Jump to content

Odos metafysiologi

laxsill

Recommended Posts

Jag är öppen för att Star Trek inte alltid behöver vara helt realistiskt. Men jag vill ändå ha någon sorts intern logik i serien, så att man kan gissa vad som är möjligt. Det har ofta gått, fram tills jag började titta på Deep Space Nine. Nu har jag sett över halva serien, och är helt förundrad över hur icke-koherent Odos metafysiologi är. Jag ska försöka att exemplifiera.

Odo kan kopiera människors yttre utseende. Han kan dock inte kopiera deras inre organ, jag har förstått det som att interna organ är för komplexa för honom. Dock kan han kopiera deras sinnen, som är ungefär jämnstarka med andra människor.

Hur kommer det sig att Odo kan kopiera örats uppbyggnad, dess nervgångar och hörselcentrat?

För att svara på den på ett enkelt sätt kan man anta att Odo behöver inte kopiera hela hörselsystemet, utan endast kopiera en mer platonisk, metafysisk idé om hörseln och dess egenskaper.

Frågan är då, varför kan han inte tänka sig en hörsel som är tio gånger så stark, och kopiera idén av den?

Om han nu kan kopiera den mänskliga hörseln, varför letar han inte upp en art som har tio gånger starkare hörsel och kopierar den?

Problemet kan appliceras på många egenskaper.

Sedan undrar jag, finns det någon begränsning på hur mycket "kropp" Odo kan skapa? Är det otänkbart att Odo skulle kunna platta ut sig till grenar som har en snittyta på gränsvärdet till noll, för att sedan kunna sträcka sig hur långt som helt och vid änden skapa ett sinnesorgan? På det sättet skulle han, teoretiskt sett, kunna övervaka hela stationen. Hela sektorn?

Han har ju aldrig tränat med changlings, så han är väl betydligt sämre än andra i hans art och medlemmarna i hans art kanske har olika förmågor. Den kvinnliga Changlingen som leder Dominion verkar ju vara lika dålig på att ta humanoid form som Odo, medan andra kan bli exakta kopior av klingoner, människor och så vidare. Men det är klart detta förklaras väl aldrig helt.

Samtidigt måste det ju finnas någon form av begränsning vad de klarar av. Annars skulle de ju kunna förvandla sig till Q eller åtminstone någon hyperintelligent varelse (t ex i ett avsnitt av TAS träffar de ju på några fula sniglar som har en IQ på flera tusen) som har fysisk form. Och i sånt fall skulle de ju kunna vinna kriget väldigt enkelt genom att bara uppfinna bättre vapen än Federationen. Så dina intressanta tankar om att de skulle kunna "kopiera en mer platonisk, metafysisk idé om hörseln och dess egenskaper" måste ju ha vissa begränsningar. Både när det gäller fysiologi och varelser som existerar i andra dimensioner. Med andra ord är de på något sätt bundna till den materiella världen även om de kan manipulera den.

Det finns nog dock ingen klar inre logik som kan dras från att bara se på serien, för den är så vitt jag minns rätt inkonsekvent. Dessutom att förklara detta helt ut, om det nu gick, skulle ju förstöra mystiken kring arten.

Edited by Aike