Jump to content

Ett steg närmare rymdliften

Nyhet

Recommended Posts

space_elev_test2_thumb_091107.jpg

space_elev_test_thumb_091107.jpg

En robotklättrare med kraft levererad från en markbaserad infraröd laser lyckades i onsdags ta sig upp en 1 kilometer lång lina som hängde från en helikopter. Forskarlag från Missouri, Alaska och Seattle samlades vid Rogers Dry Lake i Mojaveöknen för att genomföra det revolutionerande testet. Robotklättraren tog sig upp två gånger med en hastighet av 4 m/s (4 min upp till helikoptern) och vann med det ett utsatt pris på 2 miljoner dollar från NASA.

Målet med försöket var inte bara att bana väg för framtida rymdlifter utan också visa att det går att driva en farkost från stort avstånd med hjälp av en stråle som försörjer motorn på roboten med elektricitet.

Rymdlifter har den stora fördelen mot de traditionella rymdraketerna att de kan användas om och om igen och inte behöver ha en flykthastighet för att övervinna jordens gravitation. En lina tusentals kilometer lång är i den ena änden fäst vid en markstation och i den andra änden vid en rymdplattform som ligger i en fast position i en geosynkron bana.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Ytterligare en av NASAs tävlingar vunnen. Roligt att vi nu har kommit så här långt på området.

Dock återstår väll problemet med att uppfinna ett material som är starkt nog att klara av sin egen tyngd. Vikten på en lina som sträcker sig från jorden ut i rymden är så stor att linan själv inte orkar med din egen tyngd och änn mindre någon form av hiss. Återstår en bit innan vi är vid slutmålet.

Ytterligare en av NASAs tävlingar vunnen. Roligt att vi nu har kommit så här långt på området.

Dock återstår väll problemet med att uppfinna ett material som är starkt nog att klara av sin egen tyngd. Vikten på en lina som sträcker sig från jorden ut i rymden är så stor att linan själv inte orkar med din egen tyngd och änn mindre någon form av hiss. Återstår en bit innan vi är vid slutmålet.

Du har helt rätt angåenden linans egenvikt, men man anser faktiskt redan att man har ett material som klarar belastningen i en rymdlift bl.a. enligt en rapport i Strong and Ductile Colossal Carbon Tubes with Walls of Rectangular Macropores (Physical Review Letters, mars 2009). Alltså med något som kallas kolossala nanorör (CCT). Problemet är att materialet fortfarande är oerhört dyrt att tillverka och att linan måste vara svagt konisk (tjockast överst).

Men i och med att linan är sträckt och går i rymden till största delen behöver den verkligen bära upp sin egen tyngd? Då är jag mer orolig för jetvindar och annat otyg i övre delen av atmosfären. J.

Du har rätt i att vindarna utgör ett problem. Därf??r har man tänkt sig att antingen (eller både och) bygga stationära stationer på mycket höga berg eller mobila stationer på vattnet som kan förflyttas för att undvika blåsiga områden. Tjockleken kommer dessutom inte att vara mer än ungefär 20 cm i snitt, plus att man funderar på att använda styrraketer fästa på linan för att undvika att den börjar svänga för mycket. Jetvindarna blåser på en höjd där lufttätheten är mycket låg vilket medför mindre påkänningar på linan. Men se YOUTUBE-videon nedan för att se vad som händer en rymdliftlina i riktigt stark vind och utan styrraketer.

http://memebox.com/futureblogger/show/296-space-elevator-concept-takes-some-damage-

Huuu! :osäker: Låter som att vi i princip är tillbaka till dom gamla korghissarna vad gäller säkerhet! Pax för att inte provåka först! Det vill säga om jag inte måste välja hissen eller en "transporter" (jag är ju en utav anfäderna till Barclay)

Men hissen, om tekniken är verkligt applicerbar i praktiken, lär nog bli verklighet långt före transportören i.o.f sej.

Huuu! :osäker: Låter som att vi i princip är tillbaka till dom gamla korghissarna vad gäller säkerhet! Pax för att inte provåka först! Det vill säga om jag inte måste välja hissen eller en "transporter" (jag är ju en utav anfäderna till Barclay)

Men hissen, om tekniken är verkligt applicerbar i praktiken, lär nog bli verklighet långt före transportören i.o.f sej.

He, he! Dom som gillar attraktionerna på nöjesfält skulle nog älska att svaja omkring i en rymdlift smile.gif

• Create New...