Jump to content
Sign in to follow this  
Pjotr'k

Bästa avsnitt och aktör

Recommended Posts

Jag vet inte riktigt på avsnitt.... Jag tycker "Darmok" är grymt bra, men alla avsnitt med Barclay är ju kul ("The Goddess of Empathy", någon? :D ). Jag får nog se klart hela serien innan jag kan bedöma...

Aktör måste jag nog säga Patrick Stewart eller Brent Spiner. Om man vill se exempel på Stewarts talang så ska man i synnerhet se "Sarek", när Picard och Sarek har mindmeldat och Picard får hantera Sareks känslor. En väldigt stark prestation utav Stewart.

DS. Jag köpte ett nytt ljudssystem häromdagen. TNG är riktigt underbart i Dolby Digital 5.1 surround :) DS.

Jag såg Relics häromdagen. Underbart avsnitt. Scotty lär upp Gordi i vad skepp tål.

Picard är ju en riktigt bra aktör i alla lägen, med sin klassiska skolning bakom sig. Måste säga att Worf är en karaktär som är väldigt bra spelad.

Edited by Unkas

Jag såg Relics häromdagen.  Underbart avsnitt.  Scotty lär upp Gordi i vad skepp tål.

Relics är mycket bra! Jag tycker alltid så synd om stackars Scotty med sina förlegade kunskaper. Men det är ju ändå han som räddar Enterprise i slutet!

Det var dessutom kul att se gamla TOS-bryggan i TNG, särskilt att se Picard på den.

Synd att man aldrig fick se vad som hände med Scotty efter att han lämnade Ent-D i den där skytteln.

Jag såg Relics häromdagen.  Underbart avsnitt.  Scotty lär upp Gordi i vad skepp tål.

Relics är mycket bra! Jag tycker alltid så synd om stackars Scotty med sina förlegade kunskaper. Men det är ju ändå han som räddar Enterprise i slutet!

Det var dessutom kul att se gamla TOS-bryggan i TNG, särskilt att se Picard på den.

Synd att man aldrig fick se vad som hände med Scotty efter att han lämnade Ent-D i den där skytteln.

Ja nog undrar man. Min tanke första gången jag såg de avsnittet var : "ska han bara åka iväg i den där lilla skyteln?" Det kändes nästan lite ynkligt. Men jag är säker på att han är ute i galaxen och letar äventyr och Whisky.

Ja, det var undebart att få se TOS-bryggan igen. Mycket vackert! Att se Picard på den var intresant.

OT: Om ni vill veta vad som hände med Scotty så kan ni läsa Star Trek S.C.E. (Have Tech, Will travel) böckerna, Captain Montgomery Scott är chef över Starfleet Corps of Engineers. Mycket bra läsning, rekommenderas starkt!

OT: Om ni vill veta vad som hände med Scotty så kan ni läsa Star Trek S.C.E. (Have Tech, Will travel) böckerna, Captain Montgomery Scott är chef över Starfleet Corps of Engineers. Mycket bra läsning, rekommenderas starkt!

Det finns också ett litet avsnitt med Scotty i Peter Davids New Frontier-böcker.

Men eftersom böcker inte är canon, så räknas det inte!

Jag vill se på TV/film vad som hände med Scotty :)

Jag gillade det faktum att Scotty aldrig sa något till Worf. Han hälsade inte ens, bara tittade misstänksamt på honom.

Det är roligt att se de gamla skådespelarna göra gästroller i nya serier. Så vitt jag vet är det bara Uhura från original besättningen som inte varit med (om man inte räknar DS9 avsnittet Trials and Tribble-ations förstås).

Vad det gäller bästa TNG avsnittet så f??r jag nog återkomma med efter att ha sett igenom alla dvd-boxarna.

Att välja bästa aktör är också svårt. Jag tycker hela den grundläggande besättningen gör ett mycket bra jobb.

Oohh.. Jag gillade "The Deflector"

Lätt ett av det bästa av TNG avsnitten jag sett än så länge ( sett till säson 3 )

Härlig upplösning på avsnittet i slutet.

The measure of a man i säsong 2 är otroligt bra, när Datas rättigheter fastställs.

Lower decks i säsong 7 är också bra, intressant att man i första hand inte får följa de högsta officerarna utan lägre personal. Väldigt spännande!!

Men Chain of command från säsong 6 är nog ändå min favorit, med cardassians :cardassian: och makalöst bra skådespel av Patrick Stewart. Tortyrsekvensen är otroligt bra!!! Ska man bara se ett (dubbel)avsnitt av TNG så tycker jag att det är det här!! :)

Se chain of command den är fet-bra och vår vän Patric gör en jätte bra insatts där

Absolut!!! Vem kan glömma den redan klassiska repliken "there are four lights!!!!!!".

