Jump to content
Sign in to follow this  
Pjotr'k

Andromeda

Recommended Posts

Jag har börjat att titta på andromeda igen. jag har lånat holodocks dvd's och börjat om från början. Jag måste säga att detta är en serie som verkligen växer för varje gång jag ser en episod. Ett skepp med dess kapten och ett mål, att återupprätta "the commonwealth". Att göra världen (universum) till en bättre plats att leva i. Mycket intressanta karraktärer. kommendör Hunt, den goda, envisa, med målet klart för sig, är kanske den minst intressanta. Tyr Anasazi vet men aldrig var man har, en ständig källa till oro. Den spralliga och klämkäcka Trance Gemeni som lyckas med saker ibland, som ingen vet hur (inte ens hon själv). Seamus Harper som är en fantastisk tekniker med ögon för fruntimmer. Beka Valentine, pilot och förste officerare ombord. Rommie, en vacker android som egentligen är en del av skeppet. Och den skabbiga, vidriga magogen Rev Bem, som konverterat och blivit en av universums snällaste varelser och dessutom munk... :blink:

Hur som helst, en mycket bra serie som jag gärna rekomenderar till alla er som gillar star trek's goda moral och vill ha en bättre värld att leva i.

Hur som helst, en mycket bra serie som jag gärna rekomenderar till alla er som gillar star trek's goda moral och vill ha en bättre värld att leva i.

Hoppsan! Sååå många fina ord...det värmer...

Kan ju tillägga att Rev, som tillhör, kanske universums blodtörstigaste ras, har nått så långt på godhetens väg att han t o m blivit ett bollplank och samvete till kapten Hunt!

Trance tycker jag är ett makalöst charmtroll, hormonstinna flirtisen Harper gör att man nästan alltid drar på munnen...

Beka har väl inte alltid lätt att komma överens med kapten Hunt, men det beror på att hon är vana att vara sin egen boss på sitt eget skepp (vilket i jämförelse med Andromeda Ascendant är som en eka jämfört med en Polenfärja...).

Tyr är som sagt ett mycket skumt muskelberg, som innerst inne inte alls trivs i sin omgivning...åtminstone ser det så ut...kanske är det en del av hans machostil....

Rommie (Andromeda)...man kan väl säga att hon ÄR skeppets "själ"....eller dator...

Harper skapade en android av henne, naturligtvis i hans smak... :P

En underbar scen när han och hon "diskuterar" detta... :D

*utövar hjärt&lungräddning på en gammal tråd*

Its alive! Its alive!

Nå, behöver skriva av mig lite om vad jag tycker om femte säsongen så långt.

I femte säsongen blir det ganska tjatigt om och om igen. Samma miljöer hela tiden.

Men just det som jag faktiskt stör mig på är att det alltid finns ett otal slagsmålscener i varje avsnitt. Vartenda ett utav dem går i samma anda som i Hercules och Xena-stilen.

Personligen tycker jag att detta gör serien sämre (även om jag ändå ser den som en budgetserie). Det värsta är att jag inte ser någon förbättring heller på just detta fenomenet med slagsmålen.

Finns det andra som vill delge sina tankar och tycken om femte säsongen?

Jag har sett en hel del Andromeda, då den många ggr gick före kvinnofängelset på TV4 (som jag följde), och jag måste säga att jag tycker om denna serie, visst, den har djupa dalar, men ack så höga toppar.

Jag har sett en hel del Andromeda, då den många ggr gick före kvinnofängelset på TV4 (som jag följde), och jag måste säga att jag tycker om denna serie, visst, den har djupa dalar, men ack så höga toppar.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är kär i Trance.... :blink: :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är kär i Trance.... :blink: :D

<{POST_SNAPBACK}>

Ack, du är inte ensam :D

Jag hade en liten förälskelse i Beka också ett tag :P

Jag tycker det är ganska coolt jag menar helt ensamm kvar efter ett helt imperium och sedan försöka bygga upp det efter att det blivit förstört. Det är assa coolt speciellt deras avlånga laserlansar hur soft som helst.

