Jump to content
Sign in to follow this  
Crayle

Terminator I-III

Recommended Posts

Tack för det. Kände att jag ville lufta mina åsikter om samtliga filmer.

Favoriten i trilogin är helt klart T2. Anledningen till det är många, det bästa soundtracket genom tiderna, Arnie i högform, fenomenalt spel mellan Hamilton och Furlong, och fram för allt Robert Patrick som T1000. Även om jag tycker att T1000 verkar för osannolik (intelligent flytande metall? det verkar ju inte ens rimligt i Star Trek) så står han definitivt över T800, T850 och TX. Framför allt för att han verkar så psykande. Schwarzenegger och Lokken försöker bara vara macho genom att göra några sura grimarser. Flera andra saker gör också T2 till en av de bästa filmerna någonsin, citaten av John och Sarah Connor som "there is no faith but wath we make for ourself" och "if a machine can learn the value of human life, maybe we can to", Sarhas flykt från mentalsjukuset eller sprängningen av Cyberdyne.

Naturligtvis är de båda andra filmerna obeskrivligt bra. Älskar allt 80-tal som finns i ettan och Paul Winfield och Lance Henriksen som utbrända LAPD-snutar är verkligen toppen. Michael Biehn gör en toppeninsats som Kyle Reese, och det är kul att se Michael i Camerons nästa storverk, Aliens.

Även T3 var (nästan) i toppklass. Mostow kan visserligen aldrig jämföras vid Cameron, det vore helgerån, men han gör ett bra jobb ändå. Det var IMM ett misstag att inte låta Furlong vara med, men Nick Stahl är helt okej. Även om Stahl inte precis liknar Furlong så påminner han lite om Biehn, vilket han ju borde göra. Striderna på försvarshögkvarteret är spektakulära, och det ända negativa med filmen skulle nog bara kunna vara Claire Danes. Vet inte varför, men jag tycker inte att Terminator är filmen för henne.

Edited by Excelsior

speck förklara?

Själv tyckte jag 3:an sög, bara för att den var en uppföljare, som egen film skulle den varit häftig.

Tyckte du T3 var dålig bara för att den var en uppföljare? Men annars skulle den ha varit bra? :o

Ja om bara T3 skulle funits då skulle den varit bra, nu käns det bara som en tråkigt upprepning. Hur många gånger kan den (&¤%#&( datorn sända tillbaka en terminator.... och kunde de inte hitta på någon bättre slutstrid nej nej terminatrixen måste få benen kapade som den första terminatorn och sedan få något tungt på sig..... ;) Måste erkäna jag gillade dialogerna...

Sedan viste man historien :)

Några punker jag hängde upp mig på,

Terminatrixen går i högklakat heheheh men springer i fotriktiga skor.

Om nu alla termiantorer har 2 mindre atomladningar i bröstkorgen varför inte använda dem i tidigare filmer

Paradoxen skynet skapar sig själv....döuuummmmm

Pappa jobbar på ett tophemligt projekt jag kan inte ringa dit för det är så tophemligt, men säkerhetsvakterna släpper in mig till det alra hemligaste med en gubbe med många vapen... :)

Vi testar ett prototyp flygplan väg i väg med vår super-data-central.

Vi f??rvarar våra robotar fulltankade och med skarpa vapen även dessa väg i väg med vår super-data-central.

Sedan är historien skriven eller inte, hursomhelst blir det feta paradoxer hur man en ser det, på ren svenska det går inte ihop.

Edited by rehnvall

Kan hålla med om att det blir lite väl mycket upprepning i hela konceptet i T3. Tråkigt att trailern till filmen visade en sak medan själva filmen en annan. I trailern såg man ett krig i staden, det kriget var aldrig med i filmen sedan. Tråkigt tycker jag.

Sedan finns det ju likheter med Matrix också kan man ju säga. Speciellt revolutions och T3 när maskinerna verkligen börjar ta över världen.

Jag såg på den första terminator filmen igår och tänkte: vad skulle Arnolds roll göra efter han dödat john connors morsa, det samma gäller dom andra terminatorerna T-1000 och T-X? :vulcan:

Jag såg på den första terminator filmen igår och tänkte: vad skulle Arnolds roll göra efter han dödat john connors morsa, det samma gäller dom andra terminatorerna T-1000 och T-X? :vulcan:

Förmodligen utplåna sekundära mål (hur lång lista p?? mål kan de tänkas ha?). Men som Arnolds Terminator säger vid ett par tillfällen i rollen som beskyddare, blir hans existens meningslös om hans uppgift är uppfylld eller misslyckad. I detta fall tillåts förmodligen terminatorn tillintetgöra sig själv fullständigt, så att nutidsmänniskorna inte kan tillgodogöra sig teknologi från framtiden.

