Gå till innehåll

Hur ofta ger ni en film högsta betyg?


Aike

Rekommenderade inlägg

Jag tittade igenom min lista med hyrda filmer på Lovefilm sedan jag började använda tjänsten i juli 2009. Totalt har jag sett 223 filmer och gett 13 högsta betyg, dvs en femma. Alltså: cirka sex procent av alla filmer jag har hyrt. (Har sett fler filmer än dessa om man räknar bio, tv och andra hyr- och köpfilmer, men har ingen statistik på dessa.)

Nu kanske inte de flesta har klar statistik på frågeställningen i rubriken: Men hur ofta sätter ni högsta betyg? Men ni kanske kan uppskatta.

Jag undrar det lite för att jag trodde att jag satte det relativt ofta jämfört med andra. Samtidigt är sex procent inte särskilt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del är det ytterst sällan jag ger maxbetyg. Det ska vara utomordentliga filmer utan större missar. Allt ska stämma; välgord produktion, bra story, rätt skådespelare för rollerna osv. Av alla filmer jag har sett så är det kanske 2-3% som fått maxbetyg. Tro mig, jag har sett fler än de flesta här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ofta över ett år mellan filmerna som jag ger högsta betyg.

Av alla filmer jag sett i mitt liv är kanske 20-30 stycken som jag kan ge högsta betyg. Det är mycket fler filmer jag verkligen gillar och ofta ser om, men om jag ska vara kritisk och tar ett steg tillbaka och granskar filmerna, så är det inte många som är av en så hög kvalite att jag kan ge ett topp betyg.

Sen fins det många filmer jag såg och älskade som tonåring, som jag skulle gett full pott förr, men i dag har jag sett filmerna, kanske för mycket, och de ger inte samma underhållning längre. Därför känns det inte längre som några självklara 5:or.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger väldigt sällan högsta tänkbara betyg till filmer som jag ser. Dels för att jag inte tycker om att betygsätta (speciellt inte med siffror) men även för att jag sällan ser den typen av filmer som är riktigt, riktigt bra. När jag väl gör det så är det ofta som filmen har ett antal år på nacken och inte är ny. Men desto trevligare när det väl inträffar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ytterst sällan jag ger högsta betyg, det är även något som kan förändras med tiden allt eftersom när man sett om filmerna och när smaken gradvis förändras. Det finns ytterst få filmer som är helt perfekta i mina ögon. Självklart beror det ju på skalan med, jag tror ingen kulle få 100/100 i mina ögon, det finns alltid smådetaljer som man kan slå ned på om man ska vara riktigt petnoga. De allra allra bästa kan jag dock räkna upp på mina fingrar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fler än ett par, men här några som jag tycker förtjänar det:

12 Angry Men

Mr Smith Goes To Washington

Brother Sun, Sister Moon

Songs of Bernadette

Social Network

Invictus

Rain Man

Döda Poeters Sällskap

Nyckeln till frihet

Skönheten och Odjuret (Disney)

Apollo 13

We Were Soldiers

Star Trek

Star Trek:First Contact

Shrek 1

Upp

The Wrestler

Gran Torino

Braveheart

Psycho

Knowing

Erin Brochovich

Stjärnornas krig

Rymdimperiet slår tillbaka

Jedins återkomst

Revenge of the Sith

Indiana Jones och jakten på den försvunna skatten

Synechote New York

Undergången

Alexander

Elefantmannen

Matchstick Men

United 93

Million Dollar Baby

Finns fler, men dessa kommer jag på på rak arm. De skulle jag ge fem av fem. Vissa kanske jag skulle sänka vid en omtitt och några kanske skulle få en nia på en tiogradigskala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är några jag mins på rak arm.

Lost and Delirious

Indiana Jones: Jakten på den försvunna skatten

The English Patient

Predator

För några få dollar mer

Den gode, den onde, den fule

The Killer

Where Eagles Dare

Tai Chi Master

Rambo: First Blood Part II

Azumi

Blood Diamond

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag ska fila lite på min lista så återkommer jag med mina favoritfilmer.

jag måste säga att mycket av det som ni tycker om även är sådant som jag gillar. Sedan är det kul att er personliga filmsmak är så pass varierad som man får känslan av när man ser vad nu tycker om. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...