Jag har alltid gillat Andromeda så har nu börjat se igenom säsongerna och är nu inne på säsong 4 och kan inte vänta tills säsong 5 :)

När man följde fyran ett tag så blev det bara att man såg säsong 1 (Inget illa menat mot fyran men vad är det med att sända samma säsong 100 gånger om?) så nu när jag ser dom andra säsongerna är det för första gången. Jag tycker då bara att serien blir bättre och bättre och finns stunder när man skrattar åt saker som sker och stundern när man gråter med dom. Andromeda är helt klart en av dom bsta serierna jag har sett, och är lite synd det inte finns fler säsonger än 5.

Det är tyvärr en av de serier jag började se, men sen av någon anledning glömde bort. Eller så hamnade den inte på prioritetslistan. Men jag funderat på att ge den ett försök till. Den verkar ju bra.

För er som är intresserad så håller jag på just nu med en svensk Andromeda hemsida.

Jag hoppas på att den ska bli klar men kommer ta tid när det är mycket arbete, hör av mig med adressen om jag faktis den här gången gör klart sidan och inte börja med en ny :lol:

Tänkte återuppliva den här gamla tråden eftersom jag precis har glott igenom samtliga avsnitt (med i genomsnitt 3-4 avsnitt per dag så tog det ändå ett tag...).

Till att börja med så kommer min text att innehålla mängder av spoilers, och om man inte ännu sett alla säsonger men planerar att göra det så kanske man ska hoppa över mitt inlägg.

Till att börja med, några klargöranden...

Trance är inte vad hon verkar vara. Detta stör uppenbarligen många som är vana vid Star Trek, där alla är PRECIS vad de verkar vara och överaskningar är ungefär lika vanliga som en religös Magog.

Nietzschians är genetiskt modifierade människor. Deras "urfader" var en genetiker vid namn Drago Museveni. Han byggde sin filosofi på Nietzsche och döpte därför sin ras till Nietszchier. De är fysiskt och psykiskt perfekta människor, och det enda sättet att särskilja dem från andra människor är deras "boneblades", typ klor, som de har på underarmen.

Tyr Anasazi försvann från Andromeda i slutet på säsong 3, bara för att återkomma som storskurken med stort S några avsnitt senare. Han hade ljugit, mördat och lurat sig till posten som Drago Museveni reinkarnerad, AKA king of the nietzschians. Detta var något som han hade planerat i flera ??r. Faktum är att han bedrog Dylan mer eller mindre i varenda avsnitt.

Skådespelarprestationerna var det inget fel på, de var vad de var, och bara för att man inte förstår en karaktär betyder inte det att det är en dålig karaktär, då är det mottagaren det är fel på.

Rommie är en representation för skeppets AI. Andromeda kan mer eller mindre klara sig utan en besättning eftersom hon innehåller ett komplement av androidmedhjälpare, samt att skeppet kryllar av nanorobotar som kan fixa i princip vad som helst så länge de har råmatrial, vilket skeppet kan hämta från t.ex. en astreoid. Det HJÄLPER dock självklart att ha en besättning, men hade Andromeda haft en full besättning (plus ett helt regimente "lancers", fotsoldater) som hon skulle haft in the good old days hade det inte varit mycket till serie eftersom ingen hade varit stark nog att anfalla dem då.

Till de som påstått att Andromeda saknar djup har jag inget annat än förakt, särskilt när de jämför med t.ex. TNG. I TNG så har vi kaptenen som står och kör ner Federationens filosofi i halsen på oss, och det är allt. Andromeda är mer komplext än så. Över huvud taget så ligger Andromeda närmare Babylon 5 än Star Trek filosofiskt. Star Trek står stadigt på en filosofi, medan Andromeda och B5 har karaktärer med olika filosofier som huvudpersoner. Det gör det hela svårare att förstå, men också mycket mer givande.

Specialeffekterna är som de är, men det är inget som påverkar min syn på serien. De ständiga slagsmålen (det blir väl i regel en 4-5 per avsnitt, särskilt i de senare säsongerna :lol: ) är rätt goa, och de är oftast kul, vid några tillfällen blir det aningen repetivt, men det är inget som påverkar helheten.

bara för att man inte förstår en karaktär betyder inte det att det är en dålig karaktär, då är det mottagaren det är fel på.

Men så kan man väl inte resonera? Med samma argument kan man ju i så fall hävda att det aldrig finns några "dåliga" skådespelarinsatser... :blink:

bara för att man inte förstår en karaktär betyder inte det att det är en dålig karaktär, då är det mottagaren det är fel på.

