Jump to content
Sign in to follow this  
Quiet

Snygg sci-fi

Recommended Posts

Skulle Fritz Lang vara pro-nazi??? Hans "Doktor Mabuses testamente" förbjöds ju av Hitler därför att den skildrade hur man skulle kontrollera folket genom våld och hat, precis som nazisterna gjorde. Lang flydde ju till USA sedan när nazisterna tog över.

stumfilmserans sci-fi är ganska intressant annars också tycker jag. många fina och roliga berättelser med häftiga tekniska lösningar... :)

Verkligen! En av mina favoriter, som jag dock inte hittat i sin helhet än är en rysk konstruktivistisk film - Aelita, gjord 1924.. kolla in den på imdb --> http://us.imdb.com/Title?0014646

Skulle Fritz Lang vara pro-nazi??? Hans "Doktor Mabuses testamente" förbjöds ju av Hitler därför att den skildrade hur man skulle kontrollera folket genom våld och hat, precis som nazisterna gjorde. Lang flydde ju till USA sedan när nazisterna tog över.

Oops, my misstake. Jag menade inte att alla Langs filmer var pro-nazistiska, det var snarare hans första fru som var det. Alla filmer han gjorde innan 1932 var samarbeten med fru Thea von Harbou, som var uttalat positiv till den nazistiska regimen. Men, 1932 gjorde han filmen Das Testament des dr Mabuse som Hitler förbjöd. Men ändå ville Hitler ha Lang att leda den tyska filmproduktionen, men då blev Lang sur och flyttade till Paris. 1934 fick han kontrakt i Hollywood.

tack, the Oxford History of World Cinema!

Ja jo att han flydde är väl en sanning med modifikationer, men ändå, man kan ju säg att han flydde... Nä hur som helst skulle jag säga att jag hittat Logans Run på DVD, är det någon som har sett den filmen, bra eller b?

Filmen 13 våningen är också en riktigt riktigt snyff SciFi film, helt underbart gjord är den. Tycker också den har lite bättre manusupplägg än Gattaca, lite mer oförutsägbar på något sätt. Gattaca är ju visserligen scenografiskt lite snyggare, men handlingsmässigt faller den ju lite alltså.

13 våningen måste ni se dock, riktigt trevlig drama/scifi film med inslag av lite action.

Jag kanske var lite oklar i ämnesbeskrivningen, men med snygg sci-fi menar jag filmer som bygger med på välskrivna manus och intrikata problem med samhället än en massa skjutvapen.

T.ex så tycker jag att the Matrix är riktigt snygg på sina ställen, men den platsar inte riktigt som snygg sci-fi för att det är så hysteriskt mycket skjutande och dödande.

Ledsen om detta gör någon ledsen (vet ej varför) men det är ju ganska fräckt då de går in och skjuter ihjäl folk...inte för att det är roligt då det hände i verkligheten, men det är fräckt på film. Trinity är gubb snygg...tycker jag :)

Hyrde Solaris igår, den nya versionen med Georg Clooney.

Jag tyckte den var kanonbra! Stillsam, suggestiv, eftertänksam...mmm... gillar sånt. 8 av 10 (med reservation för en 9:a eller en 10:a när jag sett originalet från 1972).

I stil å klass med Stalker från 1979 Andrei Tarkovsky (10 av 10 enligt mig). Denne Andrei Tarkovsky har även gjort originalet av Solaris från 1972, vilken jag nu ska se så småningom vid tillfälle, för att avgöra vilken som var bäst, 1972 eller 2002.

I lördags kollade jag på T3, men den har ju ingen handling! Å all action, stunt, tekniska finesser är precsis som T2. En ren usel film! 3 av 10.

Någon som sett Solaris, antingen 1972:s eller 2002:s versioner?

Vilken ansåg ni var bäst om ni sett båda?

Personligen tycker jag att Georg Clooney Solaris är skitdålig gemfört med boken. Många detaljer har ändrats för att amrekanisera (förenkla) filmen och mycket med bokens poäng har gått förlorad.

