Jump to content
Sign in to follow this  
startrek92

Hur skall nästa Star Trek-serie se ut?

Recommended Posts

Jonathan Frakes har uttryckt planer på en till TNG film, om Abrahms Star Trek går bra. Men Abrahms har kontrakt på 3 år eller 3 filmer (kommer inte ihåg exakt) och ingen annan får gör något Star Trek under den tiden, förutom då fanfilmer och spel etc.

Nu finns det dock de som anser att senaste Star Trek filmen var en fanfilm...

Med ny serie kan jag tänka mig en serie om Starfleet Academy, men då det skulle bli konstigt för tittarna men nya ansikten igen för de välkända karaktärerna Kirk, Spoch, McCoy etc, skulle det nog bli en parallell handling till det TOS vi är vana vid.

Eller en Star Trek som är långt mera framåt i tiden än TNG, VOY och DS9, så att man kan introducera helt ny inspirerande teknik, samhällsformer etc, precis som TOS gjorde när den kom på 1960-talet.

Jonathan Frakes har uttryckt planer på en till TNG film, om Abrahms Star Trek går bra. Men Abrahms har kontrakt på 3 år eller 3 filmer (kommer inte ihåg exakt) och ingen annan får gör något Star Trek under den tiden, förutom då fanfilmer och spel etc.

Det motsäger ju vad han sa i höstas i en intervju (finns i nyhetsarkivet). Då sa han att TNG var slut.

Samtidigt vore det kul att se dem igen. Kanske de kan göra en tv-film. En sådan skulle sannolikt locka en del publik med tanke på att karaktärerna fortfarande är populära bland dem som såg serien.

Problemet är ju bara att de måste bygga upp en hel del scenbyggen och om Stewart vill göra en. Han var ju på väg att säga nej till Nemesis pga att han tyckte att han fick för lite betalt. Jag tror risken är en att en ny film med dem kan falla på det.

[Det motsäger ju vad han sa i höstas i en intervju (finns i nyhetsarkivet). Då sa han att TNG var slut.

Han syftar nog på att det kommer uppföljare. Men vem vet, kanske efter det...

Det jag läste var en månad efter det du skrev han sa.

Och jag missuppfattade honom, kanke, han verkade mena att om nya filmen floppar kanske Paramounts DVD avdelning tar över och producerar TNG direkt till DVD.

Levar Buorton ahr sagt att om nya filmen blir framgångsrik, kanske det kan bli en ny TNG film.

http://trekmovie.com/2009/02/08/exclusive-jonathan-frakes-on-nemesis-jj-abrams-star-trek-a-return-of-tng-more/

Vi har ju redan haft en the next generation och jag tror inte att ytterliggare en skulle tillföra särdeles mycket. Däremot utforskar jag gärna det här nya rebootade universumet lite mer...

Jag håller med. Dock skulle jag vilja att dom använder nya karaktärer (alltså, inte besättningen i den senaste Star Trek filmen eller bara "uppdaterade" versioner utav TNG besättningen, DS9 besättningen eller VOY besättningen) och låter serien utspelas åratal efter filmen, men åratal innan TNG's början (2310-talet, kanske?).

Vi har ju redan haft en the next generation och jag tror inte att ytterliggare en skulle tillföra särdeles mycket. Däremot utforskar jag gärna det här nya rebootade universumet lite mer...

Jag håller med. Dock skulle jag vilja att dom använder nya karaktärer (alltså, inte besättningen i den senaste Star Trek filmen eller bara "uppdaterade" versioner utav TNG besättningen, DS9 besättningen eller VOY besättningen) och låter serien utspelas åratal efter filmen, men åratal innan TNG's början (2310-talet, kanske?).

Ett sätt kanske kan vara att göra som i den senaste star wars serien? Att man tar en av karaktärerna och ger denna utrymme att resa runt i universumet och träffa olika typer av folkslag och annat så att vi får en djupare bild av det nya universumet än det som kan erbjudas utifrån Enterprises pov? J.

Nästa Star Trek film kommer att se ut exakt så här:

PlaceMat-Blank.gif

Med andra ord, BLANKT! Det kommer tyvärr inte att bli en till Star Trek serie. Mycket på grund av att sci-fi har gått vidare till mer mörkare och "contemporary" som t.ex. BSG.

Så dröm hur mycket du vill, det kommer inte att bli en till serie. Film kommer det att skapas nog av (tyvärr för att senaste filmen var katastrof enligt mig).

Så nästa Star Trek film kommer handla om ingenting? :blink:

Film kommer det att skapas nog av (tyvärr för att senaste filmen var katastrof enligt mig).

Jag tror inte jag riktigt förstår vad du menar, kommer det skapas fler filmer för att du tyckte senaste filmen var dålig? Eller tycker du det är tråkigt att dom kommer göra fler Star Trek filmer i ett tema som du inte gillar? :P

Jag tror inte heller att vi kommer se en till Star Trek serie, inte nån gång snart i alla fall. Jag undrar också om det finns tillräckligt med intresse för en ny serie.

Får hålla med Tourettes. Tror inte att det blir en ny serie. I alla fall inte på många långa år. Men det tycker jag är bra för Star Trek behöver vila. Namnet har blivit alltför mycket utnyttjat de senaste åren.

Ny film blir det säker, men då även jag tyckte att den förra vad tämligen ointresant, och inte hade någon som hällst Star Trek känsla, så kunder det lika gärna vara. Men det var många som gillade den och ni kan med säkerthet se fram emot nästa....kanske i 3D till och med.

Jag tycker att förra ST-filmen var en jättebra film, men inte en jättebra ST-film om ni förstår resonemanget där :S

Jag tror nog att vi kan få se en ny ST-serie, men jag tror inte att den kommer förrän de är klara med filmtrilogin som det pratas om just nu. Så om en 10 år kanske vi äntligen kan få se en ny ST-serie :) Men jag hoppas att jag har fel, för ST gör sig bäst i serieformat!

