Jump to content

The Holy Three kollar på säsong 3

Share

Recommended Posts

Nu har jag satt igång med att kolla på säsong 3 igen, med endast 6 avsnitt kvar efter morgonens två avsnitt (7 om man räknar med The Cage.)

#69: That Which Survives

Handling:

Enterprise kastas under mystiska omständigheter over 900 ljusår framåt medan Kirk, McCoy, Sulu och D’Amato är nere på en okänd planet. De är fast där fram tills Enterprise lyckas återvända, under tiden är dom utan mat och vatten och verkar dela planet med en mördare.

Tankar:

Ett ganska intressant avsnitt, men stundtals dåligt skrivet. Spocks karaktär är väldigt ojämn i det här avsnittet. Han används som comic relief i ett par scener, är ovanligt tjatig/petig på bl. a Scottys och navigatören och sättet dom försöker förklara vad som pågår. Mot slutet av avsnittet gör han även något ologiskt men mänskligt när han ger Scotty mer tid på sig att reparera en sak, det logiska valet hade varit att göra det Scotty bad honom om (vad det är får ni som inte sett avsnittet se när ni kommer dit!)

#73: The Lights of Zetar

Handling:

Det centrala biblioteket för Federationen på planeten Memory Alpha får grova problem när något som ser ut som en energistorm raderar viktig data när den drar förbi planeten. Samtidigt får en kvinna på Enterprise vid namn Mira Romaine kontakt med energistormen som visar sig vara någon sorts livsform.

Tankar:

Trots att avsnittet är väldigt alldagligt blev jag positivt överraskad, då det inte på långa vägar är ett av de allra sämsta i serien, som jag hört från annat håll. Det är varken riktigt dåligt eller riktigt bra, det ligger någonstans däremellan. Ett väldigt segt avsnitt, och det ska ta mycket till för ett avsnitt av TOS ska kallas tråkigt. Men, men, vad mer kan man vänta sig ner det delvis är skrivet av denna person:

shari-lewis.jpg

Japp, buktalaren Shari Lewis AKA Lamb Chop var med och skrev det här avsnittet, vilket iofs är en väldigt rolig bit trivia som avsnittet ger en. Mycket mer får man inte, tyvärr. Avsnittet slutade åtminstone på ett bra sätt, med en lite humoristisk observation av Kirk.

• 6 months later...
  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eftersom jag lade så mycket tanke på att det bara var några avsnitt kvar att se på och därmed glömde att även skriva ner mina tankar om dom kvarvarande avsnitten, såg jag just dessa igen nyligen för att uppfriska minnet. Under dom närmaste dagarna följer mina tankar kring dessa. Vi börjar med...

#76: Requiem for Methuselah

Handling:

Enterprise drabbas av den rigellianska febern. Kirk, Spock och McCoy måste därför få tag på ett antivirus som ska ligga på planeten Holberg 917-G. Väl där blir dom bemötta av en konstig apparat som skjuter på dom fram tills att en man vid namn Flint hejdar attacken och genast vill att dom ska lämna planeten och lämna honom i lugn och ro, något Kirk och grabbarna inte är så sugna på.

Tankar:

Ett avsnitt som börjar väldigt bra och genast får en att tänka på filmen Forbidden Planet, som var en av dom största inspirationerna till Star Trek. Jag vet inte om det är en rip-off, hyllning eller en halv remake av Forbidden Planet, men helt klart är att mycket är lånat därifrån. En man och en ung kvinna är ensamma på en planet där dom har ett eget, väldigt avancerat hus och en tjänare som sköter allt dom ber om på några ögonblick.

Avsnittet föll från att vara ett ”bra” avsnitt till ett ”ok” avsnitt mot slutet, då vi får reda på att Kirk, på några få timmar, blivit hopplöst kär i Rayna och hon i honom. Att hon visar sig vara en android rör sig visst inte Kirk i ryggen, han vill fortfarande ha henne och när han till slut inte får det så hamnar han i en sorts depression vi tidigare aldrig sett. Jag köper det inte för en sekund. Kirk har haft flertalet romanser under seriens gång och alla dessa var mycket mer troliga än denna, trots det har vi aldrig sett honom bete sig på det här viset när han förlorat sin kärlek.

