Jump to content
Sign in to follow this  
Aike

Hur många stjärnbilder kan trekkers peka ut?

Hur många stjärnbilder kan du peka ut?  

14 members have voted

1. 1.

• Inga
      0
    • De mesta kända (Karlavagnen, Orion osv)
      11
    • Ganska många (tiotals)
      3
    • Väldigt många (50+)
      0
    • Alla
      0

Recommended Posts

Ja, hur står det till med astronomikunskaperna bland trekkers. Kallar du Plejaderna för Lilla Karlavagnen (eller lilla björn)? Vet du vilken stjärnbild Rigel finns i? Kan du hitta Regulus i Lejonets sjärnbild?

Mina kunskaper är ganska hyfsade, dvs förmodligen över medel i Sverige, eftersom det var i samband att jag lärde mig stjärnhimlen jag började titta på Star Trek. Så jag kan nog peka ut tiotals och de allra flesta ljusstarka stjärnorna på norra stjärnhimlen.

Edited by Aike

Jag kan peka ut ca 10 st. har alltid varit fascinerad av rymden och har även gått en kurs i astronomi, det var nog det roligaste och mest intressanta ämne jag läst :). Det häftigast jag sett med stjärnkikare är nog Jupiter och dess Gallileiska månar, ska nog önska mig en stjärnkikare nästa gång jag fyller år så att jag kan kika lite oftare :)

Jag kan nog bara peka ut Stora Björn, Orion samt Cassiopeia.

Förrutom Polaris är nog den enda stjärna jag kan peka ut och namnge Betelgeuse.

Det "ballaste" astronomiminnet jag har är nog när jag var typ 8-9 år gammal och familjen hade köpt ett litet teleskop (jag vet inte hur pass bra det var. begagnat för 5000kr i 90-talets början). En natt vaknar jag av att pappa kommer helt exalterad in i rummet och vill att jag ska följa med ut i trädgården. Där hade han hittat Saturnus på himlen, vilket var en rätt maffig syn att se för sig själv. Just då syntes också ringarna snett uppifrån så man verkligen såg dem tydligt och kunde urskilja att det var olika "lager".

Edited by Fmi

Det svåra är väl i Sverige att de flesta bor i städer eller åtminstone villaområden, vilket gör det svårt att se stjärnor pga alla ljusföroreningar.

Hmmm, jag kan peka på cirka tio stjärnbilder men det beror på var man står i förhållhandet mot väderstreck och tiden och stjärnbilder vrider sig under året. Jag hittar de flesta stjärnbilder lättare om jag står mot söder (riktigt mörk) än mot norr på grund av stadljus under vinterhalvåret. Det gick inte bra att hitta stjärnbilder på sommar. Jag vill gärna dela med mig till er om tipset var man kan hittar vissa stjärnbilder. Jag kan finna karlavagen, polstjärnan.

Vid skymmen i december finner man stenbock i söder. ovan stjärnbilder ligger vattumannen (sydost).

Vid skymmen i januari finner man vattumannen i sydväst. Ovan vattumannen ligger fiskarna lite högt över horistionen i söder. Ovan stjärnbilden finner man Pegasus. Ovan stjärnbilden ligger det mycket lång hög Cassiopeja som är känd för M/W-stjärnbilden.

Vid skymmen i marsmånaden finner orion, orionbälte ( Betelguse, Rigel) i söder. Ovan stjärnbilden ligger stjärnbild tvilling(Castor, Pollux) lite snett till om vänster. Bredvid det ligger Oxen (Aldebaran) till om höger.

Jag har sett planeter några gånger bland annat mars, venus (Känd som morgon/aftonstjärna) och jupiter på vinterhalvåret men jag har inte hunnit övriga planeter ännu. Det vore kul att "se" några planteter i stjärnhimlen.

Edited by Nettan

Hmmm, jag kan peka på cirka tio stjärnbilder men det beror på var man står i förhållhandet mot väderstreck och tiden och stjärnbilder vrider sig under året. Jag hittar de flesta stjärnbilder lättare om jag står mot söder (riktigt mörk) än mot norr på grund av stadljus under vinterhalvåret. Det gick inte bra att hitta stjärnbilder på sommar. Jag vill gärna dela med mig till er om tipset var man kan hittar vissa stjärnbilder. Jag kan finna karlavagen, polstjärnan.

Vid skymmen i december finner man stenbock i söder. ovan stjärnbilder ligger vattumannen (sydost).

Jag har aldrig sett de två tecknen tror jag. Antagligen därför att de aldrig går särskilt högt över horisonten där jag bor och för att det är ett berg i vägen mot söder <_<

Jag har sett planeter några gånger bland annat mars, venus (Känd som morgon/aftonstjärna) och jupiter på vinterhalvåret men jag har inte hunnit övriga planeter ännu. Det vore kul att "se" några planteter i stjärnhimlen.