En annat bra tips är naturligtvis "Best of Booth Worlds", men den kan väl nästan alla utantill. :lol:

Ett bra tips är annars "Birthright", som är bra om man gillar Worf. :klingon:

<{POST_SNAPBACK}>

"there are four lights!!!!!!" ohhhh det är så bra ju men ett av mina favvo avsnitt måste nog vara "lower decks" .. mycket bra .

annars så är allt med Q och med Ensign Ro bra

Jag röstar helt klart för "The Inner Light". Skulle vilja påstå att det är Star Treks mästerverk genom tiderna. Väldigt gripande. Varje gång jag hör en flöjt så tänker jag på det avsnittet.

När vi talar om TNG och bra skådespelare så måste Brent Spinner (Data) nämnas. Jag tycker att han gör ett fantasktiskt jobb med att försöka efterlikna människor men inte vara en. Även rollerna som den exentriske Nonen Sing och psykotiske Lore är mycket imponerande att se på. Jag glömmer offta att det är samma skådespelare.

Jag tycker att Stewart gör en bra insats och så men mann kan inte gemföra honom, han har ju hållit på med skådespeleri i flera år.

Brent Spiner (data) och Q är duktiga fast de inte har hållit på med teater och film så mycket. Q och data rollerna är också väldigt svåra roller det är många som inte skulle kunna klara av de lika bra.

Jag förstår inte varför man inte kan jämföra på grund av att de har hållt på olika länge. Däremot tycker jag att det är svårt om inte omöjligt att jämföra skådespeleri över huvud taget. Men om man nu ska jämföra så måste man väl få räkna in erfarenhet?? Dessutom vet jag att Spiner har massa scenerfarenhet, så det är inte bara Stewart som har det, men i och med sin ålder har han säkert mer, men det ska väl inte ligga honom i fatet vid en jämförelse?

Jag har funderat mycket på det här med svåra roller, och jag tycker nog att de roller som inte är så specifika är de svåra. Data-rollen är så speciell så som skådespelare får man massa idéer och möjligheter, likaså Q. Däremot har "öppna" karaktärer som t.ex. Miles O`Brien eller La Forge mindre att jobba med från början och det kan vara svårt att mejsla fram något intressant på egen hand utan manusförfattarnas hjälp. Det är nog detta som har gjort att åtminstone jag alltid tyckt att Geordi är en ointressant figur.

Att spela en "vanlig" karaktär tror jag är mer svårt än en udda där fantasin och inspirationen får om inte fria så mer spännande tyglar.

*Spoilervarning*

Jag såg avslutnings avsnittet All good things häromdagen och måste verkligen säga att det är star trek när det är som bäst. Tidsresor plus Q i toppform. Sen är inte Picard dålig heller när han försöker rädda universum från sig själv! 10 av 10! J.

Best of both worlds och All good things är mina favoriter förtillfället. Picard (Stewart) är ju helt klart best och därefter kommer Data (Spiner) på en stark andraplats.

Jag tycker att många skådespelare från TNG var rätt taffliga första säsongerna, men de blev med tiden fantastiska. Jonathan Frakes är ett exempel på det. Se avsnittet "Frame of Mind" som till hör ett av de absolut bästa avsnitten. Annars är P Stewart i särklass den bästa skådisen. Jag gillar även Whoopie Goldberg. Hon är lysande som Guinan.

Föurom de avsnitten som redan tagits upp så vill jag rekommendera:

Frame of Mind, Suddenly Human, Loud as a whisper, Transfigurations, Clues, Parallells, Ensign Ro och givetvis Conundrum.

Jag tycker att många skådespelare från TNG var rätt taffliga första säsongerna, men de blev med tiden fantastiska.

Håller med! Men bästa aktör... Patrick Stewart och Brent Spiner på delad första plats

:P Bästa avsnitt får jag nog klura på ett tag och titta igenom alla boxarna igen... :D

Mina favoritavsnitt i TNG:

1. The best of both worlds

2. Chains of Command

3. Q who

4. Datas Day

5. The battle

Plus några jag inte kan komma på.

Edited by UFP

Bästa skådespelare är helt klart Patrick Stewart. Jag tycker de flesta aktörerna i Star Trek gör bra ifrån sig men Stewart har det där lilla extra som lägger honom snäppet ovanför de övriga.

Appsolut, han är verkligen en väl skolad skådespelare (Givetvis britt). De prestationer han gör i ST står lite över allt annat. Har förmågan att verkligen kunna spela en roll på ett genuint och trovärdigt sätt. I de flesta roller jag sett honom , så käns det verkligen som att han är karaktären han spelar.

När Picard mindmelté med Sarek och blev galen, gav han verkligen prov på sin talang.

Edited by Unkas

ja Stewart är riktigt bra på det han gör. i Distaster var han lysande, men barnens gråt lät verkligen fejkat, men jag gillade det avsnittet väldigt mycket ändå. jag älskar när Picard får ahndkas med barn.

ja Stewart är riktigt bra på det han gör. i Distaster var han lysande, men barnens gråt lät verkligen fejkat, men jag gillade det avsnittet väldigt mycket ändå. jag älskar när Picard får ahndkas med barn.

Då gillade du väl gårdagens avsnitt där han ro och guinan blir barn? Ett riktigt småtrevligt avsnitt. Det måste ha känts kul för barnet att få spela kapten och springa runt och ge order... J.