Gå till innehåll

Allt om UFO


Rekommenderade inlägg

Hur vet du att det inte går?

Bara för att vi inte kan så behöver det inte vara så överallt, eller hur? :)

Det är som att säga att bara för att det inte finns kol eller syre på en planet så kan det inte finnas liv. Allt liv behöver ju inte vara kolbaserat och andas syre...

Jag kan diskutera sånt här i timmar, bara så ni vet... ;)

Jo, för det först så skulle motorerna vara så stora så att det skulle inte vara intressant att bygga dom. Sen är det här med farten, om ett föremål skjusts iväg i ljusets hastighet, är det nära på omöjligt att stanna. Och om det nyu skulle vara möjligt skulle dom få ha bromsraketer stora som motorn själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Hur vet du att det inte går?

Bara för att vi inte kan så behöver det inte vara så överallt, eller hur? :)

Anledningen till att vi "vet" att det inte går att åka snabbare än ljuset är att den relativa massan ökar med hastigheten. Einsteins Relativitetsteori handlar om det.

Det är bara partiklar som saknar massa som kan färdas i dessa hastigheter ex fotoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att vi "vet" att det inte går att åka snabbare än ljuset är att den relativa massan ökar med hastigheten. Einsteins Relativitetsteori handlar om det.

Det är bara partiklar som saknar massa som kan färdas i dessa hastigheter ex fotoner.

Men ni förutsätter fortfarande att bara för människan har kommit på någonting så är det sant.

För oss här och nu stämmer visserligen detta, men med tanke på att universum är rätt stort behöver inte relativitetsteorin vara rätt på andra ställen. Om det är nån som förstår vad jag menar... ;)

Förr trodde man ju att allt kretsade runt Jorden och att syre var oväsentligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att det inte går?

Bara för att vi inte kan så behöver det inte vara så överallt, eller hur? :)

Anledningen till att vi "vet" att det inte går att åka snabbare än ljuset är att den relativa massan ökar med hastigheten. Einsteins Relativitetsteori handlar om det.

Det är bara partiklar som saknar massa som kan färdas i dessa hastigheter ex fotoner.

Vem vet. Ingen kan ju motbevisa det? Det är ju tekniken som måste gå framåt för att kunna bevisa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ni förutsätter fortfarande att bara för människan har kommit på någonting så är det sant.

För oss här och nu stämmer visserligen detta, men med tanke på att universum är rätt stort behöver inte relativitetsteorin vara rätt på andra ställen. Om det är nån som förstår vad jag menar... ;)

Förr trodde man ju att allt kretsade runt Jorden och att syre var oväsentligt...

Fyskiens lagar gäller överallt. Eller som Scotty säger You can't chance the laws of physics

Visst kan det hända att vi nångång kommer att kunna färdas långa sträckor snabbt utan att bryta dessa lagar. Men vi kommer aldrig kunna resa snabbare än ljuset.

Att "bara" resa i ljushastighet st??ller till enorma problem. Även om vi bortser från problem med att tiden går långsamare i ett objekt som färdas snabbt mm. Så har vi ändå problemet med massökning vilket leder till enorma energikrav.

Tankeexperiment: Vi vet att E=mc^2 E=energi m=massa c= ljushastigheten i vacumm.  Om vi skickar ett objekt på 1 kg i ljushastghet så krävs det 9*10^16 J Vilket motsvarar Sverges totala energibehov under en månad.

Så där har vi vårat problem.

Jag tror att om vi ska kunna resa i rymden måste vi antingen kunna kröka rymden eller resa i en annan dimesion typ subspace eller hyperspace.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär som maskhål alltså.

Jo det borde ju funka, problemet är bara att om jag inte minns fel så är ett maskhål ett svarthål som möter ett annat och bildar en singularitet. Och det är ju trevligt, problemet är bara att inget kommer ut ur ett svarthål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det borde ju funka, problemet är bara att om jag inte minns fel så är ett maskhål ett svarthål som möter ett annat och bildar en singularitet. Och det är ju trevligt, problemet är bara att inget kommer ut ur ett svarthål.