Det är ju bara Saturnus och ibland Merkurius som man kan se med blotta ögat. De övriga krävs det teleskop för.

Det är ju bara Saturnus och ibland Merkurius som man kan se med blotta ögat. De övriga krävs det teleskop för.

Jag har sett Jupiter med blotta ögat när den var nära jorden(för ett par år sedan tror jag det var), de gallileiska månarna däremot ser man jättebra i teleskop.

Mars går också att se med blott ögat när den ligger i rätt vinkel med jorden, vid något tillfälle har jag sett både mars och venus samtidigt, en på var sida av himlavalvet. :)

Citat wikipedia

Mars kan utan problem observeras på natthimlen med blotta ögat. Dess skenbara magnitud når som mest -2,9 vilket endast överträffas av solen, månen och Venus. Vissa delar av året då Mars befinner sig långt från jorden kan även Jupiter vara ljusare.

Jupiter är vanligtvis det fjärde ljusstarkaste objektet på himlen (efter solen, månen och Venus); planeten Mars kan dock vid oppositioner te sig ljusstarkare.

Jag har aldrig sett de två tecknen tror jag. Antagligen därför att de aldrig går särskilt högt över horisonten där jag bor och för att det är ett berg i vägen mot söder

Du har rätt om de flesta stjärnbilder som jag tidigare har uppgett ligger väldigt nära horisonten. För mig är det lättaste att utpeka från en viss utgånspunkten, det vill säga att jag står mot söder och låg horisonten, där bor jag nära kusten. Det kan vara olika för folken på grund av var de bor. Som sagt ville jag gärna dela med mig till folk som kan få chans att finna vissa stjärnbilder utifrån en viss punkten under en tid.

Det är Saturnus och ibland Merkurius som man kan se med blotta ögat. De övriga krävs det teleskop för.

Jag tycker inte att det behövs att ha teleskop. Det kan ibland räcka med en kikare. Jag är väldig nöjd med att se en prick och det behövs inte mer. Det går inte säga var planeter står i en viss positioon under en viss tid men jag prenumerar på en tidning "Illustrerard Vetenskap". Där finns det bra tips om vissa stjärnor och vissa planeter.

För mig handlar det en väldig sällsynt chans att se stjärnor i natthimlen under vinterhalvåret eftersom jag bor i staden och vädret är inte alltid vänliga mot mig. Jag måste vara tacksam för att jag tar all chans jag får ta för att bara uppleva natthimlen med stjärnor.

Edited by Nettan

Angående vilka planeter man kan se med blotta ögat refererade jag till de Nettan inte hade sett, men det blev visst lite otydligt :rolleyes: . Hon hade ju sett de allra flesta redan.

Edited by Aike

Vill bara tipsa om stjärnfall.

Det ska ske under natten mellan torsdagen den 12 augusti och fredag den 13 augusti (timmar runt midnatt). Det är en fantastiskt upplevelse för er om ni vill se stjärnfallar under en klar stjärnhimmel. Det är största chans att man har fina utsikt över horisonten mot nordost med stjärnbilden Perseus. (Man kan hitta denna stjärnbilden under den ( sneda) W-stjärnbilden (som egentligen heter Cassiopeia).

För mig är det att få inte uppleva den fantastiska stjärnfallar på grund av stadljusen :arg:

Jag kan ju egentligen bara peka ut karlavagnen... Känns ju lite dåligt av mig faktiskt. Fast jag tycker om att titta på stjärnor ändå.

Någon som vet varför stjärnorna är mycket tydligare när man är mer söderut föressten? Har det med ozon och sånt att göra? Var i södra Frankrike förra sommaren och blev så förvånad över hur tydligt man kunde se stjärnorna och vad många dom var!

Är likadant här, känner oxå enbart igen Karlavagnen, fyra stjärnor i kubik och tre upp på snedden som handtag (eller om det var två upp då en stjärna tillhör själva vagnen?) sen så fick jag utpekat för mig att björnen skulle va nånstans i samma veva men om det var stora eller lilla björn ska jag låta vara osagt.

Mycket har att göra med hur mycket ljus det är som stör, bor du i stockholm och kommer ut i ett sommarstuge område så ser du stjärnorna mycket mer och tydligare. J.

Hmm... ja det kan ju vara förklaringen. Var ju mitt ute i ingenstans i princip utan några större städer inom räckhåll. Haha men jag har nog aldrig sett så mycket stjärnor förut i hela mitt liv. Det var riktigt mysigt! :rolleyes: