Jump to content
Sign in to follow this  
Quiet

Snygg sci-fi

Recommended Posts

Vet inte riktigt i vilket ämne jag ska skriva detta menmen...

Är "Men In Black" sci-fi? Det borde det väl vara va?!

Det är väl egentligen ingen sci-fi-film i egentlig mening. Jag skulle nog mer klassificera den som en komedi med sfi-fi inslag. Men som sagt var, delar av den är helt klart sfi-fi.

En liten fråga bara... Finns det någon filmatisering av 3001 eller måste jag läsa boken? Tycker 2001 och 2010 är riktiga mästerverk...

Finns det en bok som heter 3001? Har för mig att det finns 2001, 2010 och sedan något datum mycket längre fram, men det finns kanske fler än tre böcker? Kommer inteihåg då det var ett tag sedan jag läste dem.

Det kan vara 3010 också, har bara kollat runt lite på Scifihyllan på biblioteket i stan och det var ett tag sen... Får kolla upp det.

men en favorit är scenen då de lämnar planeten och blir tvungen att genomskjuta planeten för att klara sig.

Är det inte solen de blir tvingade att åka igenom?

Det är i början av filmen som de tvingas att åka igenom solen.

Men i slutet av filmen, om du kommer ihåg, så förstörde tidmaskinen eller vad jag nu ska kalla det ) planeten vilket resulterade i att planeten söndras sönder och slutligen förvandlas till ett svart hål. Det är därför gänget tvingas åka med hyperfart (ej så säker att det kallas så!) och kan i stort sätt hamna varsom helst i galaxen. Tillbaka till ruta ett, alltså!

Tillbaka till din fråga. I det skedet då planten vittras sönder försöker det att lämna planeten. Fadern som är i tidsbubblan (av orsaker jag inte kommer att ta upp...) ser sin familj dö under den precessen. De (fadern och framtida son) har tillräckligt med kraft att göre en tids resa. Framtida sonen hade ju tänkt att använda den till att resa tillbaka till jorden och hindra deras resa. Erbjuder alltså fadern att använda tidresan för att försöka hindra familjen från förstörelse. Han gör så och han uppmanar sedan piloten att åka igenom planeten. De gör just så och får tillräckligt med kraft för att lämna planeten......

Någon som sett THX 1138? Film av George Lucas från 1970?

Vill minnas att den gick på tv för länge sen.

Det framtida samhället har förbjudit sex och använder droger för att kontrollera människorna. Men THX 1138 och hans flickvän vägrar ta drogerna mer och kastas i fängelse. Där träffar de SEN 5241 och tillsammans börjar de planera sin flykt.

Någon som sett THX 1138? Film av George Lucas från 1970?

Vill minnas att den gick på tv för länge sen.

Det framtida samhället har förbjudit sex och använder droger för att kontrollera människorna. Men THX 1138 och hans flickvän vägrar ta drogerna mer och kastas i fängelse. Där träffar de SEN 5241 och tillsammans börjar de planera sin flykt.

Ja, den har jag sett. Måste säga att det var en mycket underlig film! Men jag tycker inte att den var alltför bra direkt. Men jag har sett den iaf, säkert en bra merit ;) :P

Men i slutet av filmen, om du kommer ihåg, så förstörde tidmaskinen eller vad jag nu ska kalla det ) planeten vilket resulterade i att planeten söndras sönder och slutligen förvandlas till ett svart hål. Det är därför gänget tvingas åka med hyperfart (ej så säker att det kallas så!) och kan i stort sätt hamna varsom helst i galaxen. Tillbaka till ruta ett, alltså!

Ah, nu kommer jag ihåg, nu hänger jag med.

THX är en bra film, beroende på vilken synvinkel man ser den ur. Som mer framtidstänkande gällande politik och samhällsstruktur är den ju väldigt tänkvärd, dock kan den vara ganska seg på sina ställen.

Blev otroligt hänförd av Stalker. Någon som set denna?

Om ni gillar idén med 1984 och THX kolla upp Cubic ”Eguilibrium” och Brazil Mycket bra filmer!

Edited by Travis

Om ni gillar idén med 1984 och THX kolla upp Cubic ”Eguilibrium” och Brazil Mycket bra filmer!

Det jan udrar är vem "ljushuvet" är som kom med den enormt dumma iden att byta namn på filmen Eguilibrium till Cubic.

:sjuk: :sjuk: :sjuk:

Jepps, har sett den och skrivit analys på den :P Brukar visa den för alla sf-intresserade vänner (däribland Seven of nine) som inte sett den förut.

Cubic var en riktigt bra film faktiskt. Kändes lite som en Judge dredd sådär, fast mer elak i betoningen. Väldigt mörk stämning (trots att det var mycket vitt i filmen...). Jag gillar American Psycho skådespelaren skarpt med, tycker han är riktigt bra i sådana roller!

