Jump to content

VOY: Voyager på SVT, del 10

Pjotr'k
 Share

Recommended Posts

Jag tyckte att avsnittet var mycket bra. Det blev en bra inblick i B'Elannas historia, vilket ger en bättre förståelse av henne. Sista scenen var kanske lite väl sentimental, med "visst är hon söt?" - det kändes inte riktigt som B'Elanna, men hon har väl ändrats under seriens gång. Från att ha varit "that angry woman" :klingon: (citat av Janeway) är hon mer lugn och mänsklig numera :blink: . Betyget blir sammantaget 7/10, mest pga att tempot var stundtals mycket högt, vilket gjorde att man satt på helspänn.

• Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

LINEAGE

Ett mycket bra avsnitt. Gillar när man ser besättningen när de var barn. :) Kul att B'Elanna är gravid.

"It may be a parasite" Icheb, hehe. vissa säger att halvklingoner är missfoster, men PARASITER??? nä, jag fattar vad han menade...

Lineage får 9/10 av mig. :D

Edited by seven of nine

Lineage

Tredje gången jag såg detta avsnitt, måste nog säga att det var ganska bra, roligt med lite bakgrundshistoria. Tycker om sådana avsnitt om etik och moral, även om jag inte alltid håller med om det som de tycker i ST. Roligt att se att karaktärerna utveckllas, B'Elanna har som sagt blivit lungnare, Tom mer ansvarsfull. (Sedan så är det ju alltid roligt när Icheb är med lite grann :) )

Tyckte dock att det verkade vara misstänkt lätt för B'Elanna att programmera om doktorn. Visst är hon väl en duktig ingengör, men att kunna programmera om honom så mkt, på så kort tid, utan att det märks, tycker jag verkar overkligt. Det borde ju finnas massor av spärrar mot sådant. Sedan tycker jag att det är konstigt att hon inte fick ngt straff av Janeway. Det är klart att hon förmodligen var påverkad av humörsvängningarna, men det verkade ju ändå som om hon var medveten om vad hon gjorde, när hon gjorde det.

*SPOILERVARNING*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

Det var en grej som jag tyckte var lite konstig dock. Doktorn sa att en klingonsk graviditet varar i cirka 30 veckor, även om det kunde gå fortare när en människa var inblandad. Hur kan hon då föda barnet i Endgame, bara några få m??nader senare? För en säsong är väl ett år, eller? Och då skulle det ju knappt vara 9 månader kvar av säsong 7. :huh:

Lineage

Tredje gången jag såg detta avsnitt, måste nog säga att det var ganska bra, roligt med lite bakgrundshistoria. Tycker om sådana avsnitt om etik och moral, även om jag inte alltid håller med om det som de tycker i ST. Roligt att se att karaktärerna utveckllas, B'Elanna har som sagt blivit lungnare, Tom mer ansvarsfull. (Sedan så är det ju alltid roligt när Icheb är med lite grann :) )

Tyckte dock att det verkade vara misstänkt lätt för B'Elanna att programmera om doktorn. Visst är hon väl en duktig ingengör, men att kunna programmera om honom så mkt, på så kort tid, utan att det märks, tycker jag verkar overkligt. Det borde ju finnas massor av spärrar mot sådant. Sedan tycker jag att det är konstigt att hon inte fick ngt straff av Janeway. Det är klart att hon förmodligen var påverkad av humörsvängningarna, men det verkade ju ändå som om hon var medveten om vad hon gjorde, när hon gjorde det.

*SPOILERVARNING*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

Det var en grej som jag tyckte var lite konstig dock. Doktorn sa att en klingonsk graviditet varar i cirka 30 veckor, även om det kunde gå fortare när en människa var inblandad. Hur kan hon då föda barnet i Endgame, bara några få månader senare? För en säsong är väl ett år, eller? Och då skulle det ju knappt vara 9 månader kvar av säsong 7. :huh:

Jag tycker inte att det är konstigt att B'Elanna kunde programmera om Doktorn så lätt. Som maskinchef så bör hon ha befogenheter över Doktorns spärrar (så att hon kan hjälpa honom i nödsituationer t.ex), om han nu har några sådana, och hon är dessutom en duktig holoprogrammerare. Allt hon behövde göra var att skriva om Doktorns kunskaper i medicin lite (okej, man kan ju ifråga sätta hur hon kunde veta mycket nog om medicin för att skriva om dessa kunskaper).

Vill också säga följande: Icheb är en idiot! Han är expert på genetik, men han kan inte förstå en sådan enkel sak som att B'Elanna är gravid. ;)

--

--

SPOILERVARNING

Jag kommer inte ihåg om Doktorn sa att det var 30 veckor kvar eller att en graviditet varar i 30 veckor, men i sistnämnda fallet så kanske det är så att B'Elanna redan varit gravid i några månader när Icheb scannade henne.

Tyckte dock att det verkade vara misstänkt lätt för B'Elanna att programmera om doktorn. Visst är hon väl en duktig ingengör, men att kunna programmera om honom så mkt, på så kort tid, utan att det märks, tycker jag verkar overkligt. Det borde ju finnas massor av spärrar mot sådant.

Sen så hade ju Doktorn och 7/9 installerat ny säkerhet på Doktor sedan han manupilerades av Ransom i Säsong 5-6

Linneage var ett hyfsat avsnitt tycker jag. Lite udda men intresant. Roligt att få se ett avsnitt om relationer. Vanligtvis så handlar det ju om att möta nya raser, kriga eller analysera en ny "facinerande" nebulosa, så jag tyckte det var ett trevligt avbrott. Doc tycker jag att man kunde haft med någon annan liten historia, vid sidan av B´Elanna´s graviditet.

