Jump to content
Sign in to follow this  
Phlox

Babylon 5

Recommended Posts

EXTRA EXTRA!!!

Taget ifrån sci-fi forumet:

Senaste nytt från JMS, angående hans nya B5 film.

Är att alla papper är påskrivna och ett andra manusförslag för 'B5:TMoS' kommer att lämnas in om ca. 2 veckor.

Men det enda han kunde berätta, var att det inte var en kortroman, seriemag, animerad serie, radiopjäs eller en teaterpjäs.

Men enligt trovärdiga källor, är det en långfilm detta gäller. Med en del av det gamla gardet!

Tips till er som vill köpa serien på DVD.

Choicesdirect säljer säsong 1, 2 och 3 för otroliga £26 st. Säsong 4 kostar £38...

Dom säljer inte säsong 5 ännu då den inte släppts på R2UK...

1500:- inkl frakt är som hittat för 4 säsonger.

Eftersom butiken ligger i England så blir det ingen tull/moms som tillkommer.

Edit: Dom har tydligen höjt priset igen då erbjudantet jag skrev om ovan bara gällde en (1) vecka...

Edited by Taken

Jag har 1:a och 2:a säsongen med den svenska versionen.... Nu undrar jag om det kommer komma ut en svensk version.... eller finns det svensktexat på region 2 versionen på 3:de respektive 4:de säsongen

Richard Biggs som spelade Dr. Stephen Franklin i Babylon 5 har avlidit 44 år gammal.

Detta var sannerligen den tråkigaste nyheten på väldigt länge... Förhoppningarna att hela B5-gänget skulle återförenas till något nytt projekt dör ju också här tyvärr! För er som ännu inte sett den mästerliga serien Babylon 5, borde nu åtminstone ge den en chans, om inte annat för att hedra minnet av denna oförtjänt ganska okända och underskattade skådespelare som gick bort i förtid!

Sleep well in the starlight, Richard! :gråter:

Om det är någon här som gillar Nightwish så är det kul att meddela att Marco (Basist och sångare) gillar Babylon 5 :) . Nightwish hittar ni förövrigt här.

Tänkte bara berätta att filmen Babylon 5: The Legend of the Rangers: To Live and Die in Starlight visas på lördag klockan 2.25 på Kanal 5. Det är den sista (senaste) av Babylon 5 filmerna, den var tänkt som pilot till en ny tv-serie men det blev inget av det. I min mening är det inte en speciellt bra film, men definitift sevärd om man gillar B5 eller sci-fi i allmänhet.

e det nån som vet var man kan få tag på denna serien me svensk text? hittar bara de 3 första boxarna, eller va det de 2 sista.. jaja finns alla me svensk text? för såna som mig klara inte det me enbart engelskt tal, då fatta ja inte ett dugg.

Tror inte det finns mer än de tre första på svenska....verkar vara drygt med den utgivningen....

Visst vill man ha svensk text, men vad gör man när man vill ha de serier som inte alls har det.... :(

Ytterst få SF-serier finns ju med detta....

och filmmix.com ha dom me.

sen ha ja en liten fråga me. i vilken ordning ska man se filmerna? e det:

the gathering

in the begining

thirdspace

the river of souls

a call to arms

the legend of the rangers: to live and .......

sen ha ja inte sett serien heller, men det går kanske bara att bara hugga in på filmerna än då. eller?

Nej gör inte det, filmerna kan bli spoilers då. Det är bara den första filmen du kan se utan ha sett serien (eller större delen av den). Den är vad jag vill minnas piloten till serien....

och filmmix.com ha dom me.

sen ha ja en liten fråga me. i vilken ordning ska man se filmerna? e det:

the gathering

in the begining

thirdspace

the river of souls

a call to arms

the legend of the rangers: to live and .......

sen ha ja inte sett serien heller, men det går kanske bara att bara hugga in på filmerna än då. eller?

<{POST_SNAPBACK}>

the gathering: är typ seriens pilot avsnitt, karaktärerna är inte riktigt finslipade, och gör kanske lite konstiga saker mot vad de skulle göra i serien.

in the begining: varning filmen utspelar sig före serien, inehåller groteska spoilers.

se den efter du sätt serien.

thirdspace: Firstående film, utspelar sig någon gång under 3?:e sesången.

the river of souls: Firstående film, utspelar sig någon gång under 4?:e sesången.

a call to arms: Nu pratar vi bra film, "pilot" filmen till Crusade, serien lades tyvär ner.

the legend of the rangers: to live and ......."pilot" filmen till the legend of the rangers serien som aldrig blev av.

