Jump to content

The Next Generation

Mr Borg
 Share

Recommended Posts

Tng är min favourit också. Jag uppskattar precis som mr Borg har poängterat i denna tråd de historiska inslagen. T.ex. när de drar paraleller till till jordens historia då de möter ferengis för första gången. :ferengi:

I tng blir romulanerna en återkommande fiende precis som i TOS och vi har fått ett väl sammanhängande universum. De är nästan inblandade i alla avsnitt som handlar om konflikter i alpha och beta kvadranterna. De som inte gör det introducerar en annan mycket populär ras cardassierna. En ras som DS9 använt sig av och utvecklat på ett positivt sätt.

Tng introducerar ett batteria av intressanta karaktärer och jag gillar t.ex. at man ibland får vara med och titta tillbaka på karaktärers tidigare liv i mångt och mycket. Visst andra serier har det också men t.ex. så syftar jag på Beverlys mentor som kommer till skeppet och helt plötsligt är han bara försvunnen.

Vissa karaktärer återkommer i andra serier som voy och ds 9 vilket genast leder till en härlig kontinuitet. Visst tng var "först" av de nya och behandlas som storebror....

Jaja, det får bli mer ros en annan gång :wub:

• 2 weeks later...
  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stewart är utan tvekan de starkaste skådespelaren i en St-uniform. Hans betydelse för serien är enormt. Han tvingar fram en växande mönsterrelation mellan karaktärerna, vilket blir ett unikt signum för serien. Det är via karaktärerna som spänningen och helheten byggs upp. Sett utifrån detta perspektiv är TNG bäst. Men nu tillhör jag de som hävdar att det går inte säga så, varje serie har sin personlighet och sina starka sidor. Men varje serie har också sina svagheter. I TNG är det just helheten som är ett problem, vi får inte alls samma sammanhägande värld som i DS9, VOY och ENT. Detta var till stor del Roddenberrys fel och det var först i säsong 4 i och med avsnittet Family som han gav med sig och tog steget till att bli en såpa, ja en såpa utifrån definitionen en sammanhängande story med intriger som kommer igen under seriens gång, dessutom finns inte en egentlig början och egentligt slutt. Efter family avsnittet blir det lite bättre med sammanhållningen, men detta sker dock bara genom karaktärerna och Qs rättegång mot mänskligheten.

Så det finns fläckar på denna fina serie, men så är det med allt. Men en underbar liten sak som Stewart för in är konsten, litteraturen och filosofin. Shakspeare skulle vara nöjd när hans teman lever vidare. Jag hävdar att detta till stor del beror på Stewarts teaterbakgrund. Han för in det klassiska i en ny förpakning. TNG lyfter hela idéen runt ST ett snäpp högre än vad orginalet gjorde. TNG bröt nya vägar, men mycket av det som TNG gjorde mognade och gjordes faktiskt bättre i DS9 och VOY. Framför allt blir TNGs svartvita värd betydligt gråare och vi tittare får mer och mer att tänka på ju större ST-kosmos blir. (Picards svartvita värld återkommer jag till senare, den spelar en stor roll för serien och dess grund blir också många gånger en förklaringsmodell till lösningarna besättningen finner på sina problem, men det blir kanske först i sommar jag har fått ihop det bra)

Jag älskar TNG men jag nöjer mig aldrig med bara den :lol:

TNG är min favorit av alla ST-serier. Men ofta väger det mellan TNG och DS9 om jag blir tvungen att välja. Det finns många saker som jag stör mig på i TNG, som sedan görs mycket bättre i DS9. Just en sak är när det kommer till moral och olika etiska frågor. Detta är som sagt oftast svart-vitt i TNG, medan det i DS9 finns betydligt fler gråskalor. TNG går enligt mig alltför ofta vidare på TOS linje att kaptenen alltid ska ha rätt, och lära både utomjordingar, seriens "skurkar" och resten av skeppets besättning vad som är rätt och fel. Och det som kaptenen säger är så klart alltid rätt, och de ska de andra rätta sig efter. Så även om jag ofta håller med Picard i hans argument så gillar jag att se när han får ge efter för sina åsikter och beslut, som i t ex I, Borg och i FC.

Sen så har vi problemet att ST-serier ofta är som sämst i sina första säsonger, men sedan blir bättre och bättre. Detta märks som tydligast i TNG, och tyvärr hittar man i de första säsongerna riktigt katastrofala avsnitt som Justice och Shades of Gray. Överlag så tycker jag faktiskt att manusen till avsnitten i DS9 oftast är bättre än TNG.

Men om jag måste välja så blir det fortfarande TNG. Och detta beror mestadels på Stewart/Picard. Stewart är den bästa bland skådespelarna, och Picard är den mest komplexa, färgstarkaste och intressanta karaktären i ST. Och just avsnitt som Chain of Command och FC gör att han verkligen lyfter TNG.

TNG är en oerhört stark serie. Och Picard är min favorit. Oerhört stark rollprestation.

Såg precis avsnittet "Chain off Command". Fruktansvärt! men mycket bra. Man tycker väldigt illa om Cardassians efter det. Tycker det är intrsssant när Picard säger att han ser ett barn som slåss för att få mat på gatorna i mannen som plågar honom.

"There are four lights!!" är en riktigt klassisk Star Trek replik. Fast jag funderade lite på varför han inte sa att det var fem ljus redan från början. Han riskerar väl inget för att ljuga om antalet ljus. Dock hade han väl antagligen inte sluppit tortyr i alla fall.

Interssant att se hur besättningen reagerar när de får en ny kapten. Dessutom får de ju en riktigt dålig kapten som dock verkar kunna sin sak när det gäller att föhandla med cardassians.

[

"There are four lights!!" är en riktigt klassisk Star Trek replik. Fast jag funderade lite på varför han inte sa att det var fem ljus redan från början. Han riskerar väl inget för att ljuga om antalet ljus. Dock hade han väl antagligen inte sluppit tortyr i alla fall.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

För mig är dessa scener riktigt klassikt och bra. Han står upp mot tortyr och man kan lite lite lite förstå vad tortyr kan innebära fast ändå kanske inte...

• 2 months later...

hej lite info om Lwaxana

Det stavas Lwaxana och spelas av gen roddenberrys hustru " s t egen lila gud " och hon gör också data rösten på uss enterpris. hon spelade wills roll i tos med.

och hon är i med i ds 9 med i några avsnitt där med.

mvh star 884

• 2 years later...

Jag kollade in avsnittet "cause and effect". Avsnittet är lite tjatigt men slutet är bland dom bästa som jag sett i TNG. När dom möter det gamla skeppet "soyuz-class" och börjar en dialog med dess kapten. Jag hade mycket gärna sett ett uppföljande avsnitt där alla på det 80 år gamla skeppet får klart för sej var/när dom är. Och så lite spinn off-stories inbakat i detta. Kanske bland annat en väpnad konflikt som uppstår och dom två besättningarna och skeppen får sammarbeta.(alltså att dom bägge skeppen möter en "yttre fiende")

Edited by michael ricochet

<{POST_SNAPBACK}>

För mig är dessa scener riktigt klassikt och bra. Han står upp mot tortyr och man kan lite lite lite förstå vad tortyr kan innebära fast ändå kanske inte...

Det intressanta är inte vad han säger. Han kunde lika gärna ha sagt att det fyra fingrar. Men det intressanta är att så länge han talar sanning är han inte nedbruten och kan därmed inte plockas på information om stjärnflottan. J.