Slutet är ganska fint, men man störs lite av en WTF-känsla. Kan Vulcaner, under en mind meld, ändra minnet/ta bort ett visst minne på personen dom mind meldar med? Det hade jag ingen aning om, men tydligen går det. Vet inte vad jag ska tycka om det.

Spock gjorde ingenting sådant i avsnittet Elaan of Troyios. Där var botemedlet skeppet Enterprise, Katten Kirks första sanna kärlek.

Jag tror detta avsnitt ligger till grund för den fantastiska filmen The Man from Earth i vilken man vidareutvecklar idén om mannen med evigt liv.

TH3: hur går det på TAS-fronten?

Edited by RoLaren

#75: The Way to Eden

Handling:

Ett stulet skepp vid namn Aurora visar sig vara fullt av hippies som vill ta sig till den mytomspunna planeten Eden. Dom tänker ta sig dit med hjälp av Enterprise.

Tankar:

KHAAAAAAAAAAAAAAN!!! Sjungande space hippies tar över Enterprise för att hitta den förlovade planeten Eden. Jag skulle vilja ha några bloss av det personen som skrev detta manus puffade på när han kom på idén till det här avsnittet. Seriöst, hur kunde det här få spelas in? Att det är snubben från Rambo II som står för allt sjungande gör situationen bara mer obekväm. När Spock deltog i jammandet med sin Vulcan harpa gick jag nästan ner på knä och bad till Gud att han inte skulle få för sig att sjunga även i det här avsnittet. Trots att han inte gjorde det så verkade han head-bobba med musiken tillräckligt mycket för att göra det till ett out-of-character moment. Nej, nej, nej! Det här avsnittet hamnar i botten tillsammans med Spock’s Brain, And the Children Shall Lead och Plato’s Stepchildren.

LOL! Visst är det ett av de sämre avsnitten men att nämna Spock's Brain som likvärdigt dåligt är att häda! :P Spock's Brain är underskattat. Så dåligt är det inte. Turnabout intruder och the Empath är i så fall av samma kaliber som the way to eden.

Nu när jag tänker tillbaka till Spock's Brain så var det iaf faktiskt lite mysigt, atmosfären osv. Tror nog att jag rankar det högre än dom andra jag nämnde, dock fortfarande lågt. Det känns inte riktigt lika skrattretande som ungj*vl*rna och deras sten-sax-påse nävar i And the Children Shall Lead.

Ska bli kul att se avsnittet när jag går igenom hela säsong tre igen, vilket jag tänkt göra ganska snart.

#74: The Cloud Minders

Handling:

För att rädda en hel planet och dess befolkning behöver USS Enterprise hämta mineralen zienit på planeten Ardana. Det blir lättare sagt än gjort när det råder uppror på planeten lätt av den lägra klassens medborgare.

Tankar:

Ett intressant avsnitt som visar ett slags slaveri i framtiden. Avsnittet är helt klart godkänt men som vanligt i den här säsongen blir man lite irriterad över vad karaktärerna sysslar med. Spock verkar stöta på en av ardanierna och säger att en kvinnas skönhet kan vara jobbigt för en vulcan som inte parat sig på ett tag. Jag har aldrig tidigare sett Spock vidare bekymrad ut, eller att han attraherats av en kvinna tidigare i TOS, förutom när han fått i sig något som gör att han inte är sig själv. Slutet är inte så tillfredsställande då slavdrivaren inte verkar ha lärt sig sin läxa och är lika fördomsfull som tidigare.

#77: The Savage Curtain

Handling:

När Enterprise ska undersöka en planet får dom oväntat besök av Abraham Lincoln som uppmanar Kirk och Spock att besöka planeten. Väl nere blir Kirk och Spock indragna i en kamp där dom står för det goda medan deras historiska motståndare står för det onda.

