Nyhet Posted February 10, 2010 Report Share Posted February 10, 2010 Det säger bl.a. kemiprofessorn Michael Mautner som menar, att om det är så att liv är oerhört sällsynt i universum, och även om det inte vore så, så överlämnar vi en del av arvet av vår jord till andra planeter i universum. Alla inser vi väl att livet på jorden inte kan vara för evigt; en supernovaexplosion i närheten av solsystemet, en kollision med en annan himlakropp eller solens död, alla leder de till att livet på jorden kan komma att utplånas. Det kan mycket väl vara så att livet på jorden själv tillkom genom sådd från en annan himlakropp, det vet vi inte med säkerhet. Enligt Mautner vilar det på vårt ansvar att hålla i gång livets boll. Självbevarelsedriften sägs vara inprogrammerad i vårt DNA, men då räcker det inte med att envist klamra sig fast på vår lilla blåskimrande planet och hoppas att allt löser sig av sig självt. Vi måste skicka ut sonder (t.ex. med hjälp av solsegel) åt alla håll fulladdade med mikroorganismer (100 000 mikroorganismer skulle t.ex. inte väga mer än ungefär 0,1 mg) mot planeter där det finns förutsättningar för att livet kan gro och utvecklas. Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted February 10, 2010 Report Share Posted February 10, 2010 Well..let´s get it on then! Det kommer nog igång som ett experiment inom tio år skulle jag tro, OM inte någon fipplar lite redan med det på en mera ideell nivå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted February 10, 2010 Report Share Posted February 10, 2010 Det får nog vara en bunt tåliga rackare som skickas ut. Även om man fryser ner mikroorganismer i "stasis" så lär väl ändå de hyffsat enorma tidsrymderna bli rätt påfrestande? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted February 10, 2010 Report Share Posted February 10, 2010 Det får nog vara en bunt tåliga rackare som skickas ut. Även om man fryser ner mikroorganismer i "stasis" så lär väl ändå de hyffsat enorma tidsrymderna bli rätt påfrestande? Det finns bakterier som överlevt i 250 miljoner år i saltkristaller så det borde inte vara några st??rre problem med den biten. Jag skulla tro att få ner dem säkert på en planet är den lite mer utmanande biten ;) Jag har för mig att de skriver lite nogrannera om hur det går till i senaste Illustrerad Vetenskap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts