Jump to content
Sign in to follow this  
Herman

Tankar om Borg

Recommended Posts

Species 8472 är inte så fredliga mot några varelser. Och efter Janeways framtåg är det nog människorna de hatar mest.

8472 ville inte beblanda sig i krig eller något annat med den dimensionen som är normal färdrymd i Star Trek. Borgerna öppnade ett hål till deras dimension och försökte erövra dem. De försvarade sig då samtidigt som de försökte eliminera risken att bli störda igen. Jag tror snarare att de är tacksamma mot besättningens varelser för att Voyager spelade en viktig roll i att få slut på det. Om de kommer bli arga för att den efterlämnade blev skickad till hirogenerna, svårt att säga. Man får väl inte reda på om de får reda på det någonstans i serien?

Det här är mer än notering än en relevant diskussion, men jag tror att den spacehappy proben som var med i TOS The Changeling hade blivit modifierad av Borg. Det verkar misstänkt sant med tanke på vad Spock säger när han är i mind meld med roboten. Kan det i sådana fall vara den första indirekta kontakten med Borg i avsnitten?

Species 8472 är inte så fredliga mot några varelser. Och efter Janeways framtåg är det nog människorna de hatar mest.

8472 ville inte beblanda sig i krig eller något annat med den dimensionen som är normal färdrymd i Star Trek. Borgerna öppnade ett hål till deras dimension och försökte erövra dem. De försvarade sig då samtidigt som de försökte eliminera risken att bli störda igen. Jag tror snarare att de är tacksamma mot besättningens varelser för att Voyager spelade en viktig roll i att få slut på det. Om de kommer bli arga för att den efterlämnade blev skickad till hirogenerna, svårt att säga. Man får väl inte reda på om de får reda på det någonstans i serien?

Species 8472 dyker upp i ST: Online igen =)

Hej allihopa!

Jag är ny här men har sökt igenom trådarna och inte hittat.

Är det någon som har spelat Star Trek Legacy till PC? I Extramatrialet där får man någon slags historia att Borgerna ursprungligen härstarmmar från sonden V'Ger i The Motion Picture, så min fråga är finns denna koppling med i några böcker eller någon annanstans? Stämmer det överhuvudtaget?

Jag tror inte det, jag menar V´ger upptäcktes ju och byggdes om av några för att söka efter "skaparna" så det verkar rätt ologiskt att det sedan skulle springa iväg och grunda borg kollektivet. Möjligen kan man tänka sig att V'gers framfart inspirerade den rasen till att grunda borgkollektivet men jag tror att detta är äldre än så. J.

Om man lyssnar till nya kommentatorspåret till BD-utgåvan så finns det icke-canon fakta att det skulle vara borger som lagat och modifierat V'GER.

Och ska passa på att hälsa Göteborgarn välkommen :)

Jag tyckte det var en intressant teori iallafall då jag inte har läst böckerna bara sett serierna där inget av detta nämns, dock så måste dom ju varit väldigt snabba på att utveckla sig då dom nämner att Borg finns i deltakvadranten i First Contact. Jag har svårt att tro att dom utvecklat sig så mycket på bara 100år.

Och tack för välkomnandet! :D

EDIT: Hittade videon jag nämnde från Star Trek Legacy:

Edited by Gothenburgian

Det finns massor med berättelser om hur Borgkollektivet uppstod i litteraturen. Kikar man på MemoryBeta så finns de alla beskrivna där. I serierna eller filmerna finns det ingen förklaring till hur det uppstod.

Edited by Aike

Bland de raser som stött på Borg hur många är det egentligen som har plan att bekämpa dem? Med tanke på att Borg närmast utplånade El-Aurierna så har de spritt sig väldigt tyst och stilla i galaxen utan att nämna sitt ursprung och orsaken till deras "Exodus"...

/Hugh