Gå till innehåll

Ny här på forumet


Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,4k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Välkommen till er båda, kul att ha er här!

TOS 1 gång (i somras. Hade undvikit den då jag trodde att den skulle bryta för mycket med TNG/DS9/VOY och jag ville inte tycka illa om den. Jag älskar hur allt hänger ihop och är sammankopplat nämligen.)

Vad blev resultatet då?

Redigerad av The Holy Three
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen med-göteborgare! :)

Haha! Tackar. Vad jag förstått så är det en del Göteborgare här, e la gött. :lol:

Vad blev resultatet då?

Mycket positivt överraskad faktiskt.

Jag hade ju medvetet undvikit hela serien fram tills nu, så allt jag hade sett var parodierna och jämförelser från andra Star Trek fans (mycket överdrifter kan jag säga nu, med facit i hand). Första säsongen är riktigt bra och jämn, sen går det lite utför även om det fortfarande är rätt bra.

Lite svårt att jämföra rakt av då den är mycket kortare än TNG/DS9/VOY och från en helt annan era, men den når inte riktigt upp till TNG/DS9. Så den ligger väl på samma nivå som Voyager1 för mig.

Sen hade den så klart saker som fick "konsistenspolisen" i mig att skrika som sjutton och lite saker jag inte riktigt tyckte var speciellt sannolikt/realistiskt, speciellt i början. Saker som hastigheter (det tycker jag man har lyckats förklara rätt ok ändå), hur långt ut man utforskar galaxen, att Starfleet/Federation/Människorna ibland verkar vara överlägsna alla andra och "hålla ögonen" på dem; t.ex. då de träffar på Mudd för första gången, där är de ju glorifierade trafikpoliser, etc . Men mycket mindre sånt än jag förväntade mig. :lol:

Går man tillbaka till TOS från TNG/DS9/VOY får man ju ha lite överseende med att vissa saker/avsnitt ibland är lite "silly". Jag tycker absolut att alla Star Trek fans bör se den förr eller senare.

Jag hoppas det var ok och att du inte plötsligt och oförklarligt fått lust att förstöra legofigurer, The Holy Tree :visslar:

1Kan tillägga att jag inte riktigt tycker att Voyager var såpass dålig som många säger. Kan bero på att det var första Star Trek serien jag följde, så minnen etc kan han spelat viss roll här. ;)

Ser med förfäran att Lord Di Lego missat den underskattade Star Trek - the animated series (TAS)

Underskattad är nog rätt ord här. Har väl aldrig sett den som solklar del av "canon", som bäst ett gränsfall. Inte för att jag inte kan uppskatta saker som inte är "canon", men ...det är ju det universumet jag framför allt är intresserad av. Saker som inte är "canon" ser jag som mindre..."riktiga" i universumet. Som sagt, jag älskar hur allt hänger ihop. Konsistens! :blink:

Jag tror att rätt sätt att betrakta det är som en psykisk störning, RoLaren. Jag gör det inte med flit. :P

Men om du verkligen insisterar på att den är bra och bör ses så får jag väl se om jag gör det inom en snar framtid. :)

Ps. Som ny medlem så vet jag inte riktigt var gränserna går och vad moderatorerna accepterar. Klassas detta fortfarande som min presentation? Mer djupgående presentation? Frågerunda?Så, om det är OT så betrakta gärna de här raderna som en skylt där det står "Mata inte Lord Di Lego med frågor i tråden, han vet inte när han bör sluta svara. Använd gärna PM dock. :rodna: "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen hit Lord Di Lego. Kul namn :)

Tack tack, roligt att vara här. Vad gäller namnet så hittade jag på det i 6an och har använt det sen dess, speciellt online. Det positiva med att ha ett ganska originellt namn är att det är väldigt sällan någon annan som har tagit det redan. :D

Fast nu när jag tittar mig omkring märker jag att jag kanske står ut lite väl mycket just här. Det ger iaf inget professionellt Starfleet intryck... <_<

Det är respekt att ha ett riktigt nick. Jag har dock bara haft mitt sedan gymnasiet. Som du kanske märker är mitt inte heller Star Trek-inspirerat. Välkommen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej alla!