Men så kan man väl inte resonera? Med samma argument kan man ju i så fall hävda att det aldrig finns några "dåliga" skådespelarinsatser... :blink:

Såvida man inte är regissören, egentligen inte. Vi har ingen grund för att anta att det som hamnar på skärmen inte är exakt vad regissören/manusförfataren hade tänkt sig, så såvida han inte uttalar sig (vilket han knappast gör eftersom det skulle sänka hans film) så kan vi bara snällt anta att det är meningen att det ska vara så.

Självklart kan man peka på tekniska fel som skådespelaren gör, tittar in i kameran, byter dialekt eller nåt sånt, men jag anser att det ska mycket till innan man kan säga att en skådespelare gör ett dåligt jobb. Ta Arnold i Terminator. Inte precis Shakespere, men å andra sidan ska han ju spela en robot, så vad fan... han behöver inte precis hela känsloregistret.

Nu kommer jag inte ihåg vad mitt klagomål på att folk klagade i just den hr tråden gällde, men jag anser inte att det finns några som helst klagomål att framföra på skådespelartruppen i Andromeda.

En liten rättning föresten, Drago Museveni skapade INTE Nietzschierna, han var den första Nietzchiern som skapades av en genetiker vid namn Paul Museveni (som dog i en mystisk olycka...).

Lite trivia här är att anledningen att de tillslut beslöt att kalla rasen Nietzschians var helt enkelt att det lät bättre än Darwinians... Den "Nietzschiska" filosofin i Andromeda är egentligen Darwinism dragen till sin spets, de slängde in lite citat av Nietzsche, referenser till Wagner, Zarathustra, bortom gott och ont etc. mer eller mindre som en efterkonstruktion för att kunna rättfärdiga att kalla dem Nietzschians. Det är coolt, slagkraftigt, och som en bonus, jävligt svårt att stava. :lol:

Har en fråga till er Andromeda experter.

"The March of the High Guard" heter ju den pampiga musiken som är seriens tema. Den spelas (i säsong ett där jag är nu) alltid efter varje avsnitt. Den är skriven av bl.a. Alex Lifeson från den kanadensiska supertrion Rush.

Men vad heter den andra musiken (den stirriga) som spelas i början då alla namnen presenteras? Jag har forskat på nätet men kommer inte fram till något... :(

Hoppas ni kan hjälpa mig! :)

Trance är inte vad hon verkar vara. Detta stör uppenbarligen många som är vana vid Star Trek, där alla är PRECIS vad de verkar vara och överaskningar är ungefär lika vanliga som en religös Magog.

Detta märkte jag av väldigt tydligt redan de första avsnitten men allt efter att serien gick vidare så får man allt större förståelse för just Trance som det i detta fallet handlar om. Och vad det gäller det med otydligheten i vissa karaktärer så tycker jag bara att det är så underbart att det för en gångs skull kommer en sci-fi serie med ett större och mer personligt mysterie som det då blir med Trance och med Rev Bem (den religiöse magogen). Att allt för en gångs skull inte är SÅ självklarrt och SÅ stelt som Star Trek har en förmåga att bli ibland. Inget ont mot kapten Sisko i hans roll som ett religiöst sändebud f??r Bajorerna och som Starfleetcaptain, det är ett mysterie i sig men inte alls lite djupt som det är i Andromeda.

Av Gene Roddenberrys två sci-fi serier som jag känner till så är Andromeda just nu den helt klart bättre av dem trots att Star Trek är betydligt större och mer känd än Andromeda.

När jag tittar på Andromeda så påminner det mig om Star Trek, eller snarare ett ST där Federationen har gått under. Vilket är en mycket intresant tanke.

Jag läser mycket här som stämmer in på vad jag tycker om Andromed. Trance tycker jag är en härligt figur, som är mycket intresant. Gillar att hon har den där mystiken över sig. Oskyldigt, men ändå farlig.

TV4 visar fr o m i dag Gene Roddenberry´s Andromeda, måndagar klockan 16.30.

