Jump to content
Sign in to follow this  
Sotunk

Bästa "First Officer"?

111 members have voted

1. 1.

• Spock
      33
    • William T. Riker
      35
    • Kira Nerys
      13
    • Chakotay
      15
    • T'Pol
      8

Recommended Posts

röstade i den här för ett tag sedan och då röstade jag nog på spoc. ja minns visserligen inte vem jag röstade på men jag tror att det blev han. vet inte varför för egentligen är nog flera andra bättre. *förvirrad* :blink:

väljer helt klart spock. den sarkastiska, torra humorn som fungerar perfekt som sparring för mccoy är den största orsaken. sen som first officer är han ju minst sagt kvalificerad. otroligt intelligent. sen har ju spock star trek världens tuffaste ansiktsuttryck också. säger bara ögonbrynet... :D

Min röst föll på T'Pol. Jag gillar att hon är en bra motpol till kapten Archer. Också gillar jag Enterprise <_<

En liten rättelse. First officer och styrman är ju inte alltid samma sak. Styrman är helmcontrol så på Voyager är det Tom Paris som är styrman och inte Chacotey som mycket riktigt är first Officer.

En liten rättelse. First officer och styrman är ju inte alltid samma sak. Styrman är helmcontrol så på Voyager är det Tom Paris som är styrman och inte Chacotey som mycket riktigt är first Officer.

Styrman brukar man ju (åtminstone nuförtiden) kalla den som rangmässigt är närmast under befälhavaren av ett skepp, så har jag i alla fall alltid trott. Men jag ??r långt ifrån en expert på militära begrepp och rankningssystem, så jag har kanske fel.

:wub: Chakotay såklart...fast egentligen är spock bäst men nu så är det så att Chakotay är snyggast så det blir det en upp i det blå röst! Men alla som skriver att han är en mes :arg: Är han ju INTE, men han får alldeles för lite plats i serien förstås.

Men alla som skriver att han är en mes  :arg: Är han ju INTE, men han får alldeles för lite plats i serien förstås.

Det är tur att han inte fick mer plats än han förtjänar. Karaktären och poängen med en maquis är bra. Och beltran spelar bra ibland men jag gillar inte hans skådespeleri, det är som en b-skådis. Hans dåliga skådespeleri lyser lika klart som en supernova :huh::D nej nu överdriver jag men han är inte en karaktär som man blir så himmla irriterad på heller så det gör inte så mycket.

Edited by Captain Proton

Ohh, jag som skulle starta en röstning i detta ämne! Tur att jag upptäckte denna tråden. *L*

Jag röstade på Will Riker, för han är underbart sträng och tuff, och orädd. Det är alltid så kul att höra Picard kalla honom "Number One", hehe. Men det var ju en intervju med Jonathan Frakes i Star Trek Monthly #100 där han säger att Riker-karaktären gjordes alldeles för orädd och felfri. Frakes menar att alla människor har svaga sidor, men inte Riker...

Chakotay har jag aldrig gillat riktigt. Jag tycker han är rätt tuff när Maquis-beteendet kommer fram i honom, men annars så fick han ju inte så mycket plats i serien (som Quiet sa). Jag har alltid tyckt att Chakotay-avsnitt är tråkiga, för jag gillar inte det där med hans indianförflutna. Iofs så kan det väl svepa in lite nya friska spirituella vindar över Voyager (minns avsnittet där Janeway får sin egna ande-guide i form av en gullig ödla i en dröm!) då indiankultur möter 24:e århundradets teknologi, men men. *L* Chakotay är faktist också en bra motpol till Janeway, för de två har ju onekligen haft heta kapten-försteofficer-debatter ihop!

T'Pol tror jag inte jag har så mkt till övers för. Jag brukade säga förr att hon var en av mina favoriter i Enterprise men jag är inte säker längre. Med tanke på vad Quiet sa tidigare i denna tråd så är det beklagligt att de tog in Jolene Blalock i rollen, då Jolene är en utvikningsbrud. Det är ju för farao inte seriöst! Vad tänkte Berman & co på? Jag undrar om de skulle ha kunnat ha en sån skådis i TNG-serien? Hmm, ja TOS var väl inte heller så annorlunda då kvinnorna där mest går i kortkort och fjäskar för Kirk. Men det ska vi inte ta upp här. *pekar på Star Trek-kvinnor-tråden* Sen gillar jag inte T'Pols röst heller, den är lite knarrig. :P

Spock verkar väl vara den största av alla, eller? :P *lol* Nja, jag har bara sett ett par TOS-avsnitt så jag kan inte riktigt bedöma Spocks egenskaper som förste-officer.

