Jump to content
Sign in to follow this  
Morn

Farscape

Recommended Posts

Farscape är gudomlig på sitt egna bisarra sätt. Serien har verkligen stort sett inga begränsningar, men det behöver inte vara något negativt. Speciellt inte när det gäller Farscape. Den episka kärlekshistorien mellan John och Aeryn kommer för alltid vara höjdpunkten (och mittpunkten) i serien. Utan dom två hade jag aldrig fastnat för Farscape och jag kan tacka Stargate SG-1 för att jag ens upptäckte Farscape. Heh.

Du verkar vara en riktig romantiker <_< Du och alla andra som är det får inte missa att rösta i: http://www.startrekdb.se/forum/index.php?s...amp;#entry70832

För mig så kommer Farscape alltid ha delad första plats med SG-1 (Vala säsongerna) pga dess originalitet och helt underbara skådisar! Har ännu inte stött på en serie som kan mäta sig med Farscape.

Det verkar som Farscape har fått en liten kult, trots att den bara gick i några år. Creation som ordnar Trekkonvent arrangerar ju varje år ett Farscapekonvent. Det är inte så illa med tanke på hur få serier som kan dra tillräckligt med folk för det.

Det verkar som Farscape har fått en liten kult, trots att den bara gick i några år. Creation som ordnar Trekkonvent arrangerar ju varje år ett Farscapekonvent. Det är inte så illa med tanke på hur få serier som kan dra tillräckligt med folk för det.

Farscape, speciellt i Australien (duh!) och USA, är så himla älskad för att den är så udda och för att den avslutades alltför tidigt. Folk älskar dessa "underdog" serier och mycket tack vare seriens starka skådisar ville folket ha mer så till slut kom miniserien/filmen. (Samma sak som med Firefly/Serenity.) Och jag råkar vara en av dom som åkte iväg till Burbank, CA i November 2008 för Farscape konventet tillsammans med min kompis som är ett hardcore Farscape fan hon också efter jag introducerade serien för henne.

Edited by ambreal

Unkas: Jag hoppas verkligen du får tid över att börja titta på serien så småningom. Den är värd tiden. (Gäller bara att ta sig igenom den första säsongen och en liten bit in på andra säsongen innan man kan bilda en ordentlig åsikt om serien.) Jag håller tummarna för dig. ;)

Aike: Oj oj, jag vet knappt var jag ska börja! *lol* Det var verkligen "once in a lifetime" grej, även om jag har tänkt att åka ytterligare en gång om/när Claudia Black är medverkande igen. Hon har nämligen inte varit med förrän 2004 så när vi fick höra att hon skulle vara med 2008 var jag bara tvungen att dra med kompisen till Burbank. Konventet var över en weekend och första dagen anmälde vi oss, fick vår Gold Weekend pass och handlade lite fandom souvenier. Sen på lördagen såg vi Claudia Black och på söndagen var det dags för Ben Browder. Kort sagt; det var underbart! (Har bilder upplagda på min LJ men kanske kan posta ett par här i tråden eller skapa en enskild tråd för det?)

Jag har sett 12 avsnitt nu. Tycker den är väldigt välgjord och bra skådespelare över lag! Dock slår den inte Battlestar, för jag stör mig på en sak i denna serie. John kommer in och löser alla problem på skeppet, när han knappt vet hur det fungerar. Jag undrar hur de har överlevt innan han kom in i bilden?

Jag har sett 12 avsnitt nu. Tycker den är väldigt välgjord och bra skådespelare över lag! Dock slår den inte Battlestar, för jag stör mig på en sak i denna serie. John kommer in och löser alla problem på skeppet, när han knappt vet hur det fungerar. Jag undrar hur de har överlevt innan han kom in i bilden?

Luck? :rolleyes:

Nej men första säsongen kan verka/vara lite kaotisk innan alla karaktärer har blivit etablerade. Tror nog du kommer märka ett par ändringar i säsong två om du fortsätter titta...