Jasså? Jag hade för mig det var nånting annat, men jag kanske hade fel. Har hört mig sägas att nån forskare sagt att det kan bli möjligt att resa långt i rymden tack vare maskhål. Men han hade kanske fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså? Jag hade för mig det var nånting annat, men jag kanske hade fel. Har hört mig sägas att nån forskare sagt att det kan bli möjligt att resa långt i rymden tack vare maskhål. Men han hade kanske fel...

Jag var som sagt inte helt säker, ska nog ta och kolla upp det.

Återkommer senare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyskiens lagar gäller överallt. Eller som Scotty säger You can't chance the laws of physics

Och visst hade Scotty rätt i det, så länge vi håller oss på jorden och i de områden som utforskats. Utanför det är det ingen som vet och ingen som kommer att veta på ett bra tag heller, tyvärr... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och visst hade Scotty rätt i det, så länge vi håller oss på jorden och i de områden som utforskats. Utanför det är det ingen som vet och ingen som kommer att veta på ett bra tag heller, tyvärr... :(

Än så länge stämmer fysikens lagar i hela det universumet. (Det vi har möjlighet att studera genom teleskop av olika slag)Det finns inga tecken på att de inte skulle göra det. Vad som finns "utanför" universumet är ju en annans sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...

Den här diskssionen har landat mycket på om det går att resa i ljusets hastighet. Jag förstår inte så mycket av fysik men jag har för mig att när en skepp reser i warp så kröker man rymden framför sig vilket betyder att man tar en genväg. Nästan som maskhål om jag har förstått det hela rätt. Problemet med att resa oändligt snabbt är ju tröghetslagen som gör att allt blir krossat av gravitationen. Det finns en väldigt intressant bok om detta som heter "Fysiken i Star trek". Läste den för ett par år sedan. Den är skriven för "icke experter".

Grundfrågan var ju om det finns UFO och om utomjordiskt liv besöker jorden. En teori som jag såg på Nova (tror jag det var) nyligen är att livet på jorden härstammar från rymden. Livets minsta byggstenar (aminosyror som bygger upp dna) kan kanske ha kommit från jorden. Inte lika spännande som klingons men i alla fall. :klingon:

När det gäller ufo tror jag också att det är människornas sätt att försöka föklara det oförklarliga. På 1800 talet befolkades himlen av änglar nu blev det ufon.

Men visst jag tror (och vill tro) att det är möjligt för utomjordiskt liv att besöka jorden. Tyvärr har jag aldrig sett några. Men, jag har varit och sett "teftet" i Ängelholm där jag är uppvuxen. Detta är en staty av UFOt som sägs ha landat där. Det sägs vidare att mannen som såg ufot fick ett recept på naurmedicin med pollen som han blev väldigt rik på att sälja. Mannen kallas för pollenkungen. Det där får man ta med en nypa salt men faktum är att det aldrig växer något ogräs tunt "tefatet" och att gräset alltid är kort utan att någon klipper det.

Jag sett en borgkub också. Den har landat nära Dulles Airport i Washington. De andra säger att det är en kontorsbyggnad men jag tror att det är en maskerad borgkub. Mina vänner i USA kallr byggnaden the Borg cube.

Recistance is futile! :borg2:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man fortsätter på teorin att det finns tusen och åter tusen världar i galaxen, så kan man ju tänka på att vi faktiskt bor nästan längst ut i en utav

Vintergatans armar, det finns helt enkelt ingen idé att en utomjording åker

till en planet som Jorden, när det antagligen finns många mycket mer högstående och intressantare planeter i mitten av galaxen där det är som

rikast med stjärnor, och eftersom mitten av galaxen bildades först finns där de mest utvecklade och högtstående raserna i galaxen. Men jag tror att kanske i framtiden, när människan är mer utvecklad kanske det finns en idé

för utomjordingar att besöka Jorden. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man fortsätter på teorin att det finns tusen och åter tusen världar i galaxen, så kan man ju tänka på att vi faktiskt bor nästan längst ut i en utav

