Gå till innehåll
O'Brien

USS Voyager modellbygge

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag håller på med ett modellbygge av USS Voyager (det är en Revell-version) och behöver konsultera expertisen här på forat i en del frågor.

Jag kommer att bygga in belysning i modellen även om den orginal saknar det, har sett en hel del Defiant och Enterprise med belysning och dessa är riktigt coola.

Jag har kommit så långt att jag har grundat insidan med svart och på detta ett lager blank vit lack för att sprida ljuset så bra som möjligt då jag tänkte använda mig av ett par dioder för att lysa upp det hela. Vidare är utsidan lackad i Julas gråa grundfärg, halv blank vilken jag tycker stämmer rätt bra överens med de bilder jag har att jämföra med. Det fick bli sprayfärg på denna modell, blir det fler kommer jag att överväga airbrusch. Nu ska jag börja med att borra ur de fönstergluggar som på byggbeskrivningen skall vara vita så att det blir ljusgenomsläpp och i samband med det har en del frågor hopar sig:

* Någon som har erfarenhet av belysning till modeller? I en del av de större modellerna ingår fiberoptik men jag hade tänkt mig dioder till denna modell. Jag har fått tag på 1,5 och 3 volts minilampor men jag tror att de är lite klena i ljuset.

* Navigationsljusen, i olika lägen och sekvenser i avsnitten antingen blinkar de eller så lyser de med fast sken, vilket är det korrekta? Det finns heller ingen markering för ljusen på modellen men det är ett mindre problem.

* Är det någon som sitter på ljudsnutten där Voyager vinklar upp warpgondolerna? På modellen är det också vinklingsbara gondoler och jag tycker ljudet är rätt maffigt.

/O´Brien

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ebay... scifi mässorna...

O'Brien, det skulle vara jättekul om du kunde tänka dig dokumentera dina erfarenheter mer bygget och lägga ut dem på din blogg eller här. Jag är mycket intresserd av modellbygge och skulle gärna vilja bygga själv men jag har inte kunskaperna. Ville ha modeller som liten men fick inga eftersom det inte var passande för tjejer enl mina invandrarföräldrar så jag har ingen vana av sådant. Om d bor i Sthlmstrakten, kom på en trekdag och prata med modellbyggare där. Jag vet en som bygger väl upplysta props och det här är ju något liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ro, givetvis ska jag dokumentera och förmedla framfarten på bygget.

Höll mycket på med modellbygge när jag var yngre och den största skillnaden mot nu är att jag fått bra mycket mer tålamod. Förr byggde man gärna ihop modellerna och målade sedan medans nu, speciellt med detta projekt har jag spenderat veckor bara för att hitta färg. Tyvärr bor jag rätt långt från Stockholm men man vet ju aldrig.

post-2260-0-76771400-1329562144_thumb.jp

Här har jag lackat insidan med två lager svart och ett lager vitt bara för att försäkra mig om att det inte kommer att läka ljus i gjutskarvar o dyl.

post-2260-0-92308800-1329562145_thumb.jp

Under och översida tillfälligt ihop.

post-2260-0-46432800-1329562143_thumb.jp

Många gluggar att borra blir det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flyttat till Quarks då denna diskussion passar bättre där. Även ändrat ämnestiteln lite för att klargöra vad det handlar om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bilderna. Angående blinkande lampor på skeppet. Det ryktades om att när man använde en riktig modell så blinkade ljusen men detta kunde man inte få till när man gjorde specialeffekterna med CGI. Någon som vet om det stämmer? Har för mig att detta diskuterades på 90-talet på svenska trekkers diskussionsmejllista.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, man blir ju lite konfunderad eftersom jag sett båda varienterna men det är förståss en rimlig förklaring. Enklast vore att ha fast sken på dessa lysen.

