Gå till innehåll

Roligt gratisspel från NASA


Nyhet

Rekommenderade inlägg

NASA är väl knappast kända för att utveckla dataspel men nu har de i utbildningssyfte skapat ett både lärorikt och trivsamt spel: Moonbase Alpha.

I Moonbase Alpha är spelaren en astronaut på en månbas etablerad runt 2025 i Shackletonkratern vid månens sydpol. Din och eventuellt dina kollegers uppdrag (beroende på om du spelar själv lokalt eller via nätet med andra) är att återställa kritiska system och få tillbaka syreproduktionen efter att en meteor slagit ner i närheten. Vid nedslaget slår spillror från meteoren ut solpanelerna och det livsuppehållande systemet. För att du ska kunna rädda basen (och dig själv!) har du tillgång till ett antal resurser: 1 kommandocentral, 1-2 månbilar, 1-6 mobila reparationsrobotar av två slag och 1-2 välförsedda utrustningsbodar (beroende på hur stor du valt att göra basen).

Du och dina kolleger kan lösa uppgiften på flera sätt, men eftersom tiden är satt till max. 25 minuter måste ni hitta ett optimalt sätt. En hel del tid kan man dock vinna genom att klara ett "minispel" (svetsa ihop brutna kretsar så snabbt som möjligt). Att klara räddningsuppdraget ensamt <span style="text-decoration: underline;">och</span> snabbt är inte lätt! (men efter många olika försök har jag äntligen lyckats gå under 25 min. [20:26]).

Installera spelet härifrån (via Steam).

moonbase_alpha_110306_s.jpg

Källa

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör entré igen efter års frånvaro med en dum fråga.

Jag har noll koll på spel och allt som har med det att göra men vill självklart testa på detta, så vad i hela friden menas med Steam? Vad är det för något? Som sagt, jag har noll koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter faktiskt som ett intresant spel. Kanske till och med lärorikt och informativt.

Försöker NASA tjäna lite extra pengar i spel-branchen? De har ju dåligt med pengar.

Vad jag förstått vill NASA öka teknikintresset bland (i första hand) amerikanska ungdomar eftersom det har sjunkit kraftigt i skolorna de senaste åren.

Steam är ett så kallat content delivery-system skapat av Valve Corporation för att digitalt distribuera datorspel till kunder. Systemet skickar automatiskt ut uppdateringar till de spel man äger och spelar. Chattfunktionen "Friends" gör att man kan skicka och ta emot meddelanden med vänner på sin kontaktlista, och även se vilka spel de spelar och på vilken server. Valves antifuskprogram (VAC) finns också tillgängligt.(från Wikipedia)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade det förra året när det kom ut och tyckte att det var riktigt roligt! Dock ska man ha någon att spela med, ofta hittar man oseriösa spelare på diverse servrar och då blir det inte lika roligt.

Ja, jag testade att spela över nätet. Det var inte speciellt roligt, tyvärr! Alltför m??nga lustigkurrar som bara stör med sina fåniga repliker som: I'm gonna to die!!! I have no oxygene left! Can you see how drunk I am? I jump in any direction without any control at all. Check out when I crush the rover into the settlement!!!

Och så vidare... Inte speciellt lätt att få en bra tid + någon hjälp av såna astronautkolleger. sad.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag testade att spela över nätet. Det var inte speciellt roligt, tyvärr! Alltför många lustigkurrar som bara stör med sina fåniga repliker som: I'm gonna to die!!! I have no oxygene left! Can you see how drunk I am? I jump in any direction without any control at all. Check out when I crush the rover into the settlement!!!

Och så vidare... Inte speciellt lätt att få en bra tid + någon hjälp av såna astronautkolleger. sad.gif

Jo, jag vet hur det känns. Har ju spelat single player, fast det är aldrig lika roligt som co-op med några riktigt seriösa spelare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...