Jump to content
Sign in to follow this  
Mister Borg

Ny här på forumet

Recommended Posts

Jaha här är jag, 34 årig donna med stort Star Trek Intresse. Jag gillar alla serier utom Enterprise som jag har enormt svårt att komma in i (ni kanske kan hjälpa mig) Förutom Star Trek gnäller jag inte när jag får se på Lexx, farscape eller Babylon 5 heller.

Jag hittade hit när jag sökte på Ds9 på Google jag var nyfiken på om bruden Jadzia kysste i ett avsnitt var samma dam som spelade borgdrottningen i Voyager.

Nu kommer jag glatt att slänga mig in i alla era intressanta diskussioner, ha det gott så länge!

Hej!

Jag är ny här och jag talar svenska bara lite gran. Jag var på SWECON för att träffa Tim Russ där, som är min favorit Star Trek skådespelare så kanske en del känner mig redan.

Jag heter Maria och jag är österrikiska. Jag gillar Star Trek och jag är medlem av den österrikiska Star Trek föreningen Galactic Friendship. Jag är specielt intresserad av Vulkanerna.

Jag också tycker om klassisk musik, t.ex. Verdis operorna, djur (jag har en katt), språk, och handarbete, men jag har inte lagom tid för alla dessa hobbier.

^det var mycket svårt för mig att skriva så mycket på svenska! Jag hoppas att ni ska hjälpa mig lite med det svenska språket!

Det vore intressant att få veta hur du kan vara så bra på svenska när du är från Österrike. Ni talar väl tyska där nere? :D

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, vi talar tyska hemma hos mig. Men jag intresserar mig för språk, jag talar engelska, lite franska, italienska och lite, lite ryska. I flera månader hade jag tänkt att det skulle vara bra att lära mig ett nyt språk, så när jag hörde att Tim Russ skulle vara på SWECON bestämde jag mig att det nya språk skulle vara svenska. Jag köpte en bok och två CD-skivor och började plugga ... Det var ungefär för tre månader sedan.

Jag förstår mycket nu när jag läsa, och det går bra att skriva - eftersom när jag skriver kan jag fundera lite och slå upp nya ord på ordboken, men jag kan inte tala än - jag talade bara engelska på SWECON. Jag måste öva mer!

Jag har hunnit passerat 40 men inte tappat intresset för Star Trek. Jag kommer ihåg att jag kollade in TOS på TV som ung och sen lyckats få se TNG, DS9 och VOY. Alltid lika kul. ENT har varit OK, det stillar Trekkien i en, men riktigt riktigt bra är den inte tycker jag. Bara SVT inte väljer bort att sända avslutningen på säsong 2 och hela säsong 3... Hemska tanke :arg:

Jag är bosatt i Knivsta (mellan Stockholm och Uppsala). Jobbar i Stockholm. Trivs bra med att ha nära till natur och storstad. Gillar också en hel massa idrott. Katt, fru och barn (fast inte i den ordningen). ;)

Jag har inte inte sett ett enda avsnitt av den animerade serien och undrar lite om nån här vet mer om den?

Nåväl kort om mig.

Kul att ha dig här! Du upptäcker nog snart att du inte är ensam att ha följt Star Trek som ung och fortsatt i många år. Själv är jag endast 32 än, men vi är många i olika åldrar här på forat.

Välkommen!

Med risk för att låta som ett brev till Bullen ;)

Hej!

Jag är en kille på 25 vårar som har ett stort intresse for science fiction i allmänhet och Star Trek i synnerhet.

Jag bor i Piteå och studerar/har studerat vid universiteten i Luleå och Umeå. Jag har fem år med univ studier i bagaget och bör vara klar om 2-3 terminer.

Jag antar att jag är en trevlig prick i största allmänhet.

Det här är första gången jag besöker ett Star Trek forum och det ska bli intressant att se om jag kommer att trivas i kollektivet :borg1:

Skål på er kosmonauter! ;)

Hej och välkommen! Jag är ganska ny här själv, men trivs som tusan. Allt här handlar ju om StarTrek, så vad mer kan man begära...

Jag tycker att du skriver bättre svenska än vad jag gör! :D

Välkommen. Jag har själv "hittat" hit nyligen, med lite hjälp av en kamrat som varit med här i ett par år. Det finns ett inlägg som heter "hur vi alla hittade hit?". Det skulle vara kul att höra hur du kom hit.

Edited by EoNeel

Välkommen.

Du skriver på svenska bättre än vad många svenskar gör, sorgligt men sant.

Jag hjälper dig gärna litegrann. Om det är ok?

"Jag förstår mycket nu när jag läsa"

"Läsa" i det sammanhanget ska vara med ändelsen "-er"

"jag förstår mycket nu när jag läser"

----------------------------------------------------------------

"Jag hoppas att ni ska hjälpa mig lite med det svenska språket!"

"Ska" i detta sammanhanget är antagligen inte helt fel, men det är antagligen lite mer korrekt att använda "kan".

"Jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite med det svenska språket!"

"t.ex. Verdis operorna"

Du menar väl "Verdis operor"?

--------------------------------------------------------------

"men jag har inte lagom tid för alla dessa hobbier."

"Tillräcklig" är antagligen ett bättre ord att använda här.

"men jag har inte tillräcklig tid för alla dessa hobbier."

Och angående "hobbier" så vet jag inte vad som är rätt av "hobbier" eller "hobbies" i plural....själv använder jag "hobbies".

Jag hoppas att detta kommer till hjälp i dina studier av det svenska språket!

Edited by Döparn

Välkommen hit, Smrif !! :D

Så, du har läst i Luleå! :) Jag läste själv ett år på Universitetet i Luleå!!

Det blev för kallt för mig däruppe, så jag flyttade söderut! ;) Det enda som jag saknar därifrån är norrskenet och stjärnhimmeln!

Om du gillar science fiction (Star Trek) så har du kommit rätt!!! :P

Jag har ju varit här ett tag nu, men det har visst inte blivit av att jag presenterat mig än.

Jag heter Oskar är 24 år och bor i Linköping. Det första star trek-avsnittet jag såg var Spock's brain som jag såg i en fjällstuga i sälen. Jag tyckte det var lite underligt, men det väckte ändå mitt intresse för star trek tillräckligt mycket för att jag skulle börja titta på TNG som gick på SVT på den tiden. Annars kommer mitt SF-intresse mest från den "klassiska" SF-litteraturen, d.vs. författare som Isaac Asimov och Arthur C. Clarke. Besöket på SF-bokhandeln är obligatoriskt när man är i Stockholm :D

I övrigt så pluggar jag på universitetet i Linköping och tränar jujutsu på fritiden (ja, jag har andra intressen än SF också) och ibland på helgerna jobbar jag extra som taxichaufför.

Sådär, nu vet ni vem jag är. Om det finns någon mer från Linköping här, kanske t.o.m. nån som man känner utanför forumet så får ni gärna skicka ett PM och säga hej.

Du imponerar stort, T'Mara.

Man vet att vissa personer har en fallenhet för språk och du verkar vara en sådan person (uppenbarligen).

Det finns en sida som torde vara en god hjälp på vägen

http://www.americaninsweden.com/ais/education/dictionary.htm

Den brukar hjälpa mig när minnet tryter och jag hoppas du kommer ha användning för den.

Ville bara presentera mig här...allra första inlägget...

Har inte växt ifrån Star Trek, trots 37 år...älskar förresten nästan all SF och annat som är weird...inte minst Lexx och Farscape...

Däremot älskar jag inte Ferengis... :ferengi:

>Välkommen.

>

>Du skriver på svenska bättre än vad många svenskar gör, sorgligt men sant.

>

>Jag hjälper dig gärna litegrann. Om det är ok?

Naturligtvis! Tack så mycket!

>"Jag förstår mycket nu när jag läsa"

>"Läsa" i det sammanhanget ska vara 1med ändelsen "-er"

>"jag förstår mycket nu när jag läser"

Äsch! Jag är så dum! Jag vet det!

>"Jag hoppas att ni ska hjälpa mig lite med det svenska språket!"

>"Ska" i detta sammanhanget är antagligen inte helt fel, men det är antagligen lite mer korrekt att använda "kan".

>"Jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite med det svenska språket!"

Ah! Är det samma meningen? Jag tror att "ni ska hjälpa mig" är som "you will help me" på engelska och "jag kan hjälpa mig" är "you can help me" på engelska? Eller måste man säger "ni kommer att hjälpa mig" när man vill uttrycka att det är futurum?

>"t.ex. Verdis operorna"

>Du menar väl "Verdis operor"?

--------------------------------------------------------------

Naturligtvis! Efter Genitiven använder man den obestämda formen, rätt?

>"men jag har inte lagom tid för alla dessa hobbier."

>"Tillräcklig" är antagligen ett bättre ord att använda här.

>"men jag har inte tillräcklig tid för alla dessa hobbier."

Det är ett nytt ord för mig, men nya ord är alltid nyttiga!

>Och angående "hobbier" så vet jag inte vad som är rätt av "hobbier" eller "hobbies" i plural....själv använder jag "hobbies".

Det är även lättare att komma ihåg!

>Jag hoppas att detta kommer till hjälp i dina studier av det svenska språket!

Ja, tack! Det var mycket intressant!

Du imponerar stort, T'Mara.

Man vet att vissa personer har en fallenhet för språk och du verkar vara en sådan person (uppenbarligen).

Det finns en sida som torde vara en god hjälp på vägen

http://www.americaninsweden.com/ais/education/dictionary.htm

Den brukar hjälpa mig när minnet tryter och jag hoppas du kommer ha användning för den.

<{POST_SNAPBACK}>

tack så mycket! Det är en väldigt nyttig länk!

Jag är ny, kom just idag. Visste inte om detta Forumet förut.

Gillar Star Trek (fast inte lika mycket som min kille gör) och var på Swecon 2004. Var jätte roligt.

Glad to be here.

Härligt! Som nykomling själv är det ju roligt att se att även andra nationaliteter hittat hit!

Willkommen, mein freund!  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersom jag vill lära mig att tala svenska bättre, det här är en underbar plats för mig där jag kan öva. Jag är mycket glad att jag hittade hit.