Jump to content
Sign in to follow this  
startrek92

Tos svaga punkt

Recommended Posts

Sluta dalta med ungarna. Se till att de lär sig engelska från början istället. Nu verkar allt dubbas och översättas tyvärr så generationen efter 80- och 90-talisterna kommer nog inte bli lika duktig i engelska.

Fast samtidigt är ju serietidningar i allmännhet och serietidningar på svenska i synnerhet riktade till en yngre målgrupp och dessa har väl förmodligen inte hunnit lära sig engelska ännu. (även om engelska kunskaperna kryper allt längre ner i åldrarna.) så därför tycker jag definitivt att det är en bra sak att göra star trek mer tillgängligt för en yngre publik i form av en serietidning på svenska. J.

Ja, att serietidningar ska vara på svenska är självklart. Tyckte bara personligen att det kändes fel, men är man liten och läser detta då man inte är van vid engelska är det nog en helt annan upplevelse. Skulle vara väldigt konstigt om vi enbart hade svensksläppta serietidningar på engelska.

Red shirt effekten är ju ganska påtaglig i TOS men jag tycker att de varierar sig en del. Ibland överlever den som skickas med dem. Se på Who mourns for Adonis eller det där avsnittet som börjar med att bones ser den vita kaninen från alice i underlandet.

Temat är visserligen påtagligt men hur mycket kommer denna uppfattning egentligen ifrån alla komiker som skämtar om det och hur mycket kommer egentligen från serien? Ok, jag vet att det är många red shirts som verkligen stryker med.,,

Tittar man tillbaka på star trek som helhet är det inte många karaktärer som har stora roller som dör eller försvinner. I tos .,... nej ingen som dör av huvudpersonerna. I TNG dör Tasha Yar, Dr Crusher försvinner en säsong och ersätts av pulaski för att komma tillbaka. I DS9 dör Dax men hon kommer tillbaka i en "ny kostym". Voy: Kes evolverar till nya medvetandenivåer och försvinner ur serien. I enterprise nämns det i sista avsnittet att Tucker dött men vi har inte fått se det on screen.

Jag har säkert några sakfel men skulle inte detta kunna leda till ett resonemang där man säger att star trek inte är spännande därför att huvudkaraktärerna inte dör? Game of thrones är ju ett exempel på en plotline som dödar en massa karaktärer för att ersätta dem med nya.

Det finns fördelar och nackdelar med båda sätten i min mening.

Edited by Commander Michels
Fixat spoilerbox