Så gäller även Kira (aha var det HON som var first officer i DS9?). Trodde också att det var Jadzia som var förste-officer där för en stund, men sen kom jag på att Jadzia är ... en slags OPS eller säkerhetsofficer istället.

Edited by Nina Janeway

Chakotay är faktist också en bra motpol till Janeway, för de två har ju onekligen haft heta kapten-försteofficer-debatter ihop!

Nja, det är ju det som är problemet med Chakotay, en diskussion mellan honom och ngn. annan blir ju aldrig riktigt hetsig. Det kanske beror på att han är ganska mesig skådespelare eller att han bara ser ut som en nallebjörn.

Så gäller även Kira (aha var det HON som var first officer i DS9?). Trodde också att det var Jadzia som var förste-officer där för en stund, men sen kom jag på att Jadzia är ... en slags OPS eller säkerhetsofficer istället.

Jadzia var science officer.

Annars är ju Kira en favvorit. En tuff kvinna som vet vad hon vill och inte springer runt i catsuit.

Det kan jag inte riktigt hålla med om. Ibland blir det faktiskt lite för mycket catsuit över hennes klädsel. <_<

Men visst är hon vråltuff, och även riktigt snygg :wub: .

Annars är ju Kira en favvorit. En tuff kvinna som vet vad hon vill och inte springer runt i catsuit.

Det kan jag inte riktigt hålla med om. Ibland blir det faktiskt lite för mycket catsuit över hennes klädsel. <_<

Men visst är hon vråltuff, och även riktigt snygg :wub: .

Det beror på när man ser på serien i de första 4 säsongerna så är det inte någon Catsuit

men tittar man på säsong 7 så kan man säga att det är en sådan (dock har hon även en annan typ av uniform i säsong 7)

Sen så byter ju hon inte bara kläder utan även stil på kläderna medans 7 hade samma på sig hela tiden hon var med (dock bytte 7 färg men det var samma stil hela tiden (om inte kanske samma mönster))

Nja, det är ju det som är problemet med Chakotay, en diskussion mellan honom och ngn. annan blir ju aldrig riktigt hetsig. Det kanske beror på att han är ganska mesig skådespelare eller att han bara ser ut som en nallebjörn.

Inte i de diskussioner som jag tänker på iaf. (se Scorpion och Equinox)

5. Chakotay - är tråkig utan gränser. De enda scenerna där jag gillar Chakotay är dem få gångerna som han sätter sig emot Janeway (Scorpion, Equinox t.ex), och de gångerna han kallar henne "Kathryn".

Är det inte ett brott mot reglerna att skriva sådana saker?

Förklara varför är du snäll!

CHAKOTAY RULEZ! :zorro:

5. Chakotay - är tråkig utan gränser. De enda scenerna där jag gillar Chakotay är dem få gångerna som han sätter sig emot Janeway (Scorpion, Equinox t.ex), och de gångerna han kallar henne "Kathryn".

Är det inte ett brott mot reglerna att skriva sådana saker?

Förklara varför är du snäll!

CHAKOTAY RULEZ! :zorro:

Du anklagar mig för att inte följa regler? Kid's today ... <_<

Felet ligger - misstänker jag - hos Beltran. Han lägger inte ner mycket energi i sitt skådespeleri och Chakotay framstår därför som stel. Stel karaktär = tråkig karaktär. Så enkelt är det.

Och nu Herr Peka-finger:

CHAKOTAY RULEZ!

"Är det inte ett brott mot reglerna att skriva sådana saker?

Förklara varför är du snäll!"

Jag skulle mer tro att det beror på författarna. Då det är de som säger vad dom ska göra/inte göra ooch det har troligen blivit så att han (chukles) har fallit i ett tråk fack.

Dock så finns det bra ex på då Belram visar lite vad han kan.

Tja att Chakotay kan vara lite halvtråkig då och då går inte att förneka men då han tar ställning och ställer sig upp mot Janeway blir det ganska intressant.

Jag håller med om att Spock är den coolaste första officern i Star Trek, mycket på grund av hans humor och på hans härliga karaktär. Han är lite som Tuvok, det känns som man kan lita på honom helt enkelt. Svårt att förklara... ;)

Edited by Jonathan

Ett svårt val........ Riker och spock är ligger lika men vinnaren blir nog ändå spock!!!! :vulcan: Han är rolig som bara den! specielt i the voyage home när han försöker svära!