Förmodligen utplåna sekundära mål (hur lång lista på mål kan de tänkas ha?). Men som Arnolds Terminator säger vid ett par tillfällen i rollen som beskyddare, blir hans existens meningslös om hans uppgift är uppfylld eller misslyckad. I detta fall tillåts förmodligen terminatorn tillintetgöra sig själv fullständigt, så att nutidsmänniskorna inte kan tillgodogöra sig teknologi från framtiden.

Vänta nu lite Arnold har ju i filmerna nämnt att han inte kan själv terminera (allts?? förstöra sig själv)!!! :vulcan:

Förmodligen utplåna sekundära mål (hur lång lista på mål kan de tänkas ha?). Men som Arnolds Terminator säger vid ett par tillfällen i rollen som beskyddare, blir hans existens meningslös om hans uppgift är uppfylld eller misslyckad. I detta fall tillåts förmodligen terminatorn tillintetgöra sig själv fullständigt, så att nutidsmänniskorna inte kan tillgodogöra sig teknologi från framtiden.

Vänta nu lite Arnold har ju i filmerna nämnt att han inte kan själv terminera (alltså förstöra sig själv)!!! :vulcan:

Det är jag medveten om, men som jag skrev kan ju terminatorns direktiv ändras när målen är uppnådda. I tvåan kunde han visseligen inte det, men personligen tycker jag att det borde ha varit den mest logiska lösningen (kanske hos de senare modellerna). I annat fall får väl terminatorn uppsöka någon avskild plats där han kan ligga ostörd avstängd eller i standbyläge, så att ingen obehörig någonsin kan hitta honom.

Vore det inte bättre att sända tillbaka en terminator med information bara några år. Då vet skynet vad "den" gjorde för fel när den försökte krossa motstånsrörelsen. De vore mindre riskfylt, döda en massa folk i "dåtiden" kan resultera i att skynet inte byggs. En av poliserna kunde ha varit bästa vän med en programerare och uppmuntrat honom/henne att bygga skynet. Eller att polisen inte ger ut en fortkörnings böter vilket resulterar i att en fartdåre dödar programerarens fru vilket resulterar att han bryter ihop och inte tycker sitt jobb är kul.....möjligheterna är oändliga....

Tänkte komma med ett tips...

Terminator 2 - Judgment Day - Director's cut som bla innehåller aldrig tidigare visade scener (16 minuter längre än bioversionen) kostar ynka 99:-

Lite fakta

Region: 2

Text: Svenska

Ljud: Dolby Digital 5.1

Bild: Widescreen 2.35:1 (anamorfisk)

Aldrig tidigare visad scener

16 minuter längre än bioversionen

Director's Commentary av James Cameron

8 biografier

80 animerade kapitel

Speltid: 147 min

Som sagt var, allt för ynka 99 bagis...Som hittat!

Edited by Taken

Jag älskar Terminator-filmerna. Terminator 2: Judgement Day är klart bäst, sedan kommer ettan och trean. Jag har sett dem flera gånger om, och efter att ha sett tredje filmen en andra gång så måste jag säga att jag nu har en bättre förståelse av hur den slutade. Egentligen är ju trean en mellanfilm mellan tvåan och den kommande fyran. Ja, jag tycker det är tämligen uppenbart att det ska bli en fjärde film, och man har ju hört att The Rock (som för övrigt spelade den elake muskelknutten som fajtades med Seven of Nine i Voyager-avsnittet "Tsunkatse") ska spela Terminatorn den här gången. Åh gud, ve och fasa! Ingen annan än Arnold ska spela Terminatorn. :borg: Dessutom saknade jag Linda Hamilton och Edward Furlong i trean. Edward kunde gott ha spelat John Connor!

Nån som vet vilka dom aldrig tidigare visade scenerna är?

*SPOILERVARNING*

Sara får stryk av vårdarna på mentalsjukhuset, och drömmer sedan om Reese. T-1000 knycker en polisbil efter att ha sprängt lastbilen i jakten på John. När John och Sara flytt till verkstaden omkodar de T-800's CPU och tar bort skrivskyddet. I Dysons villa förlarar Miles det fantastiska med Skynet för sin fru. John försöker att lära T-800 att le på bensinmacken. John berättar mer om sin barndom för T-800 i vapenförådet. Sara ber Enrique att ta sin familj och fly. Efter att ha blivit nedfryst och smält börjar T-1000 att kopiera alla färger ofrivilligt. Tack vare detta kan John sedan avslöja honom, när T-1000 utger sig för att vara Sara.

Varför tycker du som du tycker?

Jag skulle vilja föreslå att du, liksom flera andra här på forat, kunde utveckla varför ni tycker som ni tycker...

Jag blir faktiskt trött på att behöva upprepa mig...