Jump to content
Sign in to follow this  
Phlox

Babylon 5

Recommended Posts

Jag såg nog nästan hela första säsongen innan jag började hamna efter och orkade till slut inte komma i kapp med avsnitten på Tv4 Science Fiction. Den kanalen har verkligen öppnat upp min ögon för sci-fi serier, men man kan ju inte gilla alla.

Babylon 5 hade okej skådisar, minns inte mycket alls av avsnittens storyline, och imponerande specialeffekter för dess tid.

Edited by ambreal

Hur kan du se på Babylon 5 istället för Deep Space Nine? Medelmåttig serie vs enastående serie;)

Öhm, det där påståendet förtjänar egentligen en helt egen tråd. Men, en gång tyckte jag som du. Fast hade nog ännu värre betyg på B5. Sedan tog jag mig förbi den medelmåttiga säsong ett och vips hade jag en ny favorit-serie.

Jag tycker mig dock se en betydande skillnad mellan seriernas ytliga likhet (rymdstation, mycket politik, stort krig etc). Och det är DS9 i grund och botten är berättelsen om människorna (eller individerna för att inte utelämna alla aliens) medan B5 berättar om en tid, en berättelse av mer episka mått om man så vill, där individerna kommer i andra hand. Allt känns så mycket större i B5 medan DS9 zoomar in på den lilla människan.

Observera dock att inget av detta gör den ena serien bättre än den andra, snarare är det så att det gör det svårare för mig att jämföra dem.

Hur kan du se på Babylon 5 istället för Deep Space Nine? Medelmåttig serie vs enastående serie;)

Enkelt; intressantare skådisar i Babylon 5. :rolleyes:

Och jag skulle knappast kalla mig ett B5 fan. Minns ju väldigt lite från serie...

Jag såg att Bl. a. Discshop säljer de tre första säsongerna av Babylon 5 i en ny-release. Denna med nytt digitalt bredbildsformat samt remastrat ljudspår.

Nån som vet om säsong tre och fyra också kommer att släppas, eller om man får hålla till godo med de gamla versionerna som de fortfarande säljer av dessa sista säsonger?

Hallo Eller

har inte sett så mycket av Babylon 5

har sett några enstaka av snitt på kanal 5

är kanske dax att köpa hen eller ladda ner

hur många säsonger av den är det???

jaja får läsa vidare om det på forumet.

är det nog som vet något intressant så hojta till =)(8

ha Det

FKS

Babylon 5 är så otroligt bra! Man ska se avsnitten i ordning och följa storyn. Tycker Babylon 5 enbart slås av DS9 och det på grund av att DS9 går att se om (jag har sett serien flera gånger) medan B5 är fullständigt beroende av att man inte vet vad som händer och är inte alls speciellt intressant att se om (jag har försökt några gånger men tröttnat).

Har man inte sett B5 så har man missat något stort i livet det kan jag säga =) Till och med min kompis som nästan spyr när han hör mig prata om Star Trek eller Sci-Fi överhuvudtaget tyckte B5 var bland de bästa TV-serierna han hade sett.

Nja, jag är inne på mitt andra varv av B5 just nu (säs 3), och på vissa sätt är den bättre än första gången jag plöjde den. B5 har så mycket detaljer, ledtrådar och nyanser att det är nästan omöjligt att upptäcka allt första gången man ser den. Jag upptäcker definitivt nya saker när jag ser om den nu. Att jag sedan kan grundstoryn gör den absolut inte sämre för mig.

Nja, jag är inne på mitt andra varv av B5 just nu (säs 3), och på vissa sätt är den bättre än första gången jag plöjde den. B5 har så mycket detaljer, ledtrådar och nyanser att det är nästan omöjligt att upptäcka allt första gången man ser den. Jag upptäcker definitivt nya saker när jag ser om den nu. Att jag sedan kan grundstoryn gör den absolut inte sämre för mig.

