Gå till innehåll

Dygnsrytm och klockslag


Rekommenderade inlägg

I och med övergången till normaltid (vintertid) för några dagar sedan så började jag fundera på detta med tid Star Trek. Så länge man befinner sig på en planet är man naturligtvis bunden till dess dygn men hur fungerar det ombord på skepp? Att man nyttjar sig av en slags konstgjord dag- och nattcykel är uppenbart men vad baserar man denna på? Är det på Jordens tideräkning, och i så fall, vilken tidszon utg??r man ifrån? Använder sig alla skepp av samma tid?

Jag har också funderat på hur detta kan tänkas påverka besättning. Om de t.ex. anländer till en planet medan det är dag ombord på skeppet men när de strålar ner till ytan kanske det är mitt i natten på planeten. Borde inte detta orsaka en kraftig jetlag. Jag läste nyligen att det kan räcka med den här timmens omställning vi har vid övergången mellan sommartid/normaltid för att påverka människor negativt och då vore det konstigt om inte den stora skillnad som kan uppstå i mitt exempel gjorde detsamma. Liknande problem borde också uppstå på planeter där dygnet är kortare eller längre än vad besättningen på skeppet är van vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inresant fråga. Kommer inte ihåg några Star Trek avsnitt som hantera detta, men något avsnitt måste åtminstånde ha berört ämnet. Någon som kan minnas något?

Det är alltid ljust på skeppen så de anpassar sig väll till planeten de kommet till.

Kanske besättningen är så van vid ändrade tidsryttmer att det inte berör dem nämnvärt.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med "alltid ljust på skeppen"? Dom måste ju ha mörkt när dom ska snutta kudden(sova) väl?

Men kanske dom tar ett piller eller får en hypo spray mot dygnsomställningar. Eller så har dom olika "team" som jobbar olika tider alltid och som dom då kan sätta in på respektive tid på dygnet som dom "har dag". Men jag minns inte heller något avsnitt då cheferna/högsta officerarna måste väckas för att dom har kommit fram till planeten..dom verkar alltid ha tajmat det där så att dom är uppe och springer i god tid innan dom kommer fram så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att de i någon av serierna (TNG?) nämner att de har 26-timmars dygn. I sånt fall måste ju tidsrymden antingen vara konstgjord eller bygga på någon annan av Federationens världars dygn. Jordens dygn kan det ju inte vara även om jag har för mig att planetens rotations hastighet runt sin egen axel blir långsammare och långsammare, för varje år, men att det tar betydligt längre tid än bara 300-400 år förrän det blir 26 h.

De lär ju inte anpassa sitt dygn efter andra världars när det gäller arbetet ombord på skeppet, utan bara för de som möter strålar ner och upp.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i DS9 de talar om 26 timmar per dygn (till en viss smörsångares förvåning :visslar: ) och jag antar väl att det är för att dygnet har 26 timmar på Bajor. Vad det gäller alltid ljust på skeppen så kan de stänga av ljuset i sina hytter men helt becksvart blir ganska svårt att filma i så därför upplevs även mörker ganska ljust i tvn. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket av hur det funkar på skeppen bygger väl på flottan. Även skepp här hemma på jorden måste ju vara igång dygnet runt. Kollade lite på wikipedia om olika typer av skiftsytem till sjöss. Vanligen verkar det vara 4-timmars skift där man jobbar varannat eller var tredje. Sedan finns det även "Swedish system" där skiften är olika långa för att få längre sammanhängande ledighet. Hur som helst kan jag tänka mig att det inte är vanliga åtta timmars arbetsdagar i starfleet.

I princip skulle det ju inte ens behöva vara samma dygnsrytm för alla på ett skepp. En jordbo skulle kunna ha sina skift så att det blir 24 timmar per dygn medan en bajoran kunde ha 26 och någon annan kanske vill sova 20 timmar i sträck var hundrade timme.

Just när det gäller DS9 borde det ju vara lite speciellt när de alltid är vid samma planet och dessutom har tagit över driften av stationen från en annan kultur. Om de körde med 26 timmars dygn fick det nog fortsätta att vara så oavsett hur det funkar på skeppen.