Film nummer 7: Ska troliktivis börjas spelas in i april.

VARNING, nu tänker jag raljera, och det lär bli en del spoilers... :lol:

B5 är utan tvekan den bästa serien någonsin. Ja, bättre än Star Trek, även om DS9 kommer nära. Den är helt enkelt bara bäst.

Först och främst för kontinuiteten, det är inte en serien, det än en 100-timmar lång film. Man kan sätta på The Gathering, och sen se resten av filmerna och säsongerna (det finns en recomended Wieving Order, om någon är intresserad så skicka ett PM, där står exakt var varje film ska stoppas in, och hur vissa avsnitt som visades i fel ordning av diverse skäl ska flyttas) på raken. Vore det inte för att det är ett intro skulle det vara svårt att veta var ena avsnittet slutar och nästa börjar, speciellt i säsong 4.

Ännu bättre är de profetior som säger vad som ska hända, och andra inblickar man får. Drömmar som Londo har i säsong 1 kommer tillbaks i säsong 3-4, och t.o.m. i sista avsnittet. Man känner verkligen att historien är planerad från första början (utom möjligen i The Beginning där Delenn ser ut som.... tja... :lol: )

Och till storyn... den är underbar. Två antika raser bunda i ett ideologiskt krig i miljoner år. Hur Vorlons använder människor och andra raser som vapen, och hur Shadows svarar på samma sätt. Ger mig rysningar...

Sen har vi story-arcs som sträcker sig från säsong 1-4, ett större antal av dem. Lite då och då som droppar de kommentarer om sånt som har hänt. Det har alltid varit en sjuk sak i ST, inte i mer än 3-4 avsnitt under 7 år så nämner TNG-besättningen något som hänt i ett tidigare avsnitt, hur fantastiskt och storslaget, eller hemskt det än må ha varit. Att Picard blev assimilerad, första avsnittet, och att hon säkerhetschefen dog är de enda jag kommer på.

Angåendet pangande, jag utmanar den person som kan visa ett enda skott som avlossats utan poäng.

Men när det gäller Crusade, som av flera här har prisats... :sjuk:

Jag har sett två avsnitt, första och andra. Jag stog inte ut, efter 25 respektive 15 minuter stängde jag helt enkelt av. Det var pinsamt. Det var så dåligt så jag inte kunde se en enda episod. Jag har helt allvarligt aldrig sett en värre sci-fi serie! Den är en skam för namnet Babylon 5, och det är synd att en B5-skådespelare nedlät sig till att deltaga.

Den har över huvud taget inget av B5-känslan. De kunde inte ens animera striderna, det såg ju helt löjligt ut!

Till de som inte sett B5, börja från början och f??lj storyn rakt igenom, det finns inget annat sätt. Jag kan garantera er en sci-fi upplevelse som Star Trek aldrig skulle kunna levera.

Borgerna söker perfektion och vill assimilera allihopa. Skuggorna vill ju också att alla levande varelser ska vara så bra som möjligt. De vill ju båda ha något som man kalla perfekion.

Med Kosh-röst: Yes.

Med Sotunk-röst: Ja, de söker båda perfektion, men skillnaden i vad för sorts perfektion och i metoder är så stor, att jag inte tycker man kan dra en parallell mellan Borger och Shadows. Men om jag ska vara ärlig så sa jag emot mest för att föra diskussionen vidare. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Faktum är att de är varandras absoluta motsats.

1. Borgerna handlar om ordning. Ingenting annat. Shadows står för kaos.

2. Borgerna är inte vad vi kan kalla... diskreta... :borg1: Shadows arbetar främst i hemlighet. Det är bara när det inte finns någon annan väg som de flyger ut och utplånar folk.

3. Borgerna står ensamma, Shadows har en mängd allierade.

Det finns inga paraleller över huvud taget. :P

Sedan är det roligt att jordens imperium bara en bråkdel gemfört med centauris och andra rasen gör det nytt och spännande....

