Jump to content

Star Trek RPG

Strumpan

Recommended Posts

På 90-talet fanns det svenska Star Trek chats och jag vet att några där höll på med Star Trek-rollspel ung som Dungeons and Drangons. Det finns en hel del sådana äventyr vet jag. Jag skulle kunna tänka mig testa det men jag har inga kunskaper om den genren alls.

Well, Skapade tråden i "fantasy" för att RPG just är fantasy.

Spelar ingen roll hur som helst nu när den ändå är flyttad till Quarks holosvit... Vilket i sig på sätt och vis också är fantasy :P

Men jag missade att det var här spel genre hör hemma.. Ledsen för det..

Till saken!

Anledningen att jag skapade tråden är för att jag vill minnas att jag sett att enstaka försöks gjorts med PbP spel tidigare.

Och om det nu är så att det faktiskt finns andra som håller på med RPG, så undrar jag om någon är sugen på en Star Trek PbP kanpanj.

Antal spelare som behövs är minst 2, max 6. Jag kommer att vara GM.

Spelarna tar på sig en roll ombord U.S.S. Hammerleaf i 22:a flottan.

Spelarna tar på sig rollen som unga, nyexaminerade, fänrikar som anländer till Starbase 173 för att där mönstra på Hammerleaf.

Reglerna blir Decipers. Om man inte har dessa, eller aldrig provat spela men gärna skulle vilja prova så är det bara att säga till

så hjälper jag självklart till med att skapa karaktären man önskar spela.

Så, frågan är bara om det finns intresse?

Edited by Strumpan

Självklart ska du få vara med Ro, men det behövs ytterligare en spelare.

Och när vi har det så kan vi sätta igång.

Du behöver inte veta något om kortspel..

Jag menade deras regelverk till rollspelet. Jag har alla böcker, och det räcker faktist att jag har dem.

Men visst underlättar det om spelare är införstådda i reglerna, men det tar vi som det kommer :)

Btw, vad vill du spela?

Först behöver jag veta ras och kön på din karraktär. OBS! Alla raser är inte spelbara. Välj bland det vanligaste i NTG och DS9 år 2369.

Om du inte är van vid RPG så föreslår jag lättspelade raser som Människa eller Bajoran. Är du inbiten Trekkie och faktist vet vad en Vulcan, Klingon, Andorian osv är, så är det okej.

Sedan vill jag veta lite om din karraktärs uppväxt, Vilka var dina föräldrar, vad jobbade de med, bodde de på en kolloni, osv, osv.

En positiv förmåga samt en negativ förmåga som din karraktär besitter, typ kontakter, nyfiken, stryktålig och långsam, lättlurad, Fiender

Vill du spela Command, Operations eller Science officer?

Med tanke på kanpanjens natur så föreslår jag Command eller Operations officer.. 22:a flottans uppdrag är att patrullera romulan neutral zone.

Men en läkare är aldrig fel att ha med sig..

Detta är saker som jag behöver veta för att skapa din karaktär.

VIKTIGT! PM:a eller maila mej om dessa saker. Ta dem inte öppet i forumet. Blir ju inte så kul om alla vet allt om alla..

Edited by Strumpan

Regler.

När Karaktären, eller RP:n (RollPersonen) sedan är skapad så används de "värden" som RP:n fått

för att lösa somliga uppgifter/situationer. Detta görs genom att man slår att visst antal tärningar

samt lägger till RP:ns "värde" i sagda kunskapsfärdighet. Blir slaget över eller likamed svårighetsgraden

så är det lyckat, i annat fall inte.

Jag vill understryka att detta bara kommer att göras i särskilda situationer.

Exempel på sådana är om en RP vill prova att transportera sina vänner ner till en planet trots att det

är atmosväriska störningar som försvårar transporten. Ett annat fall där slag kan bli nödvändigt

är om en RP ger sig in i en strid.

För att undvika ev. missförstånd så slår GM alla slag. Som spelare slår du alltså aldrig.

Hur ska man då veta om slag behövs när man sitter och skriver sitt inlägg?

Svaret på det är att man får helt enkelt försöka använda sitt omdömme.

Görs det på rutin i filmer och serier så klarar din karaktär av det,

finns det omständigheter som du tror kan göra att GM behöver slå så avsluta bara inlägget snyggt.

Ett exempel..

Spelaren skriver:

Kali stod spänt vid transportören och inväntade order. Hon hade redan låst in sig på Doktor Tau i samma

stund som hon förstått att gruppen råkat i strid med en romulansk spaningspatrull.

Nu väntade hon oroligt på att i villken sekund som helst få höra Doktorns röst med order om att stråla upp henne

och en skadad skeppskamrat.. Eller ännu värre, flera skadade kamrater.

GM skriver:

Kali hörde plötsligt Doktorns mjuka men något sammanbitna röst, "Doktor Tau till Hammerleaf, två att stråla upp omgående

till sjukhytten".

Spelaren skriver:

Kali låste in omedelbart på den skadade kamraten och började sedan omedelbart stråla ombord de båda till den angivna platsen.

Därefter började hon låsa in transportern på de andra i gruppen, "komigen nu 1:O, ge mej ordern" tänkte hon, medans hon jobbade så

snabbt hon bara kunde. Hon viste att ordern snart skulle komma, 1:O var ingen gröngöling, och med två man borta så var gruppen

kraftigt underbemannad.

GM skriver:

Plötsligt hörde Kali Kaptenen på sin communicator, "Kaptenen till transporterrum 4, se till att få upp dem NU!"

Utan att tänka svarade hon "Aj, Kapten!" samtidigt som hon började stråla upp gruppen.

Några ögonblik senare stod gruppen framför henne.

