Gå till innehåll
Nyhet

Missa inte Kobra i kväll

Rekommenderade inlägg

Jag har nu sett avsnittet och är mycket nöjd med framställningen av klingonska. Den finns att titta på, på SVT Play, redan nu och fram till årsskiftet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en sak jag reagerade på... klingonska påstås vara det mest framgångsrika påhittade språket förutom esperanto, och är annorlunda mot andra påhittade språk eftersom det är från en påhittad värld, och är kommersionellt. Skulle detta dock inte lika gärna kunna säga om Tolkiens alviska? Om det bara finns 30 personer som talar flytande klingonska i världen så har jag en känsla av att bör detta vida överträffas av de som talar flytande alviska. Alviska är också mer utvecklat som språk och är mer omfattande, både i tillämpning och antalet talare... Inte för att jag är missnöjd över att Star Trek får lite uppmärksamhet, men att totalt missa alviskan som är jämförbara på alla sätt med klingonskan, förutom att den är äldre, känns som en allvarlig översikt från redaktionens sida. Antingen det eller så är det jag som övervärderar alviskans spridning och popularitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog som föregående talare där. Är nog fler som pratar alviska som för övrigt påminner lite om isländska i vissa små ögonblick.

Det är verkligen två olika språk men jag gillar båda stenhårt. Avliskan är mjuk och poetisk klingonskan är rejäl och pang på rödbeten! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu sett avsnittet och är mycket nöjd med framställningen av klingonska. Den finns att titta på, på SVT Play, redan nu och fram till årsskiftet.

Då ska jag kolla på den nu på direkten. jag hade trott att jag skulle behöva vänta men det verkar som att jag slipper. Man får tacka dig Pjotr'k för uppdateringen av informationen kring sändningen. B)

Redigerad av Lorien

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara en sak jag reagerade på... klingonska påstås vara det mest framgångsrika påhittade språket förutom esperanto, och är annorlunda mot andra påhittade språk eftersom det är från en påhittad värld, och är kommersionellt. Skulle detta dock inte lika gärna kunna säga om Tolkiens alviska?

Det har sålts 100 000-tals exemplar av den klingonska ordboken och språkkursen på kassettband. Något liknande har inte alviskan gjort. Helt enkelt: därför det är inget fullständigt språk. Ingen kan därför tala det flytande. Inte ens Tolkien själv kunde det. Alviskan som hörs i filmerna har dessutom någon annan hittat på (fast det bygger på Tolkiens språk).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får börja med att erkänna att jag inte sett programmet ännu...

Har för mig att dom i trailern för programmet sa att det var det snabbast växande påhittade språket. Det kanske är så de menar med mest framgångsrika.

Om man skall utgå från antal sålda ordlistor och språkkurser vinner nog alviskan iallafall. Åtminstone i min kopia av Silmarillion finns det med en alvisk ordlista och uttalsguide. Och Silmarillion har sålts i många ex. Men som sagt, över en längre tid.

En annan sak som "försvagar" alviskans ställning som hittepåspråk skulle kunna vara att det i likhet med esperanton påminner mycket om mänskliga språk, nutida eller historiska. Där har nog Klingon en särställning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får börja med att erkänna att jag inte sett programmet ännu...

Har för mig att dom i trailern för programmet sa att det var det snabbast växande påhittade språket. Det kanske är så de menar med mest framgångsrika.

Om man skall utgå från antal sålda ordlistor och språkkurser vinner nog alviskan iallafall. Åtminstone i min kopia av Silmarillion finns det med en alvisk ordlista och uttalsguide. Och Silmarillion har sålts i många ex. Men som sagt, över en längre tid.

I mitt exemplar av Silmarillion (svensk från 89) finns inget som kan sägas vara en komplett ordlista eller språkkurs. Det finns lite uttalsregler och hänvisningar till Ringens värld. Jag har heller inget minne av att det är en omfattande genomgång där heller. Okrand har släppt en riktig ordlista samt två riktiga språkkurser (som skulle kunna användas i skolutbildning), så att jämföra Tolkiens verk med Okrands är att jämföra apelsiner med päron. Jag tvivlar därför att det finns några som talar och skriver alviska lika bra som det finns klinognister.

Angående snabbast växande så har klingon marknadsförts som galaxens snabbast växande språk. Programledaren nämnde det, men trodde inte själv på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittar man på vilka böcker som har släppts, så finns det en del språkböcker om alviska, men de är flesta är släppta på 2000-talet. Tolkien har förstås lite att göra med dem. Okrand släppte alla sina titlar på 90-talet, så det borde bara av den orsaken vara fler som talar klingon än alviska.

Någon variant av alviska kan ju mycket väl bli större i framtiden pga filmernas popularitet, men det är det knappast nu. Jag tror dock att fler kan lite fraser ur alviska än klingon i Sverige. Alviska används väl i lajvrollspel t. ex.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, lite apelsiner och päron är det nog... Som fullständigt språk är säkert Klingon större. Och framför allt mer öppet för vidareutveckling i och med att skaparen fortfarande lever. Jag tänkte främst på dem som kan lite fraser och har läst några ord här och var i en ordlista. Inte dem som studerat språket mer ingående. Så vi är nog egentligen ganska eniga.

Nu har jag sett programmet också.

Intressant att de tog upp framtiden för språket beroende på kommande film. En stark Klingonkaraktär i nästa Star Trek-film kanske kan ge språket ett uppsving. Samtidigt kanske de kommande Hobbit-filmerna kan ge alviskan mer popularitet. Skall bli kul att se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, lite apelsiner och päron är det nog... Som fullständigt språk är säkert Klingon större. Och framför allt mer öppet för vidareutveckling i och med att skaparen fortfarande lever. Jag tänkte främst på dem som kan lite fraser och har läst några ord här och var i en ordlista. Inte dem som studerat språket mer ingående. Så vi är nog egentligen ganska eniga.

Ja, det tror jag med.

För den som vill höra mer om konstruerade språk finns det ett radioprogram med lingvisten som var med i slutet av programmet.

Inte Marc Okrand, utan alltså Arika Okrent. Hon berättar bland annat om en kille som bara pratade klingon med sin son...fast sonen tröttnade till slut och vägrade tala det med honom :D

Länk här.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg