Jump to content

Fel i avsnitten, del 2

Pjotr'k
 Share

Recommended Posts

Han heter Vorik inget annat.

Borek vad har du fått det i från?? :lol:  :lol:

Sen om nu Tuvok och Vorik nu var på Voyager hur kommer det då sig att dom inte hittar dom?? dom letar ju efter telepater

Dom hittar troligen Vorik och Tuvok, Tuvok står ju på bridge. Troligen ville inte den där chefen visa att de hade misslyckats att fånga de där andra telepaterna som rymmde iväg med skyttlarna. Därför brydde dig sig inte om Tuvok och Vorik.

Men skulle Janeway verkligen riskera att de skulle hitta Tuvok och Vorik? Hon kan väl inte vara säker på att de struntar i dem, eller? :blink:

• Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men skulle Janeway verkligen riskera att de skulle hitta Tuvok och Vorik? Hon kan väl inte vara säker på att de struntar i dem, eller? :blink:

Om du tittar på avsnittet igen så kanske du fattar.

Janeway hade ju liksom inget annat val. Det var bättre att spela med öppna kort som hon gjorde än att försöka göra saker hemligt.

Edited by Captain Proton

Om du tittar på avsnittet igen så kanske du fattar.

Janeway hade ju liksom inget annat val. Det var bättre att spela med öppna kort som hon gjorde än att försöka göra saker hemligt.

Vadå ingen val. det som skulle hända om dom hitade telepater på voy vara att ta alla på voy till ett fångläger och det är inget som Janeway vill. Om nu Vorik och Tuvok var kvar på skeppet visar det att Janeway inte direkt är smart

• 2 weeks later...

I avsnittet "Bride of Chaotica" finns det nåt några fel. En gång visar de "the fortress of doom" (Chaoticas fort) när det är delvis förstört men efter några scener visar de fortet igen och då är inte en endaste repa på den.

Sen är jag säker på att jag sett jag sett Chaoticas vapen "the death ray" i ett TNG avsnitt. Kommer bara inte ihåg vilket, tror i 1:a säsongen i TNG.

• 1 year later...
  • 9 months later...
Hmmm, Jag  tror att jag har hittat ett evetuell fel i TNG-avsnitt " Lonely Among Us" (säsong 1). I avnsitt rökte Data en pipa och det kom " giftigt utandningsluft" från munnen :knäpp:        Det borde en androider inte ha gjort det eftersom androider inte nämligen behöver andas. Märkligt, tycker jag :blink:

Jo data andas. Det är en del i hans kyl system.

<{POST_SNAPBACK}>

Data borde väl inte kunna andas. I Filmen Insurrection så gick han

under vattnet. Tyckte inte se att det bubblade så väldigt att det kan

uppfattas som andas.

Hmmm, Jag  tror att jag har hittat ett evetuell fel i TNG-avsnitt " Lonely Among Us" (säsong 1). I avnsitt rökte Data en pipa och det kom " giftigt utandningsluft" från munnen :knäpp:        Det borde en androider inte ha gjort det eftersom androider inte nämligen behöver andas. Märkligt, tycker jag :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

uppfattas som andas.

<{POST_SNAPBACK}>

Om man vill att det ska vara ok kanske man kan köra med denna förklaring: bubblorna som kommer ur hans mun är egentligen bara luft som råkade blikvar inuti honom när han gick ner i vattnet. han har ju trots allt varit i luften vid en längre tid och man ehöver ju inte bilda ett undertryck (andas in ) för att få i sig luft. Visst vi människor behöver det för att få ner luft till lungorna men i alla fall. Tycker ni det är en omöjlig förklaring...

<{POST_SNAPBACK}>

uppfattas som andas.

<{POST_SNAPBACK}>

Om man vill att det ska vara ok kanske man kan köra med denna förklaring: bubblorna som kommer ur hans mun är egentligen bara luft som råkade blikvar inuti honom när han gick ner i vattnet. han har ju trots allt varit i luften vid en längre tid och man ehöver ju inte bilda ett undertryck (andas in ) för att få i sig luft. Visst vi människor behöver det för att få ner luft till lungorna men i alla fall. Tycker ni det är en omöjlig förklaring...

<{POST_SNAPBACK}>

här pratas det om Datas kylsystem. Men är det verkligen fakta?

Har det blivit nämt i något avsnitt att Data har ett sådant kylsystem

och fungerar på det sättet att Data andas?

När dom satte ihop Lore och fick plocka isär Data för att veta

hur dom ska sätta ihop Lore så nämne dom inget om nåt

kylsystem som andas.

Edited by Supertreck

Data är gjord för att efterlikna människor. Detta innebär bla att han måste se ut som om han andas eller äter eller vad nu människor gör. Men om han inte av någon anledning kan det så tar det mycket längre tid innan hans system brakar ihop. Det bevisas av tex ett avsnitt där han skapade vakum på bryggan för att de andra skulle lämna den. Hade han varit beroende av andningen så hade han dött tämligen omgående. Alltså kan man dra den slutsatsen att Data bara har en del system för syns skull. J.

• 1 year later...

Vet ej om inlägget passar här men det handlar om

betraktelse som borde vara fel.

i dagens avsnitt på TNG så såg man Picard titta ut genom ett fönster på rymdskeppet. Men var kommer allt ljus ifrån just på fönstret? Det är ju inte en så stark belysning på utsidan. Kollar man olika bilder så syns det inga lampor nära fönsterna.

Stjärnorna kan väl inte lysa upp så mycket som är långt borta som prickar?

