Jump to content

Innehåll på trekkers.se

Pjotr'k
 Share

Recommended Posts

Det låter med andra ord som om det kan bli ett spännande årsmöte... Och jag tycker personligen inte att det nödvändigtvis är en dålig idé att köpa in något för att få det riktigt bra. Men jag är ganska övertygad om att det kan finnas en och annan medlem som kan ha synpunkter vilka kan komma att luftas på nästa årsmöte...

Jag hoppas att "en och annan medlem" är så ansvarsfulla att de inte skrämmer bort den nuvarande styrelsen utan att ha alternativa kandidater redo.

I övrigt har jag letat upp fler frivilliga till att jobba med websidorna. Jag har inte hunnit efterfråga allas tillstånd att lägga ut deras namn här, men vi är numera 8 stycken som är intresserade. :D Viktor Ahlqvist är en av dem, och han är på väg hit till vårt forum nu.

Jag kommer nu att maila några i styrelsen direkt och fråga vad de tycker om mitt initiativ. Vänta inte på min nästa rapport, hjälp till istället.

Om olyckan ändå varit framme tycker jag att det vore kul om alla som har bilder eller minnen från träffarna kunde bidra till att skapa en ny sida om tidigare treffar. Den delen tyckte jag var en viktig bit av den gamla siten. Kul att bläddra sig bakåt i tiden bland treffar man varit på och sådant man missat. Och väldigt bra för nytillkomna som vill se hur det brukar vara.

Det låter helt klart som en kul idé! Jag vill gärna se mer bilder från gamla treffar och vad mer WCT hittade på i forntiden. :) På Mässan kom det fram en dam och erbjöd sig att donera ett antal fotografier från föreningens barndom; tyvärr har jag inte hört av henne mer efter det.

Hoppas det inte går likadant med all denna överväldigande entusiasm för hemsidesarbetet. Styrelsen har faktiskt arbetat med det här i över ett år, eller är det t o m två år -- kanske ännu längre, det här är bara mitt tredje år.

Anledningen till att vi funderar på att betala någon att utföra arbetet är att samma historia upprepar sig varje gång: någon anmäler att de vill arbeta med hemsidan, håller på entusiastiskt i några månader, sedan händer inget mer. Det är ju helt förståeligt, när man arbetar på fritiden utan något annat incitament än äran och tillfredsställelsen att, förhoppningsvis, ha glatt några av medlemmarna i föreningen. Med en reell betalning som morot och en riktig deadline som piska kanske det går bättre.

Hur som helst är det fantastiskt att så många vill arbeta för föreningen. Ni är bäst! :D

/Nr. 2015

Hoppas det inte går likadant med all denna överväldigande entusiasm för hemsidesarbetet. Styrelsen har faktiskt arbetat med det här i över ett år, eller är det t o m två år -- kanske ännu längre, det här är bara mitt tredje år.

Anledningen till att vi funderar på att betala någon att utföra arbetet är att samma historia upprepar sig varje gång: någon anmäler att de vill arbeta med hemsidan, håller på entusiastiskt i några månader, sedan händer inget mer. Det är ju helt förståeligt, när man arbetar på fritiden utan något annat incitament än äran och tillfredsställelsen att, förhoppningsvis, ha glatt några av medlemmarna i föreningen. Med en reell betalning som morot och en riktig deadline som piska kanske det går bättre.

Hur som helst är det fantastiskt att så många vill arbeta för föreningen. Ni är bäst! :D

/Nr. 2015

Ovanstående halvsignerade inlägg bär vår kassör Helena Kiels medlemsnummer, så jag antar att det är henne jag talar till.

Sent i går kväll skrev jag ett mail till några i styrelsen och efterfrågade er uppfattning i denna fråga. Jag inkluderade inte din adress i det mailet, så ditt inlägg ovan är väl inte svaret på mina frågor. Jag hoppas verkligen att styrelsen inte dödförklarar mitt initiativ med motiveringen att andra personer tidigare har hoppat av samma uppdrag.

Det finns en stor skillnad mellan det du beskriver ovan, och det som jag försöker bygga upp. Du beskriver en person i taget som jobbar i det fördolda utan att någon märker någonting alls. Jag hade ingen aning om att det har funnits flera personer som haft det uppdraget och hoppat av, men jag kan inte säga att jag är förvånad. Det är inte kul att sitta ensam på sin kammare och jobba hårt utan att det märks.

Jag siktar på en större grupp som jobbar helt öppet, och som får glänsa lite i taget. Ju större gruppen är, desto livskraftigare blir den, tänker jag. Så kan du ge mig namnen på dessa avhoppare (och deras e-post), så att jag kan ta kontakt med dem också?

