Jump to content
Sign in to follow this  
RoLaren

Kul på bio 2011 & 2012

Recommended Posts

Det finns inga problem om jag undviker dessa situationer.

Såg precis Iron Sky. Vet inte vad jag ska säga. Det var iaf inte en film i min smak. En komedi ska väl vara rolig och skämten ska hagla. Varken jag eller mitt biosällskap skrattade speciellt mycket utan satt stundtals och gäspade. Filmen har iaf ett rätt bra slut. Betyg; svag 2 av 5. Se hellre Mars Attacks om ni vill se en rolig scifi komedi.

Avengers i 3D

Underhållande 2 h 20 min. Ingen superavancerad story men bra hjältar. Skurken Loke borde varit lite mer manipulativ men i stället körde han med "Kneel before Zod"-attityden. Positiv överraskning var Mark Ruffalo som Hulk. Thor är en pudding. Ironman en charmknutte. Capten America är Kapten Rättrådig. Hulk är "smashing".

betyg: svag 4/5

Det är verkligen inget måste att se den i 3D eftersom den kunde gjorts bättre. Filmen funkar säkert lika bra i 2D. Det tråkiga med svenska biografers 3D är att man inte använder speciellt bra teknik med aktiva glasögon, vilket gör att bilden blir suddig och mörk.

The Woman in Black

Snyggt gjord spökhistoria och Daniel Radcliff klarade den bra. Kanske lite tunn story men bra stämning i filmen. Hammerproduktion!!! Ingen film man behöver se på bio. Kan funka som höstrysare. Betyg: en svag 3/5

Dark Shadows

En typisk Tim Burtonfilm med alla hans vanliga skådisar på rollistan. Snyggt filmad. Något tunn story men det kompenseras av Johnny Depps charm och humor. En stark 3/5

MIB III 3D

Var rolig och snyggt gjord med hederliga animatronics. 2 scener i filmen borde klippts bort sock. En stark 3/5

Moonrise Kingdom (förhandsvisning)

Detta är en av årets höjdare. Mycket rolig och välspelad film. Se den! 4/5

Nu när GI Joe 2 är borta ur bioprogrammet är det mycket lite jag vill se i sommar. Kanske blir ett besök på The Dictator eller Alien 5, men annars är det bara Batman som är ett måste för mig.

Har precis sett Prometheus. Hade Herr Scott inte tagit med referenserna till Alien så hade jag kunnat "köpa" filmen som en okej sci fi rulle. Som det är nu förstör den mer än vad den bygger upp. Sedan störde jag mig så in i norden på Noomi Rapace och hennes religiösa bimbo karaktär. Gillar Svds recension:

"Mänskligheten: ett gudomligt experiment i oklart syfte. Tanken ligger till grund för Ridley Scotts nya äventyr i science fictionbranschen. Darwin hade alltså fel, arterna har inte alls utvecklats gradvis genom naturligt urval, åtminstone inte vår art. Det var istället en muskulös herre från yttre rymden som drack något obehagligt och skänkte jorden och oss sina arvsanlag i och med att hans kropp föll i bitar som föll i ett vattenfall. Detta skildras i filmens daggfräscha inledningssekvens.

Noomi Rapace spelar Elizabeth Shaw, en forskare som tror sig veta hur det ligger till. Hon har nämligen sett grottmålningar av muskulösa herrar som pekar mot stjärnorna. Ja, vad förslår all ackumulerad dokumentation av evolutionsprocessen mot något sånt?"

När en biolog frågar i början av filmen vad fröken Shaw har för bevis för sin tes får han argumentet "jag tror" och ett finurligt livets ord smile som svar.

Betyg: 2/5

Edited by Soval

Prometheus 3D

Snyggt filmad men långsamt tempo. Ingen klaustrofobisk monsterskräck som Alien. Inte ett dugg läskig, tycker jag. Snarare mer dramatisk.

Jag tolkade filmen lite annorlunda än Soval. Darwins teori håller. Men ursprungsDNA kom från dessa utomjordingar.

3/5 får filmen av mig.

Jag var i Polen förra veckan och på bio för första gången i år. 40-50 kronor för en biljett och minst lika bra biograf som de svenska är inte så pjåkigt. Polen är långt ifrån det underutvecklade land det var under kommunisttiden i dag. Sedan blev jag förvånad av att de visar filmerna på engelska med polsk undertext. Jag minns på 90-talet när jag fick en polsk kanal att jag skrattade åt att en sträng och barsk manlig röst dubbade alla karaktärer i filmer och tv-serier. Oberoende om det var män eller kvinnor eller barn.

Vilken film jag såg då?

Brittiska The Awakening en spökhistoria som utspelade sig på 20-talet. Spännande och välspelad om än lite tv-känsla över den. 4- utav 5 blir mitt betyg.

Tillägg. Och alla svenskar får nog vänta med att se den på teve, eftersom Imdb inte listar att den ska ha svensk biopremiär.

Edited by Aike

Ice Age 4: Contintental Drift. Underbar som vanligt när det gäller Ice Age, slår Star Trek 2009 med hästlängder.

12/10 får den av mig.

Mitt betyg utan att ha sett den måste då bli -2/10. Detta är en filmserie som efter en bra start helt tappat stinget och bara spelar på att sno föräldrars pengar. :arg:

The Awakening

Tillägg. Och alla svenskar får nog vänta med att se den på teve, eftersom Imdb inte listar att den ska ha svensk biopremiär.

Det beror på att den släpptes direkt till DVD redan i slutet av april här hos oss. IMDb går inte att rätta sig efter, deras uppgifter skall man ta med en stor nypa salt har jag lärt mig med åren.

Edited by AlmostHuman

Jo, jag vet att du har ett ologiskt hat för dessa störtsköna animerade filmer, vilket är anledningen till att jag överdrev grovt i min korta recension ;) Men bra var den, precis som dom tidigare tre.

39 procent på Rotten Tomatoes. Alla utom ettan har en rutten tomat. Jag tror nog min filmsmak är helt ok :P Tyvärr kan de pumpa ut sämre och sämre produkter när småkidsen och icke-amerikaner bestämmer. För filmen har spelat in 87 procent av sina intäkter utanför USA, vilket tyder på att tanken på att amerikaner har låg intellektuell kapacitet är en ren och skär myt. Det måste snarare vara tvärtom att de förstår hur inbilskt korkade andra är och släpper smörja som Ice Age om och om igen :D

http://www.rottentom...ental_drift_3d/

Edited by Aike

Rotten Tomatoes räknar väl ändå professionella recensioner och sen väger antalet positiva mot antalet negativa, eller? Sen har ju filmen bara varit släppt i USA i 5 dagar, vara fyra dagars BO är räknade. Men det visste du säkert redan :)