Jump to content
Sign in to follow this  
Excelsior

Bästa Starfleet-skeppet.

66 members have voted

1. 1.

• Enterprise
      3
    • USS Enterprise
      2
    • USS Enterprise A
      3
    • USS Enterprise B
      0
    • USS Enterprise C
      0
    • USS Enterprise D
      7
    • USS Enterprise E
      20
    • USS Excelsior
      1
    • USS Defiant
      9
    • USS Voyager
      20

Recommended Posts

Enterprise E, ganska ohotat på förstaplatsen. Snyggast, grymmast och med absolut grymmast crew.

håller med! om det är TNG-skeppet... :)

Ent e är det som är är med i first contact.

den som är i TNG är ent D

En sak som gör mig tokig angående Voyager är att man bara använt sig av tricobalt-torpederna en gång. <_< Om de nu är så kraftfulla borde de ju ha använt dem i flera slag.

Voyager uttrustades endast med 2(eller fyra) Tri-Cobalt Torpeder och dom avfyrades i avsnittet Caretaker Del 2.

En sak som gör mig tokig angående Voyager är att man bara använt sig av tricobalt-torpederna en gång. <_< Om de nu är så kraftfulla borde de ju ha använt dem i flera slag.

Voyager uttrustades endast med 2(eller fyra) Tri-Cobalt Torpeder och dom avfyrades i avsnittet Caretaker Del 2.

Dessutom fungerar tricobalt-torpeder bara mot saker utan sköldar

Ok, lât oss reda upp det här nu genom att analysera fysiken bakom Trikobolt (svenska) torpeder. Kobolt är ett känt grundämne i dagens läge med beteckningen Co. Trikobolt torpeder involverar alltsâ n^gon typ av detonation där trikoboltmolekyler har en betydande roll.

Det är rätt sâ lätt att förstâ varför Stjärnflottan inte använder Trikobolt torpeder om man vet hur de fungerar. En vanlig fotontorped (liksom kvanttorpeder) lâter materia och antimateria annihileras, i denna reaktion omvandlas hela de olika ämnernas kemiska energi till värmeenergi i form av högfrekventa fotoner (gammastrâlar). Som kan betecknas i Joule.

Trikobolt har lite annorlunda verkan, som Tuvok nämner i bâde "Caretaker del II" och i "The Voyager Conspiracy" sâ hade torpederna han avfyrade en effekt av 20000 Cochrane.

Cochrane är för er som inte vet det en enhet för hur mycket rumstiden är böjd, om jag inte minns fel sâ kräver ett Warp-9 fâlt 1000 cochrane.

Sâ för er som inte lyckats inse det än sâ talar vi alltsâ om väldigt stora mängder energi.

I princip vad som hände med Caretakerns station var alltsâ att den imploderade och exploderade samtidigt ât alla möjliga olika hâll pâ samma gâng dâ rumstiden i och omkring den kröktes enormt.

Varför använder dâ inte Flottan de här hela tiden? Tja, varför e warp 6 en rekommenderad hastihet för skeppen? Dârför att allt över medför att man nästan "sliter ut rumstiden" dâ man använder högre warp, Voyager kan dock minimera detta "slitage" tack vare deras justerbara warpnaceller, därför kunde de färdas i warp 9,975 utan dâligt samvete...

Sâ när man detonerar trikobalt torpeder förstör man alltsâ rumstiden, vilket bland mycket annat gör det svârt att skapa warpfält och kan medföra en del relativistiska missöden... (100 âr pâ en sekund och sâ).

Det är därför rätt sâ självklart varför stjärnflottan inte vill använda dessa som standardvapen... och av samma anledning vill man inte använda större doser materia/antimateria i foton/kvanttorpeder, dâ de ocksâ har denna effekt, fast inte lika stor...

Hoppas detta var simplifierat nog för att alla ska kunna förstâ hur dessa massförstörelsevapen fungerar, annars, var goda och frâga...

Jag röstade på USS Voyager.

Varför?

USS Voyager är inte bara snygg designad, utan är ett skepp som har stått emot de mesta. (Borg attacker, mm..) Och sedan de gjorde de borg modifieringar under seriens gång, har skeppet blivit bättre.. :borg1:

Edited by Kathryn Archer

Mycket svårt att svara på vilket skepp som är bäst. Bäst på vad?

Intrepid klassen (Voyager) introducerades runt 2370, det är ett av de snabbaste stjärnskeppen i flottan. Det har bioneurala datorkomponenter och variabelt geometrisk warpkärna med tillhörande fällbara warpgondoler. Så nog är detta ett bra skepp. Som dessutom uppdaterats med diverse teknologi under resans gång.

Sovereign klassen (Enterprise-E) Är det längsta skeppet i flottan, förvisso är det mindre än galaxy och Ambassador klasserna, men betydligt mer avancerat. 2373 så är det flottans mest avancerade skepp. Dess vapen inkluderar bl. a. quantumtorpeder. Dessutom så håller det med en warpkapabel "Captain's yacht"

Så valet är svårt. Men jag lägger min röst på USS Enterprise NCC-1701 E

Ungefär som ovan :rolleyes: fast valet var lätt.

USS ENTERPRISE NCC-1701-E!!! Inte för att jag förstår hur man kan välja något annat skepp :D

Jag gillar stora skepp, men inte för stora, så för mig är Sovereignerna lagom. Otrolig eldkraft, mest avancerade skeppet, vackra linjer, snyggaste skyttlarna, captain's yacht, funktionella och snygga korridorer, häftig interiör, mm.

Vad skulle jag inte ge för en rundtur på ett sådant skepp?

jag kör stenhårt på defiant. det är något väldigt, väldigt tilltalande med ett starfleetskepp med cloak... :rolleyes:

sen tycker jag att det är det estetiskt vackraste skeppet i starfleet. jag gillade egentligen inte designen på enterprise särskilt mycket innan version d och sen anser jag att det i och med e blev ett riktigt snyggt skepp. men från en ren estetisk synpunkt går ändå voyager före enterprise-e. huga, svår fråga... ;)

Enterprise D...så många minnen :)

Galaxy klassen ser fredlig ut som ett federationsskepp ska göra...mjuka linjer och former  :blink:  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Där slog du huvudet på spiken, orville. Gamla "D" ser väldigt fredligt ut. väldigt snällt. väldigt federationskt. Jag gav min röst till "E" och det skulle jag göra idag också, men visst är hon mysig gamla "D"? :)

Efter att studerat "D" i ytterligare några minuter så slog det mig att hon ger ordet "pizzaracer" en ny dimension.... :D

:D Det enda jag kan säga är att Voyager var snabbt och mycket avancerat när det lämnade Deep Space Nine. Men när hon komm hem måste hon ju fortfarande vara ett av dom snabbaste skeppen i flottan och helt klart det mest avancerade.

Men sen tycker jag också det är lite orättvisst att jämföra på det här sättet jag menar mellan NX-01 och ENT-E så är det ju typ 400 år eller nått. Så jag tar Voyager men jag tycker ändå det är jobbigt och jämföra skeppen :(

Jo, visst är det så. De nyare skeppen är ju naturligtvis bättre än de gamla. Utvecklingen från 2100-talet via 2200-talet till 2300-talet måste ju ha för tekniken framåt. Annars kunde de ju fortfarande åkt omkring i gamla NX skepp. Så naturligtvis är de nyare skeppen bättre rent tekniskt. Men det finns ju andra saker som man kan ta hänsyn till när man tycker till om vad som är det bästa skeppet. T.ex. utseendet eller charmen. :)