Jump to content
Sign in to follow this  
Pjotr'k

VOY: Voyager på SVT, del 10

Recommended Posts

Håller med om att deras klädbyten är lite konstiga. Iofs är de kanske inte jätte-förtjusta i SF, men varför replikerar de inte lite nyare, renare kläder?

Repression

Jag gillade det här avsnittet tills upproret. Det var för kort och Lite för lätt att stoppa. Det borde ha varit oftare disoyter mellan maquierna och starfleet.

Angående klädbytet så ville de väl inte ha uniformerna på sig när de tagit över skeppet och tog på sig sina egna kläder i stället.

Avsnittet får betyget: 5/10

Repression

Som Essray nämner tidigare var det ett alldeles för "lätt" slut. Det borde ha varit ett dubbelavsnitt, då skulle man kunnat ha behandlat det bättre. I grund och botten en bra och gripande story, men, tidsbrist, tidsbrist...

En sak som jag undrar är varför Tuvok hade på sig sin com-bricka när han sprang ut ur sin hytt, då han hade sett den där konstige gubben. Han hade den ju inte på sig när han undersökte blåmärket i badrummet.

En annan sak som jag tycker var fel av regisören, eller vem man nu ska skylla på, är att det var för mycket information att mata in på samma gång. Kändes som i skolan när man ska plugga in tre läxor och två prov på en kväll.

Bara en liten sak till och det är att Tuvok såg ju rädd ut flera gånger när han såg den där bajoranen, eller vad han nu vad för något. Vulcaner kan väll inte visa sådana känslor om jag kommer ihåg rätt?

Allt som allt ett bra, men rörigt, avsnitt som innehöll lagom med intriger, dramatik och romantik. Det sistnämnda var ju obefintligt, derför bra. :D

Får av mig 6/10 poäng.

En sak som jag undrar är varför Tuvok hade på sig sin com-bricka när han sprang ut ur sin hytt, då han hade sett den där konstige gubben. Han hade den ju inte på sig när han undersökte blåmärket i badrummet.

............

Bara en liten sak till och det är att Tuvok såg ju rädd ut flera gånger när han såg den där bajoranen, eller vad han nu vad för något. Vulcaner kan väll inte visa sådana känslor om jag kommer ihåg rätt?

Anledningen till att han tog med sig commbadgen måste väl vara att han är så ordningssam av sig, att han snabbt knäppte på sig den.

När det gäller känsloyttryck så kan ju Vulcans visa det, de har ju bara tränat sig så att de inte skall göra det. Men om Tuvok blivit hjärntvättad kan det ju hända att hans mentala disciplin inte är som den brukar vara.

Ngn annan som undrat över hur det egentligen är med den nya Delta Flyern?

Den gamla tog ju lång tid att bygga, och man fick se att de höll på att jobba länge med den. Men den nya fanns bara helt plötsligt där, utan ngn förklaring om var den kom ifrån. :huh:

Ngn annan som undrat över hur det egentligen är med den nya Delta Flyern?

Den gamla tog ju lång tid att bygga, och man fick se att de höll på att jobba länge med den. Men den nya fanns bara helt plötsligt där, utan ngn förklaring om var den kom ifrån. :huh:

De använde resetknappen ännu en gång.

Nä, VGR är full med kontinuitetsproblem. Tacka vet jag TOS, TNG och DS9 (inte för att jag sett så mycket DS9, men det verkar vara en höjdarserie, åtminstone när dominion kommer)

Del 5 av 26-critical care.

Vad säger man om detta avsnittet? Doktorn är ju en bra skådespelare, det kan man ju inte säga något annat om. Tyckte det var rätt bra avsnitt, kanske lite halvsegt, men underhållande. 6/10 får det.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om avsnittet..

Vist var det ett docktors avsnitt.. Men det gick lite för lätt för

honnom att få fram medisin....

Det bästa var nog i slutet när han bad seven om hjälp.....

