Jump to content

Bästa avsnitt och aktör

Pjotr'k
 Share

Recommended Posts

ja Stewart är riktigt bra på det han gör. i Distaster var han lysande, men barnens gråt lät verkligen fejkat, men jag gillade det avsnittet väldigt mycket ändå. jag älskar när Picard får ahndkas med barn.

Då gillade du väl gårdagens avsnitt där han ro och guinan blir barn? Ett riktigt småtrevligt avsnitt. Det måste ha känts kul för barnet att få spela kapten och springa runt och ge order... J.

Ja det är ett lite komiskt avsnitt, men mycket bra. Tycker barnen som spelar Picard, Ro och Guinan gör ett mycket bra jobb. Förstår att vissa officerare på Enterprise har svårt för att ta order från Picard. Guinan tar det verkligen med ro...med ro :lol: Den var ju rolig. Det jag menade var, hon verkar inte ha något emot att vara barn.

Då gillade du väl gårdagens avsnitt där han ro och guinan blir barn? Ett riktigt småtrevligt avsnitt. Det måste ha känts kul för barnet att få spela kapten och springa runt och ge order... J.

nja jag har liksom inte sett gårdagens avsnitt. jag brukar inte ha tid att se avsnitten när dom går så jag spelar in alla. men det gör det så lätt att skjuta upp tillfället när man ska se dom, så jag ligger tre veckor efter ungefär. jag spelar in alla avsnitt på en DVD-spelare med hårddisk och eftersom jag spelar in varje dag tror morsan att det är därför den blir full hela tiden. igår brände jag ut alla avsnitten jag hade på hårddisken och ser man på den blev ändå 82% full, så jag tror morsan ska tänka på att radera lite av hennes. jag har faktiskt gått miste om flera avsnitt när hårddisken var full :arg:

ja Stewart är riktigt bra på det han gör. i Distaster var han lysande, men barnens gråt lät verkligen fejkat, men jag gillade det avsnittet väldigt mycket ändå. jag älskar när Picard får ahndkas med barn.

Ja det är ett lite komiskt avsnitt, men mycket bra. Tycker barnen som spelar Picard, Ro och Guinan gör ett mycket bra jobb. Förstår att vissa officerare på Enterprise har svårt för att ta order från Picard. Guinan tar det verkligen med ro...med ro :lol: Den var ju rolig. Det jag menade var, hon verkar inte ha något emot att vara barn.

Inte ro laren heller :lol: J.

• 4 weeks later...

Har läst igenom stora delar av denna tråd och till min förvåning märkt att jag värkar bära på väldigt skiljda åsikter från de flesta. (inget fel med det, känner sig bara lite different) Jaja, så nu kommer mina korta listor över TNG:

Bästa karaktär: Geordi.

Han är inte bara unik, utan besitter även en unik humor och ett enormt hjärta.

Bästa skådis: LeVar Burton, tätt följd av Brent Spiner.

LeVar lyckas förmedla direkta känslor till sin publik (iaf till mig) fast än hans ögon inte syns, vilket jag tycker är BRA skådespeleri om något. Jag tycker att hela hans kropsspråk är någonting helt unikt för en skådis, definitivt. Angående Brent Spiner, att lyckas så bra med sin egen roll trots dess egenhet och sedan även kunna gå in i en mängd andra roller med helt andra personligheter och även spela mot sig själv mer än bara en gång gör att jag tycker att han är en definitiv tvåa.

Bästa säsong: Både 2:a och 5:e är enormt bra, men 6:e är den klara vinnaren. Titta bara på vilka episoder som finns i den säsongen(och det sammanträffandet att Geordi är på framsidan) Exempel på episoder som är MER är värda att se i 6:e säsongen: Descent del 1, Schisms, Chain of Command 1 och 2, Timescape, etc, etc.

Bästa avsnitt: The Next Phase, The Enemy, Descent 1 & 2, Samaritan Snare. Se dem så förstår ni vad jag menar.

Bästa gästskådisar: Kelsey Grammer (Frasier), Terry O'quin (John Locke i lost).... Det känns som om jag har glömt någon..... Jaja, då får jag väll lägga till det en annan gång isf.