Jag håller helt med. Särskilt när det gäller tidsreseaspekterna och liknande så är det väldigt svårt, även om man ser med en hastighet av 2-3 avsnitt om dan (för att inte tala om man såg den på TV vid första visningen, med bara 1 avsnitt i veckan + sommaruppehåll!) att hänga med i de ledtrådar som lämnades. Dessa blir inte meningsfulla föränn man ser om alltihop.

har kommit över lite info som fick mig att tänka . i Voyager-avsnittet "Relativity" spelas Braxton av Bruce McGill som även spelar major Ryan i avsnittet "Severed Dreams" .

jag har läst anledningen till att han är med i det avsnittet är att Robert Foxworth som Spelade general William Hague i serien och även amiral Leyton i "Homefront" och "Paradise Lost"(DS9) blev dubbelbokad av sin agent så de dödade honom "off-screen" . min tanke är att han borde ha valt att göra Babylon 5 istället för DS9 eftersom general William Hague i B5 var viktigare och amiral Leyton dyker inte upp igen i DS9 .

Bruce McGills karaktär känns inte riktigt rätt som Hagues efterträdare

Edited by K´hogh son of Klintoch

En Sanslöst bra serie som har det mesta som krävs. Dock är väl effekterna till en början ganska komiska, men vem bryr sig när den röda tråden är så extremt stabil och de grymt intressanta och välspelade karaktärerna. Tycker inte det finns många serier som slår denna (bara DS9 och BSG) och det är något som alla sci - fi dårar borde se!! ;)

Man får dock inte glömma filmerna som skall ses samtidigt som serien, och när de skall ses råder det delade meningar om. men om man googlar ordning B5 så finns det en snubbe som postat den absolut bästa ordningen enligt mig.....Spinoffen kan man ju också se men den håller tyvärr en ganska låg standard. ps. glöm ej det sista avsnittet/filmen som kom ut relativt nyligen, Lost tales......

Det var väldigt länge jag såg denna serie. På den tiden fanns det ej några långfilmer. Dax för en revival kanske. Säs 1-4 är bäst. Säs 5 känns lite krystad men alla fansen vet ju varför.

Jag såg precis klart serien igår kväll och älskade den verkligen. Synd dock att den slutade när en stor del av Babylon-besättningen bestod av kvinnor :( Är kluven när det gäller de två sista avsnitten; det sista var ju så sorgset. Det näst sista var lite mer st-stil. Min favorit st-serie är också ds9 och de har många likheter. Men jag blev så besviken när Susan slutade i och med säs 5. Någon som vet varför? Alltså ville regissören inte ha henne med längre eller var det hon som hoppade av? Hon var ju min absoluta favoritkaraktär :(

Men jag blev så besviken när Susan slutade i och med säs 5. Någon som vet varför? Alltså ville regissören inte ha henne med längre eller var det hon som hoppade av? Hon var ju min absoluta favoritkaraktär :(

Amid the confusion over whether the show would get picked up for a fifth season, Claudia Christian declined to renew her contract, and did not appear in the fifth season. She was still able to appear in the final episode, as that episode was originally filmed as the finale of the fourth season and was moved forward. Ivanova did not appear in the episode that was created to serve as a new finale for season four.

This departure necessitated substantial changes to the fifth season of Babylon 5. A planned episode title, "The Very Long Night of Susan Ivanova," was reused as "The Very Long Night of Londo Mollari," though the episodes did not share a plot. Furthermore, a planned romantic relationship between Ivanova and the telepath Byron that would have continued her pattern of tragic relationships was changed to be a romance between Lyta Alexander and Byron, which in turn precipitated the events of the Telepath War. A new character, Elizabeth Lochley, was created to take Ivanova's narrative role as commander of the station.

In the Season 5 episode A View from the Gallery, two maintenance workers discuss Ivanova's sudden departure. They speculate on the reasons she left, mentioning contract and pay disputes, before finally concluding that they will not ever know the true story.

Ordningen i vilket serien bör ses. Dock borde att två avsnitt byta plats i ordning för att den ska bli helt rätt (kronologiskt sett) men jag har glömt bort vilka de ska vara. Det spelar hur som helst inte en allt för stor roll i det stora hela.

Och det är en helt klart sevärt serie som många har sagt.