Jump to content
Sign in to follow this  
Herman

Tankar om Borg

Recommended Posts

I ett avsnitt av Voyagers 4 eller 5 season håller Kim och några till med frågesport och ingen kan svaret på frågan , då kommer Seven in och säjer att svaret var phoenix (cochranes skepp)

Kim undrar hur hon vet det, då säjer hon att borgerna hade lite med saken att göra (En liten hint till First contact filmen) Hur kan dom (borg) veta något om det? Dom fick aldrig iväg något medelande till borgerna i First contact eran, eftersom Picard och company sprängde bort dom från skeppet. Och i Enterprise avsnittet fick dom bara iväg en karta på vart jorden ligger.

Nån som vet något mer om detta?.

Conny

i ent får du svaret på detta 2.23 - Regeneration har svaret :D:D:D

Nej man får inte svaret i Ent avsnittet, Plox säjer mycket tydligt att det enda dom skickade iväg var massa kordinations koder, Vilket skulle ge vägen till Jorden. Ingeting om att borgerna hade kommit från framtiden och varit med om Cochranes första flygning.

När man tänker på det så är det dumt att Borgerna inte har vetat vägen till Jorden tidigare, eftersom dom tog ju Sevens föräldrar+ seven många år innan picard träffade dom.

+ När utspelar sej first contact i framtiden, Picard dödar borgqueenen i slutet och då borde ju inte borg queenen finnas kvar i framtiden (I voyager sista avsnitt? ) Eller är det någon typ av clone/backup eller tvilling?.

Conny

En borgdrottnig refererade till sig själv med orden "Jag är början... och slutet. Den enda som är många. Jag är Borg."

Borgdrottningens ursprung är okänt, men en teori är att hon skapats av kollektivet för att vara talesman för dem. En annan teori är att borgdrottningen var den första borgen, som omedelbart ersätts av en liknande drönare när hon förstörs. Dessa teorier är naturligtvis ren spekulation.

Skulle tro att skaparna av Star Trek hade kommunismen som "förebild" när de skapade borgerna. De liver i ett kollektiv och tycker att individen är irrelevant etc.

På vilket sätt menar du? att dom assimilerar olika raser? Det är ju för att dom vill bli perfecta/ordning på allt. Men dom går ju inte runt till vilken planet som helst och tar allihopa, det finns vissa raser ( mest i voyager serien) som vi får veta dom mer eller mindre struntar i efter som dom inte är värdiga/tillräckligt bra att assimellera till kollectivet en av raserna är Kazoon (stavning? ) enligt Seven of Nine.

I min personliga mening så tycker jag att rymdsonden Nomad från Tos är en typ av Borg, som har till uppdrag att ta bort det som inte är perfect.

Sedan tycker jag att Vger i första startrek filmen är en kopia av Nomad bara miljoner gånger större och med andra order.

Conny

Skulle tro att skaparna av Star Trek hade kommunismen som "förebild" när de skapade borgerna. De liver i ett kollektiv och tycker att individen är irrelevant etc.

Med rysk accent:

"Whe ar tze borgz , zerender yer Vezzels andz Prerer to be azzimillated. Reziztenz iz Fuitlez"

Conny

Nej man får inte svaret i Ent avsnittet, Plox säjer mycket tydligt att det enda dom skickade iväg var massa kordinations koder, Vilket skulle ge vägen till Jorden. Ingeting om att borgerna hade kommit från framtiden och varit med om Cochranes första flygning.

När man tänker på det så är det dumt att Borgerna inte har vetat vägen till Jorden tidigare, eftersom dom tog ju Sevens föräldrar+ seven många år innan picard träffade dom.

+ När utspelar sej first contact i framtiden, Picard dödar borgqueenen i slutet och då borde ju inte borg queenen finnas kvar i framtiden (I voyager sista avsnitt? ) Eller är det någon typ av clone/backup eller tvilling?.

Conny

Signalen de får iväg kommer fram samtidigt som Q tar Picard till Borgerna. Genom att Q vet allt inklusive tidsförändringar som framstår hans handling alltmer human. Fast allt blir en paradox iallafall. Plox vet ju för jössöss inte att de kommer från framtiden, men det vi i och med att vi har sett FC. Dessa borger är resterna från den filmen, men vi vet ju också att dessa inte kommer att ändra tidslinjen - jajajaja hur man nu kan veta det :w00t:

Conny

Signalen de får iväg kommer fram samtidigt som Q tar Picard till Borgerna. Genom att Q vet allt inklusive tidsförändringar som framstår hans handling alltmer human. Fast allt blir en paradox iallafall. Plox vet ju för jössöss inte att de kommer från framtiden, men det vi i och med att vi har sett FC. Dessa borger är resterna från den filmen, men vi vet ju också att dessa inte kommer att ändra tidslinjen - jajajaja hur man nu kan veta det :w00t:

Men Archer fattar att dom kommer från framtiden genom det där talet Cochrane hade när Archer var en liten grabb, där han säjer att "cyborg varelser från framtiden skulle förslava mänskligheten men dom slogs ner av människor från framtiden".

