Jump to content
Sign in to follow this  
RoLaren

Vilket var det senaste avsnittet av Star Trek du såg?

Recommended Posts

DS9 4:1 - The Way of the Warrior

Min favoritscen i avsnittet:

"It's vile."
"I know. It's so bubbly and cloying and happy."
"Just like the Federation."
"But you know what's really frightening? If you drink enough of it, you start to like it."
"It's insidious."
"Just like the Federation."

- Garak and Quark, on root beer

Det senaste avsnittet såg jag igår på trekträffen i Norrköping. Det blev Tuvix, Voyageravsnittet där Neelix och Tuvok råkar ut för en transportolycka när de skall strålas upp från en planet.

Lite kul att symbiogenisis verkar vara ett vedertaget begrepp

http://en.wikipedia.org/wiki/Symbiogenesis

Det är inte ett av mina favoritavsnitt men jag gillar den här typen av moraliska dilemman. Jag tror nog inte att alla kaptenerna skulle ha gjort som Janeway. Jag tror till exempel inte att Picard hade gått med på att "offra" Tuvix.

Såg ett riktigt roligt avsnitt från DS9, Little Green Men. Ett avsnitt som handlar om Quark, Nog, Rom och Odo där dem åker tillbaka i tiden av misstag. Vill inte spoila för dem som inte har sett den. Men den får en 10 poängare.

Håller helt och hållet med, ett av de bästa avsnitten jag sett i den serien.

Såg ett riktigt roligt avsnitt från DS9, Little Green Men. Ett avsnitt som handlar om Quark, Nog, Rom och Odo där dem åker tillbaka i tiden av misstag. Vill inte spoila för dem som inte har sett den. Men den får en 10 poängare.

Håller helt och hållet med, ett av de bästa avsnitten jag sett i den serien.

Eller hur ! Den kan man titta på tusen gånger utan att tröttna på. Verkligen välgjord avsnitt

Titta på ett nytt DS9 avsnitt som heter For the Uniform. Här får man se Sisko i sitt fulla essä. Detta avsnitt vill jag rekommendera att ni ser på som inte har sett den !

Fick hem TNG säs 4 på bluray förra veckan och såg då Brothers. Sparar resten till lördag då det verkar som mitt hem blir invaderat av någre trekkies.

Fast det senate trekavsnittet jag såg var Our Man Bashir. Hade liten myskväll med dottern och hon valde vad vi skulle se. Vi såg Little Green Men och Indiscretion också. Och käkade Ben & Jerry's Peanut Butter Cup.

Såg fem avsnitt på våran Trekträff idag:

TOS: Arena
TNG: Code of Honor
DS9: Move Along Home

VOY: Tsunkatse
VOY: Drive

Förutom självklara valet Arens som bästa avsnitt under dagen tycker jag även att TNGs Code of Honor var riktigt bra, kändes väldigt TOS över det.

Relics. Har nyligen köpt TNG säs 6 på bluray.

De flesta avskyr Code of Honor. Skådisarna själva kallar det "The rasist episode". Jag tycker det är helt ok. Tycker för övrigt att TNG säs 1 och 2 generellt är rätt TOSiga. Det man kan beklaga sig över är den stämningslösa pling-plong-musiken.

När jag registrerade mig på forumet var jag mindre kunnig om Star Trek (såg t.ex. 2009-filmen). Men denna vinter har jag sett de första 8 avsnitten av The Next Generation (9 ifall man räknar avsnitt 1 som två avsnitt) och de första 8 avsnitten av Enterprise (9 ifall man räknar avsnitt 1 som två avsnitt).

Synd att forumet är mindre aktivt än förut.

Idag tittade jag på TNG avsnitt 6x14 - Face of the enemy. Troi blev kidnappad av Romulans och tvingad till att hjälpa dem smuggla ut avhoppare ur regeringen. Tyckte avsnittet var ok och säkert Kul för Marina att få lite mera att göra i ett avsnitt. Hon passade som Romulan också tycker jag. Tyvärr så var det lite för mycket logikhål som tog ur mig ur handlingen.

Voyager 7.25-26 Endgame. Har precis kikat genom hela säsong 7 och det var riktigt kul. Många riktigt bra avsnitt!: Även de sista två avsnitten var riktigt bra, även om jag fortfarande anser att det under de sista två minuterna hände alldeles för mycket och att det alldeles för snabbt gick till sluttexterna.

Spoilervarning för DS9 säsong 6

DS9: Sons and Daughters. Intressant att man tar in Worfs son igen. Helt ok avsnitt. Man förstår att Alexander är förbannad. Worf är en riktigt usel pappa.