s första tio år som jag inte tror att någon annan har. Det finns saker jag kan bidra med och om jag får göra det på mina egna villkor så kan jag tänka mig att göra det.

Patrik Centerwall

WCT # 146

Redigerad av Centerwall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns saker jag kan bidra med och om jag får göra det på mina egna villkor så kan jag tänka mig att göra det.

Patrik Centerwall

WCT # 146

Det här går ju över förväntan! :D Nu är vi redan 4 st som inte säger blankt nej, utan är villiga att bidra med litegrand vardera. Men vi måste nog vara fler innan det är dags att försöka få ihop detta på allvar.

Patrik, och ni andra också för den delen, kanske känner ni några fler som skulle kunna tänka sig att vara med, men som inte läser den här tråden och därför inte yttrar sig. Föreslå gärna namn här, eller ta kontakt med dem själva och rapportera hit sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att det blir som ordspråkets soppa med många kockar kan jag tänka mig att vara med på ett hörn också. Kan knacka lite kod och fixa grafik om behovet finns. Just nu ser det ju ut på hemsidan som om något redan jobbar med en ny sida. Är det någon här som vet mer om det?

/Linus Åsemyr

Redigerad av pela
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att det blir som ordspråkets soppa med många kockar kan jag tänka mig att vara med på ett hörn också. Kan knacka lite kod och fixa grafik om behovet finns. Just nu ser det ju ut på hemsidan som om något redan jobbar med en ny sida. Är det någon här som vet mer om det?

/Linus Åsemyr

Tack för det, Linus! Då är vi 5 stycken nu! :)

Jag kan inte påstå att jag vet vad som händer, men den uppgift jag har fått är att styrelsen (dvs. "Mippen") nu begär in offerter på att få en ny hemsida gjord mot betalning. Huruvida de redan valt en leverantör eller rent av beställt har jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte påstå att jag vet vad som händer, men den uppgift jag har fått är att styrelsen (dvs. "Mippen") nu begär in offerter på att få en ny hemsida gjord mot betalning. Huruvida de redan valt en leverantör eller rent av beställt har jag ingen aning om.

Det låter med andra ord som om det kan bli ett spännande årsmöte...

Och jag tycker personligen inte att det nödvändigtvis är en dålig idé att köpa in något för att få det riktigt bra. Men jag är ganska övertygad om att det kan finnas en och annan medlem som kan ha synpunkter vilka kan komma att luftas på nästa årsmöte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...