Jump to content
Sign in to follow this  
Essray

När man sett allt

Recommended Posts

Farscape rekommenderas också i så fall.

Man kan koncentrera sig på att kolla på alla props man använder i Star Trek och försöka bygga egna. Vi har en medlem i Stockholm Trekkers som bygger helt fantastiska props, som han brukar ta med till trekdagarna och visa upp. Det är allt från tricorders till Janeways dator till engineering tools och phasers. Kolla in hans youtubekanal

http://www.youtube.com/user/est1856

Nåja the Animated Series anses inte vara canon och den måste ju ses. Tro mig jag har försökt läsa böckerna men de roar mig helt enkelt inte.

Jag föreslår att man kollar på andra filmer och produktioner av och med sina favoritskådisar, författare, regissörer och producenter. Invasion Iowa kanske kan vara något för Shatner-fans? Eller varför inte ökända filmen Incubus gjord på esperanto?

Nja, så vidare trekkig är ju inte StarGate men den kan underhålla för stunden. Det finns scifiserier som är klart bättre och mer underhållande än StarGate. T ex Doctor Who, BSG, Farscape, SAAB, X-files, Babylon 5, Twilight Zone...

RoLaren du verkar lite for besatt av star trek. Det finns barn som svalter i varlden for varje frame av star trek som du kollar pa. Och det finns 25 frames i varje sekund!!

Ahh vem bryr sig anyway, sa jag vet inte riktigt vad jag kan rekommendera... Kanske spela spelen? Har du testat dom? Eller sa vand bara pa ditt liv och bli en livsmanniska :P

Det jag inte får ihop är hur RoLaren kan ha hunnit se allt över 10 gånger ^^

Alla serier förutom TOS & TAS är ju 45 minuter. Så med filmerna utan TAS är det drygt 495 timmar, med TAS 506 timmar. Ser du dygnet runt är det drygt 20-21 dagar :P

Edited by Lieutenet Lind

Räkna bort hela Enterprise, VOY 4-7, några av filmerna samt de få avsnitt jag verkligen irriterar mig på. Alla nämnda har jag dock sett minst 3 ggr. Har varit trekkie väldigt, väldigt, väldigt länge.

Tas-avsnitten är förresten 23-24 min långa och TOS-avsnitten ca 50 min :P

Jag kan rekommendera The Outer Limits både versionen från 60-talet och 90-talet om man vill se på sf när man sett all Star Trek. I bägge varianterna gästspelar trekskådisar och det är klassiska sf-berättelser i allt från etiska dilemman, rymdvarelser och tidsresor. Dessutom inspirerade originalserien Star Trek och man kan känna igen en del berättelser, t ex Arena. Serien stod också som inspiration till Terminatorfilmerna.

Totalt nio säsonger, tror jag. (2 säsonger från 60-talet samt sju från 90-talet.)

Tyvärr finns inte hela den moderna serien utgiven på dvd och vissa säsonger finns enbart i Nordamerika. Men allt från 60-talsserien finns.

Enda anledningen jag kan se till att serien är ganska okänt är för att varje avsnitt är som en novell, dvs handling och skådespelare byts ut varje gång.

Edited by Aike

Räkna bort hela Enterprise, VOY 4-7, några av filmerna samt de få avsnitt jag verkligen irriterar mig på. Alla nämnda har jag dock sett minst 3 ggr. Har varit trekkie väldigt, väldigt, väldigt länge.

Tas-avsnitten är förresten 23-24 min långa och TOS-avsnitten ca 50 min :P

Imponerande faktiskt, har undra mina 10 år som trekkie inte hunnit i närheten hunnit se allt så många gånger. ^^ För mig är det mer skoj se speciellt igenom DS9 och TNG, då mycket avsnitt minns man knappt för bara sett någon enstaka gång. Någon gång ska man väll idas se TOS med, finns ju nu i förbättrade versioner :)

Fast jag föredrar de gamla goda versionerna där man inte stoppat in massa CGIer. Vill ha remastered men inte utbytta effekter. BD-versionerna av filmerna är remastered men man har kvar de fina effekterna skapade av ILM.

Outer Limits är mycket bra. Påminner om serien The Twilight Zone.

Mycket bra. Det är klart att det blir lite grynigt i vissa mindre ljusstarka scener men annars är bilden fantastisk på de filmerna jag hunnit se. Det är bioversionerna man får så inga director's cut eller extended cut. En hel del extramaterial medföljer och oftast brukar bioversionerna vara bättre ändå.

Kanske man borde någong gång i framtiden satsa på. Nya filmen var ju riktigt fin i blu-ray, så kan ju vara skoj se hur de lyckats få till bilden i de äldre. Tittat runt nu lite på internet och många verkar då verkligen nöjda med kvalitén på dem. :)

Knappast, då de inte är canon :P Tycker för övrigt inte att böckerna är så bra förutom tech manuals, biografer och faktaböcker.

Känner igen mig i det här. Är det inte canon får det vara för egen del. Biografier och faktaböcker läser jag däremot mer än gärna och har flera i samlingen.