Bara en sådan sak som ett stor megakorpration betalar forsknings projektet och nyss hittat planeten men i boken är det en FN? forsknings station och man har forskat på Solaris länge men inte blivit mycket klokare. Fattar inte vaför de änrade scenen med foskarna som begått självmord mycket mer "vansine" när huvudpersonen hittar de hängda i sin egen garderob istället för i en likrum.

Andrei Tarkovsky Solaris är mer trognare boken, men med lägre budget. Av någon anledning så visas kapitlen i fel ordning?

Boken är spänande OCH långsam för det är så mycket dealjer skrivna. Mycket intesant att läsa om alla teorier som forskarna har lakt fram om vad solaris kan vara och när en forskare försöker beskriva sin galenskap.

Boken Solaris är bäst. Georg Clooney Solaris är snyggast rent visuelt och Andrei Tarkovsky Solaris lider av låg budget men ser "äkta" ut. Även om solaris vågor/kurvor ser ut som en närbild av kokande jordgubs sylt, Men det är handlingen inte efekterna som man ser filmen för.

Håller med om att T3 var en riktig skitfilm förutom arnolds komentarer, allt man såg kändes bara som en upprepning.

Edited by rehnvall

Jag älskar boken solaris. En perfekt bok.

Orginalfilmen lider precis som rehnvall säger av att den är lågbudget. Men den känns mer äkta än den nya från 2002.

Personligen hade jag höga förhoppningar på Solaris, men blev besviken. Hade hoppasts på samma känsla som i orginalet, men med snyggare och bättre effekter. Tyvärr kändes det bara som ännu en sämmre Hollywood film.

BTW håller med om att T3 är dålig. Kändes som en kopia av T2 och inte ens Arnold kunde lyfta filmen den här gången.

Oj, oj, oj! Ingen har ju nämnt Equilibrium, eller Cubic som den döpts till på video och DVD i Sverige (onda video-bolag :arg: ), en ruggigt välgjord, smart film med bland de ballaste action-scenerna i manna-minne! I och med den här filmen så ser man verkligen hur pass bra skådis Christian Bale är och om de gör en ny Batman-film så ska hoppas jag att han får rollen!

En sak till bara: Gun-Kata regerar! :D

Var en tråkig dag igår... på många sätt...

Så jag hyrde Cubic/Equilibriu.

Men så himla bra var den inte. 5-6 av 10. Tack och lov försökte de inte härma Matrix' effekter, men det var nära.

Bättre än T3 var den solklart iallafall. Påminde lite om filmen 1984, men det ödesmättade staden.

Jaha, vad ska jag se nudå? rekomendationer?

Hehe, slog upp Equilibriu på NE.se:

avbruten jämvikt, eng. punctuated equilibrium, evolutionsterm knuten till en idé om att biologiska arter normalt skulle fortleva utan förändring, i balans med omgivningen, och att nya arter skulle uppstå mycket snabbt när denna balans rubbas. Detta skulle lättast ske i små, isolerade populationer, som därvid snabbt skulle anpassas till nya förhållanden, till nya nischer. Idén, som lanserades 1972 av amerikanerna N. Eldredge och S.J. Gould, är mycket omstridd men har verkat som en katalysator på evolutionsvetenskaperna.
Edited by bruse

En snygg science fiction är ... Lost in Space. Säg vad ni vill om filmen, men snygga scener har filmen. Jag gillar de flesta scenerna, men en favorit är scenen då de lämnar planeten och blir tvungen att genomskjuta planeten för att klara sig.

Edited by Captain Mariah

En liten fråga bara... Finns det någon filmatisering av 3001 eller måste jag läsa boken? Tycker 2001 och 2010 är riktiga mästerverk...

Finns det en bok som heter 3001? Har för mig att det finns 2001, 2010 och sedan något datum mycket längre fram, men det finns kanske fler än tre böcker? Kommer inteihåg då det var ett tag sedan jag läste dem.

Edited by Thalaxian