Jump to content

Recommended Posts

Jag antar att "svaret" ligger där nånstans i krokarna (nu är det ju så att det är diverve manusförfattade som skapat `Borg´, så de Har faktiskt ingen "historia").

Men en sak som jag inte förstår är -hur fick de kopplat ihop biologiska och teknologiska komponenter? Visst, idag kan man tillverka en knäled eller ett hörselförbättrande implantat, men hur får man ihop allt?

Är det så att Borgdrottningen har en personlighet? Som jag har uppfattat det hela så styr hon kollektivet någonstans ifrån och kommer bara "ut" när det är nåt speciellt på g (läs: Captain Jean-Luc Picard).

• Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det finns teorier om att de skulle vara samma ras som ligger bakom V-ger som ligger bakom borg. Men vi vanliga dödliga får inte reda på något mer. Tror säkert att de har ett "grundmanus" där de förklarar bakgrund och uppbyggnad, men att de skriver om det eftersom för att passa som de vill. Tycker att inskrivningen av seven i voy var bra och jag hoppas och tror att man under seriensgång får reda på mer och mer om borg. Det jag skulle vilja ha är en film/dokumentär om slaget vid Wolf 359.

Visst finns det nån lite halvskum dansk eller nåt sånt som ska sätta massor av implantat (åtminstonne ett) i sig? Tyf för dörröppning eller nåt sånt. Det är ju ett steg på vägen...

Lite halvsvar på Quiets fråga: I nervtrådarna skickas "informationen" (datorskadad, jag vet :)) med elektiska impulser, precis som i en vanlig krets. Enda skillnaden är ett impulserna i kroppen uppkommer biologiskt (onödigt att säga, jag vet). Med hjälp av sensorer kan dom bygga t.ex. en ny handled. Dundertufft...

Om man ska tro avsnitt (drune) så värkar det som borgerna har eget medvetande.. Bara att dom via kolektivet blir styrda.. Tittar man på seven och den borg som dök upp i det avsnittet.. När dom t.ex skulle laddas upp(eller såva) så tackar han seven.. och när docktorn tar han till sjukan så säger han att det skulle skada voyager och mäniskorna om han vore kvar... Så något samvete tror jag dom har... Det skulle vara kul om dom gjode en film om borgerna som voyager...

Den kunskapen har människorna oxå, att åka fram och tillbaka i tiden. I TOS gör dom det. Borgerna har säkert samma anledning till att inte åka framåt, eller i tiden över huvudtaget, som människorna har. Det är för farligt. Man vet inte vad det är man gör som kan påverka tiden.

Borg åker ju tillbaka i tiden i First Contact, men har någon (StarFleet eller Borg) någonsin åkt framåt i tiden? Jag menar då naturligvis för egen hand och ingen temperalrift eller nått! I Star Trek Voyage home reser de bakåt i tiden. Borg reser bakåt i tiden i Star Trek First Contact....

Det har väll med att man inte kan åka till framtiden då det inte har hänt än.. bakot går det då det har hänt.. borgerna har kunskap av tidsresor.. så kunde dom resa framot i tiden så skulle dom nog göra det för att få bättre teknologi.. men tidsresor kan vara farlig då framtid eller nutid kan ändras så jag tror dom är lite rädda för tidsresor...

Citat: från mumle den 3:05 pm den sep. 7, 2001

Det spekuleras inte här eller? :) En fråga, om man nu skulle kunna åka tillbaks i tiden, varför skulle man inte kunna åka framåt?

För att inte spåra ut helt i ämnet men framot går det att åka.. kom på avsnittet där doc får sin bärbara sändare... Men fråga är varför inte borgerna åker eller ifall dom inte vill åka pga något...
  • 5 months later...

Jag tycker att borgernas UPPKOMST är ett synnerligen intressant ämne. Jag och en polare satt i somras ute på ett hamburgerfik och klura på just detta. Jag hade tänkt skriva fanfic om det, men det blev aldrig av.

Vi kom på en hel rad teorier:

Fanatiker som startar en sekt där alla invigda måste bära implantat. Galen sektledare sprider dessa genom luften eller liknande över ett antal städer. Städernas innevånare börjar sedan assimilera resten av länderna de bor i, sedan världen.

Sedan har vi gamla hederliga "AI went mad". Terminator ripp-off med skilnaden att datorprogrammet ser "Ras 1" och alla andra raser i unversum som livsnödvändiga för att fullborda sitt program (perfektion).

Jag tycker teorierna som postades tidigare här i forumet var mycket intressanta :) Mer sånt folk!