Att cordinatern kommer fram samtidig som Q skickar picard till borgen kan jag "tro" på men inte att seven och borgerna skulle kunna veta om att dom är med om First contact.

Något jag undrar över är vad som hände med dom 2 borgerna som Archer skicka ut genom luftslussen, hoppas han inte lämnade dom där i rymden!!. Picard gjorde den tabben med Lore och han blev ju hittad av en snubbe i rymdskepp.

Conny

[quote name='Kai Dukat'

Något jag undrar över är vad som hände med dom 2 borgerna som Archer skicka ut genom luftslussen, hoppas han inte lämnade dom där i rymden!!. Picard gjorde den tabben med Lore och han blev ju hittad av en snubbe i rymdskepp.

Conny

Ja, inte ska man lämna Borger och andrioder i rymden hur som helst. Fråga Worf. Han gjorde processen kort med dem genom sin Phaser-gun och citatet "Assimilate this!". :klingon: Käre Worf i städtagen. :) ;)

Kan BORG inte finnas!!!..

Drönare!

Känner du att du får spendera för mycket tid åt att ta över galaxen, och för lite tid att regenerera i din alkov? Är du missnöjd med drottningens beslut om att spränga din kub, och att hon tjuvläser dina tankar? Ingår inte misslyckad assimilering i kollektivets sjukförsäkring längre? Kontakta då ditt unimatrix lokala fackförbund via subrymden redan denna cykel!

Din lilla "Live Long and Prosper" påminner mig om Tuvoks Födelsedag(Tror att det är i 2x24 "Tuvix")

Förresten så förlorar Dominion fett mot Defiant-klassen.

Borgerna var överlägsna USS Avenger(Wolfs Defiant)

så varför skulle Dominion vara bättre än Borg???

Jag Fattar inte..

Min egen syn på borgerna är en yttre makt..som konsumerar allting och framställer sin egen syn som den enda riktiga... och sin egen livstil som den enda riktiga...sånt som händer när andra (inte så starka)kulturer blir assimilerade i världen. SOm den annalkande amerikanismen..vem vet..svensk kultur kanske tillslut blir helt upplöst o ersatt av en unifierad europeisk kultur eller amerikansk..

En av orsakerna jag gillar borg är dersa miljö, dom har ju inga flashiga rumdskepp, kubar och spheres, fyrkanter och rundabollar, det är helt klockrent. Man kan nästan se deras kubar som bussar som stannar av vid olika busshållplatser (planeter/solsystem) tar in mer folk och sedan fortsätter dom vidare.

Nu efter ett års arbete så har jag lyckats se alla borg avsnitt inom Star Trek världen, och till min stora fasa hörde jag om Borg boxen som ska släppas, snacka om att gå i motvind :P.

Borgarna blev ju ordentligt fräsha efter First contact, det var ju tack av den filmen att dom kunde få ihop kostymerna till Voyager.

Som jag uppfatta det på Behind the scenes, så ärdet väldigt svårt att få ihop något riktigt flashigt under en TV serie p.g.a budgeten och tidspressen, och det var det dom hade på TNG, därför fick dom bestå av hjälmar slangar med en tröja och ett par brallor med en stor handske.

Istället för att slänga alla borg dräkter när First contact var klar så använde dom en massa av matrialet istället till voyager, för om jag har rätt så mötte Voyager inte på borgarna fören First contact var släppt?

Hur som haver, Borgarna står på nummer 1 när det gäller Star trek.

Var ju synd att det blev så få av dom i Enterprise, men det finns ju sina logiska förklaringar.

Om det blir en ny serie så hoppas jag dom håller sig till TNG/DS9/VYG hållet.

Din lilla "Live Long and Prosper" påminner mig om Tuvoks Födelsedag(Tror att det är i 2x24 "Tuvix")

Förresten så förlorar Dominion fett mot Defiant-klassen.

Borgerna var överlägsna USS Avenger(Wolfs Defiant)

så varför skulle Dominion vara bättre än Borg???

