Jump to content
Sign in to follow this  
Pjotr'k

VOY: Voyager på SVT, del 10

Recommended Posts

Jag missade början och fattade inte alls vad avsnittet handlade om...

Jeri Ryan var iaf otroligt mycket bättre som doktorn än som Seven!

Annars så tycker jag som regel inte om avsnitt som utspelar sig på andra ställen än på Voyager hela tiden.

Jag missade början och fattade inte alls vad avsnittet handlade om...

Body and Soul. Regi av Robert Duncan McNeill (TOM)

Hologram var förbjudna i denna del av rymden, för att de hade gjort uppror. Så doktorn laddades ner i sevens borginplantat.

Det bästa med detta avsnitt var Tom och Tuvok scenerna.

5/10

20/10-02

Detta avsnittet var väl sådär tyckte jag. Kul att se mer av Kim och B´elanna.

Det tråkiga är bara att två karaktärer alltid måste vara med mycket, själva eller tillsammans...nämner inga namn, ni vet nog vilka jag refererar till.....

Frågan är varför inte Voy tog till sig den där kamouflage skölden, det kanske hade hjälpt dem ännu mer......

5/10 får det...

Det tråkiga är bara att två karaktärer alltid måste vara med mycket, själva eller tillsammans...nämner inga namn, ni vet nog vilka jag refererar till.....

Frågan är varför inte Voy tog till sig den där kamouflage skölden, det kanske hade hjälpt dem ännu mer......

Öhh, nej. Vilka menar du? :huh:

Tyckte det var roligt att få se mer av en av mina VGR-favoriter, Icheb. :)

När det gäller cloaken så tror jag att den dels inte är kompatibel med Voyager, och så är det nog ett lite för stort brott mot PD, t om för Janeway. ;)

Ett småkul avsnitt, dock inte ett av de allra bästa. Kims personlighet utvecklades vilket är mycket roligt att se. Han har ju som sagt bara varit "Buster Kincaid" vilket varit lite snärjigt. Han borde fått befordran - andra har ju fått det på skeppet, så varför inte han.

Om cloaking: Romulans och klingons använder sig av detta, men Federationsskep får inte använda sig av det i enlighet med Algeron-fördraget (Avsnittet Pegasus, TNG). Defiant använder sig dock av det, i enlighet med ett specialavtal med Romulans styre. (Ingen diskussion om Defiant här, tack!)

Betyg: 6/10

Ett småkul avsnitt, dock inte ett av de allra bästa. Kims personlighet utvecklades vilket är mycket roligt att se. Han har ju som sagt bara varit "Buster Kincaid" vilket varit lite snärjigt. Han borde fått befordran - andra har ju fått det på skeppet, så varför inte han.

Nja, maquiserna blev ju befordrade för integrationens skull, Tuvok blev väl det för att Chakotay blev First Officer. Och Tom blev ju befordrad efter att han varit degraderad, så det blir ju ingen skillnad. Så det är väl egentligen ingen som blivit befordrad till högre grad för att han/hon gjort ett exemplariskt arbete.

Jag gäspade mig igenom "Nightingale". Jag vet inte varför - jag tyckte bara det var tråkigt. Ger avsnittet 5/10 i betyg.

"Young Ensign Kim"-konceptet hör inte hemma i säsong sju. Det borde ha försvunnit efter andra eller tredje säsongen. Har har trots allt sju års erfarenhet nu.

Jag förstod inte riktigt logiken i varför Harry inte har fått en befordran pga. Voyagers "speciella omständigheter". Finns det någon form av system som reglerar hur många en kapten får och inte får befodra, eller vadå?

Angående cloaken, så tycker jag att Starfleet kunde ha fixat ett specialavtal till Voyager också.

Byta lite Deltakvadrant-information mot cloaken, svårare än så borde det inte vara. Romulus kan knappast ta mycket skada av att Voyager clockar rundor i Deltakvadranten.

Jag förstod inte riktigt logiken i varför Harry inte har fått en befordran pga. Voyagers "speciella omständigheter". Finns det någon form av system som reglerar hur många en kapten får och inte får befodra, eller vadå?

Jag tror att det snarare är så att det bara får finnas ett visst antal av varje grad på ett skepp. (Det skulle ju bli lite rörigt med 150 ensigns, eller bara med två kaptener ;) )

Jag tror att det snarare är så att det bara får finnas ett visst antal av varje grad på ett skepp. (Det skulle ju bli lite rörigt med 150 ensigns, eller bara med två kaptener ;) )

Ja, det var precis så jag menade. Jag kunde ju ha uttryckt mig lite tydligare. :)

I Harrys fall hade det inte gjort så mycket. En lieutenant till hade knappast skadat balansen mycket. Han är ju dessutom en "senior officer" (vad kallar man det på svenska?).

Ja, det var precis så jag menade. Jag kunde ju ha uttryckt mig lite tydligare. :)

I Harrys fall hade det inte gjort så mycket. En lieutenant till hade knappast skadat balansen mycket. Han är ju dessutom en "senior officer" (vad kallar man det på svenska?).

Ja, det är ju lite konstigt, det verkar ju faktiskt inte finnas ngn lieutenant på Voyager. (Förutom han Carey, eller vad han hette, som var med i början) :huh:

Och Mr Borg: Fattar fortfarande inte riktigt vad du menar. Seven och doktorn är väl ofta med samtidigt, men det var de väl inte i förra avsnittet, eller? Hur menar du?