Jag är helt ny här på forat (gick med den 4 okt 2011). Tittade på TNG när jag var yngre, men sen när den slutade sändas så föll den i glömska. Sen några månader tillbaka har jag skaffat TV4 Science Fiction som sänder Voyager och DS9 och har blivit fullständigt såld på DS9. Ibland kan jag sitta i TV-soffan och bara säga till mig själv "så himla bra detta är". Och så tycker jag Jadzia Dax är den vackraste jag har har sett i någon Star Trek-serie. Dock har jag aldrig sett orginalserien. Den har aldrig gått i repris, inte i alla fall så jag har märkt det. Ni borde ha lite klipp från de olika serierna här på sidan också så man kan jämföra lättare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Jag är helt ny här på forat (gick med den 4 okt 2011). Tittade på TNG när jag var yngre, men sen när den slutade sändas så föll den i glömska. Sen några månader tillbaka har jag skaffat TV4 Science Fiction som sänder Voyager och DS9 och har blivit fullständigt såld på DS9. Ibland kan jag sitta i TV-soffan och bara säga till mig själv "så himla bra detta är". Och så tycker jag Jadzia Dax är den vackraste jag har har sett i någon Star Trek-serie. Dock har jag aldrig sett orginalserien. Den har aldrig gått i repris, inte i alla fall så jag har märkt det. Ni borde ha lite klipp från de olika serierna här på sidan också så man kan jämföra lättare!

Hej,

Vad kul att du hittat hit :-). Själv är jag svag för cyborgs, och föredrar Seven före Jadzia. Och Spock i filmen från 2009! Jag skulle rekommendera att vänta ett bra tag med originalserien. Se TNG, DS9 och VOY först!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen hit, ChrizDean! ;)

Jag kan bara hålla med om att Jadzia är en väldigt skön karaktär. Hade inte Garak varit så himla bra, så hade Jadzia lätt varit min favoritkaraktär från DS9. Dessutom tycker jag att hon är så självsäker och bara så anti-stereotyp man kan bli, hon är ju väldigt annorlunda skriven än de flesta andra (om inte alla andra) kvinnliga karaktärerna i Star Trek och på TV generellt. Det uppskattar jag väldigt mycket. :)

Sen får jag hålla med laxsill, om du nu hade några tankar på att se TOS direkt, vänta hellre tills du sett klart på TNG, DS9 och VOY. Det är en smaksak, men jag tror man uppskattar den mer då. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen. Terry Farrell verkar vara en riktigt rar helylletjej. Slängde några ord med henne i somras på convention. Av alla stjärnor är hon den som verkar mest naturlig. Kommer med ofärgat hår och i princip osminkad, iklädd enkla kläder (capris och linne) och var genuint trevlig.

Tyckte Dax var lite trist i början men hennes karaktär var så skriven. Ångad mat osv. Det blev sedan bättre och när hon var på äventyr med Kor, Koloth och Kang, 3 coola klingons från TOS, började jag gilla karaktären Dax.

DS9 är även min favorit av all Star Trek-serier mycket p g a helhetsintrycket. Det är svårt att hitta endast en favoritkaraktär i DS9 då hela ensemblen är består av riktigt bra skådespelare och produktionen bakom dessa gör ett mycket bra jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej.

Jag registrerade mig igår på forumet och tänkte att en presentation skulle sitta på sin plats. Jag heter Martin och är 31 år. Bor i en småstad med min flickvän. jobbar inom byggbranchen. Jag har varit Star Trek fan i många många år och har även en gång i tiden varit medlem i West Coast Trekkers. (Känner att jag är på väg att gå med igen). Favoritserien är tveklöst Deep Space Nine men de andra är bra med. Har precis fått upp intresset för att samla på Star Trek CCG First Edition. Gillar utmaningen att försöka få tag på alla kort :) Men det var dock inte så mycket till utmaning längre när jag upptäckte att nästan allt finns på ebay. :P Jag ??lskar att diskutera Star Trek så jag kommer nog va ganska så aktiv på detta forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet! :)

Då har du hittat en del likasinnade, vi gillar att snacka Trek ;)

Jag ser att du redan börjat gräva runt lite bland trådarna i forumet, så jag ville tipsa om den här också:

Om inte annat så för att den stillar min nyfikenhet angående vad och hur mycket Trek andra här har sett :visslar:

Ps. Ville också påpeka att det redan finns en generell introduktionstråd i forumet, så jag kan tänka mig att någon Moderator kommer att baka in den här där.

Redigerad av Lord Di Lego
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen CBL 1979, hoppas att du ska trivas här. DS9 är min favorit med :), den är en väldigt genomtänkt serie.

Ps. Ville också påpeka att det redan finns en generell introduktionstråd i forumet, så jag kan tänka mig att någon Moderator kommer att baka in den här där.

Jepps helt riktigt :P ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...