Finns en hel del tid mellan TOS och TNG att ta vara på. Skulle vilja se en serie från ca 40 år innan TNG alltså ca 2320. Vill dock inte ha något som tar vid efter TNG, DS9 m.m. känns för överdrivet när de har personal shields (se ST Online) och annat grejs.

Tror dock som de säger att det lär dröja länge innan en ST serie kommer =( numera är det bara inne med mörk sci-fi. Men om Caprica blir populärt kanske de gör en Star Trek serie med liknande tema (världens första sci-fi såpa som de kallar det) då skulle jag vilja se en Star Fleet Academy serie. En serie där man får följa ett gäng genom hela utbildningen fram till de får sina första skepp.

EDIT: Finns massor med plats mellan ENT å TOS också. Tycker bara man ska fylla i luckorna som finns innan man expanderar mer in i framtiden.

Edited by dagas

Det verkar råda ganska delade meningar här på forumet om nyaste filmen. Jag tror inte på att Paramount låter ett av deras mest inkomstbringade "brands" ligga i träda. Jag tror att det kommer att bli fler filmer med den senaste rolluppsättningen för att "nöta in den" hos fansen. I samband med kanske den andra eller tredje filmen borde man använda den som ett pilotavsnitt till en ny tv-serie.

Kanske har jag den här åsikten eftersom jag hoppas på nytt material.

Det kommer en ny star trek serie om några år. Problemet är att den kommer nog har mer gemensamt med Galactica och Stargate universe än med hederliga TNG och hakar på trenden skepp med enorma kraftkällor snålar ändå med belysningen :)

Det kommer en ny star trek serie om några år. Problemet är att den kommer nog har mer gemensamt med Galactica och Stargate universe än med hederliga TNG och hakar på trenden skepp med enorma kraftkällor snålar ändå med belysningen :)

Tror du det? Eller vet du det? Eller tror-vet du? ;)

Med tanke på att det är 60- och 70-talister som har skrivit SGU och nya Galactica, så är det kanske en möjlig tanke. TNG skrevs i huvudsak av personer födda tidigare, och det går att se en mörkare Trek när Moore och Braga skrev mycket under andra hälften av 90-talet. Generation X (dvs. 60- och 70-talister) beskrivs som ganska destruktiv, vilket mycket sf inom film och tv är nu.

Tror du det? Eller vet du det? Eller tror-vet du? ;)

Jag tror-jag-vet ;) alltså en kvalificerad gissning.

Edited by rehnvall

En Deep Space 13 kanske ;), älskade DS9 för dess fasta punkt och helt sanslöst grymma karaktärer. Kanske en lite större bas dock, mer åt B5 storlek.

Vad ds9 bevisade var att det gick att bygga en serie runt en fast bas. Jag skulle kunna tänka mig en serie baserad på ett antal kadetter i starfleet academy i det nystartade universumet. Fördelen är ju då att man kan låta kirk och company figura i bakgrunden utan att vara huvudroller men man kan ändå föra in tilläckligt mycket tillräckligt intressanta karaktärer, som i ds9. J.

Skulle vilja se en serie som tidsmässigt tar vid efter voyagers uppdrag. Gillar ds9 och babylon 5 bäst. Så något i den stilen. Så långt från Enterprise som möjligt, alltså star trek är ingen macho actionserie utan en serie vars styrka ligger i filosofiska resonemang och fantiserande kring en framtid där mänskligheten utvecklats till och strävar efter att bli bättre. Alltså; mer fantasy, fler coola kvinnliga/queera karakt??rer, kanske t.o.m en all-female staff? Tyvärr tror jag inte att detta ligger i tiden när man ser på de två senaste st-verken; enterprise och filmen. Dessa vänder sig till den breda massan och inte till inbitna fans med fokus på män, deras manlighet, snygga tjejer och rymdstrider. Utanför ämnet kanske iof men vad tillför egentligen de till st-världen eller filmvärlden överhuvudtaget? Jag kunde lika gärna sett på vilken annan sådan serie som helst, Entourage kanske?

Att de gick tillbaka till ursprungskonceptet i modern tappning, dvs. lite mer jordbundet än spirituellt som TOS var. Men ändå mer action-äventyr än senare serier. Sedan har Star Trek fler tittare bland män än kvinnor, och alltid haft det, så att de fokuserar på Treks starkaste publik yngre män och tonåringar är inget konstigt. De gamla fansen som gillade TOS bäst har i hög grad gillat den i USA, och de var väldigt många när det väl begav sig. Betydligt fler än t ex de som gillade Vgr-Ds9 och Ent och TNG-filmerna. Sedan är Spock och Kirk bland de mest om inte mest populära figurerna bland kvinnor med. Spock är ju ofta den figuren som ses som Star Treks stora sexsymbol.

Strävandet att bli bättre fanns tydligt i filmen. Men de visade det genom figurernas karaktärsresa, snarare än genom att tala om det.

Enterprise var ju den mest kanonbundna serien, eftersom den introducerade och byggde upp hela Star Trek-världen. Så den tillförde väldigt mycket om man ser Star Trek som en hel värld.

Enterprise var dock aldrig särskilt populär, kanske mycket för att det ändå var för likt Voyager. Att det blir en serie av typ Voyager är dessutom i princip omöjligt eftersom de som skapade serien är döda eller har pensionerats. Dessutom: alla Star Trek-serierna speglar väldigt mycket tidsandan de gjordes i, och nuläget är långt, långt borta från 90-talet som mer optimistiskt efter att det kalla kriget tog slut.