Rätt så bra avsnitt, fast jag tycker att man känner igen hela den där "tappa en sak, och resa runt halva galaxen och leta efter den igen, för att sedan plocka bort den hur lätt som helst"-grejen. Och den där scenen med Neelix och Tuvok i arresten var ju rent pinsamt dålig. Har aldrig sett sådant genomskinligt skådespel någonsin, och att han Gar, som skulle vara en så slug tjuv, gick på ett så vansinnigt enkelt trick är ju löjligt. :angry::mad::angry:

Fast det fanns ju en rolig grej förstås; när Janeway låtsades vara gift med Tuvok :D . Det var ju iofs ngt som de hade kunnat bygga vidare på, t ex att de åkte ner till den planeten och spelade gifta ett tag. Det hade ju kunnat bli riktigt roligt.

Det var verkligen tur att Tuvok/Janeway grejen inte gick längre, det är tillräckligt mycket såpa över det ändå....

Jasså, jag tycker att det hade varit roligt att se lite karaktärs-utveckling mellan dem. Det sägs att de skall vara så goda vänner, och ha samarbetat under flera år, men man ser aldrig att de umgås, förutom en gång på Tuvoks födelsedag, och när ngn av de har en livshotande sjukdom som gör att de måste mind-melda.

jag gillade det här avsnittet, inte på grund utav handlingen utan pga Janeway. Ibland i tidigare avsnitt har man då och då fått ana att hon är trött och egentligen bara ville stanna hemma i sängen idag men här har vi ett avsnitt där hon är trött på hela situationen hela tiden, helt sjukt kul roligt! För varje ny person dom tvingas prata med blir hon bara mer och mer irriterad. Hel kul!

[ooops lektion... :o ]

Ojdå, nu har mina avsnittsrecensioner legat nere lite väl länge. Har väl haft lite annat att kolla på.

Avsnittet "Critical Care" (#250): Doktorn blir bortrövad och såld till ett sjukhus där de mest betydelsefulla får bäst vård. Men vilka är det som är betydelsefulla?

Critical Care belyser ett problem som inte är speciellt aktuellt här i Sverige. Den som är sjukast får mest medicinering, inget mer med det. Men i USA måste folks själva betala för sin sjukvård, eller ha råd att teckna en tillräckligt bra sjukvårdsförsäkring. Hela avsnittet känns som en känga till det systemet. Skulle kunna ha blivit riktigt bra, men trots den tydliga konflikten får man inte riktigt reda på några klara fakta. Antagligen borde man ha större inblick i USA's sjukvårdspolitik för att förstå hela poängen.

Ändå tycker jag att känslan av paragrafrytteri och de paradoxala förhållandena mellan patienternas TC, utbildning och yrke kunde betonas ytterligare. Nu känns det mest som 'det är orättvist och Doktorn måste göra nåt åt det ... jaha?'

Janeway - Tuvok-scenen fann jag ganska roande, min mor däremot tittade konstigt på mig när jag satt och fnittrade åt Tuvoks seriösa min. Tuvok och Janeway är ändå mina favoriter i serien, och när de hittar på nåt såntdär gillar jag det. Även om det är, som Alex konstaterar, väldigt såpaaktigt.

Robert Picardo gör som vanligt en bra rollprestation, samma som en del av patienterna/läkarna på stationen.

Mulgrew var lite överdriven i hennes tolkning av den trötta och irriterade Janeway. Hon hade kunnat bli lite mer sarkastisk och inte som en slokande växt som hon verkade här. Är man orolig över en saknad besättningsmedlem så tror jag inte att man suckar, man blir snarare bara jättearg.

I det stora hela ett helt ok avsnitt som jag trodde skulle vara betydligt tr??kigare. Sist jag såg det tyckte jag att det var riktigt trist. Totalt: 6,5 / 10.

Avsnittet fick en ju att fundera. På sätt och vis kan det ju vara motiverat att hålla folk med ovanliga/värdefulla talanger, vid liv. Fast å andra sidan så var ju detta lite överdrivet åt det hållet. Jag tyckte att han som ville bli läkare sa att han inte hade tillräckligt hög TC för att utbilda sig till det. Då undrar man ju hur det fungerar, är det bara de som är barn med t ex ingenörer som kan utbilda sig till det?