Serien sägs vara lite trög i början, men skall bli betydligt bättre senare i säsongen.´För länkar om serien, kolla in http://dmoz.org/Arts/Television/Programs/S...tion/Andromeda/

Andromeda är inte så uppskattad bland de röstande på ImdB (Internet Movie Database). Jag har jämfört några TV-serier (14 januari 2007):

Jag har studerat vad människor från hela världen tycker på IMdB (Internet Mowie Database), och där är Battlestar Galactica topprankat, och har dessutom flest röster:

SERIE Medelbetyg Antal röster

Battlestar Galactica 9,1 11 704

Red Dwarf 9,1 2 548

Star Trek: Next Gen 8,8 5 050

Babylon 5 8,8 2 854

Stargate SG-1 8,6 6 076

Star Trek: Original 8,6 3 308

Farscape 8,6 2 608

Heroes 8,6 608

The 4400 8,0 3 401

Star Trek: Deep Space 9 8,0 3 348

Eureka 7,4 5

Star Trek: Voyager 7,3 3 847

Surface 7,3 1 205

Star Trek: Enterprise 7,2 2 888

Andromeda 6,2 902

Lost Under 5 röster

Stargate Atlantis Under 5 röster

Rösterna avser TV-serierna som helhet. Det kan finnas fler personer som röstat på enskilda avsnitt, men det skulle ta månader att gå igenom hundratals avsnitt per TV-serie och räkna fram sådana medelvärden.

Vostre amico

(mesme sol pro tote le homines)

Intresant lissta! Fins den att hitta på IMDB?

Förväntade mig inte att se toppenserien Red Dwarf så högt rankad :w00t: Bättre Sci-Fi-humor kan det inte bli. Men jag undrar om folk röstar på den för att det är omtyckt Sci-Fi eller Humor?

YAY go BSG!!! kul att den ligger i topp, och att den fått så många röster!! jag älskar Battlestar Galactica, det är lätt en av dom bästa sci-fi serierna som gjorts, och om jag ska vara ärlig så tycker jag nog nu att BSG faktiskt är bättre än ST.

YAY go BSG!!! kul att den ligger i topp, och att den fått så många röster!! jag älskar Battlestar Galactica, det är lätt en av dom bästa sci-fi serierna som gjorts, och om jag ska vara ärlig så tycker jag nog nu att BSG faktiskt är bättre än ST.

jaa har kollat på den nu och den värkar cool och bra, särskilgt grafiken och känslan att man vill fly från dom dära "cylons" hela tiden :blink: :huh:

jaa har kollat på den nu och den värkar cool och bra, särskilgt grafiken och känslan att man vill fly från dom dära "cylons" hela tiden :blink: :huh:

jo den är helt enkelt riktigt bra. den är så realistisk även fast det är en sci-fi och den är gjord på ett sätt så att den alltid kan vända och överraska en (även fast det är andra gången jag ser den). jag och min flickvän plöjer igenom serien, vi började på säsong två igår. man sitter helspänd och är helt inne i avsnitten, det är så fängslande. Emelie blev alldeles tårögd för att den är så bra. sen tycker jag att det är fullständigt ascoolt med de rörliga kameravinklarna, det är som om allt vore filmat med en handhållen kamera. jag gillar också hur styrsystemen funkar, man använder små raketdysor, precis som på rymdfärjorna och raketerna i verkligheten. också explosionerna är riktigt grymma, och dessutom flyger det skeppsdelar runt i rymden efter en explosion, istället för som det ofast är i ST: att allt bara exploderar och går upp i rök. aja jag orkar inte gå på varenda detalj till varför det är så bra, isåfall skulle jag behöva gå in på alla detaljer som finns :P

Intresant lissta! Fins den att hitta på IMDB?

Förväntade mig inte att se toppenserien Red Dwarf så högt rankad :w00t: Bättre Sci-Fi-humor kan det inte bli. Men jag undrar om folk röstar på den för att det är omtyckt Sci-Fi eller Humor?

På IMdB finns en röstfunktion för varje långfilm, TV-serie och enskilda avsnitt. Långfilmerna finns även i form av färdiga listor på IMdb. Men om man vill jämföra TV-serier så får man slå upp dem en och en och sammanställa listan själv.

Det är kul att Red Dwarf och Battlestar Galactica har lika högt betyg (9,1) som världens två bästa långfilmer enligt IMdB: Gudfadern och Nyckeln Till Frihet (efter Stephen Kings fängelsenovell). Men det är ju tio gånger fler människor som satt betyg på långfilmerna.

Vostre Amico