Jump to content
Sign in to follow this  
Pjotr'k

Stargate: SG-1

Recommended Posts

Jag skulle också vilja rekommendera att söka på Wikipedia! Där finns det väldigt bra information om Stargate (språk, skepp, karaktärer, teknologi, mm).

Edited by Kathryn Archer

Några bra länkar för mer information om Stargate världen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Stargate_SG-1 (Titta längre ner på sidan, där finns länkar till respektive områden.)

http://stargate.wikia.com/wiki/Stargate_Wiki

http://www.stargate-sg1-solutions.com/wiki/Main_Page

Edited by Kathryn Archer

Utan att egentligen värdera SG och ST är de ju väldigt olika. SG är ju en mer militaristisk serie och särskilt mycket Trek i meningen utforskande sker ju inte i SG. Och ST utspelar sig ju i framtiden och har en del utopi i sig, vilket SG inte har.

Enkelt uttryckt: ST – exploration SG - explosions.

På ett mer personligt plan finner jag dock pseudo-mytologin i SG irriterande och tafflig och karaktärerna väldigt platta. Men som underhållning funkar den väl, om inte annat så finns där en del ögongodis. Det är ju en äventyrserie och försöker inte vara annat heller.

Jag håller absolut inte med, jag tycker snarare det är tvärt om, SG1 och SG:Atlantis-gängen ger sig ständigt (särskilt i de tidigaste säsongerna) in i helt okända situationer, medan Star Trek besättningarna visserligen ger sig in i mer eller mindre nya situationer, men de har ändå ett par hundra års first contact-erfarenhet i ryggen.

Den halvtaffliga mytologin tycker jag är SG1 (och till mindre del, SGA) charm.

Intressant att läsa den här tråden från början, nu har jag bara sett från slutet av s4 av SG1 och inte sett allt SGA har jag dock sett nästan alla avsnitt. Men jag kommer inte att köpa SG på DVD innan jag har all ST, allt annat vore "highly illogical".

Men jag ÄLSKAR O'Neills karaktär.

Ni som sett sista SGA avsnittet, visst var det dåligt, jag hade förväntat mig ett bättre avslut på en sån underbar serie.

Avsnittet var iallafall uselt, Ronon dog bara för att bli återupplivad kändes som att de först tänkte att de skulle ha något sorgligt men sen tänkte att "vi kan ju inte döda Ronon bara sådär", dåligt var avsnittet i varje fall.

Det är alltid trevligt att få se favoritavsnitt ur en favoritserie. En av minna favoritraser i SG-1 är Nox. De verkar vara filosofiska rackare. Skulle gärna besöka dem......om de gick.

Vad för favoriter har ni andra i SG-1?

The Lost City Part 2 är kul, slag ovanför Antarktis och en VÄLDIGT förvånad Anubis :)

Annars så gillar jag avsnitten där de försöker att hitta den heliga graalen.

Skulle gärna besöka dem......om de gick.

Vad då, om de går? Vad jag har sett av arten Nox så kan de gå (även om de gärna gömmer sig i stadsskepp bland molnen).

Avsnittet var iallafall uselt, Ronon dog bara för att bli återupplivad kändes som att de först tänkte att de skulle ha något sorgligt men sen tänkte att "vi kan ju inte döda Ronon bara sådär", dåligt var avsnittet i varje fall.

Jag trodde du pratade om Sg1... läste om och såg att du menade SGA... :)

Där håller jag HELT med dig. Hade inte varit dåligt om de hade dragit ut det över 3-5 avsnitt dock, storyn var bra, den kändes bara otroligt komprimerad på så kort avsnittstid.

Mitt absoluta favitavsnitt är The Serpents Song, Apophis (första... :lol: ) dödsscen.

Ok, jag vet att den här tråden är gammal med stort G, men idag har jag sett mina första SG1-avsnitt :). Jag har aldrig gett serien en tanke innan, men någon gång måste man pröva något nytt och en vän tipsade mig. Summan av kardemumman är att den överraskade mig positivt. Trots de ganska fåniga ormhuvudsdräkterna och den något förutsebara handlingen har den en lovande framtoning och karaktärer med potential. Jag ser fram emot att se mer och kommer förmodligen skriva här lite då och då - om det är någon som är intresserad av att snacka lite SG1 :)

Ok, jag vet att den här tråden är gammal med stort G, men idag har jag sett mina första SG1-avsnitt :). Jag har aldrig gett serien en tanke innan, men någon gång måste man pröva något nytt och en vän tipsade mig. Summan av kardemumman är att den överraskade mig positivt. Trots de ganska fåniga ormhuvudsdräkterna och den något förutsebara handlingen har den en lovande framtoning och karaktärer med potential. Jag ser fram emot att se mer och kommer förmodligen skriva här lite då och då - om det är någon som är intresserad av att snacka lite SG1 :)

Absolut, skriv på. Det var ett tag sen jag såg SG-1 så jag vet inte hur mycket jag minns eller har att säga, men det är alltid kul att höra någon annans åsikter i vilket fall. ;)

Jag tycks minnas att jag tyckte att SG-1 var en ganska kul och underhållande serie som byggde upp Stargate-universumet ganska bra. Det är en del variation från avsnitt till avsnitt och det var en del 'twists' och 'storylines' som jag tyckte var intressanta, men precis som du säger så blir avsnitten och lösningarna ganska förutsägbara väldigt snabbt. I takt med att säsongerna tickar iväg blir nya idéer allt färre och nya faror allt mer långsökta eller repetitiva, men då blir det även allt mer humor i serien, framför allt genom O'Neill. Det fungerade ganska bra, för mig iaf, även om de sista säsongerna blev lite mer sega. Sista avsnittet var dock väldigt fint.