:unsure:

Det var verkligen tur att Tuvok/Janeway grejen inte gick längre, det är tillräckligt mycket såpa över det ändå....

Jasså, jag tycker att det hade varit roligt att se lite karaktärs-utveckling mellan dem. Det sägs att de skall vara så goda vänner, och ha samarbetat under flera år, men man ser aldrig att de umgås, förutom en gång på Tuvoks födelsedag, och när ngn av de har en livshotande sjukdom som gör att de måste mind-melda.

Du har inte sett mycket Voyager eller? När du har sett mer så kommer du att få se att flera avsnitt handlar mycket om Janeway och Tuvok och deras vänskap.

jag tittade inte på critical care. jag kollade på Speed 2 istället. men jag såg slutet på voy, det verkade bra...

kan tyvärr inte ge den några poäng eftersom jag inte kolla på det, men däremot så kan jag ge Speed 2 10/10p

Du har inte sett mycket Voyager eller?  När du har sett mer så kommer du att få se att flera avsnitt handlar mycket om Janeway och Tuvok och deras vänskap.

Jag har sett hela säsong 1-6(med undantag för två avsnitt), och troligen ungefär halva säsong sju. Vet inte om det räknas som "mycket" men, men...

Kan du ge några exempel på sådana avsnitt?

Klart att det blir lite politiska infalls vinklar. Speciellt i en sådan här serie. Undrar egentligen om det verkligen är så dyrt, jag skulle ju åka till USA och studera och det hade kostat mig 2000 kr/termin med sjukförsäkring, iofs är det ju genom Sverige, men ändå...

Jo Inside man

var ett bra program..

Brukar inte gilla Barclay avsnitten så bra men detta

var facktist riktigt bra 8/10.. Tycker det var konstigt att

seven eller någon annan inte upptäkte vad som var fel...

Det här kändes som en upprepning av "pitcher plant"-avsnittet (eller som Tom sade - på svenska, alltså: flugblomman). Den enda skillnaden var väl att flugblomman var en telepatisk ras och på så sätt gick direkt in i tankecentra, etc. Reg-hologrammet var ju seduktivt genom att de kände till honom och därför litade på bilden av Reg, precis som de skulle göra med original-Reg.

Lite aningslöst av besättningen och Janeway, kanske, men frågan man ställer sig är:

Kan man lite på en person bara för att han utger sig för att vara en person man litar på?

Jag gillar Barclay-avsnitten, och det var kul att se skådespelaren i en "säkrare" roll än den han brukar ha. Troi är som alltid en glad överraskning - "Vad känner du när du tänker på Leosa" :w00t: - tyvärr blir det i mycket en karikatyr av psykologer, vilket säkert inte var meningen från början med hennes roll i TNG.

Betyget från mig blir sammantaget 8/10.

Det här kändes som en upprepning av "pitcher plant"-avsnittet (eller som Tom sade - på svenska, alltså: flugblomman). Den enda skillnaden var väl att flugblomman var en telepatisk ras och på så sätt gick direkt in i tankecentra, etc.

Det måste vara ett av de få avsnitt som jag missat. Ngn som vet vilken säsongdet gick?

När det gäller Inside Man så tycker jag att det var ett mkt bra avsnitt, men det hade nog varit betydligt bättre om de hade haft det lite senare i säsongen. Det skulle ju vara rätt så otroligt om de kom hem så tidigt; Vad skulle de göra de resterande (ca)15 avsnitten?

Sedan undrar jag några saker till: Hur kommer det sig att när de avslöjat Leosa, satt Reg och jobbade med en RÖD P.A.D.D. De togs väl bort efter TNG?

Och vad gör egentligen den där maskien med två röda rör som blinkar hela tiden, eller den med sex lampor som blinkar i olika takt?

13/10-02

Vad det avsnittet nu hette. Gillade seven´s tolkning av doktorn, kul att se henne göra något annat med än sin sedvanliga tolkning.......

Annars tyckte jag inte det var så jättesdkoj faktiskt.

4/10 får det.

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Create New...