Har inte Archer blivit väckt i något avsnitt? Har för mig det. Men det var nog ingen planerad händelse...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

I svenska flottan är det vanligt med 6h skift där man jobbar varannat och har "jour" varannat, när det är "klart skepp"(i samband med till exempel robotavfyrningar och liknande) kommenderat på tex svenska korvetter måste alla jobba även de som trodde de skulle få sova får kanske jobba 18h i streck. 4h system finns också, jag tror det är upp till fartygschefen att bestämma hur han vill ha det.

Jag har för mig att Kim jobbar natt på bryggan Voyagare i nått av de tidiga avsnitten och då får ha befälet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså detta uttryck innebär att den som får den "tillsägelsen/infomrationen" då får befälet över driften som sköts från bryggan. Sedan kan ju den som är "verklig" kapten över hela skeppet, ge den som har befälet på bryggan, order för det. Men tanken är ju att den "som har bryggan" defakto ÄR chef just då tills han eller hon blir avlöst.

(Fri översättning: You hade the bridge- Du äger i bridge! Skämt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...

I och med övergången till normaltid (vintertid) för några dagar sedan så började jag fundera på detta med tid Star Trek. Så länge man befinner sig på en planet är man naturligtvis bunden till dess dygn men hur fungerar det ombord på skepp? Att man nyttjar sig av en slags konstgjord dag- och nattcykel är uppenbart men vad baserar man denna på? Är det på Jordens tideräkning, och i så fall, vilken tidszon utgår man ifrån? Använder sig alla skepp av samma tid?

Jag har också funderat på hur detta kan tänkas påverka besättning. Om de t.ex. anländer till en planet medan det är dag ombord på skeppet men när de strålar ner till ytan kanske det är mitt i natten på planeten. Borde inte detta orsaka en kraftig jetlag. Jag läste nyligen att det kan räcka med den här timmens omställning vi har vid övergången mellan sommartid/normaltid för att påverka människor negativt och då vore det konstigt om inte den stora skillnad som kan uppstå i mitt exempel gjorde detsamma. Liknande problem borde också uppstå på planeter där dygnet är kortare eller längre än vad besättningen på skeppet är van vid.

Börjar med att be om ursäkt för att jag väcker en gammal tråd till liv men vad det gäller tiden i Star Trek så pluggade jag på det ganska rejält när jag gjorde ett program för att visa aktuell tid i stardates och även om detta är ytterst icke-officiell information så kanske det ändå kan vara lite intressant.

För att avgöra vad tiden är ombord på ett skepp används s.k. stardates för att datum och tid ska vara detsamma "mellan" skepp oavsett var och i vilken hastighet sagda skepp färdas i. Från början (TOS) gick det 5 stardates på ett dygn och tiden räknades från UTC. Någon gång mellan TOS och TNG övergick man till ett annat system där det istället går 1000 stardates/år och det istället går 2.7 stardates på ett dygn. Detta är som sagt ytterst icke-officiellt och i verkligheten valde man bara ut ett slumpvis, ökande nummer och lade till en extra siffra i TNG för att visa att det utspelade sig längre fram i tiden.

För att bestämma vad tiden är ombord på ett specifikt skepp är det troligt att anta att man utgår från den planets UTC från vilket skeppet kommer. Dock kommer tidsdilationen att göra att efter flera års resande i rymden kommer tiden mellan två skepp att skiljas åt även om de kommer från samma planet men iom. stardates så kan man ändå bestämma att träffas vid en viss plats vid en viss tid.

Ang. jetlag så borde det bara innebära problem vid längre vistelser vid en planet. Många gånger strålar ju några personer ner, skrotar runt lite och strålar sedan upp igen och då är det ju mindre viktigt vad tiden är på just den planeten just då. Ska man träffa några viktigare myndighetspersoner så kan man ju se till att färdas i sådan hastighet mot planeten att man kommer fram vid motsvarande klockan 12:00 på skeppet då klockan är runt lunchtid vid den plats på planeten där planetens styrande bor och arbetar, problemet löst. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...