Jump to content
Sign in to follow this  
mumle

Klassisk Science Fiction

Recommended Posts

En sci-fi TV-serie från 60-talet som handlade om kapten Mclean och hans rymdskepp Orion. Besättningen bestod av en astrogator, en astrotekniker och en officer från säkerhetstjänsten, och så Mclean. Jag kommer ihåg denna serie väldigt fragmentariskt, men mina föräldrar var helt fanatiska och såg varje avsnitt. Det roliga var att det utspelades i Australien, där hade de sin bas och de startade sina rymdskepp från under vattnet, men TV-serien var TYSK !

Jag skulle så gärna vilja komma över några avsnitt av denna TV-serie, så är det någon som hört talas om denna serie så meddela mig bums. :!!!:

Det finns ju alltid

The Day the Earth Stood Still (från 1951) (det har väll översatt den till Mannen från Mars tror jag ???)

där snackar vi gammalt, svart och vit, klassiker

jag tycker den e helt ok

föresten så e det Robert Wise  som har "directat" den

han har ju oxå "directat" Star Trek The Motion Picture (från 79) :)

Mycket bra film, med ett mkt bra manus...som dessutom har ett budskap...vill inte avslöja det här...

Jag förstår att filmen har så bra omdömen och intar 171:a plats av alla filmer genom tiderna på IMDB!

Se: IMDB

Spelade in den, så att den finns i säkert förvar i videohyllan... :)

Edited by holodoc

En sci-fi TV-serie från 60-talet som handlade om kapten Mclean och hans rymdskepp Orion. Besättningen bestod av en astrogator, en astrotekniker och en officer från säkerhetstjänsten, och så Mclean. Jag kommer ihåg denna serie väldigt fragmentariskt, men mina föräldrar var helt fanatiska och såg varje avsnitt. Det roliga var att det utspelades i Australien, där hade de sin bas och de startade sina rymdskepp från under vattnet, men TV-serien var TYSK !

Jag skulle så gärna vilja komma över några avsnitt av denna TV-serie, så är det någon som hört talas om denna serie så meddela mig bums. :!!!:

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag forskat på nätet och sökt och sökt och sökt... McLane hette kaptenen, inte Mclean, detta krånglade till sökningarna. Jag hittade denna bokrecention från 2003...

"Kneifel, Hans (1968) Rymdkaparna (2003-03-10)

Denna lilla pocketbok från mitten av förra seklet är baserad på en tysk TV-serie från samma tidsperiod. Serien handlar om rymdskeppet Orion och dess besättning som leds av kapten McLane. I just det här avsnittet, förlåt boken, kapas rymdskeppet av en grupp som vill rymma från straffplaneten Mura.

Det här är inte direkt litteratur i nobelprisklass, utan snarare någon slags kiosk-SF i paritet med Harlekin. Icke desto mindre läser jag den med en viss behållning. I början av förra året tuggade jag mig igenom flera stycken Kneifel på kort tid och nu hittade jag den här boken i en Second Hand-affär i Norrköping. Boken ingår i den smått fantastiska serien Kosmos som gavs ut av Wahlströms. Jag har av någon outgrundlig anledning fått för mig att samla på dessa. Någon annan gång ska jag återkomma med en längre beskrivning av denna vurm.

Som en fotnot har jag noterat att TV-serien om rymdskepp Orion finns utgiven på DVD, dock bara på tyska."

Källa: Bokloggen

Hittade även denna sida med Hans Kneifels böcker, på tyska. Hans Kneifel

Hoppas att du har någon nytta av detta. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag forskat på nätet och sökt och sökt och sökt... McLane hette kaptenen, inte Mclean, detta krånglade till sökningarna. Jag hittade denna bokrecention från 2003...

"Kneifel, Hans (1968) Rymdkaparna (2003-03-10)

Denna lilla pocketbok från mitten av förra seklet är baserad på en tysk TV-serie från samma tidsperiod. Serien handlar om rymdskeppet Orion och dess besättning som leds av kapten McLane. I just det här avsnittet, förlåt boken, kapas rymdskeppet av en grupp som vill rymma från straffplaneten Mura.

Det här är inte direkt litteratur i nobelprisklass, utan snarare någon slags kiosk-SF i paritet med Harlekin. Icke desto mindre läser jag den med en viss behållning. I början av förra året tuggade jag mig igenom flera stycken Kneifel på kort tid och nu hittade jag den här boken i en Second Hand-affär i Norrköping. Boken ingår i den smått fantastiska serien Kosmos som gavs ut av Wahlströms. Jag har av någon outgrundlig anledning fått för mig att samla på dessa. Någon annan gång ska jag återkomma med en längre beskrivning av denna vurm.

Som en fotnot har jag noterat att TV-serien om rymdskepp Orion finns utgiven på DVD, dock bara på tyska."