Edited by johannalaforge

• 3 months later...
  • 2 months later...
Jag vill ha lite tips om vilka avsnitt jag borde se av TNG. Har inte råd att köpa hela, så därför vill jag gärna få lite kvalitativa tips, tack.

För övrigt anser jag att Picard tillsammans med Guinan är de bästa rollerna. Picard är så säker under alla situationer. Guinan borde man däremot få se lite mer av - intressant rollkaraktär IMM.

hmm...nu ska vi se på första plats

Best of both worlds (såklart =)...)

Encounter At Farpoint

Heart Of Glory

Q Who?

Where Silence Has Lease

A Matter Of Honor

Ensigns Of Command (för att det är en icke humanoid ras med.

Booby Trap

Yesterdays Enterprise

Ja det är alla jag orkar med för tillfället

Jag skulle nog köpa någon av säsongerna 3 - 6 till att börja med. Det är då tng har tagit sig ur tos fällan de två första säsongerna (Även om det finns bra avsnitt där också) och det är inte sista som bortsett från all good things inte når samma standard som de andra. J.

Intresant! jag tycker att de första två säsongerna är mycket bra just för att de ha smak av den gammla serien. Och det käns som att Gene Roddenberrys speciella stil fins i många av avsnitten. I de senare säsongerna av TNG tycker jag att det blir mindre och mindre Final Fronter. Det tycker jag är lite tråkigt. Givetvis är de senare säsongerna späckade av bra avsnitt, men inte av samma känsla att Enterprise är i rymdens utkanter och upptäcker och utforskar.

Jag skulle nog köpa någon av säsongerna 3 - 6 till att börja med. Det är då tng har tagit sig ur tos fällan de två första säsongerna (Även om det finns bra avsnitt där också) och det är inte sista som bortsett från all good things inte når samma standard som de andra. J.

Intresant! jag tycker att de första två säsongerna är mycket bra just för att de ha smak av den gammla serien. Och det käns som att Gene Roddenberrys speciella stil fins i många av avsnitten. I de senare säsongerna av TNG tycker jag att det blir mindre och mindre Final Fronter. Det tycker jag är lite tråkigt. Givetvis är de senare säsongerna späckade av bra avsnitt, men inte av samma känsla att Enterprise är i rymdens utkanter och upptäcker och utforskar.

Jag håller med dig

• 1 year later...
  • 3 months later...

Såg just The Inner Light - vilket fantastiskt avsnitt det var. Igår kväll när jag skulle se ett avsnitt innan sängdags tänkte jag se det men struntade i det p.g.a. att jag hade för mig att det var ett mediokert avsnitt. Nu undrar jag hur jag kan minnas så fel :P

Skulle nog räkna det som ett av de bästa Trek-avsnitten jag sett. Det enda jag saknade var lite mer "efter uppvaknandet"-scener när man får se hur Picard åter anpassar sig till det "gamla livet" som kapten.

Efter avsnittet funderade jag lite på hur en sådan grej skulle påverka Picard som människa (

han hade ju fru och barn

), och intressant nog står det på Memory Alpha:

* Ronald D. Moore commented:

I've always felt that the experience in "Inner Light" would've been the most profound experience in Picard's life and changed him irrevocably. However, that wasn't our intention when we were creating the episode. We were after a good hour of TV, and the larger implications of how this would really screw somebody up didn't hit home with us until later (that's sometimes a danger in TV – you're so focused on just getting the show produced every week that sometimes you suffer from the "can't see the forest for the trees" syndrome). We never intended the show to completely upend his character and force a radical change in the series, so we contented ourselves with a single follow-up in "Lessons".

Edited by Fmi

• 1 month later...

patrik stewart är helt enkelt cool det är svårt att slå honom, ett avsnitt som jag tyckerär roligt är det då man får följ runt med data på skepet och höra allt ur hans perspektiv vilket jag njöt genom hela avsnittet, en sak som var hyterisk det var hans funderingar över sarkasm, bland annat sedan finns det även a fistful of datas som är mera roligt oc inte så speciellt annars.

• 4 months later...

Jag är en sucker för de mer filofiska avsnitten. Dessutom är jag lite av en språknörd. Därför håller jag Darmok, som en av mina absoluta favoriter. Ibland har jag kommit på mig själv att säga Shaka... när något går lite snett.

Ett annat av mina favoritavsnitt är The Wounded. Jag misstänker att det har med att göra att jag är ett fan av M*A*S*H också, (Gissa vem som tvunget skulle se avsnittet Half A life?) vilket gör att jag känner igen det där 'klicket' hos Captain Maxwell (Även om det var rätt gissat den här gången). Dessutom är scenen där Maxwell och O'Brien sjunger "The Minstrel Boy" ganska vemodig.

Favoritaktör är nog nästan en lika svår fråga som favoritavsnitt... Patrick Stewart -En skådespelare av rang i sann Shakespeare-anda lämnar nog ingen besviken... Men på grund av de multipla roller som han gör ett flertal gånger i serien. Både som sin bror, skapare och i X antal Holodeckprogram. Så måste jag nog säga att jag håller Brent Spiner som favoritaktören. Bara det sättet han skiftar dialekter på i A fistful of Datas är helt underbart :D

• 2 years later...

Jag tycker Patrick Stewart gör en strålande insats i Chain of Command del II och II. Han är egentligen bra i alla avsnitt men där gillar jag honom extra mycket. Ett avsnitt som jag också är väldigt bra är Enterprise hamnar i en tidsloop och måste ta sig ur det. Där utmärker sig väl inget skådespel direkt men det är bra regi av Jonathan Frakes i det avsnittet.

Själv gillar jag Parallels (där worf hamnar i olika tidslinjer.) och det här avsnittet där Beverly hamnar i en warp bubbla väldigt mycket. Det är något väldigt underhållande med dessa avsnitt.

Bästa skådespelare är helt klart Picard, han har en förmåga att äga en hel scen och lyfta varenda skådespelare flera nivåer bara genom sin otroliga närvaro. J.

Jag tycker om avsnitten Clues då Picard tar allt till en annan nivå och speciellt Data. Sen finns det ett annat avsnitt The best of both world där picard blir kidnappad av Borgarna. Det är en riktigt cliffhangar och där får man också se Riker hur han tar över scenen på ett underhållande sätt. Chain command är något jag vill också rekommendera

Edited by Admiral Picard

• 5 months later...

Såg precis TNG avsnitten i Captain's Log boxen: In Theory, Chain of Command I & II och Darmok.

In Theory har lite "Poltergeist varning" och blir rätt spännande då en ur besättningen dör när hon fastnar i däcket ala "Philadelphia Experiment". Är nog en av de mer spännande scener jag sett i Star Trek sammanhang.

Darmok var ett bra avsnitt som helt klart kunde utvecklats mer. Inte lätt med språksvårigheter...

Chain of Command var bitvis spännande och bjöd på lite nya karaktärer. Edward Jellico övertog befälet på Enterprise D och man kunde även se USS Cairo (Excelsior) i "rote" med Enterprise D. Inget är ju direkt nämnt om USS Cairo i databasen. Blev lite konfunderad när jag tyckte man nämnde "Ambassador Class" i avnsittet speciellt som inga bilder visas på något ambassador skepp. Men kan ju har uppfattat fel. Enterprise D är ju inget Ambassador Class skepp, man nämner ju "Galaxy klassen" när Jellico kommer ombord på Enterprise och USS Cairo i avnsnittet... ...ja, de visade bilder på ett skepp som jag uppfattade som ett Excelsior skepp (vilket det är enligt databasen)...

Man bytte även vaktsystem på Enterprise D under avsnittet. Från tre vakter/skift (4/8 ?) till fyra vakter/skift (6/6 ?) för att klara arbetsbördan med alla uppdateringar. Något som inte var hundra uppskattat.

Var intressant annars att höra Patrick Stewart's kommentarer rörande avsnitten och Picards öde efter USS Enterprise...

/Hugh

Edited by Hugh