Tankar:

Det ökända avsnittet där vi får se självaste Abraham Lincoln besöka Enterprise. Ett riktigt minnesvärt avsnitt som helt klart klassas som ett av dom bättre, dock ej bästa, i den här säsongen. Stenmonstret tycker jag är skitcool, både till design och röst. Lite missnöjd över att Spock sällan använder sig av Vulcan Neck Pinch när han hamnar i bråk i säsong 3, det var väl inte lika spännande enligt någon mupp som hellre ville se honom göra Captain Kirks klassiska judo-chop på sina motståndare. För övrigt var det väldigt kul att se och få höra om den ökända klingonen Kahless för allra första gången.

Children shall lead: Här bekräftas att barn i Star Trek är onda.

Cloud Minders: Vulcans är inte utan känslor utan tränger bort känslorna. Spock medger att han trots allt har det svårt att tränga bort vissa känslor i damens sällskap. Gillar avsnittet. Kirk är i högform.

The Savage Curtain: Avsnittet är sisådär. Som du säger stenmonstret är bland det bästa Star Trek har producerat. Ang Spocks nerve pinch, kanske det är så att den inte fungerar på stenmonstrets artificiellt tillverkade personer. Kommer inte ihåg om han utförde någon över huvud taget i det avsnittet.

Cloud Minders: Vulcans är inte utan känslor utan tränger bort känslorna. Spock medger att han trots allt har det svårt att tränga bort vissa känslor i damens sällskap.

Jo det vet jag, men hur ofta medger Spock såna saker? Känns inte likt honom alls.

The Savage Curtain: Avsnittet är sisådär. Som du säger stenmonstret är bland det bästa Star Trek har producerat. Ang Spocks nerve pinch, kanske det är så att den inte fungerar på stenmonstrets artificiellt tillverkade personer. Kommer inte ihåg om han utförde någon över huvud taget i det avsnittet.

Det är inte bara i Cloud Minders han undviker vulken neck pinch, är som sagt flera gånger han struntat i det under säsong 3. Annars var det en fin tanke.

#78: All Our Yesterdays

Handling:

När en supernova hotar att döda en hel planet måste Kirk, Spock och McCoy ner för att kolla läget med en till synes obebodd planet. Av misstag hamnar Kirk i en annan tidsepok medan Spock och McCoy hamnar i istiden hela 5000 år sedan. Nu måste dom finns sin väg tillbaka.

Tankar:

Hade jag inte hört så mycket bra om det här avsnittet hade jag nog blivit väldigt positivt överraskad, då All Our Yesterdays är överraskande bra i en säsong där vi inte blivit bortskämda med riktigt bra avsnitt. Måste känts konstigt för skådisarna att ha gjort ett så bra avsnitt, som ger en minnen till kvalitén på dom tidigare två säsongerna, för att sedan spela in vad dom visste skulle bli det sista avsnittet av Star Trek. Det är många Spock-McCoy stunder, men något annorlunda sådana eftersom Spock än en gång får lite mer spelrum med sin karaktär. Påminner lite om This Side of Paradise faktiskt, ett av dom i mitt tycke bästa Star Trek avsnitten någonsin.

Det här var riktigt bra, topp 5 i säsong 3 vågar jag nog säga.

#79: Turnabout Intruder

Handling:

En av Kirks gamla flammor tar hämnd genom att byta kropp med honom så att hon blir kapten över USS Enterprise medan han under en kort period får ta över hennes kropp fram tills att hon kan ta död på honom.

Tankar:

Kapten Kirk som kvinna, det låter onekligen som ett avsnitt som bara kunnat komma från den här säsongen. Det låter även som ett riktigt kalkonavsnitt. Många fans avskyr avsnittet men en hel del andra verkar uppskatta det en hel del. Jag hamnar väl någonstans mellan. Det var långt från dåligt och William Shatner tycker jag spelar häcken av sig under avsnittet. Jag vet inte om det var avsiktligt eller inte, men jag skrattade en hel del när Shatner spelade Kirk på ett feminint sätt. Det fick duga som det allra sista TOS-avsnittet. Tycker bara det är synd säsongen (och serien) inte kunde slutat med ett starkare avsnitt.