Källa: Bokloggen

Hittade även denna sida med Hans Kneifels böcker, på tyska. Hans Kneifel

Hoppas att du har någon nytta av detta. :)

<{POST_SNAPBACK}>

TUSEN TACK! Vilket jobb du har gjort. :D:D:D:D:D:D:D

De där böckerna känner jag till. Pappa hade hela serien och jag läste dem när jag var liten. Jag har inte tänkt på dem på minst tio år. Pappa hade visst allting.:)

Tonica

Jag "bruka" låna lite gamla godingar av holodoc, som har en förmåga att samla på sig sådana. :)

I går tittade jag på 20 Million Miles to Earth, från 1957. Handlingen var tyvärr en kopia på King Kong fast odjuret var från venus i stället för urskogen.

Jag har även lånat First Men in the Moon från 1964. Denna skall avnjutas? i helgen.

Det intressanta med dessa båda filmer är att specialefekterna (fantastiska för sin tid) är gjorda av Ray Harryhausen. På båda dessa DVD utgåvor finns en dokumentär som heter The Harryhausen Chronicles.

En mycket intressant dokumentär om denne man. Vi ledsagas genom den av ingen mindre än Leonard Nimoy. :vulcan:

Just denna dokumentär om denne banbrytande specialeffektsmästare är något jag verkligen vill rekomendera.

Edited by OnO

Jo, denne Harryhausen la ner ett enastående jobb med sina "rörliga modeller". Rekommenterar att man tittar på denna dokummentär!

Filmerna var väl inte särskilt upphetsande...men en viss charm finns ju alltid i denna typ av milstolpar...

Jag såg Världarnas Krig från 1952 i helgen. Jag hade köpt DVDn för en femtiolapp. Jag har aldrig sett den tidigare så det var ett stycke intressant sci-fi historia. Idag har man ju såklart svårt att fatta att filmen fick en Oscar på sin tid, men man kan ju knappast dömma den efter dagens mått. Men oj så många andra sci-fi-filmer jag såg i den. Den har liksom det där klassiska konceptet; Jorden blir anfallet av något hemskt...Jorden verkar gå under, men övervinner och klarar av skivan, även om mycket berodde på tur i denna film.

Wells skapade ju panik med denna story när den gick i radio i U.S.A...jag undrar vad som skulle kunna skapa panik på samma sätt idag? :huh:

Wells skapade ju panik med denna story när den gick i radio i U.S.A...jag undrar vad som skulle kunna skapa panik på samma sätt idag? :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Radio teater med "live" inslaget -Terrorister har spridit ut farliga virus i New York. -Jag ser folk som kräks och ligger livlösa på gatan. Jag uruurkkk.....

<{POST_SNAPBACK}>

Radio teater med "live" inslaget -Terrorister har spridit ut farliga virus i New York. -Jag ser folk som kräks och ligger livlösa på gatan. Jag uruurkkk.....

<{POST_SNAPBACK}>

Det sjuka var att jag tänkte på samma sak!!!

Jag såg Världarnas Krig från 1952 i helgen. Jag hade köpt DVDn för en femtiolapp. Jag har aldrig sett den tidigare så det var ett stycke intressant sci-fi historia. Idag har man ju såklart svårt att fatta att filmen fick en Oscar på sin tid, men man kan ju knappast dömma den efter dagens mått. Men oj så många andra sci-fi-filmer jag såg i den. Den har liksom det där klassiska konceptet; Jorden blir anfallet av något hemskt...Jorden verkar gå under, men övervinner och klarar av skivan, även om mycket berodde på tur i denna film.

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker att denna film är mycket sevärd med effekter som överträffar filmer gjorda tio år senare! Tycker definitivt den förtjänar sin Oscar! Betänk hur vansinnigt gammal den är och jämför gärna med effekterna Ed Wood bjöd på i den flera år senare "Plan 9 from outer space".....men det är klart..Ed Wood är ju ett kapitel för sig.... :D

Rekommenderar f ö soundtracket "War of the worlds"!

War of the worlds

En annan underbar liten pärla är The Black Hole av Disney. Den kom 1979 och handlar om ett forskningsskepp som hittar ett sen länge försvunnet jätte skepp, som styrs av en lätt galen vetenskapsman, och allt detta vid randen till ett svart hål. Jag kommer ihåg att när jag såg den på bio så tyckte jag att den var underhållande, så det skulle vara kul att se den idag.

The Black Hole av Disney -

Jag tror jag har läst boken. Intressant idé. Lite hemsk tyckte jag visst att den var, men spännande.

Tonica

Om du gillade Black Hole så tror jag att du skulle gilla Enemy Mine från 1985. Om du inte har sett den så handlar den om en soldat (Dennis Quaid) som kraschar på en främmande planet, efter ett megaslag i rymden mellan styrkor från Dracon och Jorden. På den planeten stöter han på en annan "överlevande".

Det är Wolfgang Petersen som gjort dennna film och den står sig fortfarande mycket bra. :D

Den har jag inte hört talas om, men det låter bra, och Dennis Quaid är ju en bra skådespelare.

<{POST_SNAPBACK}>

Den har nästan lite Starship Troopers över sig, men inte lika rå. Jag gillar också Dennis Quaid, han har ju gjort en del sci-fi.

Sign in to follow this  

• Create New...