Jag tycker att borgernas UPPKOMST är ett synnerligen intressant ämne. Jag och en polare satt i somras ute på ett hamburgerfik och klura på just detta. Jag hade tänkt skriva fanfic om det, men det blev aldrig av.

Kul teorier.

Jag har oxå tänkt endel på det, antingen tror jag att det kan ha varit en sekt, som du sa, SuperstarSyndrome.

Annras har jag fått för mig att det kunde ha varit en art från början, som levde på nån planet och drabbades av nåt som gjorde att det inte kunde fortplanta sig.

Och då satte dom in teknik i kroppen och assimilerade andra, för att deras art inte skulle dö ut, och sedan har det bara fortsatt...kanske ingen särskilt logisk trori, men så är man ju ingen vulcan....

Annaras kunde det ha varit några vetenskapsmän som experimenterade (felstavat) med teknik och sånt, de ville bli störst i universum och kopplade därför ihop sina hjärnor och upptäckte hur effektivt det var. Och vips var de första borgerna födda....ingen särskilt bra teori det heller..föredrar i så fall den första...  :D

det kunde ha varit en art från början, som levde på nån planet och drabbades av nåt som gjorde att det inte kunde fortplanta sig.

Och då satte dom in teknik i kroppen och assimilerade andra, för att deras art inte skulle dö ut, och sedan har det bara fortsatt...

Annaras kunde det ha varit några vetenskapsmän som experimenterade (felstavat) med teknik och sånt, de ville bli störst i universum och kopplade därför ihop sina hjärnor och upptäckte hur effektivt det var. Och vips var de första borgerna födda....

Det är ju bra teorier :) Din första e i linje med killen som skapade det här ämnets egna.

Det som jag tycker är så "sekt" stämplat över borgerna är hur de lever för ett enda mål: perfektion. Medan de inte lever alls under tiden.. Vad tror borgerna egentligen det finns för frälsning i perfektionen? Tror de på fullaste allvar att något kan vara perfekt? Hur MÄTER man perfektion? När man assimilerat varenda ras i universum?

Något håller ju i tyglarna på Borgerna också. Något som inte är borgerna själva, något som inte är borgernas gemensamma medvetande.. något som KRÄVER av dem att sammarbeta, assimilera, och sträva efter perfektion...

Jag undrar vad detta är? Ett program? Drottningen?

Hur MÄTER man perfektion? När man assimilerat varenda ras i universum?

Men det finns väl massa kunskap som ingen art besitter, och så måste de fortsätta assimilera i all evighet.

Som ett missbruk ungefär, dom kanske inte kan sluta förrän dom vet ALLT.

Har Borger en Kyrka? Knappast men sedan blev ju Species 8472 vän med Federationen, dock innan Picard & co blev fast i Delta Kvadranten (Se Star Trek Armada 2). Dominion skulle ha en liten chans mot Borgerna med Tanke på att Borgerna inte skulle hinna Assimiliera alla Jaktskepp. :D  Förresten vad va det Borgdrottningen sa i Dark Frontiers? Nånting Seven kallade för Slogan?

dock innan Picard & co blev fast i Delta Kvadranten (Se Star Trek Armada 2).

I allmänhet brukar man säga att allt som händer utanför TV(och äve bioduken) är ogiltig fakta (kommer aldrig ihåg om Canon är ogiltigt eller om det ä'r tvärtom, ordet alltså) Så enligt de "reglerna" så har aldrig Picard och hans armada vart i Delta Kvadranten.

Hon sa nåt om att de (några de skulle assimilera) ska hjälpa dom att bli fulländiga och att de skulle bli del av nåt stort och bla bla bla.

Seven påpekade att borgerna skulle säga det i stället för de vanliga.

om ni kollar på den här sidan:

Här

Detta har jag sagt en gång innan i nåt annat ämne för en massa månader sen men endå.

Om ni klickar er fram på den sidan så hittar ni borgerna "huvudpersoner" (som borg drottningen, Three of Five blablaba)

Där finns= Borg Queen, Art 125 <B> OCH </B> The true Borg Queen, Art 1. E hon död eller? Eller finns det två........

Hon kanske dog när borgerna inte var så avancerade (hade assimilerat så många saker)

Eller så finns the true bara för att irritera folk som mig.....

Proton

(Ber om ursäkt för alla <Enter> jag gör i min inlägg...dom kommer autpmatiskt...

I allmänhet brukar man säga att allt som händer utanför TV(och äve bioduken) är ogiltig fakta (kommer aldrig ihåg om Canon är ogiltigt eller om det ä'r tvärtom, ordet alltså)

Canon är när det är giltiga fakta. Men det verkar som om alla, både fans och manusförfattare har olika uppfattningar om *vad* som ska räknas som canon... *suck* krångel, krångel...