Vintergatans armar, det finns helt enkelt ingen idé att en utomjording åker

till en planet som Jorden, när det antagligen finns många mycket mer högstående och intressantare planeter i mitten av galaxen där det är som

rikast med stjärnor, och eftersom mitten av galaxen bildades först finns där de mest utvecklade och högtstående raserna i galaxen. Men jag tror att kanske i framtiden, när människan är mer utvecklad kanske det finns en idé

för utomjordingar att besöka Jorden. :rolleyes:

Det är ju faktist så att det inte egentligen kan utvecklas liv i mitten av galaxen där det finns mycket gaser och stjärnor, i alla fall inte sådant liv som finns på jorden och det enda liv vi känner till. Liv kan "bara" utvecklas på ett stråk, som en ring runt galaxen på några miljoner ljusår. ca 10 procent av diametern om jag minns rätt. DEt läste jag i alla fall i Illustrerad Vetenskap, kom inte ihåg nummret.

Man lär sig mycket av den tidningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför? det är ju inte precis som forskarna vet exakt hur galaxen är uppbyggd. inga sonderna har skickats in mot mitten eftersom de med dagens teknik aldrig skulle komma fram. men jag håller med om att illustrerad vetenskap är intressant. dagen då det nya numret kommer till biblioteket är undertecknad alltid där i nån timme... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför? det är ju inte precis som forskarna vet exakt hur galaxen är uppbyggd. inga sonderna har skickats in mot mitten eftersom de med dagens teknik aldrig skulle komma fram. men jag håller med om att illustrerad vetenskap är intressant. dagen då det nya numret kommer till biblioteket är undertecknad alltid där i nån timme... :)

Jag vet ju inte exakt men jag kan tänka mig att man med hjälp av teleskop och satelitter runt jorden t.ex. Hubble kunnat se vilka elektromagnetiska vågor (ex. röntgenstrålning) och ljus som kommer från olika delar av universum. Genom olika våglängder som ljus har kan man få reda på mycket, t.ex fick man reda på vad ett vulkanutbrott på Io, en av Jupiters månar vad det var för material som kom ut ur den, alltså vilka kemiska ämnen.

Jag kan oxå tänka mig att den kosmiska strålningen måste vara vara otrolig stark eftersom koncentrationen av nebulosor och stjärnor är högre. Exploderande stjärnor och nebulosor avger otrolig hög strålning som skulle kunna sterelisera liv flera ljusår runt om.

Redigerad av Captain Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det Captain Proton, kan det vara möjligt att det i galaxens

början kunde ha funnits utomjordiska raser i de inre delarna av galaxen, jag kanske gick lite för långt med att säga att det kunde ha funnits nuförtiden...

Nej faktist är det nog troligen större chans att det finns liv i centrum av galaxen nu än förr när galaxen var ung. I galxens början för några miljarder år sen måste koncentrationen av gaser och värme varit mycket högre än det är nu. Så då var det nog ännu mindre chans att det fanns liv i galaxens centrum men vem vet det kanske finns liv som klarar av mycket hög värme och radioaktiv strålning. Men vi känner ju bara hittils till det liv som finns på jorden.

Det verkar som Constitution class skepp har setts av SOHO-satelliten. Kanske har skeppen kommit hit genom en tidsreva, avgör själva! :http://sohowww.nascom.nasa.gov/hotshots/2003_01_17/

Redigerad av Captain Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni sett på tv idag?

Då kanske ni har hört talas om olyckan med rymdfärjan "Columbia".

Jag fattar fortfarande inte att detta verkilgen har hänt. :o

Mina tankar går till de astronauter som miste sina liv i den här hemska olyckan. :(

Jag vill bara säga att jag studerar civilingenjör inom rymdteknik och jag hoppas att jag en dag får chansen att bygga säkra rymdfärjer. Så att detta inte ska behöva ske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...