I avsnitt (TNG) Coming of Age råkar Wesley Crusher springa på en varelse

lite snett av misstag. När Wesley Crusher ber om ursäkt så blir

varelsen upprörd och förödmjukad och skäller ut honom.

Sen brackar Wesley Crusher på med påhopp och då tackar

varelsen att ha blivit respekterad.

Det borde väl vara fel? Är man inte otrevlig då?

Edited by Supertreck

I avsnitt (TNG) Coming of Age råkar Wesley Crusher springa på en varelse

lite snett av misstag. När Wesley Crusher ber om ursäkt så blir

varelsen upprörd och förödmjukad och skäller ut honom.

Sen brackar Wesley Crusher på med påhopp och då tackar

varelsen att ha blivit respekterad.

Det borde väl vara fel? Är man inte otrevlig då?

Förklaringen får man i avsnittet när Wes pratar med sin instruktör efter händelsen. Har för mig att det har något att göra med att just den rasen ser oförskämdhet och liknande som goda egenskaper och tecken på respekt - alltså ganska tvärt emot vad människor brukar anse.

Archer får ju även lära sig detta om Tellarites i något avsnitt av Enterprise. Kommer dock inte ihåg om det var en sådan Wes stötte på.

Hade nyss en diskussion med en kompis som precis sett Encounter at Farpoint. Det vi försökte klura ut var huruvida det verkligen bara tar 26 timmar för tefatsdelen att nå fram till Farpoint. (Det är åtminstone vad kompisen säger att Picard säger i avsnittet, själv kommer jag inte ihåg...)

Han tycker attd et borde ta mycket längre tid. Är det någon som har något bra svar på detta?

Hade nyss en diskussion med en kompis som precis sett Encounter at Farpoint. Det vi försökte klura ut var huruvida det verkligen bara tar 26 timmar för tefatsdelen att nå fram till Farpoint. (Det är åtminstone vad kompisen säger att Picard säger i avsnittet, själv kommer jag inte ihåg...)

Han tycker attd et borde ta mycket längre tid. Är det någon som har något bra svar på detta?

Jag har tyvärr inget bra svar till dig men jag brukar också reagera över det där.. Drive section (hur översätter man det? svar mottages i: http://www.startrekdb.se/forum/index.php?showtopic=2514) färdas ju ändå ett bra tag i warp-hastighet, åtminståne några timmar, för att komma till farpoint, kommer inte håg vilken warpfaktor eller hur länge (om dette ens framgår i avsnittet?). Men om de bara färdats i warp 2 (8x ljusets hastighet) i, låt oss säga 2 timmar så kan vi säga att de färdats 16 ljustimmar.. på samma tid så har tefatsdelen, om de färdats i full impulse (har precis för mig att det motsvarar ljusets hastighet, rätta mig om jag har fel) så har de ju kommit 2 ljustimmar.. så om de färdats 24 timmar längre tid har de kommit ytterliggare 24 ljustimmar vilket faktiskt skulle göra att de hann ikapp, blev rätt förvånad av det resultatet faktiskt.. så om det var en väldigt kort warp-tripp för drive section i väldigt låg hastighet (förhållandevis..) skulle det faktiskt kunna stämma.

Jag tycker dock att det känns som de färdas en längre tid än 2 timmar och troligtvis i högre fart än warp 2.

Jag har säkert räknat fel så kontrollräkna själva och rätta mig om jag har fel!

Edit: rättar mig själv litet.. warp 2 motsvarar 8x ljusets hastighet på TOS skalan.. i TNG motsvarar det 10.079x ljuset. skillnaden i räkneexemplet ovan blir altså att de kommer ca 20 ljustimmar istället för 16. Källan för warphastigheterna är wikipedia.

Edited by richard

Jag har en annan fundering som gäller alla serier, så gott som alla avsnitt. PRoblematiken gäller impulsedrift. Einsteins lagar (vet inte vilken) säger ju att om ju snabbare man färdas desto långsammare går tiden i förhållande till relativt stillastående objekt. Jag har för mig att detta närmar sig oändlighet ju närmare ljusets hastighet man kommer. För mer info om just detta, se http://www.startrekdb.se/forum/index.php?showtopic=76.

Detta är ju inget problem när man färdas i warp eftersom man då inte färdas i normal rymd utan i en warp bubbla (som jag förstått det hela.. jag har säkert fel) och påverkas således säkert inte av Einsteins lagar. Men när man färdas med hjälp av impulse så är man ju i normal rymd och då borde einsteins lagar gälla!? Så om man färdas ett tag på impulsekraft och sedan återvänder dit man startade så borde ju alla där ha åldrats REJÄLT mycket mer än en själv.. troligtvis avlidigt för länge sedan.

Upptäckte något konstigt igen i dagens avsnitt på TNG.

Hur kan dom veta olika väderstreck på en måne och vem har stiftat dom i så fall?

Alla planeter, motsvarande, har sina magnetiska poler. Vet inte exakt hur man skulle bestämma vilken som var norr och vilken som var söder dock...???

Hur kan dom veta olika väderstreck på en måne och vem har stiftat dom i så fall?

Alla planeter, motsvarande, har sina magnetiska poler. Vet inte exakt hur man skulle bestämma vilken som var norr och vilken som var söder dock...???

Åt det håll som den röda nålen pekar?? <_<

Skulle det inte kunna falla in att det finns planeter med flera poler än bara två?

Åt det håll som den röda nålen pekar?? <_<

Nu kan man väl inte förutsätta att exakt samma kraftfält existerar på andra planeter eller?

Om du t.ex. använder en kompass anpassad för jorden på en annan planet så

kanske den inte reagerar alls.