Jag kollade för övrigt på detta avsnitt på exakt samma sätt jag såg det allra första:

9rlff8.jpg

Med pistagenötter och energidryck.

Hopp, då var detta äventyr slut.

Storyn är vedervärdig och sexistisk i kubik. Visst kan andra avsnitt vara sexistiska men det här tar priset. Manusförfattarna måste blivit totalt knäppa. Det enda som räddar avsnittet är Shatners skådespel. Tycker avsnittet är i princip av samma kaliber som The Way to Eden.

För övrigt är säs 3 underskattad och helt orättvist utskälld. OK det finns 3-4 sunkiga avsnitt men de flesta är helt ok och t o m helt geniala. Tar säs 3 av TOS alla gånger över vilken säsong som helst av ENT.

Att säsongen är underskattad håller jag med om. Visst, den bleknar jämfört med säsong ett och två, men då det är bland det bästa som någonsin gjorts på TV är det inte så konstigt. Ett mellan-bra avsnitt av TOS är bättre än det mesta, om inte allt annat man kan se på istället.

Jag fick ungefär det jag förväntade mig av säsongen, en påse Gott & Blandat där även den minst goda godisbiten är utsökt. Men man kan ju inte annat än att undra hur säsongen hade sett ut om Roddenberry var kvar och om DC Fontana samt Gene Coon kunde varit involverade mer.

Säsong tre gav oss tre av dom bästa Star Trek avsnitten som gjorts enligt mig:

The Enterprise Incident

The Tholian Web

Spectre of the Gun

Day of the Dove är en annan kandidat. Tror det blir en 9/10 i betyg när jag går igenom säsongen för att recensera den. Sen får vi inte glömma att utan säsong tres 24 avsnitt (har jag för mig)) hade serien inte fått gå i repris, vilket hade inneburit att Star Trek hade tagit slut helt och hållet efter säsong två.

Tack, säsong 3!

• 9 months later...

Sitter o tittar på Turnabout Intruder just nu, har 8 min kvar,, alltså avsnittet är ju tragiskt. Varför får kvinnor inte vara kaptener? Vadå inte accepterat att hon är kvinna det är därför hon blir galen? Kan man väl ändå förstå?? Och det är meningen att man ska tycka illa om henne eller?

Det finns inget i avsnittet som säger att kvinnor inte kan bli kaptener. Lester påstår något sådant, men hon är bokstavligen galen och det är i en kontext där hon är avundsjuk på Kirk som uppenbarligen är en mycket mer intelligent person. Tittar vi på serien som helhet så tyder det mesta att kvinnor kan bli kaptener med tanke på att Number One är just försteofficer i The Menagerie (klippen från The Cage).

Idén att kvinnor inte kan bli kaptener kommer från James Blish TOS-böcker där han anpassade tidiga manus eller nåt i den stilen till små noveller. Dessa skiljer sig dock markant från serien i sig. Så det är möjligt att något tidigt manus kan ha påstått detta var allmän lag, men i serien eller avsnittet så tyder det mesta på att det är tvärtom.

Tillägg.

Här är exakt vad som sägs:

Kirk (to Lester): "I never stopped you from going on with your space work."

Lester (to Kirk): "Your world of starship captains doesn't admit women. It isn't fair."

Kirk (sincerely): "No, it isn't. And you punished and tortured me because of it."

Lester (softly): "I loved you."

Det behöver således inte alls tolkas som allmängiltigt, utan att det är Kirks personliga värld som det pratas om. Mycket mer troligt med tanke på att de var älskare och inte debatterar samhället.

Mer analys om Lester som person här:

http://allyourtrekarebelongto.us/ti-lester.htm

Edited by Aike

men Kirk håller ju med henne om att kvinnor inte får bli kaptener och varför protesterar ingen i slutet när låtsasKirk säger att hon vägrar acceptera att hon är kvinna vilket verkar betyda veta sin plats. och sen bevisar avsnittet att de har rätt i att kvinnor inte kan ha auktoritet. fast i ett annat avsnitt,den med grekiske guden då anser Kirk att det är synd att kvinnor oftast avslutas sina karriärer när de träffar en man.