Nightingale

Avsnittet skulle nog ha blivit bättre om Seven inte skulle ha varit med lika mycket som hon var. Det var roligt att se att andra fick ha huvudrollen ibland också.

Seven drar ner betyget 7 till 5.

Skulle vara intressant att se ett avsnitt där varken Seven eller Doktorn var med. Finns inte många sådana.

Jo Nightingale

var ett bra avsnitt..

Som harry sade.. Han är den ända som alldrig blivit

befodrad.. Tycker att han gör ett större jobb på voyager men aldrig blir något mer.. Tycker det vore roligt och se ifall han får lite mera prickar på sin uneform...

Programet är i allmänhet 7, tycker seven var lite för lite framot....

Flesh and Blood del 1 får 7/10 av mig.

Bra med avsnitt är att Hirogen är tillbaka och att Voyagers beslut att ge holodeck-teknologi till dem i "Killing game" dras upp igen.

Hologrammens kamp för självständighet rynkar jag däremot på nästan åt. Jag kan inte känna sympati för en grupp sofistikerade datorprogram bara för att deras grafiska gränsnitt råkar vara tredimensionella bilder av människor (och människoliknande varelser). Hade hologrammen varit AI:s inneslutna i en liten grå låda, så hade saken aldrig, aldrig dragits upp. Vi ska alltså känna sympati för dem för att de råkar likna oss.

Jag tycker för övrigt inte att någon som upphör att existera vid strömavbrott ska räknas som en "levande" varelse.

Men jag dömmer inte ut saken helt och hållet. Måste ju se tvåan först :)

Flesh and blood

Jag håller inte med Sotunk, varelser som känner smärta borde ha lika stor rätt att få leva sina liv som människor, även om de inte har samma sorts medvetande som vi. Därför kan jag inte låta bli att dra paralleller till djurrätt, det handlar mer eller mindre om samma sak, varför kan vi inte känna sympati för andra sorters varelser som, som sagt, lider lika mycket som vi? Vad gör vår egen sm??rta eller vårt eget liv så mycket viktigare än holograms, eller djurens?

Jag älskar star treks moraliska dilemman, och speciellt när det är något jag kan relatera till, som djurrätt i det här fallet. Det här avsnittet var det bästa på länge, 9/10 poäng.

Flesh and blood

Jag håller inte med Sotunk, varelser som känner smärta borde ha lika stor rätt att få leva sina liv som människor, även om de inte har samma sorts medvetande som vi. Därför kan jag inte låta bli att dra paralleller till djurrätt, det handlar mer eller mindre om samma sak, varför kan vi inte känna sympati för andra sorters varelser som, som sagt, lider lika mycket som vi? Vad gör vår egen smärta eller vårt eget liv så mycket viktigare än holograms, eller djurens?

Jag älskar star treks moraliska dilemman, och speciellt när det är något jag kan relatera till, som djurrätt i det här fallet. Det här avsnittet var det bästa på länge, 9/10 poäng.

Jag tänkte också på djurrätt när jag såg avsnittet. Men det är en stor skillnad mellan djur och hologram. Djur är av kött och blod och känner verklig smärta. Hologram är extremt avancerade datorsimulationer som verkar vara medvetande och verkar känna smärta. När man pratar med ett hologram så är det programmerat att svara och när man sticker en kniv i ett hologram så är det programmerat att visa smärta. Det betyder inte att det egentligen upplever smärta, bara att det tycks uppleva smärta.

Jag anser inte att en mängd algoritmer räknas som ett äkta medvetande, även om hologrammet har förmågan att lära och anpassa sig.

Så ser jag på saken i alla fall. Men det är inte lätt att bestämma sig för vad som räknas som äkta och vad som inte räknas som äkta. Människor och djur kan ju också ses som en biologiska maskiner som är programmerade att reagera på vissa sätt efter vissa yttre stimuli. Knepig fråga det där.

Precis, man kan se människor som maskiner som reagerar på stimuli och man kan p.s.s. påstå att när man skapar ett så avancerat hologram, som kan lära sig saker och är medveten om sig själv, så skapar man samtidigt ett medvetande, som ditt och mitt.

Precis, man kan se människor som maskiner som reagerar på stimuli och man kan p.s.s. påstå att när man skapar ett så avancerat hologram, som kan lära sig saker och är medveten om sig själv, så skapar man samtidigt ett medvetande, som ditt och mitt.

Ja, men frågan kvarstår: Är hologrammen verkligen medvetna eller tycks de bara vara medvetna?

Jag tyckte att detta avsnittet hade vissa samband till Terminator..

De är ju förvisso robotar, men de är medvetna om sin egen existens..

Och dom ville ingen att de skulle få finnas... i alla fall i ettan.

Flesh and Blood

Ett bra avsnitt.

Roligt att se hur Doktorn tar ställning, och alla olika hologramen...

Sen gillade jag stridssenen i början, när hologrammen stred mor hirogen

7/10

Flesh and blood

Första delen var ju riktigt bra (även om jag såg de i svartvitt :( ). Roliogt att se att de faktiskt fortfarande kan göra avsnitt som åtminstone delvis utspelar sig på en planet/ i skogen (förvisso bara en holografisk skog, men ändå)

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Create New...