Just ja, det var du som nyligen köpt serien eller? :)

Första gången jag såg serien, speciellt första säsongen, så var jag lite halv skeptisk men fortsatte kolla tack vare Claudia Black. Hade ju också läst spoilers så jag hade ett hum om hur saker skulle gå. Och som sagt, charmen med Farscape är att den helt klart inte är som andra sci-fi serier. :P

nämen! här verka det finnas folk som avgudar denna serien lika mycke som mig.

Farscape är det bästa som träffat vår jord. Helt underbar! Ben och Claudia gör sig så bra i denna serien, de klickar verkligen. SG-1 är en skugga jämnfört med denna.

Edited by Jocke

Ok, nu har jag legat sjuk hela helgen :arg: Inte vad jag hade planerat, men det har gett mig chansen att äntligen bryta oskulden när det gäller Farscape. En mycket väl igenomtänkt serie får jag säga. Många av avsnitten bygger också på mycket bra ideer. En typisk Sci-Fi serie men med sin egen vinkling. Men.... Tyvärr får jag säga att genomförandet av avsnitten allt för många gånger brister. Bra ideer, med ryckiga karaktärer. När man tror att man förstår dynamiken så kommer det ett avsnitt som vänder upp och ner på detta, för att i nästa avsnitt återgå till det som var. Ex.

När de huger armen av piloten. helt utan varning, och sedan ignoreras denna händelse i fortsättningen av serien.

Jag har nu bara sett första och halva andra säsongen, och det kan hända mycket. Men jag skulle vilja se lite mer kamratanda bland bestättningen på Moya, och att denna inte var kastad genom luftslussen i nästa avsnitt.

Med detta sagt är det ändå en bra serie, och jag tycker att man bör se den om man är Sci-Fi tok. Den har definitivt en vinkling som fungerar, hyffsade karaktärer, vissa väldigt bra. Ben fungerar bra som huvudkaraktär, även om han inte är min favorit. Dock är Claudia stjärnan här, precis som hon blev när hon kom in i SG1. En av minna favoritskådespelare i Sci-Fi.

Någon som fortfarande läser..... :blink: Jösses va imponerande.... :lol:

Jag har för mig att de tar upp den händelsen nån gång till, men e inte säker. Men ja, de glömer och gå vidare rätt fort. Serien innehåller även en del skit avsnitt, men det finns så många som e så bra. Så man typ glömmer de dåliga.

Jag tänker allt se igenom hela serien. Blir väll sjuk snart igen kanske.... <_< Får väll se vad det blir av den framöver. Farscape har verkligen potential.

Edited by Unkas

Det är en kanon serie i mina ögon en av dom bättre serierna lite lik star trek om man speglar dom mot varandra men ändå inte. Dessutom är det prat om en ny serie men denna planeras i första hand bli en så kallad webbserie.

I november släpps en samlingsbox med alla avsnitt av Farscape + en hel del extramaterial. Ett måste för oss fans som missade att köpa serien på dvd. Själv har jag förbokat den på amazon.com för $105. Jag tror inte serien kommer släppas på blueray, tyvärr.

Nästan så att man är lite sugen på att beställa då Farscape verkligen är en toppenserie.

Dock är det ju som vanligt att man som student kanske hellre lägger sina knappa resurser på annat :P

Insåg nyligen att det var ett tag sedan jag såg igenom mina Farscape boxar så är nu för full rulle igång med dem, är än idag en av mina absolut favorit sci-fi serier. :) Det jag tror kan vara stor nackdel med dem är ingen av releaserna har text, tror det kan vara stort problem för många om de inte ??r vana att lyssna mycket på serier vart ibland bakgrundsljudet kan ha en tendens vara högre än konversationerna mellan karaktärerna. Något kommiskt som jag förut inte har tänkt på är just det att man märker det är en australien-amerika serie, för många gånger har alierna haft australiensk dialekt. ^^