Jump to content
Sign in to follow this  
Pjotr'k

Andromeda

Recommended Posts

Dagens avsnitt var ett minusavsnitt. Det var också det första jag spelade in. Första säsongen brukar vara trög i de flesta serier, verkar det som. När jag kollar på officiella sidan http://www.andromedatv.com/ ser det ut som om bara första säsongen är gjord än så länge. De skall nu börja visa säsong 2 i USA. Att Sverige var så snabb, det kunde man inte tro. TV4 kanske skulle köpa in Enterprise...

Nja, det här måste vara den enda serien där vi inte är år efter... Och om fyran köpte in Enterprise skulle dom bergis visa den mitt i natten... Det brukar vara så med serier jag  vill se...

Annars skulle dom ställa in det varannan vecka och ha hockeykväll istället...

Jag sover mer än gärna tio timmar per natt... Då är detjobbigt med program som sänds mitt i natten...

Jag glömmer ofta bort att se det jag spelar in, och sen upptäcker jag att jag missat massor...

Måste ha tappat bort det förrförra KF avsnittet, för jag hänger inte med alls längre... Och då är det ändå ganska lätt att hänga med i om man jämför med Star Trek...

Men det kommer vi nog få göra ändå. Tv4 har ju massor av serier/avsnitt av olika serier som bara ligger och väntar på att få bli visade... Och jag tror inte att Enterprise skulle slå nåt tittarrekord direkt, så det skulle nog ligga kanske långt ner på prioriteringslistan....

(Mitt 300 inlägg! *<8-) *party*)

Det intressanta med nåndagens avsnitt var att fienden till samväldet förutom Magogerna och nietzeanerna  har visat sig! Den otrevliga röda bollen.

Dessutom börjar ju relationerna och spänningarna mellan besättnigsmedlemmarna att utkristallisera sig!

Nu vet ju inte jag om jag tyckte att det va så jätteintressant. Men det gav ju en inblick i hur svårt det kommer att bli för mr Hunt. Fast utan svårigheter hade det inte blivit någon serie, känns som att man visste det innan.

Jag fattade ju som sagt inte så himla mycket av storyn i måndagens program, men den konflikten som fanns i besättningen kändes nödvändig, den skulle komma när som helst.

Han muskelknutten har jag iofs inte mycket till övers för.

Själva handlingen hade väll inte så mycket att göra med skeppet som attakerade Andromeda, utan mer om besättningen kunde lita på och ha förtroende för Dylan Hunt som kapten.

Mrs Skywalker, jag tycker att Andromeda verkar bli en bra serie, betydligt bättre än Stargate SG-1 (Välkommen till forumet! :) )

Jag tycker också att Andromeda verkar vara en bra serie, dock inte lika bra som Voyager! Kan behöva koppla av med någon annan SF-serie ibland.

Jag tror att Andromeda kommer bli mer intressant längre fram då vi har lärt känna alla personerna och besättningen kommit någon vart med att återuppbygga Samväldet.

Dagens avsnitt va inte så dåligt. Kunde varit sämre. Det kan nog allt få 6/10 på Andromedaskalan.

Just namnet Nietzscheans är ju lite skojj, men antar att jag inte är ensam om att ha tänkt på det? :)

Tja, det var inte så tokigt, faktiskt.

Jag tänker på filosofen Nietzsche när jag hör det namnet,

men det finns inte någon likhet mellan deras filosofier..

Jodå, visst finns det likheter. Nietsche pratade om en övermänniska som skulle ta makten. Detta är vad Nietschanerna är - övermänniskor. Den starkare överlever.

I anslutning till detta vill jag berätta en historia jag hörde från ett tyskt universitet, där någon först hade klottrat:

"Gud är död" - Nietsche

Efter det hade någon annan tagit tuschpennan och klottrat dit:

"Nietsche är död" - Gud

Vilket av påståendena går att bevisa? :)

Det var intressant att få en inblick i Nietzcheaniernas kultur!! Dessutom "visste" man inte riktigt hur Tyr skulle göra, vilken sida han stod på.

Betyg: 6/10

Jag gillade avsnittet, som troligen det bästa hittills. Frågan står kvar - hur skall Tyrs maka göra. Skall hon ta livet av sig och Tyr (genom armbandet, förstår jag), eller skall hon slå sig fri från Orca Pride och ta sig till Tyr?

Citat: från Peter den 8:43 pm den okt. 8, 2001

Jodå, visst finns det likheter. Nietsche pratade om en övermänniska som skulle ta makten. Detta är vad Nietschanerna är - övermänniskor. Den starkare överlever.

Just det, det har du rätt i. :)

Jag har läst för lite filosofi.

Undrar om författarna hade nån medning med att ge rasen det namnet.

Jag tycker att serien verkar lovande. Dock tror jag nog mer på farscape serien, som jag måste hålla som "likvärdig" serie.

...men de båda är ju ljusår bättre än LEXX 2.0 iallafall :lol: