Gå till innehåll

The Next Generation


Mr Borg

Rekommenderade inlägg

Tänkte nu starta en tråd där vi kan diskutera allt om den här underbara serien. Nu när DVD boxarna finns tillgängliga så kanske fler får upp ögonen för serien!

Det här är en mer genomgående och djupgående tråd. Inget diskuterande om favorit avsnitt eller dylikt, det finns redan.

Det roliga är att se hur Roddenberry har lyckats göra de olika huvudkaraktärerna så olika, men ändå fungerande ihop. Picard och Riker är ju ganska olika. Picard är mer sträng och har ju en favoritfras i varje fall: Make it so! riker är den charmige. Deras spel mellan varandra är nästan det roligaste.

Det lite tråkiga i serien är ju att man inte får se allt som händer. I slutet av alla avsnitt så lägger de in en kurs mot ett annat system. Men i följande avsnitt får man aldrig se det systemet, utan då är de i ett nytt.

En annan karaktär som jag gillar är Natasha Yar ur säsong ett. Gillar henne, och hon som gör rollen. Worf är ju bra med, fast jag tyckte hon passade bättre just som strids kommendör.

En annan grej jag funderade på var ett avsnitt i säsong 3. Wesley Crusher(avsnittet Menage a Troi) ska till högskolan där, men vill inte och kommer på hur de ska lösa Ferengi koden. Picard graderar honom själv i det avsnittet, kan man göra så egentligen?

Sedan måste vi tacka TNG för Borg och Romulans........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Det lite tråkiga i serien är ju att man inte får se allt som händer. I slutet av alla avsnitt så lägger de in en kurs mot ett annat system. Men i följande avsnitt får man aldrig se det systemet, utan då är de i ett nytt.
Ja, men så är det ju för alla serierna förutom DS9. Lite trist det där, jag föredrar långa sammanhängade historier som stäcker sig över flertalet avsnitt eller säsong a la DS9 eller Babylon 5, där planeter, personer osv återkommer.

Men lite återkommande teman finns det ju i TNG också. Ro Laren (som också är en underbar karaktär) och Maquiserna, t.ex. Spock på Romulus, Data och Lore, Sarek och hans sjukdom är andra exempel. OCh alla dem avsnitten är dessutom väldigt bra!

En annan grej jag funderade på var ett avsnitt i säsong 3. Wesley Crusher(avsnittet Menage a Troi) ska till högskolan där, men vill inte och kommer på hur de ska lösa Ferengi koden. Picard graderar honom själv i det avsnittet, kan man göra så egentligen?

Den stora frågan är väl inte om man kan göra så, utan varför Picard överhuvudtaget gjorde det? Han tycker ju inte om barn, och att någon är fruktansvärt smart är knappast merit nog att få en position på ett stjärnskepp. (Obs, har inte sett avsnittet, så jag vet egentligen inte vad jag pratar om).

En annan karaktär som jag gillar är Natasha Yar ur säsong ett. Gillar henne, och hon som gör rollen. Worf är ju bra med, fast jag tyckte hon passade bättre just som strids kommendör.
Jag gillade också Tasha starkt och tycker det var synd hon försvann så tidigt. Men å andra sidan är jag glad att Worf fick jobbet som säkerhetschef så att han kunde utvecklas till vad han sedan blev.

Sedan måste vi tacka TNG för Borg och Romulans........
När vi ändå håller på kan vi ju tacka TNG för hela 23:e århundrandet. :)

Men Romulans introducerade ju inte i TNG, utan i TOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en annan återkommande grej är ju Deanna Trois mor Lxana(felstavat?).

Hon återkommer ju i en del avsnitt till Picards förtjusning.........hehe...

En annan sak som förbryllar mig mycket över serien är att de värnar otroligt mycket om historien.

De drar mycket paralleler med den och Picard är ju väldigt poetisk ibland, Shakespear. Data spelar fiol, mycket Mozart och annat konst musik influerat. Jag gillar det skrpt faktiskt. Voyager har ju inget sådant alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en annan återkommande grej är ju Deanna Trois mor Lxana(felstavat?).