Tänk en framtid helt utan känslor, helt ofattbart tråkigt liksom. Jag som musiker skulle gå under (till underground rörelsen..).

Jag känner mig för att se en bra science fiction film i helgen...finns det någon nyligen utgiven science fiction film som är värd att se? Vilken i så fall?  :)

Cubic är mycket bra inte att förväxlat med Cubix som är ett barnprogram som går på helger på femman och det är inte alls lika bra (om Cubix nu är bra till att börja med)

Men Cubic bör du se.

Edited by Morn

CUBIC

Detta är en futuristisk thriller med actionscener bortom alla gränser...Vi befinner oss i ett framtida samhälle där känslor är förbjudna eftersom de anses vara upphovet till allt ont här i världen. Detta har man nu uppnått genom att alla måste ta en drog som gör alla helt apatiska. Men det finns de som inte vill leva så här...För dem finns bara en dom, avrättning på stående fot. För detta finns speciellt utvalda personer som söker upp dem och utför straffet, Preston är en sådan agent, som en dag glömmer att ta sin egen dos, vilket får stora konsekvenser för alla....

Vad är det för handling i filmen Cubic?

Finns det någon site som man kan läsa om filmen? Detta är väl ingen film som har visats på bio?

Vill notera att Cubic är den svenska titteln på filmen

den har Equlibrium som orginal titel

Jag tror att de bytte namn på den därför att det är för udda. Alla skulle inte komma ihåg det.

2001 är som sagt en härlig rulle. Oftast är slow-motion-scifi härlig då det är platts för eftertanke och detaljer. Modeller istället för datoranimationer har oftast mycket mer känsla. Se skillnaden mellan TNG och Enterprise. I TNG så upplever man att skeppet har massa. I Enterprise känns det mer ihåligt.

Jepp, har den på dvd. Blev så hänförd, rörd, tagen, gripen eller vad jag ska kalla det, så jag förmådde inte att gå till jobbet dagen efter.

När det gäller 2001 så tycker jag det är en genomtänkt film med många scener som aldrig kommer att glömmas. Jag gillar denna film mycket för att den är realistisk, när det gäller rymdskepp mm. Men sen är det känslan av att de är så långt borta," fast de bara är vid Jupiter". De måste liksom sövas ner, för resan är så lång. Jag kan tänka mig hur det skulle kännas att vara ensam kvar ombord ett på rymdskepp, med en knäpp dator. Skeppet tycker jag är ett av de snyggaste och unika inom hela sci-fi-världen.

Filmen 2010 tyckte jag inte höll samma klass och den var mer som ett vanligt sci-fi-drama.

När det gäller snygg sci-fi så står Bladerunner högt på listan. Jag tycker den är så fruktansvärt vacker och musiken förstärker det nästan till bristningsgränsen. Miljöerna är helt enkelt otroliga.

Cube är mycket :-@ snygg den är grymm.

Den har jag inte sett, varför så arg?

Jag kanske var lite oklar i ämnesbeskrivningen, men med snygg sci-fi menar jag filmer som bygger med på välskrivna manus och intrikata problem med samhället än en massa skjutvapen.

T.ex så tycker jag att the Matrix är riktigt snygg på sina ställen, men den platsar inte riktigt som snygg sci-fi för att det är så hysteriskt mycket skjutande och dödande.

<{POST_SNAPBACK}>

Hm...det slog mig att det finns väl bra filmer som innehåller våld och skjutvapen.

Även "vackra" filmer som Solaris och 2001 innehåller våld och död. Det kan vara svårt att förstå att filmer bara är vackra om de inte innehåller våld...det måste vara en fråga om smak och tycke. Första Matrix filmen är otroligt snyggt gjort och även vacker, men innehåller massor av våld. Jag vill bara säga att det kanske inte är så många rullar som skulle platsa under kategorin "vacker", om de inte fick innehålla våld och vapen. Det är väl det som är så motsägelsefullt, att våld kan vara vackert.

Cubic är mycket bra inte att förväxlat med Cubix som är ett barnprogram som går på helger på femman och det är inte alls lika bra (om Cubix nu är bra till att börja med)

Men Cubic bör du se.

<{POST_SNAPBACK}>

hyrde den för ett par helger sedan och blev faktiskt glatt överraskad. I någon recension jag läste fick den stark kritik för att samhället och personerna skulle vara helt känslolösa men lik förbaskat visade prov på känslor ändå. Med det i åtanke var jag lite skeptisk när jag skulle se den. Men efteråt förstod jag inte var kritiken kom ifrån. Det recensenten missat är att dessa männsikor dämpar bara känslorna med droger, de tas inte bort helt. Jämför med Vulcanerna i Star Trek.

Med denna insikt tycker jag att det var en ganska bra film. Dock var väl inte actionsekvenserna så revolutionerande som det antyddes på omslaget. De kändes mest som ett försök att göra något nytt av Matrix. Dock fanns det ett par snygga scener i slutet.