Gå till innehåll

NASA kan inte bestämma sig för vad man ska satsa på


Nyhet

Rekommenderade inlägg

nasa_missions_thumb_100225.jpgNASA måste ange vad man har för mål, inte bara prata om det. Det menar flera i USAs regering. President Obamas budget för NASA räcker inte för att man ska kunna återvända till Månen. Det är dessutom bara månader kvar tills rymdfärjorna skrotas. Mycket av USAs rymdprogram verkar nu vila alltmer på privata rymdföretag som Virgin Galactic, m.fl.

NASA säger dock att man har ett stort mål, nämligen att ta sig till Mars med ett bemannat rymdskepp. För det krävs investeringar i framtagning av omkretsande bränslesatelliter, uppblåsbara rymdskeppsdelar, nya framdrivningsmetoder och i flera andra teknologiska projekt.

[Klicka på bilden för förstoring]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har fått ekonomiskt tillskott på 3 miljarder dollar vilket bland annat ska räcka till för att driva ISS fem år längre till 2020 (Vilket i sig är en kort livslängd för en så stor investering.)

Dessutom har Nasa chefen förklarat att man har beslutat att stoppa Constellation/Orion/Ares programmet vilket jag tycker är mycket konstigt med tanke på den lyckade uppskjutningen av Ares 1X nyligen. USA behöver Ares 1s kapacitet och det är det bemannade rymdprogram i usa som snabbast kan producera resultat. Dock står det inget om detta på Constellations hemsida vilket kanske inger hopp.

Många med mig hävdar att detta att återvända till månen är att återuppfinna hjulet men jag har sett det som att en bas på månen är ett nödvändigt steg för att kunna komma till Mars och andra planeter, och det är faktiskt ingen som har levt på månen längre än några dagar så en månbas vore ett steg i rätt riktning, alldeles bortsett från de resurser man kan utvinna där.

Vad det gäller utforskning kan ju mycket göras, och görs redan, med sonder och obemanade rymdskepp men jag tror att USA behöver ett långsiktigt mål för bemanade rymdfärjer, ett mål som inte bara innefattar att lifta med ryssarnas Sojuz raketer utan ett mål som innefattar reser bortanför Low Earth Orbit. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...