Det är även en hel del Star Trek-referenser och influenser i serien, om jag minns rätt. :P

Edited by Lord Di Lego

Jag gillar SG1. Gillar även övriga Stargate-serier, även om repriserandet på TV6 nuförtiden går mig på nerverna. De har visat samtliga avsnitt säkert 15 gånger nu, så min fascination över serien är inte lika stor nu som den var för några år sedan.

SG1 är bättre gjord, men jag gillar karaktärerna i Atlantis bättre. Universe var alltför kortlivad för min smak - hade gärna sett mer. Kändes som ett Voyager fast tvärtom (de tog sig ju bara längre och längre bort från Jorden i den här serien...).

SG1 och SGA har en hel del humor. Alla klichéer pekas ut och det kan man verkligen skratta åt. Jag gillade SGA bätre men det betyder inte att SG1 är en dålig serie.

Var detta den första Stargate-serien som typ kom i slutet av 90-talet i USA. MInns bara att jag har sett pilotavsnittet som jag inte tyckte var något vidare jämfört med filmen.

Det finns bara en äkta Stargate och det är filmen ;)

LOL! Ja håller med dig att piloten inte är mycket att hurra för. Serien blir bättre efter ett par säsonger, när man inte tar allt på så stort allvar.

Absolut, skriv på. Det var ett tag sen jag såg SG-1 så jag vet inte hur mycket jag minns eller har att säga, men det är alltid kul att höra någon annans åsikter i vilket fall. ;)

Najs :). Jag har sett en handfull avsnitt nu. De som gjorde störst intryck var "Emancipation" och "Cold Lazarus".

Det jag gillade med "Emancipation" var att den överraskade handlingsmässigt. Ok vissa saker var förutsebara, men jag kunde inte förutse att Carter skulle duellera själv eller att kvinnorna skulle bli fria på slutet - det var lite väl mycket feelgood för att jag skulle kunna ana att det skulle ske (man är ju van vid Star Trek hehe) men det funkade bra i avsnittet. Ett fint slut tycker jag.

Cold Lazarus var bra eftersom det fokuserade så på Jack och berättade mer om hans karaktär. Varelsens motiv var oförutsebara (och fina) och skådisarna gjorde ett riktigt bra jobb. Jag sögs verkligen in i handlingen. Var även förvånad över att inte varelsen dok på sjukhuset eftersom allt pekade på att tiden var så knapp, men som sagt, det är inte Star Trek, SG1 verkar vara mer flytande och inte så exakt som en annan är van vid. Inget fel med det dock :)

SG1 är bättre gjord, men jag gillar karaktärerna i Atlantis bättre.

Najs, tänker se den serien när jag blir klar med SG1 :)

SG1 och SGA har en hel del humor. Alla klichéer pekas ut och det kan man verkligen skratta åt. Jag gillade SGA bätre men det betyder inte att SG1 är en dålig serie.

Ja jag har tänkt på det också, det är kul att man vågar driva med stereotyper och mycket av det är aktuellt ännu idag, tänker t.ex. på dräkterna kvinnorna var tvungna att ha på sig i "Emancipation", m.m.

Det finns bara en äkta Stargate och det är filmen ;)

Jo filmen var bra, det var den som gjorde att jag började titta på serien. Håller med om att piloten var sämre men däremot finns det en del bra avsnitt också. Jag har inte sett så många ännu, men eftersom jag har hört att serien blir bättre allt eftersom så ser jag fram emot att se mer.

Ok, har nu sett mig igenom säsong 1 och 2 samt lite av trean och jag måste säga att jag har fastnat för det. Speciellt kul var det i det avsnittet när de åkte tillbaka i tiden och Jack sa att han var James T Kirk! Bwahaha! Vilket jag tycker är extra kul eftersom de delar en del karaktärsdrag - båda är inte så noga med att följa regler och har glimten i ögat.

Nu när jag sett ett tag tycker jag det är kul att det finns samma typ av uppbyggande linjära handling som jag gillade i DS9 där man arbetar mot något speciellt mål. I DS9 var det Changelings och i SG1 är det goa'ulds och jag harr sett att det, som någon sa, finns en hel del paralleller att dra mellan serierna. Goa'ulds påminner mig om de där små insektsliknande varelserna i slutet av TNG säsong 1 som skulle ta över jorden lite på samma sätt - genom att ta över kroppar. Det finns spegeluniverum, fast i SG1:s verkar de inte vara "motpoler" på samma sätt som i DS9 m.m. Det som skiljer serierna åt är att man i SG1 vågar göra de lite mer "omoraliska" sakerna - som att skjuta ihjäl folk som förtjänar det medan man i Star Trek hänvisar till the Prime directive m.m., och det tycker jag om eftersom det gör SG1 ganska oförutsägbar i mina ögon. Hoppas det fortsätter såhär :)

Ja, jag tycker också att Goaulds är lika varelserna från slutet av TNG säs 1 men när jag såg TNG första omgången tyckte jag att dessa parasitiska varelser påminde om aliens från en gammal scifi film från 1953 "Invaders from Mars"

Ja, jag tycker också att Goaulds är lika varelserna från slutet av TNG säs 1 men när jag såg TNG första omgången tyckte jag att dessa parasitiska varelser påminde om aliens från en gammal scifi film från 1953 "Invaders from Mars"

Den har jag inte sett, kanske borde kolla upp den då :)