<{POST_SNAPBACK}>

Det skulle jag inte vilja påstå... Earth Alliance är en stormakt, och jag tror de skulle kunna vara jämnstarka med the Centauri Republic så länge inte Centaurierna fick hjälp av Shadows. Bara för att de fick spö av Minbari betyder inte att de är svaga. Tänk på att Minbari har varit rymdburna en mycket lång tid. De var ju där jorden är nu (alltså nu i B5) för drygt 1000 år sedan...

När det gäller Walter Koenig, så ja, han har en roll i B5. Han spelar Psi-Polisen Alfred Bester och är med i ca 10 avsnitt sammanlagt (jag gissar), spridda över alla fem säsongerna.

Det är i B5 Walter verkligen visar vad han kan! Här har en roll att bita i, till skillnad från i TOS och filmerna. :)

Angående Bester, jag har alltid funderat, säger de Psi-Cop (Psi-Polis) eller Psi-Op (Psi-specialagent.... typ)?

Jo, Bester är ju en av höjdpunkterna i B5. Han är rätt lik Gul Dukat om man ska dra en paralell till ST. Alla på stationen hatar honom, men de kan ändå inte riktigt stoppa honom från att komma dit.

Överhuvud taget gillar jag hela konceptet med Psi-Corps.

The Corps is mother

The Corps is father

Jag har sett två avsnitt, första och andra. Jag stog inte ut, efter 25 respektive 15 minuter stängde jag helt enkelt av. Det var pinsamt. Det var så dåligt så jag inte kunde se en enda episod. Jag har helt allvarligt aldrig sett en värre sci-fi serie!

Vilka ep såg du? Filmbolaget lät inte Straczynski få fria händer, utan gjorde egna manus tex så därför träffar Crusader teamet Lochley för första gången i två ep, de visade även ep i fel ordning etc, har för mig att Straczynski kastade in handuken när filmbolaget krävde en romans mellan två av huvudrollsinehavarna...

Vissa ep är fulkomligt skitkassa. Vissa håller B5 klass, men historen hinner inte utveklas på bara 12 ep.

Om du vill den "riktiga" Crusade se A Call to Arms

the river of souls: Firstående film, utspelar sig någon gång under 4?:e sesången.

<{POST_SNAPBACK}>

nja, nästan rätt, The river of souls är fristående, men den utspelar sig efter seriens slut, dvs efter säsong 5, eller nja, sista avsnittet tar upp vad som händer när de 20 åren "tar slut" så man kan säga att filmen är mellan sista och näst sista avsnittet.

hur underbart krångligt det gör det :)

Thirdspace utspelas mitt i säsong 4, efter shadowkriget men innan kriget mot jordet.

*edit* la till det om Thirdspace

Edited by Mikael

Jag har sett två avsnitt, första och andra. Jag stog inte ut, efter 25 respektive 15 minuter stängde jag helt enkelt av. Det var pinsamt. Det var så dåligt så jag inte kunde se en enda episod. Jag har helt allvarligt aldrig sett en värre sci-fi serie!

Vilka ep såg du? Filmbolaget lät inte Straczynski få fria händer, utan gjorde egna manus tex så därför träffar Crusader teamet Lochley för första gången i två ep, de visade även ep i fel ordning etc, har för mig att Straczynski kastade in handuken när filmbolaget krävde en romans mellan två av huvudrollsinehavarna...

Vissa ep är fulkomligt skitkassa. Vissa håller B5 klass, men historen hinner inte utveklas på bara 12 ep.

Om du vill den "riktiga" Crusade se A Call to Arms

Jag såg, som jag sa, EP 1 & 2. Första började med nåt myteri, mer än så såg jag inte. Skådespelarna var horribla, specialeffekterna hörde hemma i en fan-gjord film.

Episod två var ännu värre. Att dra in Techno-mages, som förvisso var en av de allra häftigaste figurerna i B5, redan i andra avsnittet. Inte bara avbryter skeppet sitt uppdrag att rädda jorden för att hjälpa ett gruvbolag. Det visar sig att det TROTS allt finns två Techno-mages kvar, och de bara råkar känna varandra. :rolleyes:

Crusade har inget att göra med B5. Kanske finns det något bra avsnitt, men jag tänker inte tråka mig igenom övriga bara för att hitta det.