Hon återkommer ju i en del avsnitt till Picards förtjusning.........hehe...

En annan sak som förbryllar mig mycket över serien är att de värnar otroligt mycket om historien.

De drar mycket paralleler med den och Picard är ju väldigt poetisk ibland, Shakespear. Data spelar fiol, mycket Mozart och annat konst musik influerat. Jag gillar det skrpt faktiskt. Voyager har ju inget sådant alls.

Det stavas Lwaxana. Jag har faktiskt inte sett ett enda avsnitt med henne (tyvärr :( ), men jag har ju hört att hon är väldigt rolig. Jag har bara sett ungefär hälften av TNG.

Det där med historia har jag inte tänkt så mycket på. Men så var det ju i TOS också. Utomjordiska civilisationer baseras på mänskliga, båda samtida och historiska. Klingons och Sovjet, Romulus och Romarriket osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm det är ju sant det.

Lxaxana är ju med mycket i de första säsongerna, sedan vet jag inte.

Väldigt kul att de som sagt drar de prallalerna. Sedan gillar de ju att åka tillbaka en del i tiden, ha hologram som utspelar sig i vår tid etc..

Gillar det att de värnar så mycket om historia faktiskt.

Data´s fascination av Sherlock Holmes är ju väldigt trevligt med....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm det är ju sant det.

Lxaxana är ju med mycket i de första säsongerna, sedan vet jag inte.

Väldigt kul att de som sagt drar de prallalerna. Sedan gillar de ju att åka tillbaka en del i tiden, ha hologram som utspelar sig i vår tid etc..

Gillar det att de värnar så mycket om historia faktiskt.

Data´s fascination av Sherlock Holmes är ju väldigt trevligt med....

Japp, och även Picard och "The big goodbye".

Det där med tidsresor och holoversioner av historiska miljöer är ju knappast unikt för TNG. Det förekommer lika mycket sådant i Voyager som det gör i TNG.

Finns det fler tidsresor (till historisk tid alltså) i TNG än "Time's arrow"? Jag kommer inte på något annat avsnitt än det just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte just tidsresor, men det förekommer väldigt mycket i hologram miljö. Sedan är det ju att de hittar vår tids grejer med ute i rymden. Som NASA plåtar och en sond med nerfrysta människor i som de återupplivar och så.

Jag tycker ändå TNG värna mer och har ett större historiskt perspektiv än Voy har. Just att TNG har allt historiskt sett: musiken, poetiskt, böcker, människor, dåtidens teknik och så är med etc..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte just tidsresor, men det förekommer väldigt mycket i hologram miljö. Sedan är det ju att de hittar vår tids grejer med ute i rymden. Som NASA plåtar och en sond med nerfrysta människor i som de återupplivar och så.

Jag tycker ändå TNG värna mer och har ett större historiskt perspektiv än Voy har. Just att TNG har allt historiskt sett: musiken, poetiskt, b??cker, människor, dåtidens teknik och så är med etc..

Jo, jag kan hålla med om TNG är mycket bättre på det än Voyager (TNG är bättre än Voyager på de flesta områdena).

Särskilt Picard är ju mycket intresserad av historia. Han gillar saker som arkeologi, historisk litteratur och klassisk musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan det ju i och för sig vara lite svårt att hitta kopplingar till historia (i alla fall den mänskliga historian) när man befinner sig i delta kvadranten. :)

Men om jag inte minns fel så hittade Voyager en ras (reptil-liknande tror jag) som de trodde härstammade från jorden. Chakotay försökte bevisa det men lyckades inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I "The 37's" hittar Voyager människor som kommer från Jorden. Människor som under mystiska förhållanden har försvunitt i historien. Kommer inte ihåg så mycket mer av detta avsnitt, ett av de sista i första säsongen.

Tycker att VOY har fått in en hel del från Jorden med tanke på var de befinner sig. Leonardo DaVinci är ju med en hel del. Han hjäper dem när de hamnar i knipa på en planet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en del, men inte lika mycket som TNG. Dessutom så är den utvecklade storyn i TNG bättre med.

Men nu ska vi inte prata mer Voy, detta är ju en TNG tråd, och bara om serien TNG..Mitt fel att jag kom utanför litegrann där med....

En grej jag funderat på angående TNG är att skeppet är skitsnyggt gjort och all teknik. Ser väldigt bra och realistiskt ut, men varje gång, eller nästan de hamnar på en planet så tycker jag det hela fallererar ganska rejält. Brukar se ganska töntigt ut + att tekniken inte alls är så bra. Omgivningen ser man mycket mer att den är fejkad etc..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej jag funderat på angående TNG är att skeppet är skitsnyggt gjort och all teknik. Ser väldigt bra och realistiskt ut, men varje gång, eller nästan de hamnar på en planet så tycker jag det hela fallererar ganska rejält. Brukar se ganska töntigt ut + att tekniken inte alls är så bra. Omgivningen ser man mycket mer att den är fejkad etc..

Ja, men det är en TV-serie och dem hade en begränsad budget. Det är inte mycket att göra åt. Och dem kunde ju inte använda CGI på samma sätt då som de gör nu.

Skeppet är snygg inuti, särskilt bryggan. Men man kan ju ifrågasätta vad dem behöver allt det där utrymmet till, för att inte tala om den gigantiska skärmen. :)

Ent-D har också det snyggast maskinrummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TNG är ju klart bäst ju! Stewart är perfekt i rollen som Picard! Tycker det är synd att Crosby backade ur serien istället för att ge synpunkter på hur en säkerhetschef ska vara.Har inte sett så mycket av henne men jag tycker hon verkar vara en kul figur. Lwxanna har jag aldrig sett, äver om hon verkar vara lite tänd på Picard. :P

Men det bästa med TNG är ju att man bekantar sig med Borgerna, och så klart: Romulanerna får mer screen-play! Även om jag tycker att de några gånger blir slagna lite *väl* lätt av Picard och co. Men TNG är klart den bästa serien. Med delad plats med (tro det eller ej) TOS som, dålig budget till trots, är en ganska hyfsad serie. Sen det här med Shatners pauser, det kan man faktiskt leva med. Iaf jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det ju tyvärr i alla serier och inte bara TNG att federationen är smartast med bästa skeppen typ. Men ibland för de ju pisk, i varje fall i TNG.

Lwaxana Troi är ju som tur är inte med sedan i TNG, det blir liksom lite för mycket av henne ibland känner jag.

Picard´s image fixering är ju också ganska kul sådär. Han vågar aldrig erkänna om han mår dåligt eller sådant. Han ska vara så tipptopp hela tiden....hehe.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Picard´s image fixering är ju också ganska kul sådär. Han vågar aldrig erkänna om han mår dåligt eller sådant. Han ska vara så tipptopp hela tiden....hehe.... ;)

Ja, han är extremt privat av sig. Jag såg precis på QPid. Han såg helt förskräckt ut i ansiktet när Vash och Beverly skulle byta historier om honom. Hehe. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag vet. Picard är ju väldigt hemlighets full må jag säga.

Ja, Best of both worlds är riktigt bra dubbelavsnitt måste jag säga!

Borg får sitt rättmäte, det elaka, eländiga som dom är...hehehe......

Picard är ju ruskigt bra som Borg...hehe..som är så hemlighetsfull och allt med, visar ju inte så mycket känslor, passar ju bra.

Kul i First Conatc med när han får återuppliva sina underbara minnen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag vet. Picard är ju väldigt hemlighets full må jag säga.

Ja, Best of both worlds är riktigt bra dubbelavsnitt måste jag säga!

Borg får sitt rättmäte, det elaka, eländiga som dom är...hehehe......

Picard är ju ruskigt bra som Borg...hehe..som är så hemlighetsfull och allt med, visar ju inte så mycket känslor, passar ju bra.

Kul i First Conatc med när han får återuppliva sina underbara minnen!

BOBW är absolut ett av de bästa avsnitten inom Star Trek! Och det är definitivt det bästa borgavsnittet. Efter BOBW har det bara gått utför för borgerna enligt mig.

Locutus är den grymmaste borgen någonsin, mycket tack vara Stewart.

"I am Locutus, of Borg. Resistance is futile. Your life, as it has been, is over. From this time forward, you will service... us."

och så när han avslutar med "...Number One".

Härligt ögonblick i Star Trek-historien!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du inte känner till något så kan det vara väldigt skrämmande och hotfullt men när man sedan blir mer van så är en sak inte lika skrämande. Det är vad som har hänt med borgerna. Först var de nya, mäcktiga, underliga varelser som verkade oövervinerliga. Men när man fick reda på mer om dem så var de inte riktigt så hemska och oövervinerliga som man trodde, därför att man hadde bemästrat den första rädslan för dem. Oavset vad det gäller så är det alltid värst i början. Jag säger inte att borgerna inte är mäcktiga med avanserad teknologi utan bara att när något inte är nytt utan bekant, så är det lättare att hantera.

ska du hålla en föreläsning så är det värst första gången. Efter tio gånger så är det inte samma rädsla längre. Man vet hur det är och kan sina saker bättre. Men du kan fortfarande få fråger som kan ställa dig svarslös och utmana ditt intilekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du inte känner till något så kan det vara väldigt skrämmande och hotfullt men när man sedan blir mer van så är en sak inte lika skrämande.  Det är vad som har hänt med borgerna.  Först var de nya, mäcktiga, underliga varelser som verkade oövervinerliga.  Men när man fick reda på mer om dem så var de inte riktigt så hemska och oövervinerliga som man trodde, därför att man hadde bemästrat den första rädslan för dem.  Oavset vad det gäller så är det alltid värst i början.  Jag säger inte att borgerna inte är mäcktiga med avanserad teknologi utan bara att när något inte är nytt utan bekant, så är det lättare att hantera.

ska du hålla en föreläsning så är det värst första gången.  Efter tio gånger så är det inte samma rädsla längre.  Man vet hur det är och kan sina saker bättre.  Men du kan fortfarande få fråger som kan ställa dig svarslös och utmana ditt intilekt.

Ja, det är just det som är problemet med Borgerna. De mhar använts alltför mycket i Voyager och är därför varken spännande eller skrämmande längre. Införandet av Seven i serien har ju inte direkt gjort saken bättre heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TNG har en lagom dos av allt tycker jag. Det blir inte så överreklamerat allting där. + att det är relativt genomtänkta avsnitt, förutom en del då. MEn idé torka kan ju vem som helst få ibland. Var det mesta i TNG redan skrivit eller skrev dom nya avsnitt vecka för vecka? Det borde ju vara nått sådant p.g.a att Roddenberry inte gjorde allt, och hade det varit skrivit så hade man kunnat spela in alla avsnitt som han gjort trots att han var död.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det mesta i TNG redan skrivit eller skrev dom nya avsnitt vecka för vecka?
Jag tror att de låg två, tre avsnitt för med manusen. Men de hade aldrig en hel säsong färdig. De satte upp alla karaktärer på en anslagstavla och sedan skulle de specificera hur de skulle utvecklas under säsongen. Manusen spann vidare på det.

Det borde ju vara nått sådant p.g.a att Roddenberry inte gjorde allt, och hade det varit skrivit så hade man kunnat spela in alla avsnitt som han gjort trots att han var död.....

Roddenberry läste igenom alla manus och godkännde(eller inte) dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
We've done extensive research into the Star Trek brand over the past few years, and the Next Generation universe is clearly more popular than the Voyager universe with fans. We'll be transitioning the Hazard Team from Voyager to the Enterprise in the beginning portion of the game. We wanted the already popular franchise to attract an even larger segment of Star Trek's core audience for the sequel.

Kan jag tänka mig!!! TNG är den enda rätta serien!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...