Well, ungefär så skulle det kunna se ut när man spelar.. Kanske lite lamt av mej att använda just "detta senariot",

men jag tror Ni fattar..

Edited by Strumpan

Spelar ingen roll hur som helst nu när den ändå är flyttad till Quarks holosvit... Vilket i sig på sätt och vis också är fantasy

Jag flyttade ämnet eftersom det ser ut att vara en diskussion om rollspel med "Star Trek - tema", vilket trådens rubrik även uttryckte. Är ni intresserade av att diskutera rollspel med annat fokus är ni välkomna att öppna en ny tråd i en passande avdelning :) / NMH

Oj, har inte så bra fantasi... Ska försöka knåpa ihop något.

Det är lungt. Brukar sköta sig själv med fantasin.. En säger A och det naturliga blir att någon annan då säger B eller C :P

Ser fram imot vad du knåpar ihop.

Vill också säga att om det finns någon annan som känner sig lite spelsugen så hör av er!

Vad är det för spel vart kan man få tag på det?

Det är ett rollspel, alltså RPG (RollPlaying Game) som gjordes av Decipher 2003-2005.

Man spelar ungefär som Dungons & Dragons, men lite andra regler.

Eftersom det inte sålde så bra (antal rollspelare som gillar Star Trek är en väldigt liten skara)

så slutade företaget skriva fler böcker och gav upp licensen.

De böcker som kom ut är:

1. Player's Guide - Spelarboken, hur systemet fugerar , regler osv osv

2. Narrator's Guide - Spelledarboken, hur man driver en kanpanj, regler osv osv

3. Starfleet Operations Manual - Lite om hur Starfleet är uppbyggt, fler regler

4. Starships - Fler rymdskepp samt expanderande regler för hur man skapar rymdskepp

5. Aliens - Fler raser (långt från alla du hittar i databasen) och regler för dessa

6. Creatures - Monsterbok

Utöver dessa så finns en del böcker som var halvfärdiga och sedan skrevs färdigt av fans.

Dessa kan man ladda ner gratis, är bara att googla så hittar man dem.

Spelet är inget jag rekomenderar att du köper om du inte gillar, eller vill prova på RPG.

Den fakta som man finner i spelets olika böcker kan man hitta genom att bara googla.

De stats och egenskaper som man har i spelet för olika skepp, rymdbaser och karaktärer är

bara till för spelelmotorns skull, alltså inget som är kanon.

Om du verkligen vill ha spelet så är ett tips att leta på Blocket, Amazon och liknande ställen.

Såg Narrator's Guide på Tradera för några dagar sedan (den som sålde påstod att det var ett måste

för Star Trek fans.. Vilket det inte är).

Ska du ha grundreglerna så är det två böcker du behöver, Narrator's Guide och Player's Guide

Spelet som jag skulle vilja starta upp här är ett PbP (Play by Post) vars spelmotor basseras på

Deciphers spel. Om du vill så får du jättegärna vara med.

Edited by Strumpan

Okej, det är ju inte så att ansökningarna om att få vara med att spela har haglat in..

Faktum är att man snarare skulle kunna säga att de lyst med sin frånvaro, vilket är lite tråkigt.

Så om det nu finns någon som gärna skulle vilja vara med och spela men kanske tänkt att "Nä, jag vågar

inte anmäla mej för de 6 rollerna är säkert redan upptagna" eller "Oj, här är min chans att få spela en

romulansk agent som infiltrerat starfleet, men jag vågar inte", vill jag bara säga NU HAR NI CHANSEN!!! :)

Jag menar.. Det måste ju finnas någon som vill lira...

Edited by Strumpan

Det är lungt Ro, det behövs som sagt minst en spelare till innan vi kan sätta igång..

Så det är ju inte så att det brinner i knutarna.

Kom igen nu, någon, vem som helst.. Ingen som känner sig manad att ta på sig rollen

som helmsman ombord på Hammerleaf? Tänk att få ratta en Akira-class, här är chansen!

Eller vad sägs om att tjänstgöra som security officer, eller rent av tactical officer? :P

Edited by Strumpan

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Well, 188 visningar på tråden är inte illa. Och efter som jag inte själv står för alla visningar så vet jag att andra tittar till tråden då och då...

Men ärligt, ge dej till känna nu som vill prova på att spela ett PbP spel.. Det är ju trots allt inget som är svårt. =)

• 1 month later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

De böcker som kom ut är:

4. Starships - Fler rymdskepp samt expanderande regler för hur man skapar rymdskepp

5. Aliens - Fler raser (långt från alla du hittar i databasen) och regler för dessa

Behöver man både Player's Guide och Narrator's Guide för att kunna spela?

De böcker som kom ut är:

Mja, Players Guid är ju avgörande för spel systemet, men jag skulle nog vilja säga att man med Narraters Guide har det mesta i regel väg..

Ska du skaffa dem eller?

De böcker som kom ut är:

Mja, Players Guid är ju avgörande för spel systemet, men jag skulle nog vilja säga att man med Narraters Guide har det mesta i regel väg..

Ska du skaffa dem eller?

Glömde säga, att du behöver dem inte för att spela i min kampanj.. Bara om du ska lira med dina vänner hemma =)

Vad är det för spel vart kan man få tag p?? det?

De böcker som kom ut är:

5. Aliens - Fler raser (långt från alla du hittar i databasen) och regler f??r dessa

Ska du skaffa dem eller?

De böcker som kom ut är:

Ska du skaffa dem eller?

Glömde säga, att du behöver dem inte för att spela i min kampanj.. Bara om du ska lira med dina vänner hemma =)

Jag funderar på det. Jag kollade på Gamemaniacs.se men de har dock inte Player's Guide.