Jag siktar på en större grupp som jobbar helt öppet, och som får glänsa lite i taget. Ju större gruppen är, desto livskraftigare blir den, tänker jag.

Erfarenheten visar att det inte nödvändigt behöver bli så. Nu vill jag inte på något sätt dämpa din eller någon annans entusiasm, eller komma med det hemska "det har vi testat förr och det funkar inte", utan bara dela med mig av det lilla jag vet och minns.

Jag siktar på en större grupp som jobbar helt öppet, och som får glänsa lite i taget. Ju större gruppen är, desto livskraftigare blir den, tänker jag.

Erfarenheten visar att det inte nödvändigt behöver bli så. Nu vill jag inte på något sätt dämpa din eller någon annans entusiasm, eller komma med det hemska "det har vi testat förr och det funkar inte", utan bara dela med mig av det lilla jag vet och minns.

Min erfarenhet är att det aldrig blir som man tänker sig. Men det är inte ett tillräckligt bra skäl till att inte försöka få till något bra. Det händer ju ibland att det blir bättre än man tänkt sig. I synnerhet när man ber kompetent folk om hjälp.

Det primära med en ny hemsida torde vara att skriva (implementera?) kod/programvara för att på ett enkelt sätt kunna uppdatera sidan. Det som behövs göras då är en design och verktyg, sedan kan en större grupp redigera.

Folk kommer hoppa av förr eller senare, men har man några stycken som jobbar gemensamt kommer förhoppningsvis deras avhopp att överlappa varandra., dessutom måste det i så fall bli dokumentation för att gruppen skall fungera, vilket underlättar kommande ansvariga.

Här på Star Trek Databas har vi förmånen att ha Jocke som programmerar och fixar med allt det tekniska. Utan honom (eller, skall medges, en förmåga lika engagerad och kunnig) hade det inte fungerat. Det är så enkelt för oss andra att "bara" lägga in text och annat material därefter. Kodknackaren är oerhört viktig och är h*n duktig på sitt arbete förenklar det oerhört för andra arbetare.

Nu kan man ju visserligen ha det stora kodknackandet till en början och sedan inte bygga ut sidan med fler funktioner (Star Trek Databas har ju succesivt byggts ut, så det tekniska arbetet har ju haft fortsatt stor betydelse), men det behövs en väl insatt i det tekniska som stannar kvar för avsevärd tid, som jag ser det. Annars hamnar vi på nytt i att ingen kan hitta en lösning på allvarliga problem, vilka med nödvändighet kommer förr eller senare.

Min erfarenhet är att det aldrig blir som man tänker sig. Men det är inte ett tillräckligt bra skäl till att inte försöka få till något bra. Det händer ju ibland att det blir bättre än man tänkt sig. I synnerhet när man ber kompetent folk om hjälp.

Helt riktigt, håller med till 110 procent.

Japp, precis så är det! Mycket väl formulerat. :D

Det primära med en ny hemsida torde vara att skriva (implementera?) kod/programvara för att på ett enkelt sätt kunna uppdatera sidan. Det som behövs göras då är en design och verktyg, sedan kan en större grupp redigera.

Det är där vi är nu, och det är där hemsidesarbetet har fallit tidigare. När vi väl har en bas att stå på, och ett webhotell som inte släpper in en massa äckliga virus och grejer, då är det bara att bygga en snygg och innehållsrik trekkers.se.

För att sammanfatta: fortsätt samla krafter till hemsidesbyggandet och tala gärna med webred också. Tillsammans löser vi det här, för inget blir som man tänkt sig från början. Heja!

/Nr 2015

För att sammanfatta: fortsätt samla krafter till hemsidesbyggandet och tala gärna med webred också. Tillsammans löser vi det här, för inget blir som man tänkt sig från början. Heja!

/Nr 2015

För att undvika missförstånd:

Jag är sådan att jag INTE uppfattar ett halvsignerat mail som det ovan som officiellt.

Jag har alltså ännu inte fått något som helst officiellt svar från styrelsen på mitt initiativ.

Ett absolut minimum är att någon från styrelsen svarar "Nej tack", att inte svara alls är ohyfsat.

Jag gör inte mer nu förrän jag får officiell sanktion från styrelsen.

Det har nu diskuterats arbetsgrupper och liknande, vilket är bra.

Jag kan själv tänka mig att hjälpa till på ett hörn med hemsidan, men jag har ingen erfarenhet av att sådant arbete inte heller kan jag programera.

Min fråga är finns det nån i föreningen som har kan programera php eller vad som nu är lämpligt? Finns det någon sådan bland de frivilliga eller är alla som mig, villiga men okunniga? Som Pjotr'k påpekade, det behövs nån med kunskap som kan sköta engineering om det ska bli nått.