"Youre world of starship captains doesnt admit womens" kan både tolkas som att kvinnor inte kan bli kaptener och att Kirk inte kan vara gift med en kvinna i och med den verklighet han befinner sig i. Med tanke på att serien skrevs i 60 talets/tidiga 70 talets USA så är båda anledningarna fullt rimliga. Tanken på att en kvinna skulle kunna föra befäl över ett av USAs flottfartyg (som är vår motsvarighet till stjärnflottan.) var nog en ganska orimlig tanke i en värld där kvinnor inte ens fick delta i stridande förband. J.

men Kirk håller ju med henne om att kvinnor inte får bli kaptener och varför protesterar ingen i slutet när låtsasKirk säger att hon vägrar acceptera att hon är kvinna vilket verkar betyda veta sin plats. och sen bevisar avsnittet att de har rätt i att kvinnor inte kan ha auktoritet. fast i ett annat avsnitt,den med grekiske guden då anser Kirk att det är synd att kvinnor oftast avslutas sina karriärer när de träffar en man.

Ja, som Supremecommander skriver kan det tolkas på olika sätt. Samtidigt helhetsbilden av TOS är att kvinnor har karriärer och chefsposter. Lester är ju själv chef, men också galen. Hennes åsikter är bara representativa för henne själv.

I avsnittet där Apollo är med talar de manliga besättningsmedlemmarna om att kvinnor alltid väljer män och hem före sin karriär. Men avsnittets andemening och budskap är ju att visa att detta är fel, eftersom den kvinnliga birollsinnehavaren som blir kär i Apollo väljer att inte offra allt för honom. Alltså motbevisas helt vad Scotty, Kirk och McCoy (tror jag det är) diskuterar inledningsvis när det gäller kvinnor och karriärer.

Här är mer om den figuren (Palamas):

http://allyourtrekarebelongto.us/palamas.htm

Edited by Aike

• 1 month later...

Att säsongen är underskattad håller jag med om. Visst, den bleknar jämfört med säsong ett och två, men då det är bland det bästa som någonsin gjorts på TV är det inte så konstigt. Ett mellan-bra avsnitt av TOS är bättre än det mesta, om inte allt annat man kan se på istället.

Jag fick ungefär det jag förväntade mig av säsongen, en påse Gott & Blandat där även den minst goda godisbiten är utsökt. Men man kan ju inte annat än att undra hur säsongen hade sett ut om Roddenberry var kvar och om DC Fontana samt Gene Coon kunde varit involverade mer.

Säsong tre gav oss tre av dom bästa Star Trek avsnitten som gjorts enligt mig:

The Enterprise Incident

The Tholian Web

Spectre of the Gun

Day of the Dove är en annan kandidat. Tror det blir en 9/10 i betyg när jag går igenom säsongen för att recensera den. Sen får vi inte glömma att utan säsong tres 24 avsnitt (har jag för mig)) hade serien inte fått gå i repris, vilket hade inneburit att Star Trek hade tagit slut helt och hållet efter säsong två.

Tack, säsong 3!

Den säsongen i tos är den nog den bästa skulle jag säga med dem tre avsnitten inkuderade. Mycket underhållande och sevärd avsnitt som erbjuds i trean

Edited by Admiral Picard

• 8 months later...

Har nu kollat klart på tredje och sista säsongen av TOS! En bra säsong men inte lika bra som de två första i min mening.

Favoritavsnitt från tredje säsongen:

Spectre of Gun

The Enterprise Incident

All Our Yesterdays

På ett sätt är det skönt att vara en bit kommer på "Star Trek-vägen" men lite synd ändå då jag verkligen gillar TOS casten. Skönt att jag nu har sex filmer att kolla och sen bär det av mot Picards crew i TNG.