I dag har jag börjat med att måla gluggarna på rummen som ska vara "släckta". Hade tänkt borra gluggarna som ska vara belysta men hittar inte igen borren... :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissar att du känner till Starship Modeler. Det är en guldgruva. Dels finns där ett teknikbibliotek med massa tips sorterade på område, till exempel om belysning http://www.starshipmodeler.com/tech/techmain.htm dels finns där ett diskussionsforum där man kan hitta en hel del samlad kunskap http://www.starshipmodeler.net/talk/ Dessutom finns det ett stort galleri som man kan bli inspirerad av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bygget går vidare om än i snigelfart. Trodde jag lyckats ragga rätt på alla färger som behövs men i morse fick jag beställa de sista fem från en webbshop. Otroligt dåligt sortiment lokalt här i staden.

post-2260-0-08901100-1330342431_thumb.jp

Koncentrerat mig på småpillet på slutet, alla sensorer, emittrar och deflektorer. I väntan på färgen blir det att ta tag i borrningen av de belysta gluggarna.

post-2260-0-99138700-1330342577_thumb.jp

Mera sensorer, mera pill. Det saknas en blå och en orange nyans sedan är de klara.

post-2260-0-98902400-1330342623_thumb.jp

post-2260-0-14641500-1330342636_thumb.jp

post-2260-0-19522100-1330342647_thumb.jp

Huvuddeflektor och warpgondolsdetaljer målade i klart blått och rött. Blir några lager till för att få färgen att täcka ordentligt.

post-2260-0-87309100-1330342780_thumb.jp

Avbalkningen i fönstren skall också målas (lodräta streck mellan fyrkanterna).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla uppdateringar. Fortsätt så. :)

Jag blir oerhört sugen på att själv köpa mig en modell och bygga. Jag höll på med sådant förr, men sedan tog intresset en paus. En väldigt lång sådan visade det sig. Men när man nu kan få tag på den här typen av modeller som faller inom ens största intresseområde så lär det bli svårt att låta bli. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla uppdateringar. Fortsätt så. :)

Jag blir oerhört sugen på att själv köpa mig en modell och bygga. Jag höll på med sådant förr, men sedan tog intresset en paus. En väldigt lång sådan visade det sig. Men när man nu kan få tag på den här typen av modeller som faller inom ens största intresseområde så lär det bli svårt att låta bli. ;)

Tack själv!

Ja, till slut gick det inte att hålla sig längre. Jag har också haft ett längre uppehåll men råkade snubbla över Voyagern och då var det kört. Nu funderar jag på en Defiant också som nästa projekt.

Har lagt bud på en voyagermodell.

:) Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bestämt mig för att köpa en nu i slutet av månaden. Nu skall jag bara kolla runt på lite olika ställen och se vad för utbud som finns. Måste säga att Voyager som du bygger just nu, ligger bra till. Men jag skulle även ta något fint och utmanande från TOS också om det finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Voyagermodell är förhoppningsvis snart på väg från England till Sverige :D Det ska bli kul att börja bygga. Hur har du, O'Brien, löst belysningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en diodslinga på Clas Ohlson som jag funderar på att modifiera. Tror det var 10 dioder på den, minst 2 stycken, en i varje warpgondol samt åtminstone två i aktern. Resten inne i gondolen och mellanskrovet.

Kom på att grön och röd plastficka borde funka som navigationsljus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I dag besökte jag en Modelljärnvägsaffär här i stan och det visade sig att dels hade dom fullt sortiment av Humbrols färger men även ledbelysning och även 1,8 mm dioder i grönt och rött (möjliga navljus).

Dessa ledlister, totalt 10 led fördelade på två lister går att klippa isär och skarva ihop lite hur som. Dessutom är dom på 12-16V vilket jag tror kommer att ge ett bättre ljus än Ohlsons diodslinga.

post-2260-0-01160000-1331037545_thumb.jp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

12-16 Volts spänning.

Testade med en 12 Volts transformator men det blir alldeles för lite ljus, ska prova med en 16 Volts och se om det blir bättre med 4 extar volt. I annat fall funkar diodslingan riktigt bra förutom att det var varmvitt ljus vilket i detta fallet blir alldeles för gult. Blir att ta en sväng in på stan igen...

Har du fått hem din modell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu testat med en 15 volts transformator och en diod och det ser ut som att det blir tillräckligt med ljus. I helgen ska jag försöka få lite tid över till att löda på ny kabel och testa ordentligt.

Målade alla borrade gluggar vita igår, nästa steg blir att bättra på med "skrovfärgen" runt alla fönster. Snart kan jag faktiskt börja bygga på riktigt... :)

Om ni har vägarna förbi donken så har dom perfekta koppar för färgblandning (de där som man ska ta ketchuo i), fick med mig en bunt idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu