Jump to content
Sign in to follow this  
Mr Borg

The Next Generation

Recommended Posts

Jag har läst lite av den här diskussionen och ser att det har förvandlats mycket till en diskussion om vilken serie som är bäst. Jag har inte sett så jätte mycket av TNG - bara de sista säsongerna. TNG är jätte bra men - Voyager rules <_< Jag är väl lite partisk eftersom jag har sett i stort sett vartenda avsnitt av Voyager. Någon skriver att Voyager saknar kultur. Att utforska kulturen i en ny kvaderant är ju kultur nog. Men Voyages karaktärer har gott om kulturella intressen. Chacotey är intresserad av arkeloligi och han har dessutom sin "idiankultur" med drömvarandringar osv, doktorn och Seven sjunger opera, Seven lagar dessutom mat, Harry Kim spelar klarinett, för att inte tala om Tom Paris stora intresse för 1900-talets kultur (som bla är till hjälp under Futers end 1 och 2).

Nåväl tillbaka till ämnet TNG. Jag gillar att det är mycket spänning. Många bra karaktärer och mycket upptäcksresande. Inte sällan får Picars & co rycka in och lösa komflikter. När det gäler karaktärer så gillar jag främst Q (som även dyker upp i Voy och DS9). Hans sätt att driva med Picard & com är helt klart undervart. Q lyckas nästan driva den annars så sansade Picard från vettet :lol:

I ett avsnitt blir Q "mänskilig" som straff från Qontinium" Han tar sin tillflykt till Picards skepp. Alla fiender till Q ser sin chans. För tillfället kan jag inte komma på vad avsnittet heter. Eftersom jag gärna skulle se det igen kanske nån kan hjälpa mig.

Om man vill lära sig mer om Q rekomenderar jag mitt boktips IQ :D

I ett avsnitt blir Q "mänskilig" som straff från Qontinium" Han tar sin tillflykt till Picards skepp. Alla fiender till Q ser sin chans. För tillfället kan jag inte komma på vad avsnittet heter. Eftersom jag gärna skulle se det igen kanske nån kan hjälpa mig.

Avsnittet heter Deja Q och är förresten mitt favvo avsnitt med Q. Han beter sig som en bortskämt barn :)

Å nä!!!!!!

Den här diskusen är BARA till för serien TNG. Jag tog bara ett citat för att påvisa att serien är bäst. Men vill man diskutera vilka serier som är bäst så finns det andra trådar för det.

Här är det bara TNG som gäller!!!

Jag tycker verkligen synd om DATA har jag kommit underfund med.

Han har det verkligen inte lätt att försöka eftersträva människor. Och även om han inte kan inneha känslor så tror jag ändå att han tycker det är jobbigt ibland, han strävar ju efter det.

Och när han väl får känslochipet i sig, så går det inte så bra heller.

Fast det är klart, han man levt så många år utan känslor och helt plötsligt får massa känslor så är det nog klart att man blir överväldigad av allt.

Avsnittet Data´s Day är ett väldigt bra avsnitt och sedan ser man filmen Generations efter det avsnittet!

Min syster har typ alla avsnitt av serien nu så amn kan ju låna och se har sett en del avsnitt coh anser det är en bar serie.. :) Men det jag tycker är litte intressant är Trois klädstil brukar man verkligen ha dom där tajta dräkterna på bryggan?

ÅÅ man msåte ju se slutet av hella serien sista avsnitten är dte ett bar slut?? *nyfiken*

Brent Spiner är verkligen en otroligt duktig skådespelare.

Han kan sjunga, valsa, steppa, agera android och utrycka alla möjliga känslor.

Förstår egentligen inte var de fick alla bra skådespelare ifrån, de flesta i serien är ju verkligen så enormt bra.

Jo, det är klart, går ju inte jämföra med Stewart, han är på en helt annan nivå, men resten av skådespelarna håller dock hög kvalité med tycker jag.

Det tycker jag med. Skådespelarna är nästan de bästa med TNG. :D De samt de i TOS är helt klart de bästa skådespelar-teamen.

Jag tycker verkligen synd om DATA har jag kommit underfund med.

Han har det verkligen inte lätt att försöka eftersträva människor. Och även om han inte kan inneha känslor så tror jag ändå att han tycker det är jobbigt ibland, han strävar ju efter det.

Problemet med att Data tycker det är jobbigt att inte ha känslor är ju att "jobbigt" faktiskt är en känsla.

Det är svårt det där att aggera en rollfigur utan känslor eftersom det är svårt att avgöra vad som är känslor. Det är likadant med vulcans trots att dessa väl egentligen bara undertrycker sina känslor. I bland kan man ju fråga sig hur bra.

Såg nyss avsnittet "The Perfect Mate" (se avsnittsguiden hos startrek.com) och blev verkligt gripen av frågeställningarna de brottas med, att Kamala inte får göra som hon vill, att hon bara uppfostrats till att tjäna och älska en tilltänkt make som hon aldrig träffat. Och hur svårt Picard har för att acceptera att hon inte har en egen personlighet utan alltid anpassar sig efter de män hon umgås med. Picard inser ju så småningom att hennes kutur är sådan att den har uppfostrat henne att tänka att hennes uppgift är den enda rätta för henne. Beverly gör också ett litet förfärat utrop till Kamalas favör när hon får reda på att Kamala inte får gå utanför sitt rum.

Sen kan jag ju inte hymla med att Kamala (som spelas av begåvade Famke Janssen (som vi även sett i X-men) är fruktansvärt vacker och verkligen lyckas blända alla män i sin omgivning (utom Data .. *fniss*) med sitt sätt och sin skönhet.

Vad som är intressant i detta avsnittet är (som i alla andra TNG-avsnitt också, för den delen) hur de 1992 såg på kvinnorättsfrågor i USA och andra kulturers sätt att se på kvinnor i deras samhällen. På något sätt tycker jag att de var mer nytänkande på TNG-tiden än vad de var när de gjorde Voyager. Kvinnorna på Enterprise är lite friare, även om kvinnorna på Voyager sägs ha samma utbildning och ställning i samhället som de i TNG. Visserligen har vi Janeway, en stark kvinna i kaptensstolen, men hon framställs genom i stort sett hela serien som en martyr över en kvinna som förlorat sin fästman i en olycka (läs: Caretaker-händelsen berövade Janeways fästman Janeway till deltakvadranten). Sen har vi ju Torres och Seven då .. Torres är visserligen tämligen självständig, men beskrivs också vara inkomplett utan en man som kan ta tag i henne och lugna ner henne när hon är arg. Seven är ju självständigheten och fullkomligheten själv. BRA! Men nej, Doktorn, Janeway och alla på Voyager ska försöka 'forma' henne efter en mänsklighetsmall som de själva växt upp i och lärt sig vara korrekt. Hon skall uppfostras och undervisas i hur människor ska bete sig, visserligen är det kunskaper vilka som helst, men när man bestraffar henne genom att bli sur på henne när hon inte följer de givna konventionerna är orättvist imm!

Idag är det år 2003, och förhoppningsvis kommer vårt samhälle någon gång att få smaka på värderingarna som det talas så väl om i Star Trek, men som är så svåra att uppräthålla.

Jag instämmer till fullo Quiet. TNG tar upp väldigt stora samhällsfrågor på ett rätt bra sätt, ok för att de kanske har vissa bilder av annat...(Gene Roddenberry, no more to say). Deanna t.ex. som inte har en vanlig uniform förrän i säsong 7.

Perfect Mate var ett riktigt intressant avsnitt. Den bilden som den visar av kvinnan, födas upp för att tjäna, så har det verkligen varit i historien också, kvinnor så ska vara underordnade. Det är ju så fortfarande faktiskt. T.ex. är det svårare för en kvinna att starta eget företag idag etc...

Det är viktigt att ta upp samhällsfrågor, och tycker det är bra att en serie vågar göra det på ett bra och tänkvärt sätt.

Edited by Mr Borg

Har nu sett en del avsnitt tuggar på igenom dom man jag må säga jag har blivit strängt förtjust i serien.. :rolleyes: Men jag har upptäckt att när man se TNG och så ENT så ser man en del liknande som tex: avsnittet The Next Phase Geordi och Ro blir osynliga efter en transporter olycka och så har vi ENT avsnittet Vanishing Point Ja då blir Hoshi typ onsynlig efter en transporter olycka....

Måste och lägga till var ju roligt när Picard råkade kalla Barclay Brocoli.... :lol:

Edited by Lieutenet Lind

Har sett en del TNG-avsnitt på senaste tiden och kommit fram till att det är en mycket bra serie. Tyvärr tycker jag att sluten på avsnitten ibland känns små eller mesiga (vet inte riktigt vad jag ska kalla det) tex slutet på "Future imperfekt" ;)

Nu har jag sett ett såntdär jättebra avsnitt igen! Säsong 3: avsnittet "The Offspring".

Helt såld! Det är såna här avsnitt som får en som varit trekker i snart tio år att haja till och bli ännu mer biten, igen!

Visserligen såg jag alla tng-avsnitten när de gick på Kanal 5, men det va ett bra tag sedan, och frågan är om jag verkligen förstod det helt och fullt. Diskussionen jag tror varje varelse för med sig själv huvuvida den någon gång kommer att vilja yngla av sig, och huvuvida detta även gäller andra, och i detta fallet, en artificiell intelligens: Data. Har han rätt, som Picard antyder i början av avsnittet, att överhuvudtaget börja bygga en 'avkomma' alls, eller måste han informera Kaptenen om att han kommer att få en till underlig anderoid på skeppet? Som Data säger: varför skulle jag behöva informera dig om att jag vill skaffa barn när resten av besättningen slipper?

Samma sak gäller diskussionen som uppstår med Amiral Haftel som helst av allt skulle vilja ta Lal till starfleet research och utbilda henne där. Vem är det egentligen som ska bestämma över barnen, är det staten eller föräldern? Staten skulle säkert kunna ta hand om barn mycket bättre än en del föräldrar, men vem gagnar det?

Vad som är ganska underbart med detta avsnittet är också att vi inte ges något 'svar', vi serveras inte vad som är rätt och vad som är fel. Inga moralkakor, som jag tycker att vi för övrigt ibland storknar av när det gäller andra avsnitt och serier.

Fortsättningen på inlägget är lite *spoiler* för er som inte sett avsnittet, så jag skriver det i blått (markera det för att kunna läsa lättare).

Slutet på historien om Data och Lal är att mitt i en diskussion huruvida Lal ska åka med Haftel till starbase eller stanna med Data på skeppet. Staten mot individen, och vem vinner? Det hinner vi aldrig få reda på förens vi informeras om att Lal har problem, hon har börjat erfara systemfel, antagligen i samband med att hennes hjärna utveckas för långt utöver hennes programmering, hon börjar få känslor. Både Data och Haftel hjälps åt för att försöka reparera henne, men de misslyckas och Data tar avsked av Lal, och hennes sista ord blir naturligtvis "Human .. "

Vad vill dom säga till oss om mänskliga rättigheter och förälderns rätt till att fostra sitt barn? Att det aldrig finns något rätt eller fel och att varje fall bör prövas individuellt? Eftersom vi som tittare identifierar oss mer med Data och helst vill ha kvar Lal på enterprise så skulle jag vilja säga att vi uppmuntras att ta den liberala sidan av konflikten. Hur hade det då sett ut om vi hade uppmuntrats mer aktivt att ta den mer reaktionära sidan av konflikten? Svårt för oss som trekkies att se, men hade inte serieförfattarna kunnat manipulera oss till att ta den andra sidans argument för våra egna? Tänkvärt .. och viktigt.

Jag vet inte när Geordi blev befordrad, men Deanna blev ju befordrad i avsnittet Thine Own Self i säsong 7.

Jag har ju alla avsnitten på skivor, och tittar igenom serien än en gång. Jag har kommit till avsnitt 3x14 eller 15. Jag vet inte om jag har sagt det förr, men TNG är en underbart bra serie som definitivt ligger i hälarna på Voyager, på förstaplatsen. Min kompis som skickade TNG-skivorna till mig, säger att TNG är hans favorit Star Trek-serie för han tycker den är djupare och mer intressant än Voyager. Jag kan nog hålla med om det, men Voyager är också ganska djup tycker jag! TNG's första säsong var inte så bra, det kanske beror på att Gene Roddenberry levde under hela den säsongen (han dog efter) och lät det smått dåliga TOS-konceptet också kliva över i TNG's första säsong iom att han var en av producenterna. Därmed inte sagt att jag rackar ner på Gene, nejdå. Men faktum kvarstår att det är TNG's senare säsonger, speciellt 6 och 7, som är bäst, och jag brukar alltid säga att Dr Pulaski förstörde säsong 2. Nja, 'förstör' är ett starkt ord, men jag har aldrig gillat Pulaski. Jag undrar, var det meningen att byta ut Beverly mot henne bara för att tittarna skulle bli irriterade? :huh: Där tycker jag att de lyckades bättre med Wesley. Till skillnad från de flesta, så gillar jag Wesley! Inte för att han bidrog till TNG-serien så mycket, men han utgjorde sin lilla del. Även de små sakerna har betydelse :)

Det bästa avsnittet i TNG är ju helt klart All Good Things. När jag såg det för första gången, så gapade jag av hänförelse, precis som när jag såg Voyager Endgame, bara för att det var så spännande och bra! Milt uttryckt... och något jag aldrig glömmer är Q's ständiga inhopp i serien, och hur Picard blir arg på honom varenda gång. Minns Tapestry, där Q faktist var allvarlig! Man kan inte tro det, men han kan också vara allvarlig. :P

Data är bästa karaktären, han slår de andra med ljusår! Han är så sk??n, rolig, underbar, komplex, intressant och cool, men också gullig på ett vis :D

Jag är min kompis evigt tacksam för att han skickade TNG-skivorna till mig, annars hade jag inte sett och upplevt denna underbara serie idag!

Jag undrar, var det meningen att byta ut Beverly mot henne bara för att tittarna skulle bli irriterade? :huh:

Orsken till att de bytte doktor var att Gates Mcfadden var gravid under den tiden.

Orsken till att de bytte doktor var att Gates Mcfadden var gravid under den tiden.

Javisst ja, så var det ja. *glömsk* :rolleyes: Men Roxann Dawson blev ju också gravid i säsong 4 av Voyager, fast hon var med i vissa avsnitt iallafall.

Hursomhelst så var Pulaski okej, men jag föredrar Beverly som är snäll, rättvis och omtänksam. Hon har bra "bedside manner" så att säga.

Edited by Nina Janeway

Håller med er. Köpte säs 2-7 igår, och när jag satte på första avsnittet på säs 2 blev jag ganska besviken på Pulaski. Jag tycker faktiskt att Beverly var mycket bättre. skönt att hon kom tillbaka i alla fall....

Data är verkligen den bästa karaktären, ser allt med ett barns ögon, nyfiken och osäker.... Det gör honom ganska ''gullig'' tycker jag... ;)

Hela serien är väldigt bra, men jag tycker nog ändå att Voyager är bättre, men TNG är god tvåa...

Edited by Lokatt

Igår såg jag avsnittet "M E N A G E A T R O I " från säsong 3, tyckte ni inte, när ni såg avsnittet, att Captain Picard var väldigt dålig med att uttrycka sin poesi/kärlek till Mrs Tori, då hon var fången hos Ferengin?

Men den secenen var i alla fall väldigt rolig! :D

Hursomhelst så var Pulaski okej, men jag föredrar Beverly som är snäll, rättvis och omtänksam. Hon har bra "bedside manner" så att säga.

Jag tyckte att Pulaski var väldigt påstridig. Jag antar att hon spelade an stark och envis läkare, men jag gillade det inte. Pulaski var ganka "hård" mot Data ibörjan.

Beverly åt andra sidan är mer snällare, fast hon kan vara envis hon ochså...Jag håller med Lokatt angående Beverly.

Vad jag undrar är vad som hände med doktor Pulaski? Helt plötsgt såg man henne inte längre...man fick liksom ingen förklaring. Vill hon själv sluta eller blev hon omplacerad...? (i filmen alltså, vi vet ju varför berverly tog över rollen som läkare, men vad för ursäkt fick Pulsakis kakaktär?) Vet ni varför? :blink:

Edited by Captain Mariah

Idag såg jag på ett avsnitt som jag nog tycker är det bästa TNG-avsnittet i alla fall, The Measure of a Man, från säsong 2. Åhåå! Jag satt nästan och grät när Riker tog bort Data's hand.... Jag tyckte så synd om honom då. Man fick veta väldigt mycket under diskutionerna, och i allmänhet var det ett mycket givande avsnitt, men frammför allt mycket rörande. Man fylls av medkännsla för denna person som så gärna vill vara männsklig, och försöker av hela sit ''hjärta'', men som är påväg att bli förklarad till en ägodel. Stackars Data.... :huh:

Detta var nog det bästa avsnittet hittills. Nåja, bland de bästa... ;)

Ett annat bra avsnitt tyckte jag var Samaritan Snare. Jag gillar faktist avsnitt med lite Wesly i, hur konstigt det än låter. När det sedan blir kombinerat med långa ''pratstunder'', och dialoger, då tycker jag att det bara blir bättre.

En väldigt bra grej med säs2 tycker jag är TenForward, där kan man ha just dessa långa dialoger jag pratade om, och då kanske man kan bortse lite från alla ranker, och bara kopla av. De tycker jag är en stor förbättring. :rolleyes:

men vad för ursäkt fick Pulsakis kakaktär?) Vet ni varför? :blink:

Aigh, jag såg ju de här avsnitten för inte så länge sen. Var det inte så att hon var trött på att jobba på Enterprise? Det är den anledning jag kommer på just nu. *spanks bad memory*

TNG's första säsong var inte så bra, det kanske beror på att Gene Roddenberry levde under hela den säsongen (han dog efter) och lät det smått dåliga TOS-konceptet också kliva över i TNG's första säsong iom att han var en av producenterna.

Gene Roddenberry dog den 24 oktober 1991. Alltså under TNGs femte säsong.

Geordi blev befordrad från Lieutenant J.G till Lieutenant mellan första och andra säsongen av TNG och till Lieutenant Commander mellan andra och tredjes säongen av TNG.

Edited by Phlox