Jag har hyfsad koll på PHP, dock ont om tid. Jag kan dock hjälpa till om det inte blir något mastodontprojekt.

Det viktigaste är dock att innehållet är bra och uppdaterat, ingen besöker en sida för att den är fräck (eller snarare, ingen besöker en sida två gånger för att den är fräck).

I värsta fall kan man väl implementera någon färdig cms (motsv.) och bygga på det. Minimalt med kodning, dock begränsad användning till ens önskemål.

Först bör man dock bestämma vad som skall finnas på sidan och hur den är tänkt att användas. Sedan kan man hitta någon kodare eller färdig cms (motsv.) och färdigställa sidan.

Dock har mina förslag om RSS-flöden inte varit något som i längden tar tid för redaktionen, utan tvärtom frigör tid.

Sedan kan jag hålla med om dina åsikter - så här jobbar för övrigt Stockholm Trekkers och Trekkers i Södra Sverige redan nu, så det är rimligare att göra en sådan satsning. Gammalt material, dock, finns ingen anledning att skrota.

Håller helt med om att gammalt material inte ska skrotas. Vi hade t ex kvar hela gamla Trekzine, som var en excellent snygg :) sida med himla bra artiklar...

Visst är RSS bra - enda prob jag ser med det är att alla nyheter kommer från Startrek db - vilken ju inte är en dålig nyhetssajt...

Hm ju mer jag tänker... ju bättre låter det... (minns fortfarande när trekkers.se var snabbast med nyheter många gånger och där vi "tävlade" lite lätt.

Jag vill gärna läsa om alla gamla treffarna också... Det finns mycket bra gammalt material som bör finnas tillgängligt.

Viktigast är ju förstås tid och plats och avsnitt för nästa treff så det är förstås första prio.

Sen det här med svårnavigerat - det är ju så himla individuellt och allt kan ju inte finnas precis framför ögonen hela tiden. Men gamla trekkers.se var gammal och "klonkit" byggd

En bra sökmotor är ett måste (vi hade google sök och den var himla bra)

Någon av webansvarig(a), nu eller tidigare, måste väl ha en lokal backup någonstans?

Ja det är klart att vi har backup. Bara lugn.

Någon av webansvarig(a), nu eller tidigare, måste väl ha en lokal backup någonstans?

Nja, jag misstänker att det inte har funnits någon tekniskt webansvarig på många år. Alltså en person med a) teknisk kunskap att göra det, _B) tid och lust att göra det och c) uppdraget att göra det. Så jag tror faktiskt inte att det finns någon sådan lokal backupp som det borde finnas. Men det är vad jag tror, kanske får vi besked från Anita eller styrelsen om detta nu när frågan kommer upp?

Det förutsätts en hel del här :)

Klart att vi har backup som sagt. Alla bilder som tagits så länge jag haft digitalkamera - sedan 2000 - och jobbat med sajten finns kvar och mer därtill, på trekkers.

Jag var ansvarig för innehållet på sajten och Ulf Nordqvist har skött tekniken. Den engelska delen har Lorry skött.

Är det mer frågor så mejla gärna mig eller listan. Jag har svårt för forum och går inte in här ofta..

Hälsningar

Anita

Tekniken är himla viktigt. Vore jättebra om fler kan lägga in. Dock måste vi vara noga med innehåll också - det är väldigt viktigt (eller hur Peter :)

En anledning till att jag anmälde mig till webred var alla stavfel på gamla sajten.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Två veckor senare.

Finns det något förslag på hur nya trekkers.se skall fungera? Har styrelsen funderat?

Ytterligare en månad senare.

Genom en ren tillfällighet har jag fått reda på att vår hemlighetsfulla styrelse just nu jobbar som grisar med att få upp trekkers.se till nästa vecka. Med tre veckor kvar till nästa treff så får det anses vara brådskande...

HEMSIDAN

Vår hemsida ligger fortfarande nere, men arbetet pågår för fullt och

planen är att vi ska ha en fungerande version i mitten av augusti.

Titta in till www.trekkers.se onsdag 19 augusti och var bland de

första att se och prova den nya hemsidan!

Jag ser med spänning fram mot vad som kommer att hända. Fast det är ju redan onsdag nu...

Patrik Centerwall

WCT # 146

Edited by Centerwall

Jag ser med spänning fram mot vad som kommer att hända. Fast det är ju redan onsdag nu...

Nåja, den är uppe nu en bit in på arbetsdagen. Och inte helt oväntat är den så flashig att den inte fungerar på min "gammeldator". Jag sitter nämligen i min sommarstuga och väntar på sotarn, så jag får vänta tills i morgon för att se hur den nya sidan verkligen ser ut. Men ni som sitter vid nyare datorer kan kolla genast!