Borgarna har som fördelar att va ett samvete och inga känslor.

Dom arbetar bättre, har bättre teknologi.

Om man ska va lite mer "realistiskt" så skulle jorden va Borg om dom kunde skicka dit lite fler än en Kub på the first contact.

Nu är det ju film, men små moment som blir löjliga när man tänker på det :).

Edited by Nixim

En av orsakerna jag gillar borg är dersa miljö, dom har ju inga flashiga rumdskepp, kubar och spheres, fyrkanter och rundabollar, det är helt klockrent. Man kan nästan se deras kubar som bussar som stannar av vid olika busshållplatser (planeter/solsystem) tar in mer folk och sedan fortsätter dom vidare.

Nu efter ett års arbete så har jag lyckats se alla borg avsnitt inom Star Trek världen, och till min stora fasa hörde jag om Borg boxen som ska släppas, snacka om att gå i motvind :P.

Borgarna blev ju ordentligt fräsha efter First contact, det var ju tack av den filmen att dom kunde få ihop kostymerna till Voyager.

Som jag uppfatta det på Behind the scenes, så ärdet väldigt svårt att få ihop något riktigt flashigt under en TV serie p.g.a budgeten och tidspressen, och det var det dom hade på TNG, därför fick dom bestå av hjälmar slangar med en tröja och ett par brallor med en stor handske.

Istället för att slänga alla borg dräkter när First contact var klar så använde dom en massa av matrialet istället till voyager, för om jag har rätt så mötte Voyager inte på borgarna fören First contact var släppt?

Var ju synd att det blev så få av dom i Enterprise, men det finns ju sina logiska förklaringar.

Jo du har nog rätt i att man får se borgerna i deras nya outfit i voyager men jag e inte hundra på det..men känns som det lutar ditåt..iaf att man hittar döda drönare...

Jo du har nog rätt i att man får se borgerna i deras nya outfit i voyager men jag e inte hundra på det..men känns som det lutar ditåt..iaf att man hittar döda drönare...

Jag är ganska säker faktiskt, är inte Scorpion den första gången voyager möter på Borgarna?

Om inte så har jag missat ett avsnitt :S.

Dock, finns inget som slår Borgarnas medelande när Enterprise-D åker och undersätter anfallet mot kuben i First contact, Hela radion är fylld med anrop från olika farkoster som behöver hjläp, sen så blir det bara tyst, och då ska borgarna prata.

Vill ha en sådan "jaming" också när jag sänder radio :P

Enterprise E ^^

De möter dem innan dess typ borger som e avkopplade från kollektivet som skapar ett nytt kollektiv i voy för att de olika grupperingarna inte ska bråka =)

Jag har drömmar om Borg , om att de finns. och att de kommer hit i verkligheten, och nu hittar jag bara inte på

I ett avsnitt av Voyagers 4 eller 5 season håller Kim och några till med frågesport och ingen kan svaret på frågan , då kommer Seven in och säjer att svaret var phoenix (cochranes skepp)

Kim undrar hur hon vet det, då säjer hon att borgerna hade lite med saken att göra (En liten hint till First contact filmen) Hur kan dom (borg) veta något om det? Dom fick aldrig iväg något medelande till borgerna i First contact eran, eftersom Picard och company sprängde bort dom från skeppet. Och i Enterprise avsnittet fick dom bara iväg en karta på vart jorden ligger.

Nån som vet något mer om detta?.

Conny

Det är för att alla är en *hjärna*

:borg1:

Borgerna har inte alltid gripklor. Tex. i filmen ST First Contact var en borg utrustad med motorsåg.

Motorsåg, jag har aldrig sätt en borg med motorsåg, var kommer det ifrån (dom har ett läkemedels redskap som liknar en motorsåg)  :borg1: :???  :cry:

Faktiskt så var det en pizza skärare...

Ja i tanke på att Kommunisterna har alltid varit USA's största fiende så kan det lika gärna lika en baktanke om det hela i BOrgarna :).

Faktiskt så var det en pizza skärare...

Jobbit att köra ut pizza till borgerna, "ja vi vill beställa 200000 pizzor med ananas och 37232 med extra ost, 15000 med ägg och sparris."

fast du skulle bli rätt rik på det, om dom åt pizza dvs

Men å andra sidan

"Your pizzas sir"

"Thank you, tip is irrelevant"

Ingen dricks där, slöseri med resurser ^^

Med dom skulle kunna starta upp en snabbmatskedja själva och på så sett sakta men säkert ta över värden..... McBORG McBorg meal, El mcborgos och en Coca borg

/Conny