Tycker att Icheb blir tråkigare och tråkigare.

lineage var ganska dåligt tyckte jag. fick ingen riktig trek-känsla av det av någon anledning. brukar annars gilla relationscentrerade avsnitt, men näeh, känslan vill inte infinna sig. betyg: 4/10

tycker det är intressant att de alla überlogiska varelser (nåja, kanske inte vulcans) alltid ska hitta den mest långsökta förklaringen till allt. "it may be a parasite". :P

kan väl passa på och hälsa på alla i forumet eftersom det här är mitt första inlägg. hejhej.

Man kan inte säga att Icheb var varken bra eller dålig! Snälla han hade ju bara två repliker.

Lienage var bra, Tom har blivit mycket mjukare men det är okej. Och Harry ska ju som alltid visa att han kan spela sax och klarinett.

:lol: :P

Hallo man måste ju ha humor. Det var ju bara roligt att Icheb sa att det var en parasit. Om man ska vara seriös hela tiden kan man ju göra en star trek med bra Vulcans.

Förresten så brukar ju det hända massor av konstiga saker på Voyager.

Edited by Captain Proton

Jag kommer inte ihåg om Doktorn sa att det var 30 veckor kvar eller att en graviditet varar i 30 veckor, men i sistnämnda fallet så kanske det är så att B'Elanna redan varit gravid i några månader när Icheb scannade henne.

Har inte Klingon tjejer mens??? Jag menar man borde välll märka om det var nått konstigt om man inte haft mens på några månader, även om man var en klingon. Eller halv klingon som B'Elanna är?!?!?

Rätta mig gärna om jag har fel!!!!

Har inte Klingon tjejer mens??? Jag menar man borde välll märka om det var nått konstigt om man inte haft mens på några månader, även om man var en klingon. Eller halv klingon som B'Elanna är?!?!?

Hehe, så långt tänkte inte jag. *känner mig mycket korkad* :)

Vi får nog ta och klassa det hela som ännu en i en lång rad av kontinuitetsmissar i Voyager.

jag tror inte att klingoner har det.....

Lineage

ok 5/5

Dagens avsnitt var mycket bra. Bra att Star Trek vågar kritisera USA:s(Bush:s) dödsstraff politik. Bra att slutet inte blev för lyckligt.

8/10

Måste bara säga att detta avsnitt gjordet för över ett år sedan.

Så jag tvivlar att det är en pik mot Bush:s dödsstraff politik, utan troligen bara en allmän pik mot dödsstraff

Edited by Morn

Jag vet inte om detta avsnitt var någon höjdare..

Vist kan det vara så att sevens skådespelar ri var i högform

annars så tycker jag inte detta var mycket till startrek...

Den enda som höll måttet var docktorn kamp att rädda alla...

Sen att seven behövde rädda alla för att få sin personlighet

men hon räddade isak.. borde inte det räcka...

"Du var 20 år med Borg, det är ett straff nog"

Det håller jag med om!

Kan ju inte vara kul direkt. Och det är klart Seven tycker det är jobbigt ändå, jag hade nog haft samvetskval trots att det egentligen inte hade varit mitt fel om jag varit Borg.

Vad var inte Trek över det? Tyckte detta avsnittet var det mesta Trek på länge, istället för alla såpa/relations avsnitt...

Jag fick lite "A Clockwork Orange"- vibbar där när the Doctor hjälpte Iko med nanosonderna. Blev för en sekund rädd att dom skulle upptäcka samma fel hos alla, sen bota dem och rädda hela världen... Men som tur var blev det inte så, tan jag tycker att det blev riktigt bra. Intressant att se Seven hantera sina skuldkänslor.

Det är bra att man i Star TREK vågar vara motståndare mot dödsstraff. I USA är ju de flesta för, man ville nog dra en parallel till hur det är i USA nu. De svarta där är i minoritet och de flesta brotten utförs av vita men den övervägande majoriteten i amrikanska fängelser är svarta.

Det var oxå bra att slutet inte slutade lyckligt.

Att Neelix skulle vara såå godtrogen trodde jag inte, trodde att han lärt sig en läxa från "Live fast and prosper" (6+21) då Tom och Neelix blev lurade av några som imiterade Voyager besättningen.

Captain Proton to the rescue!! :w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

Vad nu avsnittet hette så var det ett bra sådant. Trevligt att USA i en alternativ framtid äntligen skulle få lite vett och avskaffa sitt dödsstraff. Och inte var det väl Bush´s förstjänst.... :angry:

Men men, underligt nog såg jag nog inte klart avsnittet. för jag minns inte hur det slutade. :blink:

Bra avsnitt i vilket fall, det enda jag inte gillar och som tycks återkomma heeeeela tiden är: "När jag var länkad till kollektivet, så...."

Rätt kass imitation men är verkligen trött på att höra Sevens väldigt "tragiska" livshistoria i varenda (nästan) avsnitt. Måste man alltid dra handlingen inom räckhåll för 7/9´s fotografiska minne så att hon kan dra ännu en av sina borgskrönor, relatera till sitt eget liv, ta det hela personligt och tillslut lösa det hemska mysteriet med lite hjälp från en förstående kapten janeway?? Så hemskt irriterande. :angry:

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...